۰ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۵

سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی کرد در 20 سال آینده مردم بیش از هر مشکل سلامت دیگر دچار افسردگی خواهند شد.

به گفته این سازمان افسردگی بزرگ‌ترین باری است که هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ اجتماعی روی دوش جامعه سنگینی خواهد کرد.

این در حالی است که اکثر کشورهای درحال توسعه کم‌تر از 2 درصد از بودجه ملی خود را صرف درمان بیماری‌های ذهنی و روحی می‌کنند. اولین هشدارها در اولین جلسه بین‌المللی بیماری‌های ذهنی در کشور یونان داده شد. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان بهداشت جهانی هم‌اکنون نزدیک به 450 میلیون نفر در سراسر جهان به یکی از ناهنجاری‌ها یا ناتوانی‌های ذهنی دچار هستند که اکثر آنان را زنانی تشکیل می‌دهند که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. دکتر شخار ساکسنا از دپارتمان بیماری‌های ذهنی در سازمان بهداشت جهانی در این باره گفت: آمارها به وضوح نشان می‌دهد میزان افسردگی به شدت در حال افزایش است و ما پیش‌بینی می‌کنیم تا سال 2030 افسردگی به تنهایی یکی از بزرگترین معضلات سلامت جامعه جهانی را شامل شود. در آینده بسیاری از افراد چندین سال از زندگی خود را به دلیل افسردگی از دست می‌دهند، ممکن است به مرگ زودرس دچار شوند و حتی به دلیل عوارض بعضی از بیماری‌هایی که در اثر افسردگی به وجود می‌آید فلج شوند.

دکتر ساکسنا گفت: هم‌اکنون بیماری افسردگی از بیماری‌های دیگر مانند ایدز و سرطان بسیار شایع‌تر است. به طوری که ما باید افسردگی را اپیدمی خاموش بنامیم. تحقیقات ما نشان می‌دهد این بیماری در حال افزایش است و هر روز تعداد بیشتری از مردم جهان به آن دچار می‌شوند. این بیماری برای کشورهای درحال توسعه مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند زیرا آنها به منابع لازم برای درمان این بیماری دسترسی ندارند و بیشتر از کشورهای در حال توسعه ممکن است با مشکل مواجه شوند. دکتر ساکسنا در این باره گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد میزان شیوع افسردگی در کشورهای فقیر در مقایسه با کشورهای ثروتمند بیشتر است. حتی بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد فقیر یک کشور بیشتر از ثروتمندان آن کشور به بیماری افسردگی دچار می‌شوند. هم چنین کشورهای ثروتمند نسبت به کشورهای فقیر 200 برابر بیشتر صرف درمان بیماری‌های ذهنی می‌کنند.

بیماری افسردگی نه تنها هزینه‌های دولتی را افزایش می‌دهد بلکه در تولید ناخالص ملی هم تأثیر منفی می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع آن است که افرادی که دچار افسردگی هستند با احتمال کم‌تری استخدام می‌شوند یا به سرعت شغل خود را از دست می‌دهند. همین عامل خصوصاً درکشورهای ثروتمند باعث می‌شود آنها نیروی فعال خود را از دست بدهند.

بی‌بی‌سی / 5 سپتامبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 16668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • shhhhh IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
    0 0
    kheyli mataleb kam ast agar kami be mozoe morede nazar bishtar eshare shode va tozih dahid mamnoon misham.lotfan rajebe chegonegiye raftare atrafiyane bimar be khosos hamsar eshare konid.