به نظر بسیاری از افراد روزهای آخر هفته خصوصاً جمعه‌ها دلگیرترین روزهای هفته است و بسیاری تصور می‌کنند اکثر خودکشی‌ها در این روز اتفاق می‌افتد.

ابوالفضل کریمی: بر اساس تحقیقی که توسط سازمان روانپزشکی آمریکا صورت گرفته است مشخص شد اکثر خود‌کشی‌ها در روزهای وسط هفته اتفاق می‌افتد. بررسی‌ها نشان می‌دهد 25 درصد خودکشی‌ها در روز چهارشنبه رخ می‌دهد در حالی که در روزهای آخر هفته فقط 14 درصد از خودکشی‌ها را شاهد هستیم.

دکتر آگوستین پوسوا استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا در این باره گفت: همه ما با احساس افسردگی در روزهای آخر هفته آشنا هستیم. اما مطالعات آماری نشان می‌دهد این روزها چندان نگران‌کننده نیستند و مشکل اصلی در روزهای وسط هفته است.

برای بررسی علت این موضوع باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد اما کارشناسان معتقدند تکنولوژی‌های جدید تأثیر زیادی در تغییر رفتارهای خودکشی داشته است. امروزه از طریق استفاده از پست الکترونیک، تلفن‌های همراه و پیام کوتاه انسان‌ها به راحتی با یکدیگر رابطه برقرار می‌کنند و حتی اگر مجبور شوند تمام آخر هفته را در خانه سپری کنند ارتباط خود رابا دوستان و آشنایان خود از دست نخواهند داد.

روانشناسان معتقدند شاید یکی از دلایل افزایش اقدام به خودکشی در روزهای وسط هفته افزایش فشار کاری و استرس باشد. معمولاً در این روزها فشار کاری به بیشترین حد خود می‌رسد، درگیری‌های کاری افزایش پیدا می‌کند و شرایط روحی و روانی کارمندان به بدترین وضع خود می‌رسد. کارشناسان با بررسی میزان مرگ و میر تحقیقی را به مدت پنج سال و در تمام 50 ایالت کشور آمریکا انجام دادند. در مجموع آنها متوجه شدند سالانه نزدیک به 30 هزار خودکشی در این کشور صورت می‌گیرد. این مطالعه دانشمندان را با حقایق جالبی در مورد خودکشی آشنا کرد.

مطالعات آنها نشان داد برخلاف بررسی‌های صورت گرفته در گذشته که حکایت از افزایش خودکشی در زمستان و بهار داشت، هیچ مدرک‌ قانع کننده‌ای مبنی بر افزایش خودکشی در یک فصل خاص به دست نیامد. کارشناسان معتقدند یکی از دلایلی که انسان‌ها در گذشته بیشتر در زمستان‌ها دست به خودکشی می‌زنند کاهش میزان ارتباط مردم در این فصل بوده است. اما با توجه به گسترش تکنولوژی‌های نوین و استفاده روزافزون مردم از موبایل و اینترنت دیگر کاهش ارتباطات چندان نگران‌کننده نیست.

شاید یکی دیگر از دلایلی که مردم فکر می‌کنند جمعه‌ها روزهای استرس‌زایی است این است که آنها باید برای شروع یک روزکاری و یا درسی آماده شوند و همین موضوع باعث می‌شود ساعات آخر این روز چندان برای انسان‌ها دلپذیر نباشد. اما در حقیقت این حس چندان انسان‌ها را به سمت خودکشی سوق نمی‌دهد. نکته مهم در این مطالعه این است که نباید خود را از خودکشی ایمن بدانیم. این موضوع ممکن است حتی چندین بار در طول زندگی یک انسان خطور کند. هر زمان که یک نفر به شدت در زندگی خود دچار افسردگی می‌شود و یا امیدی برای زندگی آینده خود ندارد خطر بروز خودکشی وجود دارد.

هیچ‌گاه نباید بیمارانی که دچار افسردگی متوسط روبه‌شدید هستند را به حال خود رها کرد زیرا اقدام به خودکشی همیشه در ذهن این افراد وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد برقراری رابطه صمیمانه با دوستان و اعضای خانواده بسیار به کاهش خودکشی کمک می‌کند زیرا انسان‌ها می‌توانند با درمیان گذاشتن مشکلات روحی و نگرانی‌های خود با آنها اندکی خود را از زیر بار فشار روحی خلاص کنند. همچنین مشاوره با روانشناسان در هنگام بروز افسردگی بسیار می‌تواند در بازگشت وضعیت روحی به وضع عادی مؤثر واقع شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =