عضو حزب موتلفه اسلامی گفت: هاشمی 92و 84 خیلی فرق دارند.ایشان خودش می گوید که یک پیرمرد 80 ساله هستند.

حسن غفوری​فرد دبیرکل جامعه اسلامی ورزشکاران و نامزد انتخابات شورای شهر تهران، مهمان کافه خبر بود و به سوالات متعددی درباره انتخابات شوراها و انتخابات ریاست جمهوری پاسخ داد. بخشی از گفت و گوی خبرآنلاین که نظر وی را درباره نامزدی خاتمی و هاشمی رفسنجانی جویا شده​ایم را در ادامه بخوانید:
 
شما از تعدد نامزدهای اصولگرا گفتید. محرکی همچون نامزدی آقایان خاتمی و هاشمی می​تواند به محدود کردن این نامزدها بیانجامد؟ به گونه​ای که تنها نامزدی از اصولگرایان در عرصه رقابت باقی بماند که توان رقابت با آقای هاشمی رفسنجانی را داشته باشد.
البته معلوم نیست که اصولگراها بخواهند با آقای هاشمی رقابت کنند. خیلی از اصولگراها آیت الله هاشمی را قبول دارند. برای همین است که بخشی از اصولگراها و اصلاح​طلب​ها گفته​اند که اگر هاشمی بیاید، نامزد نمی​شوند. آقای هاشمی تلاش کرده است که وابسته به جناح اصلاح طلب نباشد ولی آقای خاتمی رهبر اصلاح طلبان است. از این رو اگر آقای خاتمی بیاید، تعدادی از اصلاح طلب​ها دیگر نامزد نمی​شوند. اما به هر حال حضور و نامزدی آقایان هاشمی و خاتمی نامزدهای اصولگرا را محدودتر می​کند.
 
به نظر شما کدام یک از نامزدهای اصولگرایان با نامزدی هاشمی رفسنجانی از عرصه نامزدی کنار می​روند؟
الان که کسی چنین چیزی را نمی​گوید. قبلا آقای ولایتی در سال 84 به نفع آقای هاشمی انصراف داد اما الان چنین نمی​گوید.
آقای هاشمی در پرده ابهام شدید، حرفی زده​اند که اگر مقام رهبری مخالف باشند، آمدن من نتیجه عکس دارد. این گفته وی به این معنا است که آقای هاشمی در صورتی می​آید که رهبری با آمدن ایشان موافقت کنند یا حداقل مخالفت نکنند. بنابراین اگر اصولگراها بفهمند که آقای هاشمی با تایید رهبری می​آیند، در ادامه حضورشان موثر است. شاید آقایان ولایتی، سعیدی کیا و قالیباف انصراف بدهند.
 
آقای هاشمی سال 84 در آخرین روزها برای ثبت نام حضور یافتند. فکر می​کنید سال 92 هم چنین کنند؟ اساسا هاشمی 84 با هاشمی 92 چه تفاوتی دارد؟
هاشمی 92 و 84 خیلی فرق دارند. ایشان خودش می گوید که یک پیرمرد 80 ساله هستند. هشت سال آینده برای فردی با سن بالای هفتاد سال، زمان کمی نیست و روی بسیاری از فاکتورها تاثیرگذار استَ. خداوند در قرآن می​فرمایند: آنکه عمر طولانی تر می​کند دچار بعضی از ضعف​ها می​شود. هرچند ممکن است که تجربه و نیروی فکری او افزایش یابد اما در هر حال نیروی جسمانی رو به کاهش می​رود.
 
طی یکی دو باری که با آقای هاشمی صحبت کردم،  احساسم این بود که فرض اولیه​شان این است که نیاید و اصولگراها روی یک نفر توافق کنند. اگر سال 84 هم اصولگراها روی یک نفر توافق می​کردند، او نمی​آمد. هاشمی الان 8 سال پیرتر از سال 84 است و احتمال نیامدن ایشان ببیشتر شده است. فکر می​کنم که او فقط و فقط در شرایطی بیاید که مقام رهبری حضور ایشان را تایید کند. یعنی حتی عدم مخالفت رهبری را هم کافی نداند و موافقت رهبری با حضور خود را لازم بداند. در حالیکه سال 84 عدم مخالفت رهبری را برای حضورش کافی می دانست.
در حال حاضر کمی بعید می دانم که رهبری حضور هاشمی را تایید کنند. چون ایشان گفته​اند رای من یکی است و مخفی هم هست. برای همین به هیچ کسی توصیه نمی کنند که نامزد شود تا شائبه​ای پیش نیاید.
 
احتمال نامزدی آقای خاتمی را چقدر جدی می​دانید؟
نامزدی آقای خاتمی به نظر من منتفی است و بعید می​دانم که ایشان نامزد شود. خودشان هم بارها این را گفته​اند و دلایلی هم دارند که در رسانه ها مطرح شده است و شما هم خوانده​اید. به نظرم احتمال نامزدی آقای خاتمی در حد صفر است. آقای هاشمی هم تا این لحظه نیتی به آمدن ندارند.
مشروح این گفت و گو را روزهای آینده در خبرآنلاین بخوانید.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیزاده گاوزن IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    85 98
    «نه خاتمی می آید و نه هاشمی.مشایی هم رد صلاحیت میشود .و قالیباف با 58درصد آراء ماخوذه انتخاب میگردد. کارشناس ارشد علوم سیاسی
    • بی سواد IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      23 54
      اگر خاتمی و هاشمی نیایند گروه منتسب به رییس جمهوری پیروز انتخابات اند حال چه مشایی باشد چه الهام چه نیکزاد یا هر کس دیگری که به این گروه مربوط است.
    • کارشناس مدیریت IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      34 23
      حدس می زنم اقای حسن روحانی انتخاب شود
  • صابر IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    133 7
    کسانیکه سن آقای هاشمی را دلیل ضعف و نیامدن ایشان می دانند و آیه قرآن را شاهد می گیرند همانهایی هستند که در زمان قبل از انقلاب حضرت امام را در آن سن و سال از قیام در برابر شاه بازمی داشتند اما امام در سن 77 سالگی در برابر شاه قیام کرد و تا سن 88 سالگی یکتنه در برابر دنیا ایستاد
    • بدون نام IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
      80 3
      احسنت
    • بدون نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
      2 4
      مسیو ل اجرایی کشور انم وقتی از یطر ف وامدا رگروهای اصلاح طلب باشی وازطرف دیگه باخواسته هاومشکلات مرد م مواجه بشی درتوان پیرمردی مثل هاشمی نیست اما م مردالهی بود نه سیاست زده
  • وطن دوست IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    6 1
    هاشمی تجارب گرانبهایی دارد و می تواند تهدیدهای موجود را به فرصتهای ارزشمندی تبدیل کند و گره ها و مشکلات موجود را کاهش داده وبه نقاط قدرت ومفیدی برای کشور تبدیل کند
  • بدون نام IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    5 9
    حرفهای قشنگ رو از سیاست کاران قدیمی مثل غفوری فرد باید شنید