۰ نفر
۱ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۴

بنا به تحقیقاتی که به تازگی انجام شده افرادی که بتوانند زمان بیشتری از نور آفتاب استفاده کنند شانس بیشتری برای عدم ابتلا به برخی از سرطا‌ن‌ها را دارند.

امیر نوری زاده: بنا به تحقیقاتی که به تازگی انجام شده افرادی که بتوانند زمان بیشتری از نور آفتاب استفاده کنند شانس بیشتری برای عدم ابتلا به برخی از سرطا‌ن‌ها را دارند. این محققان اعلام کرده‌اند افرادی که بتوانند از میزان بیشتری ویتامین‌دی با استفاده از راه‌های مختلف برخوردار شوند می‌توانند تا میزان 50‌درصد احتمال سرطان را در خود کاهش دهند.

در بخش دیگری از تحقیقاتی که اخیراً در این زمینه انجام شده بیمارانی که دارای میزان بالایی از ویتامین‌دی بودند در زمان درمان سرطان پوست دارای تومورهای نازکتری بودند.

ویتامین‌دی که در برخی از غذاها از جمله ماهیان دریایی نیز دیده می‌شود می‌تواند در برابر برخی از بیماری‌های دیگر از جمله دیابت، آسم، فشار‌خون بالا، افسردگی نیز مفید باشد. در اوایل امسال دانشمندان هشدار داده بودند که با کنترل میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌توان مانع کاهش ویتامین‌دی در بدن شد. پرفسور کیمی ان جی از انستیتو سرطان دانا فاربر در شهر بوستون آمریکا نیز با بررسی بیش از 1017 بیمار سرطانی اظهار داشت که مطالعات او حاکی از این است که حتی پس از ابتلای به سرطان احتمال اینکه ویتامین‌دی بتواند در نجات جان بیمار از مرگ نقشی را بازی کند وجود دارد.

وی در همین رابطه افزود: ما هم‌اکنون در حال انجام تحقیقات بیشتر درمورد بیماران مبتلا به سرطان روده هستیم تا راجع به کارکرد ویتامین‌دی در این بیماران نیز به نتایج جدیدی برسیم. یافته‌های این گروه تحقیقاتی در ژورنال بریتیش کنسر به چاپ رسیده است.

در تحقیقاتی مجزا نیز مشخص شد بیماران سرطانی‌ای که دارای میزان کمی ویتامین‌دی در خون خود هستند در زمان شیمی‌درمانی و یا سایر شیوه‌های درمانی یک‌سوم افرادی که دارای ویتامین‌دی بالا هستند شانس درمان کامل دارند. پرفسور جولیا نیوتن بیشاپ از انستیتو سرطان لیدز که مدیریت این تحقیقات را برعهده دارد در این رابطه می‌گوید: در بسیاری از کشورها کمبود ویتامین‌دی در بدن افراد امری رایج است و اگر همیشه به توصیه پزشکان مبنی برعدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای دوری از سرطان پوست عمل شود در این صورت میزان ویتامین‌دی در بدن به شدت کاهش می‌یابد. بنابر این افرادی که در کشورهایی زندگی می‌کنند که به طور عمومی میزان ویتامین‌دی در بدن افراد در آنها کم است باید از ماهی و یا قرص‌های مکمل استفاده کنند.

سارا هیوم از مرکز مطالعات سرطان انگلستان نیز معتقد است که میزان بالای ویتامین‌دی می‌تواند شانس بهبود بیماران سرطانی را افزایش دهد ولی باید در این راه بین مدت زمانی که فرد در معرض نور خورشید قرار دارد با میزان ویتامین‌دی لازم برای سلامتی او تعادل ایجاد کرد.

اما با تمامی اینها همه این پزشکان همچنان بر ممانعت از سوختن پوست در زیر آفتاب تأکید دارند و آن را محتمل‌ترین راه برای ابتلا به سرطان می‌دانند. پیش از این در تحقیقاتی دیگر مشخص شده بود کمبود ویتامین‌دی می‌تواند در کاهش افسردگی مؤثر باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =