واکنش طعنه آمیز سیدجلال یحیی‌زاده به معرفی رئیس سازمان ورزش برای وزارت نیرو.

محمد علی‌آبادی در نامه ارسالی رئیس‌جمهور به هیأت رئیسه مجلس برای وزارت نیرو پیشنهاد شده است. این پست همان وزارتخانه‌ای است که پیش از این دو نفر از معاونین علی‌آبادی خبرش را رسانه‌ای کرده بودند اما علی سعیدلو تکذیبش می‌کرد. با معرفی علی‌آبادی به عنوان وزیر به مجلس، احتمال جدایی او از ورزش قوتی بیشتر می‌گیرد هرچند رئیس‌جمهور که با خلف وعده، به دلیل برنامه‌های فشرده کاری اعلام کرده است معرفی وزرا به مردم را با یک شب تأخیر، امشب اعلام می‌کند اما این گمانه‌زنی که حکم رئیس سازمان تربیت بدنی اعلام نشود، قوت گرفته است.

درحالی که با این جابجایی، سعیدلو تنها گزینه برای ورزش است اما محمود احمدی‌نژاد که امشب در گفت‌وگو با مردم معاونین توسعه منابع انسانی، محیط زیست و پارلمانی‌اش را معرفی می‌کند اما در این گفت‌وگو او به احتمال فراوان در برابر نام رئیس سازمان ورزش سکوت می‌کند.  درحالی که بر اساس شنیده‌های قبلی باید در همین شب علی سعیدلو هم برای سازمان ورزش به مردم معرفی می‌شد اما ترس از ریزش نیروهای معرفی شده به مجلس و ناتوانایی علی‌آبادی در دفاع از برنامه‌هایش برای وزارت نیرو باعث شده تا همچنان برای او این فرجه وجود داشته باشد که اگر نتوانست جایی میان وزرای کابینه داشته باشد به سازمان ورزش برگردد.

در این صورت علی سعیدلو هم شاید کرسی خالی معاون اولی را برای دولت پر کند تا هر دوی این‌ها در کابینه همچنان مسئولیتی داشته باشند. اما آیا محمد علی‌آبادی می‌تواند از نمایندگان مردم برای وزارت نیرو رأی اعتماد بگیرد و ورزش را ترک کند؟ سیدجلال یحیی‌زاده، نماینده مردم تفت خیلی به ‌این اتفاق امیدوار نیست.


شنیده‌اید که آقای علی‌آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو معرفی شدند؟
این خبر را در همان روز تحلیف علی سعیدلو به من گفته بود اما قرار شد رسانه‌ای‌اش نکنیم چون ممکن بود با واکنش رسانه‌ها و برخی از نمایندگان، منتفی شود. اما حالا این طور که من هم شنیدم در نامه دولت به مجلس، علی‌آبادی را برای همین پست معرفی کرده است.

با اعلام نام او به عنوان وزیر پیشنهادی، می‌تواند همچنان رئیس سازمان ورزش باشد؟
از این نظر منع قانونی وجود ندارد. به هر حال تا جایی که من می‌دانم، نمایندگان مجلس که برای سمت‌هایی از این دست معرفی می‌شوند تا زمان رأی‌گیری در مجلس استعفا نمی‌دهند و اگر رأی اعتماد نگیرند هم در همان سمت نمایندگی به کارشان ادامه می‌دهند. فکر می‌کنم با این شرایط او هم می‌تواند تا این مدت اگر کسی را به جایش معرفی نکنند در سمتش باقی بماند. البته راه دیگر هم این است که فعلاً کسی را به عنوان سرپرست موقت اعلام کنند تا او با خیال راحت به دنبال تدوین برنامه‌اش برای وزارت نیرو برود و البته ورزش هم کارش را دنبال کند.

فکر می‌کنید او توان رأی گرفتن از مجلس را دارد؟
اگر برای یکی از وزارتخانه‌های راه یا مسکن معرفی شده بود شانس بیشتری داشت اما حالا باید دید او در جلسه کمیسیون‌های تخصصی با برنامه‌ای که ارائه می‌دهد توان راضی کردن نمایندگان به دادن رأی اعتماد را خواهد داشت یا نه. معمولاً در این شکل موارد که وزرای پیشنهادی آشنایی با حوزه کاریشان ندارند، مهم است که برنامه آنها بتواند مجلس را قانع کند. اینکه تا چه حد می‌خواهند بر اساس برنامه 5 ساله توسعه پیش بروند و اصلاً چه برنامه‌ای برای ادامه مسیر کاریشان دارند. آقای فتاح 4 سال موفق را در وزارتخانه نیرو پشت سر گذاشت و این تغییر برایمان عجیب است حالا علی‌آبادی کاری سخت برای رسیدن به پست فتاح دارد.

شما حاضرید به علی‌آبادی رأی بدهید؟
الان زود است برای پاسخ به این سؤال. او باید بیاید برنامه ارائه کند. بعد از حضورش در کمیسیون‌های تخصصی بهتر می‌شود در این باره حرف زد. اینکه او چطور در صحن مجلس از برنامه‌اش دفاع می‌کند. باید برنامه‌هایش را بخوانم و آن وقت درباره‌اش فکر کنم. به شخصه فتاح را وزیری موفق می‌دیدم اما باید روی انتخاب علی‌آبادی فکر کنم.

گفته بودید فقط برای پستی که در حیطه تخصص علی‌آبادی باشد حاضر می‌شوید به او رأی بدهید؟
اگر این طور باشدکه. . . _ صدای خنده یحیی‌زاده بالا می‌رود و جمله‌ای می‌گوید که دوست ندارد نوشته شود-

این احتمال هست که او موفق نشود و به ورزش برگردد؟ همکارتان دهقان ناراحت بود از اینکه رئیس سازمان ورزش در دولت اولویتی است برای وزرای ریزشی کابینه؟
آنچه مسلم است به احتمال فراوان چون محمد علی‌آبادی عملکردی درخشان در سازمان ورزش داشته و در ورزش موفق بوده است که نمایندگان حیف‌شان می‌آید با فرستادن او به وزارتخانه، ورزش را از حضورش محروم کنند. (صدای خنده‌های ممتد و ادامه‌دار یحیی‌زاده بعد از طعنه به علی‌آبادی انگار قرار نیست پایانی داشته باشد) البته به شخصه معتقدم عملکرد او در سازمان ورزش و در ورزش قهرمانی ناموفق بوده است. اگرچه انگار بیشتر فدراسیونی‌ها نظری خلاف ما را دارند.

اما بسیاری از این فدراسیون‌ها سرپرست دارند؟
یعنی می‌خواهید بگویید اگر رئیس داشتند این حرف را نمی‌زدند؟ به هر حال این‌ها رؤسای منتخب این تشکیلات نیستند.

اما خودتان هم می‌دانید که بسیاری از فدراسیون‌ها هم که رئیس دارند درباره شان حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. اینکه این‌ها به چه شکلی انتخاب شده‌اند. با این حرف من موافق نیستید؟
یکی از بحث‌های مطرح در این روزها انتخاب سعیدلو و استفاده از دادکان به عنوان نفر دوم ورزش بود که دادکان آن را رد کرد. . .
من هم معتقدم بدون شک دادکان می‌توانست گزینه‌ای بسیار مناسب برای سازمان ورزش به عنوان نفر اول باشد چون هم توان مدیریتی بالایی دارد و هم ورزشی است و تحصیلکرده. با این وجود به او حق می‌دهم که نپذیرد نفر دوم باشد. چون مثلاً اگر او می‌توانست نفر دوم باشد و با علی‌آبادی همکاری کند که هنوز رئیس سازمان ورزش بود.

البته او قرار نبود معاون علی‌آبادی باشد؟
فرقی ندارد حتی او با سعیدلو هم نمی‌تواند کار کند. درست است که در سازمان سعیدلو شاید شرایط به کلی متفاوت بود اما دادکان شخصاً انسانی نیست که نفر دوم باشد. از یاد نبریم که سعیدلو و علی‌آبادی ورزشی نیستند و ناآشنایی این افراد با ورزش می‌تواند همکاری شان با ددکان را به بن‌بست بکشاند. به همین دلیل است که من هم به او برای رد این پیشنهاد حق می‌دهم. اگرچه ایشان همین چند روز قبل هرچه خواسته بودند درباره من به روزنامه شما گفته بود اما به نظرم او شایسته ریاست سازمان ورزش است. او آدمی متدین است که قدرت مدیریت ورزشی دارد. من آدمهایی مثل او و مایلی‌کهن را لایق هدایت ورزش می‌دانم اگرچه هر دوی آنها گاهی حرف‌هایی می‌زنند که رفقایشان هم می‌ترسند ولی این دلیلی بر کتمان توانایی‌هایشان نیست.

یکی از بحث‌های مطرح این است که چرا شما و همکاران‌تان مثلاً مثل کمیسیون انرژی که درباره سازمان انرژی اتمی اظهار نظر می‌کنند برای سازمان ورزش رایزنی نکردید؟
ما به اندازه کافی این کار را کردیم اما باور کنید این شکل رایزنی مفید نیست. اصلاً یکی از دلایلی که باعث شده تا ما به دنبال تشکیل وزارتخانه ورزش برویم برخورد‌هایی از این شکل است. ورزش برای مردم ما بسیار حیاتی است و نباید به این شکل برای اداره‌اش تصمیم‌گیری شود. البته ما تا این حرف را می‌زنیم عده‌ای فریاد می‌کشند که سریعاً محروم می‌شویم. درحالی که مثلاً در فرانسه یا خیلی از کشورهای جهان وجود دارد. مجلس نمی‌خواهد دخالت کند. ما دنبال تشکیل وزارتخانه هستیم تا به وزیر اجازه ندهیم در امور فدراسیون‌ها دخالت کند.

این طرح چه زمانی به صحن می‌رود؟
در همین دو سه هفته آینده کار رسیدگی‌اش در کمیسیون به پایان می‌رسد و به صحن می‌رود البته گاهی در مجلس هم معجزاتی داریم اما اگر معجزه نشود تا ماه آینده حتماً طرح به صحن می‌رود. البته من شخصاً مخالف ادغام سازمان جوانان با ورزشم چون این دو مجموعه دو ساختار ضعیف هستند که ادغام‌شان هر دو سازمان را نابود می‌کند. ورزش باید وزارتخانه‌ای مستقل باشد تا بتواند رشد کند.

با تشکیل این وزارتخانه باید شاهد وزیری ورزشی در رأسش باشیم؟
اساس چنین تلاشی حاکم کردن ورزشی‌ها در ورزش است که اگر غیر از این بود چرا باید این همه بها می‌پرداختیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۲
    0 0
    باسلام از رای نیاوردن مهندس علی آبادی یک ملت شاد شدند آفرین برنمایندکان فهیم ایران زمین
  • علی اکبر IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۸۸/۰۶/۱۲
    0 0
    باسلام از رای نیاوردن مهندس علی آبادی یک ملت شاد شدند آفرین بر نمایندگان فهیم ایران زمین