۰ نفر
۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۵

اغلب زن و شوهرها بعد از تولد اولین فرزند خانواده، در روابط زناشویی باهم، دچار مشکلاتی می‌شوند.

  فرنوش صفوی‌فر
 اگر مادر هم در این زمان، به یکی از اختلالات نسبتاً شایع این دوران، یعنی افسردگی پس از زایمان مبتلا شده باشد، این مشکلات مضاعف خواهد شد. محققان در تازه‌ترین بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که درمان افسردگی با دارو، می‌تواند روابط جنسی زن و شوهرها را بعد از تولد فرزند، هرچه سریع‌تر به حالت طبیعی برگرداند.  

 به گزارش رویترز، این محققان در دانشگاه پیتسبرگ، با درمان8 هفته‌ای 2 گروه از زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان، با 2 دسته دارویی متفاوت، متوجه شدند که چندان تفاوتی نمی‌کند که کدام دارو ضدافسردگی برای درمان به کار گرفته شود. درمان افسردگی کافی است که روابط زناشویی بهبود پیدا کند.

در ابتدای مطالعه و قبل از درمان، 73 درصد از این زنان، حداقل در 3 مرحله از روابط جنسی خود، اظهار شکایت می‌کردند؛ میل جنسی، تحریک جنسی و رسیدن به اوج لذت جنسی. در پایان 8 هفته درمان ضدافسردگی، این عدد به 377 درصد رسیدو در عین حال، زنانی که به طور کامل از علائم افسردگی رهایی یافته بودند، تقریباً هیچ مشکلی در این 3 مرحله نداشتند. پیش از این مطالعات نشان داده بودند که زنان مبتلا به افسردگی بعد از زایمان، علاوه بر درمان افسردگی‌شان، باید به بافت‌های ناحیه واژن فرصت ترمیم دوباره دهند تا مجددا برای داشتن روابط جنسی سالم و طبیعی آمادگی پیدا کنند. نتایج مطالعه اخیر در شماره مارس نشریه روان‌پزشکی بالینی چاپ شده است.

محدودیت روابط جنسی بعد از زایمان
کارشناسان مامایی معتقدند بعد از زایمان، تا مدتی باید روابط جنسی محدود شود؛ چرا که جفت، محل اتصال عروق خونی رابطه بین مادر و جنین، از محل خود در رحم کنده شده و این محل بایستی بعد از زایمان ترمیم شود تا دستگاه تناسلی زن، مجددا آماده برقراری رابطه جنسی شود. پیشتر، کارشناسان توصیه می‌کردند تا 6 هفته از نزدیکی خودداری شود، اما مطالعات نشان داده است اگر بعد از 3 هفته تمایل به برقراری رابطه بین زن و شوهر وجود داشت، این امر خطری را متوجه مادر نمی‌کند. البته در مورد زایمان سزارین، حتی بعد از این دوران هم ممکن است ارتباط جنسی با مقادیری درد برای زن همراه باشد که لازم است در مورد رابطه جنسی متناسب با این شرایط، با مشاوران سلامت جنسی گفت‌وگو شود.

البته تغییرات هورمونی و شرایط خاصی که به خصوص بعد از تولد اولین فرزند در خانواده به وجود می‌آید، در کاهش میل جنسی زنان بعد از زایمان، بی‌تأثیر نیست. چرا که مراقبت از نوزاد و رسیدگی به مشکلات خاص این دوران، نیازمند توجه وتمرکز شدید مادر بر نوزاد است. با این حال، صاحب‌نظران معتقدند عدم توجه به روابط جنسی بعد از تولد فرزند، از یک سو به علت عدم شناخت کافی از چگونگی برقراری روابط متناسب با این دوران است و از سوی دیگر، در صورت تداوم، می‌تواند سبب بروز تنش‌ها و اختلافاتی بین زن و شوهرها شود که خود از منشأ اصلی آن، که نبود ارتباط جنسی سالم و طبیعی است، ناآگاه باشند. آنها توصیه می‌کنند زن و شوهرها ارتباط جنسی را تنها در محدوده رابطه جنسی، آن هم در آخرین مرحله آن، نبینند. بلکه به تمامی ابعاد روانی، کلامی و ارتباطات روزمره محبت‌آمیز هم توجه کافی داشته باشند.

روان‌پزشکان نیز چنین حمایت‌های عاطفی و عاشقانه از سوی شوهران را، گامی مفید در جهت پیشگیری و نیز بهبود سریع‌تر افسردگی زنان بعد از زایمان می‌دانند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =