۰ نفر
۱۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۹

وزیر صنایع و معادن در مواجهه با انتقاد فعالان بخش خصوصی گفت: قانون اجازه ای به من نداده است.

نرگس ر سولی: وزیر صنایع و معادن برای دومین بار پس از وزیر شدنش به اتاق بازرگانی ایران رفت تا در جمع  اعضای پارلمان بخش خصوصی به بهانه اجرای سیاست های ابلاغی اصل 44، مسائل و مشکلات فراروی صنعت و معدن کشور بازگو شود .

 در این جلسه که به عنوان صبحانه خوری در اتاق بازرگانی ایران معروف شده است وزیر صنایع و معدن پس از شنیدن تقزیبا دو ساعت و سی دقیقه گلایه های اعضای اتاق بازرگانی  و صنعتگران از موضع دیگری برآمده و از نبود قانون جامع در کشور انتقاد کرد وگفت: وقتی قانون اجازه ای به من نداده است چرا همه مسائل را از من می پرسید؟ چرا من باید پاسخ گوی عدم پرداخت تسهیلات باشم .

وی همچنین با پیشی گرفتن بر اعضای اتاق که از نبود بسته سیاستی برای رفع بحران ناشی از بحران اقتصادی جهان  گلایه کردند گفت: بسته سیاستی با 15 بند در وزارت صنایع و معادن تدوین شده که با اجرای آن می توانیم تمام مسئل مربوط به بحران اقتصادی جهان را پشت سر بگذاریم .

وزیر صنایع و معادن گفت: اگر علائم بارز بحران را در بین سال‌‏های 2001 تا 2007 جست‌‏وجو کنیم، در می‌‏یابیم با افزایش بدهی مشتریان در ابتدای سال 2008 بحران اقتصادی جهان وارد فاز جدیدی شده است.

علی‌‏اکبر محرابیان افزود: اگر بخواهیم اندازه بحران اقتصادی جهان را دریابیم، باید بگویم در طی پنج ماه حدود 33 هزار میلیارد دلار در بورس‌‏های غربی و اقتصاد وابسته به آن ارزش سهام کاهش یافت که این رقم با توجه به ارزش مجموعه ذخایر مکشوفه که بالغ بر 12400 میلیارد دلار است، به حدود 55 میلیارد دلار می‌‏رسد.

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم آمریکا طی هشت ماهه اول سال 2008 از 150 دلار به حدود 58 دلار و ادامه این روند تا رسیدن به مرز 47 دلار در حال حاضر اشاره کرد و گفت: این امر باعث افزایش اخراج نیروهای کار در واحدهای اقتصادی شده است.

محرابیان با اشاره به اظهار نظر اعضای اتاق بازرگانی مبنی بر انتقاد از وزرات صنایع برای ابلاغ بسته حمایتی گفت: دوستان گفتند که کشورهای مختلف بسته حمایتی را برای گذر از این بحران در نظر گرفته‌‏اند اما باید دید که چقدر از مجموعه تصمیمات گرفته شده برای بحران عملی شده است.

کشورهای خارجی فقط تصمیم گرفتند به اجرا نرسیدند
وزیر صنایع و معادن تصریح کرد: در آمریکا با 750 میلیارد دلار بسته سیاسی و در سایر کشورها حتی با در نظر گرفتن بسته 120 میلیارد دلاری برای گذر از بحران اقتصادی جهان طی دو سه سال گذشته،وقتی خبر از 33 هزار میلیارد دلار کاهش ارزش بورس‌‏های غربی را می‌‏دهند، یعنی کمتر از ده درصد تصمیمات اخذ شده اجرایی شده است.

وی افزود: وقتی دوستان اشاره می‌‏کنند که من گفته‌‏ام وضعیت صنعت مطلوب است، این صحت ندارد؛ را که من بارها ذکر کرده‌‏ام که وضعیت تولید ما مطلوب است و در هر مرجع و مکانی با آمار و ارقام از این حرف دفاع می‌‏کنم.

وزیر صنایع و معادن اضافه کرد: در سنوات گذشته آمار تولید پس از هر چند دوره دریافت می‌‏شد اما امروز شرکت‌‏هایی که ارزش افزوده بالایی صنعت را دارند، آمار تولید و حتی فروش خود را به صورت هفتگی و حتی روزانه به وزارتخانه اعلام می‌‏کنند و این مبنای ارائه آمار من برای تولید مطلوب صنعتی و معدنی کشور است.

محرابیان تاکید کرد: در حال حاضر من با استناد به این آمار می‌‏گویم وضعیت تولید ایران نسبت به تولید سایر کشورها بسیار مطلوب است و نسبت به برنامه ارائه شده وضعیت مناسبی داریم. تنها در بخش فولاد اگر بین 120 کشور میزان تولید فولاد بررسی شود، طبق آمار سازمان‌‏های بین‌‏المللی تنها دو کشور افزایش تولید داشته‌‏اند که چین در این میان با دو درصد و ایران با 19 درصد رشد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل قرار دارند.

همه رکود دارند و ما رکورد می زنیم
محرابیان همچنین با تاکید بر رکوردزنی افزایش تولید فولاد در کشور اظهار داشت: در سایر بخش‌‏ها کاهش کمی در رشد تولید را شاهد بودیم، این امر نیز به مسائل جهانی بازمی‌‏گردد؛ چرا که در صنعت سرب و روی کاهش چهار پنجمی قیمت سرب و روی در جهان اتفاق افتاد و به نسبت آن قیمت اسید سولفوریک نیز چند درصد رشد کرد. در همین زمان مجلس نیز با برداشت یارانه مواد پتروشیمی باعث شد تا قیمت سرب و روی و تولید آن کاهش یابد.

محرابیان با طرح این سؤال که آیا بحران غرب نمی‌‏تواند بر تولید تاثیر بگذارد، گفت: با در نظر گرفتن بحران کارگری در کشور، از سال 84 تاکنون با وجود بروز بحران اقتصادی جهان ما شاهد کاهش بحران کارگری در کشور بودیم به طوری که بحران کارگری از 578 فقره در سال 84 به 438 فقره در سال جاری رسید، این در حالی است که ما در فاصله سال‌‏های 80 تا 83 بیشترین بحران‌‏های کارگری را شاهد بودیم.

وی عامل نقدینگی را از عوامل دیگر بروز بحران کارگری دانست و افزود: باید توجه کنیم که اگر دوستان تدبیر لازم را برای خروج از این بحران نیاندیشند، وضعیت بدی را در پیش خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: البته با تمام مسائل و مشکلات در بخش تولید سال خوبی را پشت سر گذاشته‌‏ایم و با اطلاع کامل می‌‏گویم که من از بحث کلان رشد دفاع می‌‏کنم.

جایی بهتری از اینجا برای تدبیر بحران اقتصادی نداریم
وزیر صنایع و معادن در ادامه جلسه صبحانه‌‏خوری خود با اعضای بازرگانی که بر مبنای بررسی اصل 44 برگزار شده بود، اظهار داشت: من جایی بهتر از اینجا برای چاره‌‏اندیشی جهت رفع بحران اقتصادی پیدا نمی‌‏کنم.

وی افزود: امروز تولیدمان با تنگنا مواجه است که یکی از دلایل آن بروز بحران غرب است که ما خوشبختانه به دلیل عدم ورود به تجارت جهانی نسبت به شرکت‌‏هایی که چند ملیتی تشکیل شده‌‏اند، مصون مانده‌‏ایم.

وزیر صنایع و معادن تصریح کرد:‌ انشاءالله می‌‏توانیم با بحران غرب با تدبیر شما عبور کنیم، چرا که به خاطر تحریم‌‏های اقتصادی که تاکنون به کشور وارد شده توانسته‌‏ایم بر روی پای خود ایستاده و هدف غربی‌‏ها که منزوی‌‏کردن اقتصاد ماست را پشت سر بگذاریم. مطمئناً‌ بر این اساس می‌‏توانیم از این بحران اقتصادی نیز عبور کنیم.

محرابیان مشکل نقدینگی را یکی از مشکلات اصلی خواند و گفت: در این خصوص نیز اقدامات خوبی انجام شده و دولت حمایت‌‏های مناسبی را در بخش تولید داشته که می‌‏توان به ابلاغ دستورالعمل پرداخت مابه‌‏التفاوت نرخ ارز اشاره کرد.

وزیر صنایع و معادن با اشاره به میزان رشد سرمایه‌‏گذاری در برنامه‌‏های توسعه گفت: اگر میزان سرمایه‌‏گذاری را با قیمت ثابت سال 83 در نظر بگیریم، در برنامه دوم نسبت به برنامه اول 53 درصد رشد، در برنامه سوم نسبت به برنامه دوم 8/35 و در برنامه چهارم نسبت به برنامه سوم به طور متوسط 246 درصد رشد داشته‌‏ایم که این اعداد سرمایه‌‏گذاری بر اساس پروانه‌‏های صادر شده برای بهره‌‏برداری در وزارتخانه می‌‏باشد.

مشکل ما عدم رشد در سرمایه در گردش و جاری است
وی اینطور نتیجه گرفت که اگر تنگنای مالی داریم، به خاطر این امر است که سرمایه‌‏گذاری ما در بخش ثابت و ایجادی رشد داشته ولی نتوانسته‌‏ایم سرمایه‌‏گذاری جاری و در گردش را تامین کنیم.

وی تصریح کرد:‌ در بخش تنگناهای امروز در شرایط فعلی باید اقدامات مختلفی را انجام داد که یکی از آنها موضوع حفظ بازار است، چرا که شرایط رکود اقتصادی و فشار دنیا برای ورود کالاها باعث شده برخی از کشورها با افزایش قیمت انبارداری خود از ورود کالاهای بیشتر جلوگیری کرده و باعث سر ریز شدن این کالاها به سایر کشورها شوند.

محرابیان موضوع بعدی مورد توجه دولت را اندیشیدن تدابیری برای ارائه بسته حمایتی خواند و گفت:‌ دولت با برگزاری چندین نشست با تشکل‌‏های صنعتی، موضوع بسته حمایتی را با 15 بند استخراج کرد.

وی افزود: همچنین گزارشی را به هیات دولت دادیم که بر اساس آن سه جلسه هیات دولت بر روی این امر اختصاص داده شد و در نتیجه هیات دولت پیشنهاد تشکیل کارگروهی از وزرای تولیدی و اقتصادی کشور را داد تا اطلاعات مربوط به این بسته حمایتی و شرایط گذر از بحران اقتصادی جهان را تدبیر کنند.

وزیر صنایع با بیان اینکه نمی‌‏خواهم برخی از این مباحث رسانه‌‏ای شود، به برگزاری جلسه قبلی خود با اعضای اتاق اشاره کرد و گفت: پس از برگزاری نشست با اعضای اتاق و پس از آن با تشکل‌‏های مختلف، نامه‌‏های مختلفی به من ارائه شد که طی آن برای من مشخص شد که اگر تک‌‏تک این تشکل‌‏ها وارد صحنه نشوند، قطعاً‌ نمی‌‏توانیم نتیجه مطلوبی را بگیریم.

محرابیان از اعضای اتاق و تشکل‌‏های صنعتی خواست تا از صنعت کشور دفاع کنند و از الفاظ و ادبیات سیاسی برای پیشبرد اهداف‌‏شان استفاده نکنند. به نظر محرابیان این امر جاهلانه خیانت به تولید و صنعت کشور است.

با تولید بازی نکنید
محرابیان تاکید کرد:‌‏ اگر ادبیات خودمان را منطبق با واقعیت‌‏ها نکنیم، فضای بحرانی را به صنعت وارد کرده و ضررهای زیادی را به اقتصاد خواهیم زد.

محرابیان با بیان اینکه تولید منفعت صنفی و ملی ماست، تاکید کرد:‌ با تولید بازی نکنید و واژه‌‏ها را بی‌‏حساب بکار نبرید.

وزیر صنایع و معدن در پاسخ به بعضی از انتقادات اعضای اتاق اظهار داشت:‌ ‏طی چند ماه گذشته تیمی را مسؤول پیدا کردن واحدهای بحرانی صنعتی کردند که در نهایت با بررسی نوع بحران‌‏ها مشخص شد که این واحدها مشکل خاصی ندارند ولی ما به عنوان متولی برای رفع مشکلات جزئی آنها نیز جلسات و تدابیری خواهیم اندیشید.

وی همچنین از سفر یک روزه خود به اصفهان خبر داد که طی آن با تشکل‌‏ها و واحدهای صنعتی این استان جلساتی را برگزار خواهد کرد.

محرابیان با انتقاد از قوانین موجود گفت: باید کتابی داشته باشیم تا قوانین خرد و کلان در آن قرار گیرد و اگر محور توسعه کشور صنعت است باید قانونی این حرف را بزنیم. ما قول دادیم تا چنین قانونی را تدوین کنیم.

وی افزود: در وزارت صنایع و معادن قانون جامع معدن و صنعت به مجلس ارائه شده و قبل از آن شورای راهبردی نیز در وزارتخانه تشکیل شد.

محرابیان از اعضای اتاق خواست تا تیمی را برای الحاق به این شورای راهبردی جهت تدوین برنامه پنجم و سیاست‌‏های ابلاغ شده دو قانون جامع معدن و صنعت بفرستند.

محرابیان اظهار داشت:‌ اگر در قانون مواردی پیش‌‏بینی شده که به وزیر مربوط است باید وزیر پاسخگوی تمام آنها باشد اما هم‌‏اکنون هیچ ابزاری در اختیار من نیست و من باید پاسخگوی تمام مسائل باشم.

وی افزود: هنگامی که ابزار تصمیم‌‏گیری برای ارائه تسهیلات در اختیار یک فرد در شعبه است، چطور می‌‏خواهید که من رشد صنعت را بیان کنم.

محرابیان افزود:‌ در کجای قانون پیش‌‏بینی شده که نقدینگی دست من است که بتوانم دسته‌‏بندی کنم.

وی ادامه داد: پنج میلیارد دلار تسهیلات در اختیار من بود که تا سنت آخرش را صادقانه در اختیار تشکل‌‏ها قرار داد‌‏ه‌‏ام و حتی یک ریال آنها را هم تصمیم نگرفته‌‏ام که برای چه طرح و پروژه‌‏ای اختصاص یابد.

باید از ظرفیت اتاق استفاده کنیم
در ابتدای این جلسه رییس اتاق بازرگانی صنایع و معادن نیز  با بیان این که باید از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی برای اجرای سیاست‌های اصل 44 استفاده شود، گفت: وضعیت صنعت نگران‌‏کننده است و گزارش‌هایی که از صنایع مختلف به اتاق بازرگانی ارائه می‌شود، شادمان‌‏کننده نیست؛ چرا که فشارهای ناشی از مالیات مشکلات نقدینگی و نیز شرایط تحمیلی بحران جهانی وضعیت نگران‌‏کننده‌ای را ایجاد کرده است.

محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: نکته اصلی در اجرای سیاست‌های اصل 44 اصلاح ساختاری اقتصاد کشور است که برای این اصلاح می‌توان از دو مدل خصوصی‌‏سازی و اصلاح فضای کسب و کار استفاه کرد؛ به این معنا که فضا به گونه‌ای مساعد شود که بخش خصوصی به رشد و شکوفایی لازم دست یابد.

وی به دو مدل اصلاح ساختار اقتصادی شامل خصوصی‌‏سازی و بهبود فضای کسب و کار در بند الف و ج اصل 44 اشاره کرد و گفت: هر چند که معتقدم بند الف از این سیاست‌های پیش‌بینی شده مهمتر است، سؤال جدی این است که در مدت سه سالی که از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 می‌گذرد، فضای کسب و کار در صنعت کشور در مقایسه با رقبای کشورمان در منطقه چه میزان مساعد شده است؟

نهاوندیان در ادامه با طرح این سؤال که آیا در سال‌های پس از ابلاغ سیاست‌های اصل 44 شرایطی به وجود آمده است که سرمایه‌گذار با محاسبات در امکان‌‏سنجی‌ها به این نتیجه برسد که بهترین جا برای سرمایه‌گذاری کشور ایران است؟ تصریح کرد: قطعاً بهترین شاهد برای این سؤالات وضعیت واحدهای سرمایه‌گذاری کشور است و اینکه آیا به راستی شرایط به گونه‌ای است که واحدهای تولیدی احساس انبساط و رفع مشکلات داشته باشند.

رییس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکل تسهیلات بانکی برای واحدهای صنعتی خواستار رفع این مشکل و نیز فشارهای ناشی از مالیات‌ها بر واحدهای تولیدی شد و افزود: در شرایط فعلی واحدهای تولیدی احساس می‌کنند که فشار مالیاتی بر آنها بیشتر است و البته نگاه بودجه ‌سال 88 به بحث مالیات نیز نگرانی بخش تولید را افزایش داده است؛ از این جهت که دولت این افزایش مالیات را از کدام واحد تولیدی خواهد گرفت.

نهاوندیان وضعیت صنعت را نگران‌‏کننده توصیف کرد و افزود: گزارش‌هایی که از صنایع مختلف به اتاق بازرگانی ارائه می‌شود شادمان‌‏کننده نیست، چرا که فشارهای ناشی از مالیات مشکلات نقدینگی و نیز شرایط تحمیلی بحران جهانی وضعیت نگران‌‏کننده‌ای را ایجاد کرده است.

وی در ادامه صحبت‌‏های خود گفت: آیا علاوه بر عوارض و آثار منفی توانسته‌ایم از شرایط بحران جهانی به عنوان فرصت استفاده کنیم و آیا موفق شده‌ایم که بخشی از سرمایه‌گذاری‌ها را که در حال تغییر جهت هستند به سمت ایران بکشانیم. به راستی علائم آن چیست و چگونه می‌توان این اطمینان را حاصل کنیم؟

اعتبارات بخش صنعت کافی نیست
در اددامه این جلسه مهدی جاریانی، رییس کمیسیون اصل 44 اتاق بازرگانی از کمبود  اعتبارات  برای حمایت از صنعت انتقاد کرد و ‌گفت: شرایط واگذاری عنصری است که در اجرای سیاست‌های اصل 44 تاثیرگذار خواهد بود، بنابراین با توجه به شرایط دشوار صنعت در حال حاضر که در اثر مشکلات داخلی و خارجی فراهم شده است وضعیت حساسی را پیش رو داریم.

وی افزود: مشکلات داخلی صنعت ناشی از سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، مشکلات نقدینگی و تورمی که در سال جاری به مرز 26 درصد خواهد رسید، است که باید مشکلات صادرات و واردات ارزان و حتی رکود اقتصادی را هم باید به آن افزود.

جاریانی با اشاره به تحریم‌‏های اقتصادی تصریح کرد: تحریم‌های چند مرحله‌ای و بحران ‌اقتصادی جهان نیز در وضعیت صنعت بی‌تاثیر نبوده و از سوی دیگر شاهد از دست دادن شادابی در بورس و مدیریتی نبودن واگذاری‌ها هستیم، این در حالی است که در اینجا نقش وزارت صنایع برای حل مشکلات صنعت کلیدی به نظرمی‌آید.

وی خواستار ارائه بسته‌ حمایتی ویژه‌ای از سوی وزارت صنایع و معادن برای حمایت از صنعت شد و گفت: این امر باعث بهبود وضعیت صنعت و زمینه‌‏سازی برای اجرای اصل 44 خواهد شود؛ البته باید تصمیمی برای شناورسازی نرخ ارز اتحاذ شود.

وی افزود: اعتباراتی که برای حمایت از صنعت اختصاص یافته، کافی نیست چرا که با توجه به هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده نیاز به حمایت بیشتری وجود دارد.

جاریانی خواستار ارائه اقدامات وزارت صنایع در راستای اجرای اصل 44 شد و گفت: آیا زمان‌بندی مشخصی برای واگذاری‌ها در بخش صنعت پیش‌بینی شده است یا نه و آیا پس از واگذاری‌ها بخش خصوصی به حال خود رها می‌شود یا از حمایت‌ها برخوردار خواهد بود؟

گفتار درمانی، مشکلات پایان سال واحدهای صنعتی را حل نمی‌‏کند
رییس کمیسیون صنعت نیز در یان جلسه  گفت: سال جدید با توجه به هزینه‌های سنگین تحمیل شده به صنعت سال سختی خواهد بود و قطعا گفتار درمانی، مشکلات پایان سال واحدهای صنعتی را حل نخواهد کرد.

صادقی، رییس کمیسیون صنعت اتاق ایران  با طرح این سؤال که آیا اصل 44 به معنای تغییر مالکیت است و آیا با تغییر مالکیت سهام، مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود؟ گفت: معتقدیم در بحث اجرای سیاست‌های اصل 44 جای یک حلقه ‌مفقوده در زمینه فرهنگ خصوصی شدن و تبدیل مالکیت خالی است، چرا که در صورت نبود این فرهنگ ممکن است واحدهایی با ضرر و زیان فراوان واگذار شوند؛ چرا که واگذاری این نوع واحدها برای رشد صنعت مفید نیست.

صادقی با انتقاد به عدم تدوین بسته سیاسی در کشور برای حمایت از صنعت گفت: با وجود اینکه 20 کشور دنیا برای حمایت از واحدهای صنعتی خود در برابر بحران جهانی بسته حمایتی تعریف کرده‌اند، اما فضای بسته حمایتی کشورمان مفید نبوده و حتی نظام بانکی نیز شمشیر وصول مطالبات را به نوع افراطی از رو کشیده و به صنعت فشار می‌آورد.

به اعتقاد وی، علت اصلی عمده بحران‌های کارگری در کشورمان مربوط به واحدهای واگذار شده بدون انتقال مالکیت‌ها بوده است و آمار وزارت کار نشان می‌دهد که 99 درصد مشکلات کارگری واحدهای صنعتی مربوط به مشکلات مدیریتی بوده است.

صادقی خواستار حمایت وزارت صنایع از طرح استمهال دو ساله ‌بدهی‌های واحدهای تولیدی به مجلس از سوی اتاق بازرگانی شد و افزود: با توجه به اینکه سال آینده سال پرخطری برای صنعت پیش بینی می‌شود، بهتر است این طرح هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

بخش صنعت و معدن از هجوم سایر وزارتخانه‌‏ها مصون بماند
رئیس کمیسیون بانک، بیمه و اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گفت: باید بخش صنعت و معدن کشور از هجوم سایر وزارتخانه‌‏ها مصون بماند و به‌‏گونه‌‏ای نباشد که یک وزیر اقتصادی کشور بدون توجه به فشارها و عوارض تولید در داخل کشور دستور دهد که قیمت‌‏ها باید کاهش پیدا کند. 

محمد بحرینیان، رئیس کمیسیون بانک، بیمه و اقتصاد کلان نیز با اشاره به تبعات هدفمند کردن یارانه‌‏ها گفت: در سال 2004 اتلاف انرژی الکتریکی در کشور 16.4 درصد بوده و بر اساس آمار داخلی نیز این رقم در سال 1385 به 22.4 درصد رسیده است و بسیاری از کشورها توانسته‌‏اند در بهره‌‏وری انرژی بسیار موفق‌‏تر از ایران عمل کنند.

وی با اشاره به گزارش بانک مرکزی درباره حجم دولت تصریح کرد: بخش عمومی کشور 72.2 درصد است و با این وضعیت باید دید که آیا برای اجرای سیاست های کلی اصل44 یک رژیم تجاری داریم.

بحرینیان در ادامه گفت: اگر استراتژی مناسب برای واگذاری ها نداشته باشیم، آشفتگی در اهداف ایجاد خواهد شد. بنابراین باید بخش صنعت و معدن کشور از هجوم سایر وزارتخانه‌‏ها مصون بماند و به گونه‌‏ای نباشد که یک وزیر اقتصادی کشور بدون توجه به فشارها و عوارض تولید در داخل کشور دستور دهد که قیمت ها باید کاهش پیدا کند.

باید تعرفه تعریف کنیم
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران اظهارداشت: کشور ایران در زمینه‌‏های سیمان، فولاد و شیشه دارای مزیت نسبی مطلق است که اگر برای بازار دنیا تولید نکنیم، کشورهای دیگر بازار داخلی ما را می‌‏گیرند. برای جلوگیری از این وضعیت، باید طی 2 یا 3 سال آینده برای این صنایع تعرفه تعیین کنیم و نگذاریم ظرفیت‌‏سازی در این زمینه‌‏ها را از دست دهیم.

علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در نشست صبحانه‌‏خوری اتاق بازرگانی با حضور وزیر صنایع و معادن با اشاره به گذشت سه سال از ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اجرای اصل44 و ناتوانی از بهره‌‏گیری کافی از این فرصت تصریح کرد: در کشوری که 1.2 میلیون نفر دانشجو دارد، شرایط اقتصادی و تولیدی نباید به اینگونه باشد. اینکه بیش از نیمی از دانشجویان را زنان تشکیل می‌‏دهند انتظار بزرگی است، اما بیکاری آن‌‏ها شایسته نیست.

وی با بیان اینکه انرژی از جنس سرمایه است، گفت: اگر انرژی مصرفی را به سرمایه تبدیل نکنیم، ضرر بزرگی کرده‌‏ایم. بر اساس بررسی‌‏های مشترک صورت گرفته در کمیسیون‌‏های انرژی و اقتصاد کلان اتاق ایران، صنعت کشور بابت مصرف هر متر مکعب گاز، 25 تومان مالیات می‌‏دهد و اگر 400 میلیون متر مکعب گازی که هدر سوزی می‌‏شود را هر متر مکعب 7 سنت حساب کنیم؛ سالی 10میلیارد دلار فرصت اشتغال از دست می‌‏دهیم.

به گفته وی اگر بتوان جلوی این میزان سرمایه که هدر می‌‏رود را گرفت و در میدان گازی پارس جنوبی سرمایه‌‏گذاری کرد، به این ترتیب می‌‏توانیم جلوی اضافه برداشت 50 میلیارد دلاری قطر از این میدان را بگیریم.

شمس اردکانی با تاکید بر اینکه اگر می‌‏خواهیم سرمایه فرار نکند، باید سرمایه خود را محترم بشماریم، افزود: وقتی سرمایه را در راه تولید و ایجاد ارزش افزوده استفاده نکنیم، باعث می‌‏شود اقتصاد آسیب ببیند.

 در ادامه این جلسه وزیر صنایع و معادن  از سه معاون خود خواست تا با ارائه گزارشاتی از اقدامات به عمل امده پاسخی به انتقادات وارده به وزارت صنایع و معادن بدهند.

روند خصوصی‌‏سازی را متوقف کنید
معاون وزیر صنایع و معادن با بیان این که فضای فعلی، فضای خصوصی‌‏سازی نیست، پیشنها داد که با توجه به بودجه 88 که رقم قابل توجهی به خصوصی‌‏سازی اختصاص یافته است، فعلاً روند خصوصی‌‏سازی متوقف شود و حتی تعدادی از شرکت‌‏ها که به صورت قسطی واگذار شده‌‏اند نیز استمهال شوند.

 ایرج اکبریه، مشاور وزیر صنایع و معادن  گفت: تمام مسایل به طور غیر مستقیم به بخش خصوصی و صنعت ربط دارد که بدون حل آنها نمی‌‏توان انتظار داشت که خصوصی‌‏سازی انجام شود.

وی افزود: متاسفانه قانون اشکالات اساسی دارد و اتاق چون در چند رکن آن حضور دارد، می‌‏تواند در اصلاح قانون مؤثر باشد ولی اتاق نیز عمدتاً به مسائل کسب و کار می‌‏پردازد. تا این امورحل نشود، نباید انتظار داشت بخش خصوصی حضور یابد.

اکبریه ادامه داد: تا کنون تنها 40 درصد خصوصی‌‏سازی انجام شده در دولت به دیون دولت و سهام عدالت اختصاص یافته است.

در این زمان نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی این رقم را 75 درصد بر اساس آمار سازمان خصوصی‌‏سازی ذکر کرد.

معاون وزیر صنایع و معادن گفت: در گذشته قانون جامعی برای خصوصی‌‏سازی وجود نداشت اما در حال حاضر با پشتوانه مقام رهبری، قوانین کافی برای توسعه خصوصی‌‏سازی وجود دارد و اتاق بازرگانی هم در چند رکن اجرایی این قانون نقش دارد که قطعاً می‌‏تواند در اصلاح قانون مؤثر باشد.

به گفته وی، بسیاری از واگذاری‌‏ها بدون توجه به مسأله قیمت و به صورت مزایده و فارغ از در نظر گرفتن میزان بدهی شرکت‌‏ها بوده و این مساله مشکلات عمده‌‏ای را در واگذاری‌‏ها ایجاد کرده است.

وی با اشاره به واگذاری شرکت‌‏های مشمول خصوصی‌‏سازی در وزارت صنایع و معادن گفت: طبق اصل 44، پنج شرکت باید به بخش خصوصی واگذار می‌‏شدند که تنها ذوب آهن واگذار نشده که علت آن هم مسائل جهانی است و بر اساس زمان متعلقه برای واگذاری این شرکت تا پایان سال 92 این شرکت را واگذار کنیم.

وی با بیان این که البته این شرکت نیز تا سال 88 واگذار خواهد شد، افزود: ما تمام شرکت‌‏ها را برای واگذاری به سازمان خصوصی‌‏سازی معرفی کرده‌‏ایم و تا پایان سال 88 همه این شرکت‌‏ها را واگذار می‌‏کنیم.

اکبریه به کل واگذاری‌‏های صورت گرفته از سال 84 اشاره کرد و گفت: از کل واگذاری‌‏ها 96.4 درصد به وزارت صنایع اختصاص داشته است که این رقم در سال 85 به 73.6 درصد، در سال 86 به 80.6 درصد و در سال 87 تنها یک شرکت واگذار شده است.

پیشنهاد خرید انگوران توسط 70 شرکت    
معاون وزیر صنایع و معادن گفت: از آنجایی که باید معدن انگوران مطابق اصل44 قانون اساسی واگذار شود، پیشنهاد شده تا 70 شرکت که از این معدن تغذیه می‌‏شوند با تشکیل کنسرسیومی بر اساس ظرفیت‌‏هایشان برای خرید این معدن تشکیل شوند.

  محمد مسعود سمیعی‌‏نژاد  با بیان این که معدن سرب و روی انگوران مراحل واگذاری خود را از طریق مزایده طی می‌کند، گفت: با توجه به شکایات متعدد بخش خصوصی از نحوه عملکرد این معدن، تصمیم‌‏گیری شد که این معدن از تصدی بخش خصوصی خارج شود.

سمیعی‌نژاد معادن معدن سرب و روی انگوران را یکی از معادن منحصر به فرد دنیا خواند و تصریح کرد: متاسفانه نمایندگان استان زنجان نامه‌ای به ما داده و عنوان کردند که ما حق انجام چنین کاری را نداریم و باید یا معدن را به همان شرکت اولیه بسپاریم یا از طریق مزایده آن را واگذار کنیم که این معدن هم‌اکنون مراحل واگذاری خود را از طریق مزایده طی می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین قیمت شمش از 4 هزار و 700 دلار به کمتر از 1100 دلار رسید و قیمت مواد پتروشیمی نیز افزایش یافت و شرایط به گونه‌ای پیش رفت که هزینه شرکت‌های سرب و روی کشور به شدت افزایش یافت و در عین حال قیمت فروش آن‌ها به شدت کاهش یافت و این شرکت‌ها تحت تنش زیادی قرار گرفتند.

وی با یادآوری این‌که از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری ستاد سرب و روی در وزارت صنایع و معادن شکل گرفت، عنوان کرد: بیشتر اعضای این ستاد بخش خصوصی هستند.

هیچ بانکی تملیک واحد نداشته است
مدیر عامل بانک صنعت و معدن با اشاره به بحث بدهی‌‏های معوقه واحدها تصریح کرد: اکنون خطوط اعتباری در دسترس است و اگر بدهی‌‏های معوقه واحدها تعیین تکلیف شود، پرداخت اعتبار صورت می‌‏گیرد؛ ضمن آن که طی 6 ماهه گذشته هیچ بانکی تملیک واحدی به علت بدهی را نداشته است.

محمدرضا پیشرو، مدیر عامل بانک صنعت و معدن در نشست صبحانه‌‏خوری اتاق بازرگانی با حضور وزیر صنایع و معادن با اشاره به عملکرد بانک صنعت و معدن گفت: با پیگیری‌‏های وزیر صنایع و هماهنگی با بانک مرکزی خطوط اعتباری به بانک صنعت و معدن اختصاص پیدا کرد و هزار و 100 مورد تامین سرمایه در گردش واحدها نیز صورت گرفته است.

وی افزود: بانک صنعت و معدن اختیار شعبات این بانک را در استان‌‏ها افزایش داده و با به کارگیری نیروهای کارشناس و مجرب در صدد ایجاد تحولات است.

وی در ادامه خواستار تمرکز حساب‌‏ها و کمک به وصول مطالبات معوقه برای رفع مشکلات بانک ها با واحدهای تولیدی شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 5035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =