ایران هر روز از جانب ده​ها رسانه فارسی زبان خارج از کشور رصد می​شود.

در ادامه خلاصه برخی از آخرین اخبار رسانه​های خارجی فارسی زبان می​آید:

* صدای آمریکا *

جدال ایران و عربستان عامل جنگ‌های مذهبی در پاکستان!
یک سازمان تروریستی مسئولیت عملیات انتحاری اخیر در پاکستان را بر عهده گرفت. صدای آمریکا در گزارشی که به این مسئله پرداخته و نوشت: مراسم خاکسپاری اجساد ٢۶ تن از زائران شیعه کویته پاکستان با شرکت هزاران تن از سوگواران در حومه این شهر برگزار شد. روز سه شنبه گروهی از مردان مسلح سنی با حمله به اتوبوس حامل زائران شیعه ساکن بلوچستان پاکستان ٢۶ تن از این زائران را کشتند. گروه لشگر طیبه مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. نام این گروه در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دارد. تحلیلگران از سرگیری تنش‌های خونین میان سنی‌ها و شیعیان پاکستان را جدال سیاسی عربستان سعودی و ایران ارزیابی کرده‌اند.

* دویچه وله *

روابط دیپلماتیک ایران ترکیه و سوریه تحت تاثیر سامانه موشکی ناتو
رادیو دویچه وله آلمان در گزارشی به استقرار سامانه ضد موشکی در ترکیه پرداخته و پیامد آن را خشم مقام‌های ایرانی از مواضع ترکیه در قبال سوریه دانسته و نوشته است: ایران در برابر پیوستن ترکیه به سامانه ضد موشکی ناتو واکنش تندی نشان داده است. یک مقام نظامی این کشور تهدید به استفاده از موشک‌های بالستیک کرده است. همزمان خشم مقام‌های ایران از مواضع ترکیه علیه سوریه علنی‌تر شده است. موافقت ترکیه با استقرار تاسیسات راداری سپر دفاع ضد موشکی ناتو در خاک خود بیش از پیش با انتقادهای مقام‌های جمهوری اسلامی روبرو شده است. واکنش‌های ایران تا کنون به صورت انتقادهای سیاسی مطرح می‌شد، ولی در تازه‌ترین واکنش، وزیر دفاع ایران و فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران از برنامه‌های نظامی ایران برای مقابله با این تاسیسات خبر داده‌اند.

* رادیو فردا *

اوباما: ایران نمی‌تواند صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را ثابت کند
رادیو فردا با انتشار بخش‌هایی از سخنان اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با اشاره به برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران گفت: «دولت ایران نمی‌تواند صلح امیز بودن برنامه هسته‌ای خود را ثابت کند، به تعهدات خود هم عمل نمی‌کند و تمامی پیشنهادهایی که می‌توانند به دسترسی این کشور به برنامه هسته‌ای صلح آمیز کمک کنند، را رد کرده است.»

رییس جمهوری آمریکا در جریان سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل به ایران و کره شمالی هشدار داد اگر در مورد برنامه اتمی خود با قوانین بین المللی همراه نشده و به آن عمل نکنند، با انزوای بیشتری روبرو خواهند شد.

* رادیو فرانسه *

اعتراض به دستگیری مستند سازان متهم به همکاری با بی‌بی‌سی
رادیو فرانسه درباره دستگیری چند مستند ساز متهم به همکاری با بی‌بی‌سی نوشت: سازمان گزارشگران بدون مرز که مقر آن درپاریس قراردارد، شب گذشته با انتشاربیانیه‌ای دستگیری مستندسازان ایرانی توسط مامورین امنیتی جمهوری اسلامی را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: ایران ازهمه ابزارها برای ممنوع کردن حضور گزارشگران خارجی و مسدود کردن پخش رادیو و تلویزیون‌های برون مرزی در داخل کشور استفاده می‌کند.

* العربیه *

مواضع مسئولان ایرانی درباره رابطه با آمریکا
العربیه با اشاره به حضور رییس جمهور در آمریکا درباره مواضع مسئولان ایرانی نسبت به رابطه با آمریکا نوشت: همزمان با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مواضع ضد و نقیضی از سوی مسئولان ایرانی در خصوص رابطه با آمریکا ابراز شد.

سخنان مسئولان ایرانی در این باره گاهی به انتقاد از مواضع دیگری رسیده است. از این تناقضات این گونه به دست می‌آید که مسئولان ایرانی بر سر مساله رابطه با آمریکا، هم نظر نیستند. یا این که دستکم نتوانسته‌اند به جمع‌بندی در اینباره برسند. نزدیک به 32 سال پیش، واشنگتن رابطه خود با تهران را در پی اشغال سفارتخانه آمریکا در ایران، توسط دانشجویان انقلابی و حمایت بسیاری از مسئولان وقت از این اقدام، قطع کرد.

/29219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174699

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۱
    1 3
    بله تو کشوری زندگی میکنیم که مهد دموکراسیه.مثلا همین سایت خبر انلاین. تمام اظهار نظر علیه دولت رو منتشر میکنه. اصلا هم از این نمیترسه که باباشو درمیارن اگه همه چیو منتشر کنه. ازادی بیان اینجاس در حد لالیگا. اکه بری تظاهرات علیه انتخابات بهت گل و شیرینی میدن. یه سری سایتای روشنفکر مث خبر انلاین هم مو به موی مخالفت های مردمو نشون میدن. بابا امریکا هم شد کشور این همه گشنه داره و بدبخت بیچاره