ایران هر روز از جانب ده​ها رسانه فارسی زبان از خارج از کشور رصد می​شود.

در ادامه خلاصه برخی از آخرین اخبار رسانه​های خارجی فارسی زبان می​آید:

* رادیو فرانسه *

نگرانی دیدبان حقوق بشر از وضعیت غیرنظامیان کرد
رادیو فرانسه نوشت: سازمان دیدبان حقوق بشر معتقد است بسیاری از مناطق مورد حملۀ ایران و ترکیه کاملا غیر نظامی هستند و گروه​های مسلح در آن‌ها فعالیتی ندارند. این سازمان با انتقاد از عملکرد ایران و ترکیه در اقلیم کردستان عراق تاکید می کند که این دو کشور در حملات خود برای جلوگیری از کشته شدن غیرنظامیان هیچ اقدام ویژه‌ای انجام نداده اند.

* بی بی سی *

ایران ضوابط آژانس را زیر پا گذاشته است
سایت بی بی سی فارسی درباره گزارش جدید مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت​های هسته​ای ایران  نوشت: اندی هالوس، سخنگوی بخش خاور نزدیک وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که گزارش تازه آژانس نشان می​دهد که ایران به تعهدات بین المللی​اش عمل نکرده است. این مقام آمریکایی گفت: "ما مدت هاست بر این باور بوده​ایم که ایران به طور جدی خارج از دایره تعهداتی که در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح​های هسته​ای دارد، عمل می کند. ما به طور مداوم گفته ایم که آژانس بین المللی انرژی اتمی نهادی است که ضوابط را در این زمینه تعیین می کند و ایران به طور مستمر این ضوابط را زیر پا گذاشته است."

وی افزود: "به نظر من شما شاهد آن هستید که جامعه بین المللی متمرکزتر و لحن آن درباره برنامه اتمی ایران تندتر شده، زیرا ایران نگرانی ما را درباره فعالیت های واقعی اش بیشتر کرده است."

* دویچه وله *

چین  آمریکا را به ایران ترجیح می‌دهد
دویچه​وله آلمان نوشت: به گزارش رویترز چین ترمز سرمایه‌گذاری روی منابع گاز و نفت ایران را کشیده است. تغییر سیاست چین در رابطه با یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی‌اش در خاورمیانه نشانه تاثیر فشارهای آمریکا بر این کشور است.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که در مبادلات نفتی چین با ایران علائمی به چشم می‌خورد که نشانه تلاش‌های پکن برای به دست آوردن دل ایالات متحده آمریکاست تا مبادا این کشور به سوی تحریم بزرگترین شرکت‌های نفتی چین قدم بردارد. موضوعی که در هشدارهای مقام‌های ایرانی به چین نیز انعکاس یافته است.

خرید نفت از سوی چین برای ایران منبع درآمد سرشاری است. چین از معدود قدرت‌های سیاسی در جهان است که با ظرفیت خرید میلیارد‌ها دلار، از منابع استراتژیک درآمد ایران به شمار می‌رود.

* صدای آمریکا *

اظهار نظر مداخله جویانه وزیر خارجه کانادا درباره ایران
مقامات کانادایی که بارها اظهار نظرهای مداخله جویانه علیه ایران داشته​اند این بار نیز به بهانه حمایت از اقلیت​های مذهبی، ایران را متهم به نفض حقوق بشر کردند. صدای آمریکا در اینباره نوشت: کانادا از ادامه بازداشت و آزار و اذیت اقلیت های مذهبی به ویژه بهاییان از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده است .

جان برد، وزیر امور خارجه دولت فدرال کانادا با انتشار بیانیه​ای تاسف خود را از انتشار گزارش​هایی که حاکی است مقامات ایرانی یازده تن دیگر را در ارتباط با «موسسه آموزش عالی» بهاییان بازداشت کرده​اند، ابزار داشت.

* رادیو فردا *

مرگ بر درویش آمریکایی
رادیو فردا نوشت: گزارش‌ها حاکی است که روز جمعه در پی حمله لباس‌شخصی‌ها به دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی در شهر کِوار شیراز و مداخله نیروهای انتظامی تعدادی از دراویش زخمی و عده‌ای نیز بازداشت و روانه زندان شده‌اند.

سودابه قائمی، از سخنگویان این سلسله در سوئد، در این خصوص به رادیوفردا گفته است که این درگیری روز جمعه، پیش از ظهر آغاز شده که در جریان آن گروهی لباس‌شخصی منتسب به «بسیج شیراز» با شعار «مرگ بر درویش آمریکایی» به منازل و مغازه‌های دراویش حمله کرده، مغازه‌ها را به آتش کشیده و منازل دراویش را مورد تفتیش قرار داده‌اند.

/29219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171174

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۲
    0 2
    اگر فکر کنیم کشورهایی مثل چین و روسیه منافع مردم خودشان رابر منافع ما ترجیح ندهند سخت در اشتباهیم ایرادی هم به این کشورها نیست چون همه موضفند اول به مردم خود فکر کنند و در راستای همین سیاستها ما هم باید بدانیم هر جا خارجیها از جریانی در داخل دفاع کردند این دفاع از منافع خودشان است پس محکم مقابل شان بایستیم
  • ایرانی IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۳
    1 1
    فابل توجه آقایانی که تصور میکنند چین و ونزوئلا و سوریه و کره شمالی و .... همه و همه دوستان یک دل و یک رنگ ایران هستند . همین بورکینوفاسو فکسنی نیز دوستی است که به موقع خودش خنجر را از پشت میزند . حالا بازهم فرش قرمز کیلومتری برایشان پهن شود و کمکشان کنیم در حالیکه هموطنان بندر جاسک از سومالیان وضعیت بدتری داشته باشند . ما گفتیم ولی حیف که گوش شنوائی نیست .