۰ نفر
۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۷

تحقیقات نشان داده کاهش استرس‌های شدید در محیط کار، می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را کم کند

فرنوش صفوی‌فر: دور کردن استرس از زندگی، یعنی سلامت روان بهتر؛ اما بررسی‌های اخیر نشان داده کم کردن استرس‌های محیط کار در این مورد نقش مضاعفی دارند. رویترز گزارش کرده است تحقیقات نشان داده کاهش این استرس‌ها، می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را تا حد زیادی کم کند.

در این مطالعه، محققان دانشگاه کالگری آلبرتا، حدود 4 هزار و 800 کارمند را در طی یک دوره 10 ساله، بررسی کردند. در ابتدای مطالعه، از آنها خواسته شد میزان استرس محیط کارشان را طی پرسشنامه استانداردی توصیف و درجه‌بندی کنند و به سلامت و احساس رضایت از زندگی‌شان هم، به وسیله یک نمره، امتیاز بدهند. بعد از 10 سال، مجددا این پرسشنامه‌ها و سوالات در اختیار آنها قرار داده شد.

بر اساس پاسخ‌های کارمندان، در دو نوبت، آنها به 4 گروه تقسیم شدند؛ یک گروه آنهایی که هم در ابتدای مطالعه استرس زیاد در محیط کارشان داشتند و هم در پایان آن. یک گروه، افرادی که در هر دو نوبت استرس پایین داشتند، گروه سوم شامل کسانی می‌شد که در ابتدا استرس پایین و در نوبت بعد استرس بالا داشتند و سرانجام گروه چهارم به افرادی اختصاص داشت که در نوبت اول استرس بالا و در نوبت دوم، استرس پایین داشتند.

بررسی نتایج نشان داد گروه چهارم، حتی از گروه اول هم احتمال کمتری برای ابتلا به افسردگی داشتند( 8 درصد در مقابل 4 درصد) همچنین مشخص شد آنهایی که در ابتدای مطالعه استرس کمتر داشتند و نیز سلامت خود را خوب و کافی ارزیابی کرده بودند، وقتی به مشاغل پراسترس منتقل شدند، نتوانسته بودند دوام بیاورند و افسرده شده بودند. این نتایج، در شماره اول مه نشریه اپیدمیولوژی آمریکا چاپ شده است.

ارتباط فضای محیط کار، با جنبه‌های مختلف سلامت جسمانی و روانی کارمند، که می‌توان آن را به طور کلی سلامت شغلی نامید، موضوعی است که از سال‌ها قبل ذهن متخصصان بهداشتی و نیز مدیران اقتصادی را به خود مشغول کرده است. عوامل خطرزا در محیط کار، چه شیمیایی و فیزیکی و چه روانی و اجتماعی، نه تنها سلامت جسمی و روانی فرد را می‌توانند مختل کنند، که بر روی میزان بهره‌وری کارمند و نهایتا سودآوری و کارآیی آن شغل، تاثیر مستقیم و اساسی خواهد داشت. به همین جهت متخصصان بهداشتی تلاش دارند تا با بررسی مشاغل گوناگون و محیط‌هایی که هر کارمند تجربه می‌کند، به توصیه‌هایی برای مدیران اقتصادی برسند که با عمل به آنها بتوان امیدوار بود که میزان عوامل زیان‌آور محیط کار به حداقل برسد. حتی اگر تنها استرس‌های محیط کار را در نظر بگیریم، متوجه حجم عظیمی از بیماری‌هایی می‌شویم که تحقیقات نشان داده‌اند با این استرس مکرر و طولانی‌مدت، رابطه دارند.

به عنوان مثال در مطالعه‌ای که در دانشگاه وارویک انجام شده و نتایج آن ماه گذشته در خبرگزاری‌ها منتشر شد، مشخص شده بود که ارتقای شغلی می‌تواند به طور متوسط تا 10 درصد کیفیت زندگی و سلامت فرد را پایین بیاورد.

مطالعه دیگر، به نقش استرس‌های شغلی در بیماری‌های جسمی پرداخته است. در این مطالعه، که نمونه‌ای از مطالعات دیگر از این نوع به شمار می‌رود، در سال 2006 در نشریه پزشکی روان‌تنی منتشر شد. در این مطالعه مشخص شده بود که خستگی مفرط شغلی، می‌تواند با افزایش عوامل خطرمانند بالا رفتن شاخص توده بدنی، کشیدن سیگار و فقدان تحرک بدنی، زمینه را برای ابتلا به سایر بیماری ها، مانند دیابت و بیماری‌های قلبی، فراهم کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طاها IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۴
    1 0
    عالی