سالها مرد اول عرصه اجرایی ایران و سیاست بوده است، حالا هم مرد اول «گمانه زنی های انتخابات ریاست جمهوری» است.

محمود عزیزی:هاشمی رفسنجانی که منتقدانش می گویند نمی تواند از قدرت دور باشد و خودش می گوید اگر بیاید براساس تکلیف می آید و «احساس وظیفه نسبت به سرنوشت کشور» می آید، مرد اول این روزها همه اظهارنظرهای سیاسی است.
صبح چهارشنبه در خبری به نقل از همسرش عنوان شد که«حاج آقا مطمئنا وارد عرصه انتخابات نمی‌شود.» و ظهر شکوری راد چهره اصلاح طلب عنوان کرد که در دیدار اخیر سید محمد خاتمی با هاشمی رفسنجانی،او اعلام کرده است که «می آییم .» [اینجا و اینجا]کواکبیان نامزد حزب مردم سالاری هم می گوید اگر هاشمی بیاید جلسه فوق العاده می گذاریم.

حضورش در عرصه سرنوشت خیلی ها را تغییر می دهد. اصولگرایان را به وحدت نزدیک می کند، می تواند مانع ثبت نام چهره های اصلاح طلب چون عارف و جهانگیری شود و در نهایت برخی را هم اصلا از ثبت نام منصرف کند.شاید براساس همین تحلیل ها است که چهره ای مثل غفوری فرد معتقد است با حضور هاشمی ممکن است ولایتی و سعیدی‌کیا کنار بروند.[اینجا] هر چند ولایتی در یک ماه اخیر این گمانه را رد کرده است.
در سوی دیگر، ساختمان بلند بالای خیابان فاطمی این روزها آدم های رنگ و وارنگی را پذیرایی می کند. روز دوم ثبت نام ها که در نهایت در ساعت 18 نامزد ها را به عدد 144 نامزد رساند، روز چهره های گمنام بود و از میان اسامی مشهور تنها حسن سبحانی نامزد مستقل انتخابات که خودش گفته 37 میلیون برای انتخابات کنار گذاشته، به عکاسان شناسنامه اش را نشان داد.اینجا
از میان اصولگرایان پر تعداد دو ائتلاف هنوز کسی وارد عرصه نشده و همه ثبت نام را به دو روز آخر حواله داده اند. چهارشنبه شب قرار بود خروجی ائتلاف پنج گانه مشخص شود، هر چند حرفهای روز چهارشنبه موسی پور دبیر ائتلاف اکثریت اصولگرایان درباره اینکه نامزد های این ائتلاف رای شان به هم نزدیک است، اینجا می تواند معنی اش این باشد که شاید امشب هم این تصمیم به نتیجه نرسد.
محسن رضایی که حامیانش او را «آقا محسن» می خوانند اعلام کرده ظهر روز جمعه راهی وزارت کشور می شود. از اعضای ائتلاف پیشرفت و خروجی نهایی شان خبری نیست ولی بنا به نظر سنجی ها رقابت اصلی بین قالیباف و ولایتی است و این دو تلاش می کنند کاندیدای نهایی این ائتلاف باشند، هر چند این سه چهره سیاسی پیش از این با اعلام اینکه ممکن است هر سه ثبت نام کنیم خیال خود و جریانهایی سیاسی را راحت کرده اند که به این زودی ها میدان را ترک نمی کنند.
حضور مرد 80 ساله سیاست ایران می تواند قاعده بازی طیف های سیاسی را به هم بزند؟

 

 اظهارات نامزد های انتخابات و چهره های سیاسی درباره  انتخابات ریاست جمهوری  

نام
سمت
اظهار نظر
علی یونسی
عضو ستاد انتخاباتی حسن روحانی
کمال خرازی
وزیر خارجه دولت اصلاحات
حسن روحانی
نامزد مستقل انتخابات
روح الله حسینیان
عضو ارشد جبهه پایداری
مسعود پزشکیان
نماینده مجلس نهم
 
 دیگر اظهار نظر های انتخاباتی به انتخاب خبرآنلاین از خبرگزاری ها

  

 نام
سمت
اظهار نظر
حسن سبحانی
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
قائل به حاکمیت پول و ثروت برای تعیین سرنوشت کشور نیستم و با سیطره ثروت بر سیاست مبارزه می کنم.
محمدعلی امانی
قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی
آل اسحاق باید گزینه نهایی ائتلاف 5 نفره باشد
ارسلان فتحی پور
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری
مشکل وجود نقدینگی بالا همان بیماری تورم را در ایران شکل داده است اگر می خواهیم این مشکل را حل کنیم باید یادآوری کنیم که پورشه سواری هنر نیست، پورشه ساختن هنر است.
علی اکبر ولایتی
 عضو ائتلاف پیشرفت
با اتخاذ سیاست درست در عرصه بین الملل، در دولت آینده مذاکرات هسته ای نتیجه مطلوبی می رسد
محسن رضایی
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری
فدرالیسم و ایالتی کردن اقتصاد اولویت برنامه‌های من است.
حسن روحانی
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری
باید مردم به کسی رای دهند که ضمن رفع مشکلات کشور، اخلاق و ادب را به ایران بازگرداند.
مصطفی کواکبیان
نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری
امر به معروف و نهی از منکر را برای نظارت بر دستگاه‌های حکومتی احیا می‌کنم
منوچهر متکی
نامزد انتخابات ریاست جمهوری
نامه من درخصوص مسایل اقتصادی خطاب به خانواده‌های ایرانی به زودی منتشر می‌شود.
محمدحسن ابوترابی‌فرد
کاندیدای  انتخابات ریاست جمهوری
نقدینگی موجود در شبکه بانکی باید به سمت تولید هدایت شو

/27212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام KR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    مساله اینجاست که آمدن او به معنای پیروزی او نیست، چرا که جو دلسردی در مردم بسیار گسترده است. برای پیروزی او باید اصلاح طلبان بر طبل شرکت مردم بکوبند که این کار را نمی کنند.
  • بدون نام KR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    212 4
    مقایسه کنید با 4 سال پیش،
  • بدون نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    18 2
    دوستان به نظر من اصلاح طلبان باید الان وارد عرصه بشن چون دیگه تحمل مردم واسه 4 سال دیگه تمام شده
  • بدون نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    24 1
    کلیه ارکان نظام باید از آقای هاشمی متشکر باشند که خودش و آبرویش را برای نظام هزینه می کند . می بینید که حتی اسم هاشمی فارغ از پیروزی یا شکست ، انتخابات را به همان تعبیر رهبری معظم به حماسه سیاسی نزدیک تر می کند . بنابراین گروه های سیاسی که باعث این ویرانی در کشور شده اند بهتره حداقل حرمت ایشان را رعایت کنند .
  • بدون نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    30 2
    به نظر من که دوره اصولگرایان تمام تمام شده و مردم همه امیدشان به اصلاح طلبان است من که به شخصه اگر آقایان خاتمی یا هاشمی شرکت کنن در انتخابات شرکت میکنم و به این ها رای میدهم چون تو دوره اینها با اینکه پول نفت بالا نبود وضع بهتر از الان هست اصولگرایان باید یاد بگیرند که بجای حرف و لاف زدن فقط عمل کنن نه اینکه به زور با آمار و نقاشی کشیدن به مردم بگویند وضع عالی شده و اقتصاد شکوفا شده خبر آنلاین این نظر من رو بزار تا ببینم آیا من اشتباه میکنم یا بقیه هم بامن موافقن .
  • محمد IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    23 0
    آقای هاشمی مرد سیاست است او برای این نظام زحماتی فراوان کشیده نمیخواهد کشور مانند این 8 سال اخیر دوباره دچار بحران شود در اواخر عمر خود دغدغه فراوان دارد که مسیر انقلابی که برای تا پای شهادت رفته منحرف شود نباید برای یک ورق از کتاب کل کتاب را دوربیاندازیم تصورنکنیم انتخاب ریاست جمهوری انتخاب پیامر و امام معصوم است . رییس جمهور یکی از همین آدمهای جامعه است که باید در امورکشور داری توانایی لازم را داشته بخصوص در بکارگیری نیروی های قوی و مختصص در امر سیاست واقتصادو....مرئم نباید فریب 8 سال را بخورند ایران در تاریخ جایگاه بالای داشته و باید داشته باشد و این امر میسر نیست بجز انتخاب مردان بزرگ.
  • بانوی ایرانی... IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    20 1
    "مردی برای تمام فصول"...
  • ملت IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    3 28
    اگه آقاي رفسنجاني و خاتمي كاري مي تونستند بيشتر از آن زمان كه جوان تر هم بودند بكنند ، مطمئنا انجام داده بودند .... پس اصرار زياد بر آمدن ايشان براي چيست ؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    26 2
    اگر آقای رفسنجانی ادعای انقلابی بودن و مرد مبارز بودن دارد باید بیاید جلو در این دوران بحران ... نباید منتظر باشد برایش جاده را صاف کنن ... نتیجه ورودش به انتخابات هر چه خواهد شد مردم آگاه هستند و میفهمند ایرادات و مشکلات از کجا سرچشمه میگیرد
  • مهدی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    23 2
    حساب کنید احمدی نژاد و دولت اصولگرا چکار کردن که مردم به گزینه 20سال پیش برگشتن
  • اسلام طلب IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    0 10
    آقای روحانی مگر مردم ایران ادب ندارند مواظب باشن تو این وسط دوباره رقاص آهنگ غربیها نباشین
  • بدون نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    4 1
    آقا یکی بیاد تمرکز جمعیت و نگاهها رو از شهر تهران دور کنه اگه ژایتخت در کشور مشهور نباشد کشوری ارام خواهیم داشت. مثل : امریکا که واشنگتن پایتختشه ولی نیویورک مطرح تره آنکارای ترکیه و استانبولش پرتوریای افریقای جنوبی و کیپ تاونش لندن انگلیس و منچسترش پکن چین و شانگهایش
  • علیرضا احمدی US ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    18 1
    هاشمی شخصیتش را از پست های کلیدیی که در طول دوران انقلاب داشته به دست نیاورده است البته نه اینکه نظام وام دار او و امثال او باشد بلکه منظورم این است اگر چنین بود بایستی هرکس در نظام مسؤولیتی داشته، الان مانند هاشمی مرد اول میدان انتخابات بود و این بحثی است ورای آمدن یا نیامدن ایشان. بنا براین چه بیایند و چه نیایند، چه قبولش داشته باشیم و بخواهیم به ایشان رأی بدهیم یا نه، باید احترامشان حفظ شود و فکر می کنم در برخورد با هاشمی شیوه ی مقام معظم رهبری برای همه الگو باشد. موفق باشید
  • جهان GB ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    13 2
    آقای هاشمی رفسنجانی تنها رجل سیاسی با سیاستی است که بوی انقلاب و روز های پیروزی را میدهد . در تمام خطبه های نماز جمعه اش همیشه نشاط و رضوان را تلقین ملت ایران مینمود و همانند یک پدر قوی , پشتوانه و تکیه گاه مردم بود , اگرچه نقد هایی برای دولت او وجود داشت .در آن روز ها انتظارات بیشتر بود و ما چنین روزهایی را پیش بینی نمیکردیم .
  • مجید IR ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    2 0
    هیچکدوم از افرادی که تو این 4 روز ثبت نام کردن در حد خلق یک حماسه سیاسی نیستن