ناشر در توضیح کتاب آورده است: احتمالاً در جهان جدید مهمترین تحولى که در قلمرو عشقشناسى رخ داده است غلبه عشق مجازى بر عشق حقیقى است. عشقشناسى قدما عموماً «عشق حقیقى» یا «عشق الهى» را بر صدر مىنشاند، و عشق مجازى را به دیده تحقیر مىنگریست، یا صرفاً آن را وسیلهاى (ولو ارزشمند و حتى جایگزینناپذیر) مىدانست براى نیل به عشق حقیقى. اما در عشقشناسى جهان مدرن، عشق حقیقى همان است که در چشم پیشینیان مجازى تلقى مىشد.
این کتاب مشتمل بر ترجمه پارهاى مقالات فلسفى مهم در خصوص عشق یا به بیان دقیقتر، «عشق مجازى»، یعنى عشق رمانتیک یا اروتیک میان انسانهاست. نویسندگان این مقالات از جمله فیلسوفان صاحبنام در سنت فلسفه معاصر هستند، و هریک مىکوشد تجربه عشق انسانى را از زاویهاى خاص مورد تحلیل و بررسى فلسفى قرار دهد.
کتاب با مقدمه مختصر و مفیدی به قلم مترجم آغاز میشود. نراقی در این مقدمه کوشیده است تا تلقی قدما را از "عشق حقیقی" و "عشق مجازی" در فرهنگ اسلامی، از جمله و بیشتر در حوزه عرفان اسلامی، به تصویر بکشد و رابطه آن را با حکمت یونانی نشان دهد. به اعتقاد او "درک عارفان و حکیمان مسلمان از ماهیت و مراتب عشق، از حکمت یونانی و بهویژه آرای افلاطون متأثر بوده است"؛ بهخصوص، خطابه سقراط و خطابه آریستوفان در رساله مهمانی بر عشقشناسی عارفان مسلمان مؤثر بودهاند. "در این دو خطابه، دو مدل متفاوت از ماهیت عشق عرضه شده است و تنش میان این دو مدل حتی در تلقی امروزین ما از عشق نمایان است".
مارتا نوسباوم در مقاله "خطابه آلکیبیادس: قرائتی از رساله مهمانی افلاطون" تحلیلی تازه از این رساله عرضه میکند که غالباً از چشم افلاطونشناسان پنهان بوده است. "فضیلت عشق (اروتیک)"، به قلم رابرت سالومون، دومین مقاله کتاب است. سالومون در این مقاله به دفاع از عشق انسانی در برابر نقدهای فیلسوفان و متألهانی میپردازد که جنبههای شورمندانه و عاطفی این عشق را درخور تحقیر میدانند. رابرت نوزیک در "پیوند عشق"، سومین مقاله این مجموعه، غایت عشق رمانتیک را تشکیل هویت تازهای با عنوان "ما" میداند و میکوشد بخشی از دشواریهای متافیزیکی این هویت تازه را توضیح دهد. مقاله چهارم "دلایلی برای عشق ورزیدن" نوشته لارنس تامس است. عشق، در نظر تامس، تابع و محصول استدلال و سبک ـ سنگین کردنهای عقلی نیست. در نتیجه، دلایل عشقورزی را بیشتر باید از جنس "تبیین" پدیده عشق دانست، نه توجیه آن. مقاله پنجم، "عشقهای مخاطرهآمیز، را اَنِت بایر نوشته است. او در این مقاله دو تلقی متفاوت "الاهیاتی" و "طبیعتگرایانه یا بیولوژیک" از عشق را در برابر هم قرار میدهد و در نهایت از مدل هیومی (طبیعتگرایانه) آن دفاع میکند. آخرین مقاله این مجموعه "درباره آینده عشق: روسو و فمینیستهای رادیکال"، نوشته الیزابت راپاپورت است. نویسنده در این مقاله نقدهای فمینیستی بر تجربه عشق را بررسی میکند و، بر مبنای تحلیلی که از نظریه روسو درباره عشق عرضه میکند، استدلال میکند که وابستگی عاشقانه میتواند دو سویه باشد. او همچنین معتقد است که، برخلاف نظریه روسو، رابطه عاشقانه همیشه ویرانگر نیست. "آنچه وابستگی عاشقانه را مخاطرهآمیز میکند عنصری ذاتی در تجربههای عاشقانه نیست، بلکه نوعی انحراف است که از روابط اجتماعی ناعادلانه برآمده است".
این کتاب با قیمت 8هزار تومان منتشر شده است.
ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و همچنین سفارش هر محصول فرهنگی مورد علاقه دیگر(در صورت موجود بودن در بازار نشر) کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.
6060
نظر شما