ایران هر روز از جانب ده​ها رسانه فارسی زبان از خارج از کشور رصد می​شود.

در ادامه خلاصه برخی از آخرین اخبار رسانه​های خارجی فارسی زبان می​آید:

* بی بی سی *

پیشنهاد آتش بس پژاک
پس از آنکه ایران گروهک تروریستی پژاک را مورد حملات خود قرار داد این گروهک خواهان آتش بس شده است. بی بی سی فارسی در اینباره نوشت: حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، در بیانیه رسمی که در سایت آن به چاپ رسیده اعلام کرد: "در این مرحله از جنگ ما بر مبنای مطالبه جناح​های میانجی میان ما و ایران و باور صلح جویانه تصمیم به اعلام آتش بس گرفتیم." (گفتنی است مقامات سپاه پاسداران و سفیر ایران در عراق اعلام کردند که این درخواست پژاک را نپذیرفته​اند. چون آنها یک گروه غیرقانونی هستند.)

* العربیه *

رفت و آمد آزادانه عناصر القاعده در ایران
العربیه فارسی نوشت: روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف اعلام کرد اسناد امنیتی به دست آمده در طرابلس نشان می​دهد سازمان امنیت خارجی لیبی تاکید کرده بود عناصر القاعده در ایران از آزادی رفت و آمد برخوردار هستند. دیلی تلگراف تاکید کرد به اسنادی دست یافته است که در دوره مسئولیت موسی کوسا رئیس سازمان امنیت سابق و وزیرخارجه لیبی در ساختمان سازمان امنیت این کشور که اکنون به دست انقلابیون افتاده، نگهداری می​شده است. در این اسناد آمده است بریتانیا به همکاری ایران با سازمان القاعده از ده سال پیش مشکوک است.

کشورهای غربی بارها ایران را به همکاری با طالبان و القاعده برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در افغانستان وعراق متهم کرده بودند اما مقامات ایرانی این اتهام​ها را رد می​کنند.

* دویچه وله *

بازار پارچه تهران همچنان تعطیل است
اعتصاب برخی از کسبه بازار تهران در اعتراض به قانون مالیات بر ارزش افزوده همچنان ادامه دارد. دویچه وله آلمان در اینباره نوشت:  اعتصاب در بازار پارچه تهران در اعتراض به مالیات بر ارزش افزوده ادامه دارد. مسئولان، پیگیری خواست‌های اعتصابیون را مشروط به بازکردن مغازه‌ها کرده‌اند. بازاریان اما می‌گویند که از تهدید و ادبیات ناپسند علیه خود ناراضی‌اند. بیش از چهار هفته از اعتصاب در بازار پارچه‌فروشان تهران می‌گذرد. این اعتصاب واکنشی اعتراضی به قانون اخذ ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده است، قانونی که در سال ۱۳۸۷ تصویب شده و اجرای آن برای همه اصناف الزامی به شمار می‌رود.

* صدای آمریکا *

اشتغال​زایی در ایران از شعار تا واقعیت
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ، صبح روز یک شنبه ۱۳ شهریور ماه، در گفتگو با خبرگزاری مهر از ایجاد اشتغال برای 2 ملیون و پانصد هزار نفر در سال جاری خبر داد. رضا تقی زاده، تحلیل گر امور اقتصادی در اسکاتلند، با طرح این پرسش که «اگر واقعا دولت آقای احمدی​نژاد قادر به ایجاد ۲ و نیم میلیون شغل در سال بود، چرا در سال​های گذشته این اقدام را صورت نداد»، به صدای آمریکا گفت: «اگر آقای احمدی​نژاد با کمک آقای بهمنی بخواهد، ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی ایجاد کند، معنای ساده آن این است که با توجه به تعداد افراد شاغل در ایران، رشد اقتصادی ایران در سال جاری و سال پیش رو باید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد. این رشد اقتصادی را هیچ یک از نهادهای بین المللی، غیر از آن چه آقای احمدی​نژاد به آن اعتقاد دارد تایید نکرده​اند.»

* رادیو فردا *

نقش احتمالی ایران در حمله به زیرساخت‌های امنیت اینترنتی
رادیو فردا نوشت: دولت هلند اعلام کرد درباره نقش احتمالی ایران در هک کردن وب‌سایت‌های دولتی و سرقت گواهینامه‌های دیجیتال تحقیق کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز وینسنت فان استین، سخنگوی وزارت کشور هلند با این حال حاضر نشد بگوید که آیا  هلند با مقام‌های ایرانی در هلند تماس گرفته‌ یا نه. به گفته سخنگوی وزارت کشور هلند جزئیات بیشتر در مورد هک‌شدن وب‌سایت‌های هلندی و گواهینامه‌های دیجیتال هفته آینده در اختیار پارلمان این کشور قرار خواهد گرفت.

/29219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 171594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =