کارشناسان معتقدند خانه‌هایی که در تهران ساخته می‌شود پاسخگوی هیچ یک از نیازهای انسانی ساکنان آن نیست.

در حالی که 90 درصد وقت افراد در فضاهای سرپوشیده می‌گذرد، کارشناسان معتقدند خانه‌هایی که در تهران ساخته می‌شود پاسخگوی هیچ یک از نیازهای انسانی ساکنان آن نیست و فقط به موضوع مقاوم‌سازی ساختمان‌ها توجه شده و نیازهای روحی و روانی شهروندان نادیده گرفته می‌شود.

به گزارش مهر، دکتر عباس استادتقی‌زاده با بیان ویژگی‌های یک خانه مناسب گفت: انسان‌ها دارای نیازهای مختلف فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی هستند و مسکن باید پاسخگوی آرامش افراد، حریم خصوصی آنان، ایمنی، نور کافی و سایر نیازها به عنوان یک فضای اختصاصی باشد. وی با اشاره به اینکه مسکن‌های فعلی این نیازها را برطرف نمی‌کند، افزود: در مقررات ملی ساختمان بسیاری از این نیازها دیده نشده و بیشتر به موضوع مقاوم‌سازی و مصون بودن از زلزله توجه شده است. در صورتی که بیماریهای روحی و روانی که در فضای خانه به دلیل عدم توجه به ویژگیهای مورد نیاز افراد ایجاد می‌شود از بیماریهای جسمی بیشتر و بعضاً خطرناکتر است.

مدیر کل سلامت شهرداری تهران همچنین اظهار داشت: دلایل مختلفی مانند عدم وجود نور کافی، صداهای اضافی و. . . موجب افزایش بیماریهای مزمن می‌شود و متأسفانه شاهدیم که خانه‌های فعلی نیازهای اساسی انسان را تأمین نمی‌کند. همچنین دکتر زهره داودپور، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خانه سالم را خانه‌ای می‌داند که فرد را در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت کند و زمینه پرورش استعدادهای نهفته اعضای خانواده باشد. وی با بیان این که براساس آمار وزارت مسکن و شهرسازی هم‌اکنون بیش از هشت میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند، افزود: این افراد مسکن را به عنوان یک سرپناه می‌دانند اما خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند نه تنها پاسخگوی نیازشان نیست بلکه آسیب‌زا نیز هست.

به گفته داودپور، ریشه بسیاری از آسیبهای اجتماعی را باید در سکونت‌گاههای نامناسب جست‌وجو کرد و اگر قرار است با آسیب‌های اجتماعی مواجهه کنیم باید برای ایجاد مسکن سالم تلاش کنیم. همچنین دکتر نوید سعیدی دارای دکترای شهرسازی از دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد با تأکید بر اهمیت فضای خانه گفت: کودکان 85 درصد وقت خود را در سه محیط خانه، محیط آموزشی و محیط شهری می‌گذرانند اما اغلب این محیط‌ها نیازهای افراد را تأمین نمی‌کنند. وی افزود: 70 درصد کودکان به دلیل نبود فضاهای مناسب شهری به بازی‌های کامپیوتری روی آورده‌اند و فقط 30 درصد ازکودکان فعالیت فیزیکی دارند.

سعیدی با اشاره به بررسیهای انجام شده درمورد خانه‌های اسباب‌بازی در نقاط مختلف شهر تهران خاطرنشان کرد: بسیاری بر این باور بودند که در مناطق شمالی تهران نیازی به تأسیس این خانه‌ها نیست چراکه به دلیل تمکن مالی بسیاری از امکانات دیگر در اختیار این قشر از بچه‌ها قرار می‌گیرد اما این برداشت اشتباه است چراکه خانواده‌های شمال شهر به دلیل هسته‌ای بودن (تک‌فرزندی)، نیاز بیشتری به روابط اجتماعی دارند و این فضاها موجب می‌شود تا از منزوی شدن بچه‌های شمال شهر جلوگیری شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =