محیط‌های اجتماعی می‌تواند بیولوژی بیماری را اصلاح کرده و در نهایت تغییرات زیادی در شکل و شدت بیماری به وجود آورد.

مححقان آمریکایی با انجام تحقیقاتی روی موش‌ها متوجه شدند دوری از اجتماع باعث بدتر شدن بیماری سرطان می‌شود. تحقیقات این محققان نشان می‌دهد محیط‌های اجتماعی می‌تواند بیولوژی بیماری را اصلاح کرده و در نهایت تغییرات زیادی در شکل و شدت بیماری به وجود آورد.

تحقیقات قبلی نیز نشان داده بود حمایت‌های اجتماعی کمک بسیار زیادی به بیماران سرطانی برای مبارزه با وضعیت خود می‌کند، این در حالی است که دوری از اجتماع می‌تواند خطر مرگ به دلیل بیماری‌های مزمن را به طور قابل توجهی افزایش دهد. این بررسی را دانشمندان دانشگاه شیکاگو به انجام رساندند که نتایج آن در نشریه پیشگیری از سرطان به چاپ رسیده است.

محققان با انجام آزمایش‌هایی روی موش‌ها متوجه شدند میزان فعالیت ژن‌ها نقش مهمی در رشد تومورها بازی می‌کند. میزان تولید هورمون‌های استرس‌زا که تأثیر مهمی روی روند بیماری سرطان دارد بستگی مستقیم به فعالیت اجتماعی فرد و ارتباط او با انسان‌های دیگر دارد.

البته پزشکان اعلام کرده‌اند که تحقیقات بیش‌تری لازم است تا دقیقاً به چگونگی شیوه تأثیر این هورمون‌ها در بدن پی ببرند. دکتر سوظان کوزن در این باره گفت: این تحقیقات به ما کمک می‌کند تا راه‌های جدیدی برای پیشگیری و درمان سرطان پیدا کنیم.

با انجام مطالعات بیش‌تر ما آشنایی بهتری با ژن‌های انسان و نقش آنها در رشد بافت‌های سرطانی پیدا می‌کنیم. دکتر کارین لرمن در این باره گفت: ما در این تحقیق از روش خاصی استفاده کردیم و متوجه شدیم میزان فعالیت اجتماعی و ارتباط با انسان‌های دیگر می‌تواند روی رشد سلول‌های سرطانی تأثیر مستقیم داشته باشد.

تحقیقات قبلی هم نشان داده بود که فاکتورهای روانشناسی می‌تواند روی بیماری تأثیر داشته باشند اما ما تاکنون به چگونگی این تأثیرات پی نبردیم. این مطالعه نشان داد که میزان مواد شیمیایی مانند هورمون‌های استرس در خون بدن که می‌تواند روی رشد سلول‌های سرطانی تأثیر داشته باشد با شیوه تعامل انسان با محیط اجتماعی اطرافش بستگی مستقیم دارد.

همچنین دوری از اجتماع، خطر بیماری افسردگی را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد که این عامل نیز می‌تواند در بدتر شدن بیماری سرطان بسیار تأثیرگذار باشد.

بی‌بی‌سی/ 29 سپتامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 18679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ماهرخ IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۷/۲۵
    0 0
    درباره نقش محیط اجتماعی در روند بیماری مطلب می خواستم