۱ نفر
۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۳

یکی از مهم‌ترین اثرات افسردگی کاهش احساس لذت از فعالیت‌های روزانه و زندگی است.

دانشمندان در بررسی‌های خود متوجه شدند این عامل به دلیل پاسخ عصبی است که مغز انسان به افسردگی می‌دهد.

محققان کانادایی در بررسی‌های خود متوجه شدند زمانی که انسان‌های افسرده به موسیقی گوش می‌دهند قسمت‌هایی از مغز آنها که مسئول درک لذت‌های شنیداری است نسبت به افراد سالم فعالیت‌های کم‌تری دارد. در این بررسی دانشمندان از 15 انسان غیر افسرده و سالم و 16 انسان افسرده خواسته شد به تعدادی از موسیقی‌های مورد علاقه خود گوش فرا دهند. با عکسبرداری از مغز این افراد به کمک دستگاه‌های fMRI مشخص شد افرادی که افسرده هستند در قسمت‌های مختلفی از مغز خود که مسئول پردازش لذت هستند دارای فعالیت کم‌تری نسبت به افراد سالم هستند.

این تحقیقات نشان می‌دهد افسردگی تأثیرات بسیار عمیقی روی روح و روان افراد می‌گذارد به طوری که حتی مرکز درک لذت موسیقی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و عملکرد ضعیف‌تری نسبت به حالت عادی دارد. دکتر الیزابت اسوچ محقق مؤسسه تحقیقاتی سلامت در انتاریو گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد مراکز خاصی از مغز که مسئول پردازش پاداش در بدن انسان هستند نسبت به افسردگی بسیار حساس هستند.

افراد افسرده دارای عملکرد عصبی بسیار ضعیف‌تری نسبت به افراد سالم هستند و همین عامل ممکن است کیفیت زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. اگر ما بتوانیم در درمان افسردگی عملکرد این نواحی را بهبود ببخشیم می‌توانیم امیدوار باشیم افسردگی را سریع‌تر و با عوارض کمتری درمان کنیم. تحقیقات قبلی نشان داده بود افسردگی عوارض فیزیکی زیادی روی بدن انسان می‌گذارد. افراد افسرده معمولاً دارای تحرک کمتری هستند و احتمال بروز چاقی نیز در آنها زیاد است. افسردگی همچنین باعث می‌شود فرد دارای علائم روانی مانند احساس درد یا ناراحتی‌های دیگر باشد در حالی که این دردها فقط منشأ ذهنی دارند و زیاد به وضعیت فیزیکی افراد بستگی ندارند.

HealthDay / بیست و چهارم آگوست

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • esmail javadpor IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    2 0
    پسنديدم