محمد علی آبادی و سازمان ورزش با اشتباه در انتخاب یک رابط بار دیگر دچار بحران شده‌اند.

تنها سه هفته بعد از برکناری محمد رضا یزدانی خرم و سپردن مسئولیت اجرایی ستاد بند «ب» ماده 117، سازمان تربیت بدنی مجبور شد از معاون رئیس جدید به دلیل کلاهبرداری 80 میلیون تومانی شکایت کند.

ستاد بند ب ماده 117 یکی از قسمت‌هایی در سازمان تربیت بدنی است که مسئولیت دریافت کمک‌های دولتی به ورزش را بر عهده دارد. بر اساس قانون اجرایی مجلس در اوایل دهه 80، همه وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی موظفند سالانه یک درصد از سود خالص‌شان را برای توسعه اماکن ورزشی به سازمان تربیت بدنی کمک کنند. اگرچه بسیاری از مؤسسات از تمکین به این قانون سرپیچی می‌کنند اما چون این بخش نیاز به رایزنی بسیار برای اقناع مسئولان نهادهای دولتی برای پرداخت حق ورزش دارد، مسئولیت ستاد یادشده به یزدانی خرم سپرده شده بود که از مدیران سرشناس کمیته امداد بوده و توانایی بالایی در زنده کردن پولهایی از این دست داشته است. در این سال‌ها، درآمد عایده ورزش از این بند به سالانه 80 میلیارد تومان می‌رسیده است.

با بالاگرفتن دعوای مدیریتی یزدانی خرم و علی آبادی، رئیس سازمان ورزش رئیس فدراسیون کشتی را از شغل دومش کنار گذاشت و عدم کارآمدی را دلیل این برکناری اعلام کرد. حمیدرضا صلصال جانشین یزدانی خرم در این سمت اجرایی بود. رئیس جدید با روی کار آمدنش در اولین اقدام، اسلامی مسئول وصول چک‌های سازمان تربیت بدنی از وزارتخانه‌ها را برکنار کرد و شخصی به نام توانا را به جای او برگزید.

این مسئول باید چک‌ها را از حساب وزارتخانه‌ها می‌گرفت و در حساب سازمان ورزش واریز می‌کرد. تنها 2 هفته زمان نیاز بود که دست راست رئیس جدید اداره بند «ب» دست به تخلفی بزرگ زد.

چکی 80 میلیون تومانی را شخصی به بانک می‌برد که به جای واریز به حساب سازمان ورزش باید به حساب شخصی آقای توانا ریخته می‌شد. این چک اما باعث تردید مسئول بانک می‌شود. تشکیک در صحت چک و تماس مأموران بانک باعث می‌شود تا پرده از تخلفی باور نکردنی برداشته شود و کلاهبردار و همدستش خیلی زود دستگیر می‌شوند. این رسوایی و سودجویی درحالی که تا پیش از این هیچ‌گاه چنین اتفاقی نیفتاده بود، اما صحت دارد؟ عبدالرضا ساور معاون حقوقی و پارلمانی سازمان ورزش این ماجرا را تأیید می‌کند و به خبر می‌گوید: «متأسفانه چنین اتفاقی رخ داده و اداره حقوقی ما علیه متهم، شکایتی را به مراجع قضایی تقدیم کرده. ما به دنبال استیفای حقوق سازمان ورزش هستیم.»

او که البته در ابتدا نمی‌خواست مصاحبه کند، ادامه می‌دهد: «من خیلی در ریز اتفاقات این ماجرا نیستم و الان هم در جلسه‌ای مهم مشغول ارائه گزارش هستم. اگر اجازه بدهید در این باره فردا حرف بزنیم. من الان نمی‌دانم این فرد پول را گرفته و فرار کرده یا اینکه قبل از کلاهبرداری بازداشت شده اما این را می‌دانم که ما از او شکایت کرده‌ایم و به دنبال پیگیری این پرونده تا رسیدن به سرانجامش هستیم.»

تنها 14 روز برای اقدام به اختلاس برای کسی که ناگهان می‌آید و مسئولیت مالی اداره‌ای با گردش مالی 80 میلیارد تومانی را در دست می‌گیرد، می‌تواند یکی از شاهکارهای جدید مدیریتی محمد علی‌آبادی باشد. او که با انتخاب یکی از مدیران جوان نزدیک به دولت برای اداره ورزش تهران، سازمان ورزش را درگیر با پرونده اختلاس 20 میلیارد تومانی کرد، پرونده‌ای که تعدادی از آقازاده‌های سرشناس به عنوان دلال با پیمانکاران ساخت و سازهای ورزشی برای تکمیل پروژه‌های ورزشی بازی‌های کشورهای اسلامی مذاکره می‌کردند و روند مناقصه‌ها را صوری رقم می‌زدند. اختلاسی که از سوی سازمان بازرسی کل کشور مشخص شد و حالا پرونده‌اش در سیستم قضایی کشور در جریان است.

علی​آبادی که در زمان برکناری یزدانی‌خرم سعی داشت تأکید کند این جابه‌جایی در جهت پیشبرد امور ورزش است شاید هیچ‌گاه باور نداشت برای رقمی 80 میلیون تومانی، رئیس منتخبش برای ستاد بند ب درگیر رسوایی مالی شود.

اینکه انتخاب یک رئیس جدید فقط در 14 روز اینگونه متخلف باشد، چیزی غیر از اشتباه مدیریتی در یک انتخاب نیست و صلصال، رئیس منتخب علی آبادی در استفاده از توانا مرتکب این اشتباه بزرگ شده است. یزدانی خرم رئیس پیشین این ستاد در این باره به خبر می‌گوید: «همه سالهایی که من مسئول بودم، یکی از اعضای سالم بدنه ورزش مسئول مالی و چک‌ها بود و او هیچ گاه حتی وسوسه هم نشد. متأسفانه وقتی از افراد نالایق استفاده شود این مشکلات به وجود می‌آید.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =