بحث و جدل درباره منشاء شعر علی ای همای رحمت استاد زنده یاد محمد حسین شهریار همچنان ادامه دارد و تا به اینجای کار هم فرد مدعی در یک بازی گرگم به هوا از ارائه هر سند و مدرکی در این زمینه خودداری کرده است.

قاعده این است که گوینده و مدعی چنین ادعای درشتی باید اصل شعر را به همراه ادعای خود ضمیمه کند تا اهل فرهنگ و هنر گمان نکنند که نوعی بازارگرمی و خبرسازی در کار است.اما نکته مهمتر جایگاه گوینده چنین سخنانی است.

 نگاهی به کارنامه کاری آقای محقق نشان می‌دهد در کارنامه کاری ایشان تقریبا هیچ اثری از تصحیح یا تحقیقی درباره نسخه‌ای شعری و حتی متن ادبی کهن و ... دیده نمی‌شود. عمده آثار ایشان درباره کودک و نوجوان است و البته در زمینه روزنامه نگاری این حوزه هم تجربه درازدامنی دارد و در برخی امور اجرایی نیز تجربه های متعددی داشته و دارد. با این توصیفات باید در سخنان ایشان تردیدهای جدی روا داشت، به خصوص که در ماجرای انتشار سند مورد نظر خود ، شل کن و سفت کن هایی را به وجود آورده است که از شخصیتی فرهنگی بعید به نظر می‌رسد. ایشان یا این سند را دارد که باید منتشر کند و یا ندارد که این قایم موشک بازیها معنا ندارد. شاید اگر سن آقای محقق در قد و قامت روزنامه نگاران جوان و یامولفان تازه به دوران رسیده بود که بخواهند اسم و رسمی بر هم زنند، قطعا آدمی چنین گمانه هایی را بر ذهن خود می گشود ،اما ایشان سن و سالی دارند و خود دست در کار تالیف و علاوه بر آن با فضای فکری و فرهنگی هم آشنایند و لذا اکنون هم که از سوی منتقدان حسابی مشت و مال شده اند و عملا هم هزینه های این کار و ادعا را داده اند چرا معطل می کنند و به انتشار آنچه مدعی اند دست نمی یازند؟

 اما بر فرض که حتی سخن و ادعای این نویسنده کودک و نوجوان ، درست و به جا باشد، از شان وجایگاه شهریار و ارزشی که او دارد چیزی کم نمی شود و به نظر می رسد که این جایگاه تلالو و درخشندگی بیشتری هم می یابد.

 اگر چه شهریار شاعر بزرگی است،اما واقعیت ماجرا این است که شخص نگارنده تا قبل از انتشار خاطرات استاد هوشنگ ابتهاج سایه ، با ایمان و اتقان کنونی به جایگاه شهریار در سپهر شعر فارسی نمی نگریسته است.اما وقتی کتاب پیرپرنیان اندیش منتشر شد،و سخنانی که استاد سایه درباره شهریار گفتند، متوجه شدیم با شاعری در سطح و اندازه سعدی روبروییم.

 • پیر پرنیان اندیش،انتشار خاطرات هوشنگ ابتهاج سایه

شاعری که خود استاد سایه می گوید اگر دیوان شهریار یک ویرایش و به گزینی شود، حاصل کار قطعا تصویری بسیار باشکوه تر از تصور کنونی از شهریار و جایگاه شعری اش  را پیش روی خواننده و مخاطب خواهد گشود. جالب این که در همین خاطرات امده است که استاد سایه از شعر شهریار به عنوان یکی از شاعران بسیار پرطرفدار در اندازه سعدی یاد کرده است ،چرا که شخص مرحوم شهریار به دلیل ارتباط دوستانه و عمیقی که بین این دو چهره شاخص شعر معاصر ایران وجود داشت، سایه را شایسته ترین شخص برای تصحیح و ویرایش و به گزینی اشعارش به حساب آورده است  و آنگونه که آقای میلاد عظیمی(مولف کتاب پیرپرنیان اندیش-خاظرات هوشنگ ابتهاج سایه) برایم تعریف کرد، استاد سایه به وصیت دوست دیرینش عمل کرد و یک به گزینی شایسته از دیوان شهریار فراهم آورده است.

اکنون اگر وارثان مرحوم شهریار با استاد سایه رایزنی کرده و کتابی را که ایشان از اشعار استاد شهریار به گزینی کرده ، به بازار کتاب عرضه کنند، به قطع یقین جلوه ای تازه از گستره شعری او در خاطره ها نقش خواهد بست.

به نظر می رسد با توجه به آشنایی و حشر و نشر فراوان استاد سایه با مرحوم شهریار فضا آماده خواهد بود که ایشان درباره شعر علی ای همای رحمت هم اظهار نظر کنند تا برخی گرم کنندگان بازار دکان خود را بربندند و  دست اندرکار گشایش دکان دیگری باشند.

بعد از تحریر: در اینترنت به دنبال مطلبی بودم که به نوشته ای از دکتر عطاءالله مهاجرانی درباره شهریار رسیدم در حدود  هفت سال قبل  از دیداری که با استادسایه داشتند و سخنانی که سایه درباره شهریار گفت.که خواندن این متن هم می تواند به درک بیشتر از شهریار و جایگاه او مدد رساند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    5 4
    احسنت
  • مهراد IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
    3 0
    ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست / عرض خود میبری و زحمت ما میداری... چطور به خودشون اجازه میدن بی دلیل و مدرک متعرض وجه ی استاد شهریار بشن... اگه مدرکی نداری ا آقای نسبتا محترم بهتر ساکت بشی تعجبم از اهل فرهنگ که چه ساده به تماشا نشستند
  • mohsen A1 ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    9 7
    هیچ شاعری را نمیتوان با سعدی بزرگ مقایسه کرد. ضمنا توجه شما را به این دو مصرع جلب میکنم: 1- برو ای گدای مسکین و دری دگر طلب کن - غزل استاد سخن سعدی قرن7 2- برو ای گدای مسکین در خانه علی زن - شعر استاد شهریار قرن 14
  • بی نام EU ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    5 13
    شهريار حداكثر 20 تا غزل خوب دارد والسلام راجع به اشعار تركيش اظهار نظر نمي كنم. بزرگ كردن شهريار براي كم رنگ كردن شاعران اجتماعي امروز بود كه كار موفقي هم نبود.
  • محمودی A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    7 7
    استادشهریار با در نظر گرفتن اشعار ترکی وفارسی اش یکی از بزرگترین شاعران همه اعصار وقرون شعری کشورمان ایران بشمار می روددر شعر فارسی نیز بزرگترین پاسدارجریان شعر اصیل ایران که با فردوسی شروع شده وبا رودکی وخاقانی وسعدی وحافظ وصائب ادامه یافته است می باشد.از یک طرف با حمایت از نیما یوشیج وسرودن شاهکارهای هذیان دل، دو مرغ بهشتی، افسانه شب ،ای وای مادرم و....به رواج شعر نو پرداخت واز طرفی با سرودن غزلهای شورانگیز ودرجه یک فارسی از قبیل :آمدی جانم بقربانت ،بروای ترک که،ازتو بگذشتم وبگذاشتمت با دگران و...صدها غزل دیگرومثنویهای خیال انگیز که در تخیل بعد از نظامی بال برآستان خورشید می سایندواز طرفی در شعر ترکی چنان طرحی نو در افکند که دو شاهکارحیدربابا و سهندیه کمی ازشاهکارهای ادبی جهان ندارد.
  • رویا IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    7 6
    اوج خلاقیت شهریار در تمام اشعارش پیداست شهریار درخشان ترین چهره شعر معاصر ایران است که در بیشتر قالب های شناخته شده هر دو زبان فارسی و ترکی آثار درخشان بسیاری دارد توركو بير چشمه ايسه ، من اونو دريا ائله ديم ، بير سويوق معركه ني محشر كوبرا ائله ديم
  • sasaan IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
    5 0
    ای بابا دوباره تعصب و لهجه و قومیتگرایی و... همه تحت لوای زبانمعیار فارسی معنی پیدا میکنیم.مگر در موسیقی ونقاشی و گرافیک و تاتر وسینما و...اینهمه برداشت ناروا وناصحیح و غیره نداریم؟حالا استاد شهریار دلش خواسته نقبی به بزرگان بزند و معاصران خودرا محک!!!!اشکال دارد.هنوز اندرخم یککوچه ایم.آقای خواننده رسما آهنگ پرویز یاحقی را بنام خود میزند هیچکس صدایش درنمیاید آنوقت..........
    • بی نام US ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
      0 2
      دوست گرامي خود آقاي ياحقي آن ملودي را از يك ملودي تعزيه گرفته است و البته اشاره اي به اين مسئله نكرده و آقاي خواننده مورد نظر شما اول تعزيه خوان بوده و بعد خواننده شده است و در چند جا شعر تعزيه آن ملودي را گفته است