تولد استاد شجریان بهانه ای شده است تا نوشته ای را که چندی قبل درباره حضورشان در مراسم استاد ایرج نوشته بودم در فضای مجازی قرار دهم.

وقتی سن به مرز بالای 60 و 70 برسد، زندگی برای آدمی معنایی دیگر می‌یابد. بسیاری از رقابت‌هایی که در دوران جوانی و میانسالی بروز و ظهور داشت و حتی رنگ کینه و دشمنی به خود می‌گرفت، صورت، سیرت و صبغه‌ای دیگر و جای آن را رفاقت می‌گیرد. به قول دوست مرحومم محمد زهرایی، «زندگی ارزش این چیزها را ندارد.»

ماجرای حضور استاد محمدرضا شجریان در نشست تجلیل از استاد ایرج نمونه‌ای از این‌گونه رفتارهاست. اگرچه نمی‌توان سهم شاگردی چون علی جهاندار را در وصل کردن این دو به یکدیگر نادیده گرفت. جهاندار عاشق صدای ایرج است و از سوی دیگر عاشق استادش شجریان. به یاد دارم در سفری که با ایشان برای باغ هنر بم رفته بودیم، با چه تحسینی از جنس صدای ایرج می‌گفت و با چه شور و عشقی از استادش شجریان حرف می‌زد.

مختاباد شجریان

شرح عکس: عکس یک سال بعد از زلزله بم  گرفته شد؛ در سفری که به همراه استاد به ارگ جدید بم داشتیم. پشت  سر ما پروزه باغ هنر بم قرار دارد که بانی اش استاد شجریان بود و پی گیر کارهای عمرانی و مهندسی اش آقای جهاندار. الان مشخص نیست که این پروژه به چه سرا و سرانجامی رسیده است اگر چه اخیرا شنیدم استاد دوباره فعال شده اند برای پی گیری ماجرا .یاد ان شب به خیر که به اصرار از  استاد  خواستیم  و ایشان درکنار دریاچه ارگ جدید بم قطعه تصنیفی در سه گاه خواند و متعاقبش جناب جهاندار هم آوازی خواندند.

هم او بود که به عشق استاد از خواندن یکی از ماندگارترین کارهای موسیقی دهه 70 چشم پوشید؛ مژده بهار ساخته مرحوم مشکاتیان که بعدها خواندن آن نصیب مرحوم ایرج بسطامی شد.

شجریان و ایرج در باورداشت اهل موسیقی از دو قبیله مختلفند. یکی هر نوع کاری را در موسیقی از خواندن در فیلم‌های خالطوری و لاله‌زاری تا آوازهای پهلوانانه با ساز بزرگانی چون شهناز و کسایی و یاحقی و تجویدی و موسوی در کارنامه حرفه‌ای خود دارد و دیگری سعی کرده است در عمده عمر موسیقایی خود نگاهی نخبه‌پسندانه به هنرش داشته باشد، بر هر خوانی و سفره‌ای ننشیند، اهل مراقبه در تمامی احوال هنری‌اش باشد تا همچنان‌که از حنجره‌اش چنین مراقبت می‌کند، از سلوک هنری‌اش هم مراقبت افزون‌تری بکند. حتی از بعضی تجربه‌های دوران جوانی (همانند بازی و خواندن در تئاترهای لاله‌زاری مرحوم مهرتاش) هم کمتر سخن می‌گوید تا شاید از خاطره‌ها محو شود.

هر قدر ایرج آواز ایرانی را به سمت فرهنگ عامه و کوچه‌بازاری کشاند، شجریان آن را به سمت فرهنگ طبقه متوسط و نخبه و فرهنگی جامعه حرکت داد، اما نباید از یاد ببریم که آواز ایرانی حضور و بروز دوباره‌اش را وامدار ایرج و گلپاست و شجریان هم بر شانه چنین غول‌هایی نشسته است. آن‌ها آواز را به میان عامه مردم بردند و شجریان به آواز معنا و عمق داد و آن را برکشاند و به آن وجهی روشنفکری داد که حتی صدای اعتراض و انتقاد به اوضاع سیاسی و اجتماعی را هم می‌توان در آن دید و شنید و با آن و رخدادهای زمانه همذات‌پنداری کرد.

اگر بخواهیم دقیق تر نگاه کنیم نوآوری در صدای ایرج و گلپا بیشتر از آنچه که شجریان انجام داد به چشم می خورد.اما برخورد شجریان با آواز همانند برخورد حافظ با شعر است. او در آواز میناکاری کرده است و به همین دلیل آوازش ظرفیت هایی دارد که دیگر آوازها به آن پایه و مایه نرسیده اند.با
بعد از نسلی از آوازخوانان همانند مرحوم اقبال و نکیسا و طاهرزاده و تاج اصفهانی و ادیب، آواز ایرانی در عمل در مرز فراموشی حرکت کرد و این تصنیف و ترانه بود که سروری می‌کرد،  با حضور بنان  و اندکی بعد مرحوم قوامی این فضا تا حدودی شکسته شد،تا زمانی که ایرج و اکبر گلپایگانی آن را دوباره به صحنه آوردند. صدای خاص این دو نفر و نیز حضورشان در رسانه‌های پرهواداری چون سینما، رادیو و تلویزیون و بازی در فیلم و خواندن ترانه‌های عامه‌پسند، شهرتی افسانه‌ای برایشان به ارمغان آورد که سبب شد شهروندان، از عام و خاص به طنین‌های آوازی آن‌ها هم گوش بسپارند؛ آوازی که در قاعده و سپهر شنیداری جماعت عامه‌پسند کمتر حوصله و شکیبی را برمی‌تابد و شاید از آن همه آواز‌ها تنها تحریرها (چهچه)‌ی طولانی و پرنفس ایرج و گلپا در ذهن آنان نشسته باشد.


آن‌هایی که علاقه‌مندند بیشتر درباره استاد ایرج بدانند می‌توانند به فیلمی که اواخر سال گذشته با عنوان «پهلوان آواز؛ زندگی استاد ایرج خواجه‌امیری»، منتشر شد مراجعه کنند. در این فیلم فضای کلی از شخصیت و ‌منش این خواننده نامی به دست داده شده است. تدوین فیلم به‌گونه‌ای است که بیننده در کنار خط اصلی فیلم که گفت‌وگوست، با مهم‌ترین فرازهای زندگی ایرج آشنا می‌شود؛ از کارش نزد استاد ابوالحسن صبا، تاج اصفهانی و کشیده شدنش به رادیو و سپس تلویزیون و سینما و خواندن برای بازیگرانی چون مجید محسنی، بیک ایمانوردی، وحدت، منوچهر صادق‌پور، محمدعلی فردین و... که صدایش را به شهرتی افسانه‌ای رساند.
انتخاب پهلوان آواز برای این فیلم و صدا، انتخاب درستی است، اگرچه باید اذعان و اعتراف کرد، که پهلوان واقعی آواز ایران محمدرضا شجریان است، که در چهار دهه اخیر تقریبا بی‌رقیب بر قله آواز ایران نشسته و رسیدن به جایگاهی که او در آواز ایرانی به دست آورد، تقریبا محال و غیرممکن می‌نماید.

ایرج به همراه اکبر گلپایگانی سهمی جدی در حفظ و گسترش هنر آوازخوانی در میان عامه مردم داشتند. اگرچه هر دو این هنرمندان تقریبا در وادی هنر عامه‌پسند درغلتیدند، اما به دلیل زیبایی‌شناسی و جنس صدای منحصر به‌فردی که داشتند، توانستند خیل کثیری از مشتاقان هنر موسیقی را مجذوب هنر آواز‌خوانی کنند.

در این میان تفاوت ایرج بیش از گلپاست، زیرا ساختار حنجره ایرج به گونه‌ای بود که بسیاری از هنرمندان در حسرت داشتن چنین صدایی بودند، صدایی که بعد از انقلاب می‌توان مشابه آن را در صدای علیرضا افتخاری جست. به همین دلیل است که شجریان رندانه و ظریف از صدای ایرج می‌گوید و این صدا را متر و معیار می‌داند و نه آوازش. اگرچه بعضی از آوازهای ایرج نیز انصافا شنیدنی و تکنیکی است که نمونه‌های برجسته‌اش در آوازهایی است که با مرحوم کسایی و شهناز خوانده است.
نقل است از مرحوم بنان که می‌گفت اگر من حنجره ایرج را داشتم، دنیا را با این صدا فتح می‌کردم. صدای ایرج در حجمی مناسب، با زیر و بم یکسان در اوج و فرود، بدون هیچ خش و خطی، صاف و پرتحریر و البته پرقدرت و تاثیرگذار و از آن مهم‌تر بی‌شباهت به هیچ صدایی دیگر هنوز که هنوز است، هیمنه‌ای پرطنین دارد. در کنار آن جنس صدای ایرج از سوختگی و موزیکالیته خاصی برخوردار است که تاثیرات آن را بر شنونده دوچندان می‌کند. صدایی که همچنان هویت و استقلال خاص خود را به ما یادآور می‌شود. برای صاحب این صدا که گوش نیوش‌اندیش ایرانیان را مملو از زیبایی و ظرافت می‌کند، آرزوی طول عمر و سلامتی داریم.

توضیح: این نوشته چندی پیش در روزنامه بهار منتشر شده بود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    13 5
    یعنی چه جوری میشه یه نفر انقدر محبوب مردم بشه از خوشحالی اینکه هنرمندی به این بزرگی و با صلابت و خوش صدا و صد البته مردمی کنار ما زندگی میکنه در پوست خود نمی گنجم
  • محمد A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۱
    18 6
    من يه پرنده ام آرزو دارم ....
  • مهدي IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    7 9
    استاد شجريان بي همتا تولدتان مبارك و عمرتان جاويد باد.
  • علی IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    5 18
    در مقابل استاد شجریان هم نرمش قهرمانانه لازم است
  • شهیار IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    23 13
    نصف خبراتون از شجریان خواننده های دیگه آدم نیستن- صداو سیما اخشابی ،خبرآنلاین شجریان
  • نوید A1 ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    13 3
    آقای مختاباد شا در حدی نیستین که در باره استاد آواز ایران ایرج نظر بدین!
  • مژگان A1 ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    23 3
    وقتی خود شجریان میگه استاد ایرج به حق پهلوان آواز ایران است شما چه اصرای به انکار این واقعیت تلخ (برای شما) دارید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ابراهیمی A1 ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    16 3
    ضمن تشکر از آقای مختاباد میپرسم که چرا باید در مقابل استاد بزرگی چون ایرج اینگونه بتازید؟ چه نفعی از این کار میبرید؟ بزرگ و کوچکی کجا رفت؟ نظرات شجریان در باره بزرگی و عظمت بی همتای ایرج رو خوندین؟
  • حسن A1 ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۲
    20 6
    ایرج یگانه صدای آواز ایران
  • علی A1 ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    21 5
    کم لطفی نکن دیگه اقای مختاباد . ایرج تاج سر آواز ایرانه .
  • شهاب IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    18 5
    ایرج استاد بی نظیر آواز ایرانه...
  • علیمحمدی IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    14 2
    خدا به ایرج استاد آواز ایران عمر طولانی عطا کنه . هیچکس نمیتونه با تخریب ایشون محبوبیتشو بین مردم ایران کم کنه .
  • مرجان DK ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۶
    11 8
    من میگم هر کی جای خودش رو داره این رو از استاد عزیزم شجریان شنیدم یعنی هیشکی نمیتونه جای ایرج رو بگیره چون کوک صداش مربوط به خودشه و همینطور کسی هم نمیتونه جای استاد شجریان رو بگیره چون راست پنجگاهی که استاد در جشن هنر شیراز اجرا کردند کی به خودش جرات میداد این کار رو بکنه.
  • رضا بنیادی IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    15 12
    ایرج کاملترین بهترین و محبوبترین خواننده تاریخ موسیقی ایران است.
  • رها IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    19 12
    استاد ایرج و استاد گلپا همتا ندارند و قابل مقایسه با هیچکس نیستند و هیچگاه سیاسی نشدند وآقای آواز ایرانند.آواز با اینان معنی پیداکرد و...خداوند حفظشان کند.
  • فاروق IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
    14 9
    ایرج انقدر بزرگه که تا صد سال دیگه هم کسی نمیتونه به گردش برسه خدا عمر طولانی به این محبوبترین استاد تاریخ آواز ایران عطا کنه الهی آمین.
  • شایات TR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۲
    13 4
    خراب کردن ایرج کاریه که حتی تو خواب و رویا هم نمیشه انجام داد!!
    • رضا IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
      7 0
      سلام به همه سنتی بازها.من با خوندن این مطالب یه چیز به زهنم رسید که بگم استاد شجریان در قوانین موسیقی بسیار عالی هستند و صدایی با حجم بالا دارند ولی موسیقی برای دله وهیچ صدایی دلنشینتر از صدای ایرج در دنیا وجود نداره.چهچهای ایرج زندگی بخشه.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۲
    7 5
    جهاندار نون دشجریان را میخورد وگرنه باید کیسه گدایی میگرفت
  • امیر A1 ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
    9 0
    زنده باد استاد ایرج خداوندگار آواز ایران.
  • مسود کریمی IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
    7 0
    اقای شجریان فرمودند:آن موقع که دبیرستان می‌رفتیم ایشان در اوج خوانندگی بود صدای ایرج متر و معیاری در آواز خوانی بود. صافی،‌ صلابت،‌ قدرت،‌ پاکی و آن چهچه‌های مردانه که زده و می‌زند بیانگر این است که چه کرده تا متر و معیار شده است.جهت اطلاع آقای مختاباد.
  • بهرامی IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۹
    17 2
    درود بر صدای زندگی بخش استاد ایرج
  • رضا A1 ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۱
    5 12
    درود بی پایان بر شاه موسیقی اصیل ایران استاد شجریان ودرود بر صدای زیبای ایرج
  • سعيد IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۶
    3 3
    موسيقي ايران يعني ايرج وگلپا سينماي ايران فردين وفوروزان
  • وحید A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۱
    4 1
    استاد ایرج در قدرت تحریر.تنوع تحریر. پیچاندن تحریر.سبک آوازی مردانه. و حفظ کردن تصنیف ها وترانه.و خواندن زشت ترین شعر ها به زیبا ترین شکل بینظیییییییییییییییر است . ومن اصلا نمی توانم استاد ایرج را وصف کنم. نه تنها من بلکه هیچ کس