۰ نفر
۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰

شفاف سازی در هر امری مبارک و برکت خیز است و می تواند بنا و پایه ای باشد برای شروعی درست و اساسی در هر کار و اقدامی . وقتی پای یارانه و کمک های دولتی به میان آید ماجرا جذاب تر شده و شفاف بودن بیش از هر جا و مکان دیگری می تواند خود را نشان دهد.


چرا که نورتاباندن بر این بخش برخی را که در تاریکی زیست موریانه وار خود را ادامه داده و می دهند،با خطرات جدی روبرو خواهد ساخت.
سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شفاف سازی درباره یارانه مطبوعات و این که با چه مکانیزمی قرار است به روزنامه ها و سایت ها خبری و نیز خبرگزاری ها کمک شود، باب تازه ای است که اگر دولت و به خصوص معاونت مطبوعاتی بر اجرای آن پای فشارد و تسلیم برخی روزنامه داران بی حهت و عزیران بی سبب نشود، قطعا می توان در دراز مدت از این درخت میوه های نیکویی را چید و از شهد شیرین آن بهره مند شد.


متاسفانه در چند سال گذشته چنان دوغ و دوشاب در عرصه مطبوعات و سایت ها با هم درآمیختند که هر ناشسته روی ناسزاگویی دعوی کار خبری کرده و کار به جایی رسیده که برخی از سایت ها تنها با کپی کردن مطالب تولیدی دیگر سایت ها بار خود را بسته و تازه به عنوان فخیم و فرهمند بهترین وپربازدیدترین سایت ها و خبرگزاری ها هم مفتخر شده اند.
پدیده روزنامه نگار نشسته که دوست و محقق نامدار تاریخ مطبوعات(سید فرید قاسمی) از آن در چند سال گذشته در خفال وعلن یاد کرده از جمله برکات و رشحات همین رشد و توسعه شبکه های مجازی و اینترنتی بود و هست که در طرفه العینی افرادی بی سواد و از همه چیز بی خبر را به خبرنگاران زبده و قابل تبدیل کرد. در چنین فضایی اتفافا بد نیست یک سرند تازه ای از خبرنگاران حاضر در رسانه ها و سایتها صورت گیرد تا انکه به مدد کپی پیست و دستگاه های مجازی خبر کپی می کند و به نام خود جا می زند با انکه سال ها در این زمینه خاک تحریریه و حوزه های خبری را خورده است به خوبی تفکیک شود.


این مسیر البته دشوار و سخت یاب است. چرا که آنانی که به رانت خواری و پول یامفت بگیر عادت کرده اند، قطعا همانند تمامی حوزه هایی( از سیاست و اقتصاد تا فرهنگ و اجتماع)که نبود شفافیت و روشنایی و حضور و بروز تاریکی ،زندگی انگلی و پنهانی را برای آنها سهل و آسان کرده است، دست به مقاومت های جانانه ای خواهند زد تا همچنان به زندگی پخته خوارانه خود ادامه دهند. برخی از آنها هم شاید چند گامی به جلو بردارند که از مدیران کنونی ارشاد به مدد برخی ارتباطات و امکانات سیاسی و فرهنگی،شجاعت ستانی کنند. اما به نظر می رسد اگر وزارت ارشاد و به خصوص معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد بتوانند با تدوین آیین نامه ای دقیق از بعد نظری تکلیف نهادها و افراد واجد یارانه را روشن سازند، قطعا در دراز مدت درخت و ریشه آسانبران و اسان خواران عرصه خبر و رسانه به مرور لاغر و نحیف تر و فضا برای رشد و جهش استعدادهای مطبوعاتی و نشستن شایستگان بر جای سفلگان وآسان خواران فراهم خواهد شد.

بعد از تحریر: بعد از نوشتن یادداشت به مطلبی برخوردم درباره میزان توزیع و قیمت آگهی های دولتی در مطبوعات که از سوی معاونت مطبوعاتی منتشر شد که نشان می دهد عزم معاونت بر ارائه شفاف اطلاعات جزم است. نگاهی به فهرست و البته تیراژ هر روزنامه نشان می دهد که در شش ماه اول توزیع آگهی چگونه بوده است؟ لینک زیر را ببینید http://press.farhang.gov.ir/fa/news/89844
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 322845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
    6 2
    کیهان گناه داره چطوری بدون یارانه میتونه به حیات خودش ادامه بده؟!!!!