این هفته قرار است نمایندگان مجلس از یازده وزیر سوالاتی بپرسند در این میان وضعیت وزیر آموزش و پرورش و رفاه و تامین اجتماعی، حساسیت زیادی بر خوردار است .

امیدسلیمی بنی: مجلس هشتم پیگیر وظایف نظارتی خود است. این را می توان از دعوت 11 وزیر در یک هفته، به راحتی تشخیص داد. در این میان، به نظر می رسد این بار سئوالات نمایندگان در 3 حوزه، حساسیت بیشتری نسبت به سایر وزارتخانه ها دارد، زیرا یکی از این سه وزیر، محمدرضا حاج بابایی است که هنوز دو هفته از مهلت استیضاح خود را نگذرانده، یکی دیگر، یعنی صادق محصولی بنا به آئین نامه داخلی مجلس به دلیل عدم قانع شدن نمایندگان قبلی پرسشگر، در آستانه ارجاع به استیضاح است و سومی کامران دانشجوست که 3 ماه پیش از این، زمزمه های استیضاح او، در راهروهای مجلس پیچیده بود، زیرا بدون مشورت با مجلس، کارشناسان و صاحبنظران به ناگهان تعداد زیادی از روسای دانشگاه ها را تغییر دادواستادان را بازنشسته کرد.

حمید رضا حاجی بابایی:

در این میان، به نظر می رسد وضعیت حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش از همتایان  خود، شکننده تر باشد. نماینده سابق همدان، در شرایطی تحت پرسش قرار می گیرد که هنوز محورهای استیضاح وی برقرار است. یعنی صحت آزمون استخدامی معلمان توسط سازمان بازرسی کل کشور، مورد تایید قرار نگرفته، و وضعیت معلمان حق التدریسی و بازنشسته هایی که مجددا به خدمت فراخوانده شده اند، محور اصلی ترین پرسشها از اوست. به نظر می رسد تا 13 دیماه که موعد پایان مهلت مجلس به او برای اعلام استیضاح است، حاجی بابایی نتواند نمایندگان پرسشگر را قانع کند.

صادق محصولی:

بحث برانگیزترین موضوعی که وزارت رفاه از ابتدای پیدایش خود در 7 سال پیش با آن مواجه بوده، عملکرد غیر شفاف مالی برخی از مجموعه های تحت نظر این وزارتخانه است. صندوقهای حمایتی مانند تامین اجتماعی و بازنشستگی ها، شرکتهای سرمایه گذاری عظیمی مانند شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) و همچنین عدم اختصاص بودجه مناسب به افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند مددجویان بهزیستی، موضوعات محوری پرسش از این وزیر در مجلس نهم بوده که تاکنون 2 بار، نمایندگان را از جلسه سئوال، قانع نشده، بازگردانده. اکنون طبق آئین نامه داخلی مجلس، چنانچه پاسخ این وزیر به سئوالات این هفته نمایندگان، قانع شدن قانونگذاران را در پی نداشته باشد، پرونده محصولی برای به جریان افتادن استیضاح، وارد فاز اجرایی خواهد شد.

کامران دانشجو:

کامران دانشجو،  پس از استانداری تهران به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید. این وزیر پس از ابلاغ احکام فراوانی در تغییر روسا و مسئولان دانشگاه ها، دست به بازنگری در سرفصلهای دروس رشته های علوم انسانی زد و چندی پیش نیز با تغییر در روند پذیرش دانشجویان دکترا، آزمون متمرکز و نیمه متمرکزی را برای داوطلبان دکترا، تدارک دید.

آزمونی که گفته می شود نکات مبهم آن بیشتر از موادی است که در آئین نامه اجرایی 3 صفحه ای اش قید شده و این روزها نیز با اعلام برگزاری اولین دوره اش در فروردین سال آینده، خبرسازی خود را دارد. محوری ترین سئوالات نمایندگان درباره این تغییرات است و اینکه چرا وزیر فعلی علوم، برای برخی از پرسشهای اهل علم و دانشگاه، پاسخ واضحی نداشته.

می توان هفته جاری را آزمون سخت مجلس نهم در نظارت بر دولت دانست و از سوی دیگر، نگاه مردم به نمایندگان خود است که آیا می توانند از اختیار نظارتی خود، برای بازدهی بهتر وزارتخانه ها استفاده کنند، یا چنانچه برخی از نمایندگان مجلس می گویند، این دوره، یکی از قوی ترین دوره های بهارستان در "قانونگذاری" و ضعیفترینها در "نظارت" باقی خواهد ماند.

42/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 116986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =