برخی چهره های دانشگاهی می گویند با آزمون متمرکز دکترا عدالت آموزشی حاصل می شود و مخالفان این طرح از مهاجرت نخبه گان بعد از آزمون دکترای متمرکز حرف می زنند و آن را طرحی "غیر هدفمند و کور" می خوانند.

امید سلیمی بنی: داوطلبان آزمون متمرکز دکترا دیگر مطمئن شده اند امسال، کنکور دکترای نیمه متمرکز برگزار نخواهد شد.

البته این در حالی است که معاون فنی و آماری سازمان سنجش اعلام کرد که عناوین دروس اختصاصی آزمون نیمه متمرکز دکتری تقریبا نهایی شده و تنها 7 تا 8 درس باقیمانده که در آخرین جلسه با شورای گسترش به تأیید می رسند معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور با تشریح جدیدترین جزئیات برگزاری اولین آزمون دکتری نیمه متمرکز از ثبت نام این آزمون طی روزهای 3 تا 10 بهمن ماه سال جاری خبر داد و گفت: آزمون دکتری 25 فروردین سال 90 برگزار می شود.ابراهیم خدایی گفت که  تا کنون مقرر شده است داوطلبان هر رشته آزمون دکتری 5 مبحث را شامل زبان، استعداد تحصیلی و 3 درس تخصصی امتحان دهند.

 با این وجود، برخی از چهره های علمی و دانشگاهی، همچنان بر مخالفت خود با این طرح، اصرار دارند. البته برخی از این چهره ها -که همچنان بر صندلی مسئولیت نشسته اند- می گویند این طرح، باعث افزایش عدالت آموزشی در کشور خواهد شد.

از طرف دیگر، مخالفان دانشگاهی این طرح می گویند این طرح، کور و غیر هدفمند است و احتمال اعمال نظر سازمان سنجش و وزارت علوم در انتخاب دانشجویان را بالا می برد. گروهی دیگر می گویند این طرح، باعث افزایش مهاجرت نخبه گان می شود و با این روش، نه تنها عدالت آموزشی اجرا نمی شود، بلکه مساوات غیر منطقی در بین داوطلبان به وجود می آید که نتیجه آن، افت سطح علمی کشور خواهد بود.

یکی دیگر از نگرانی های عمده مخالفان طرح جدید وزارت علوم این است که پذیرش دانشجویان در مقاطع مختلف دیگر با ابزار کنکور، انجام نخواهد شد و وزارت علوم، مجددا برای پذیرش داوطلبان، روش کنکور محور را که گفته می شود ناکارامد و غیر قابل قبول است، مجددا احیا خواهد کرد.

با این حال، هنوز نقاط ابهام زیادی برای برگزار کنندگان و داوطلبان وجود دارد که بعید به نظر می رسد به زودی روشن شود. مسایلی مانند تفکیک گروه های مختلف، منابع آزمون، برگزاری آزمونهای گروه پزشکی، پیراپزشکی، دامپزشکی و تربیت بدنی که معاون وزارت علوم گفته برای آنها تصمیم قطعی هنوز گرفته نشده، از جمله این نقاط ابهامند.

از سوی دیگر، احتمال ادغام وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری با آموزش و پرورش و یا بخش آموزشی وزارت بهداشت، احتمال تغییر در این آئین نامه را بالا برده است. این ادغام، محصول لایحه ای است که دولت به مجلس تقدیم کرده و طی آن، مجلس، دولت را موظف به حذف 4 وزارتخانه کرده، وزارتخانه هایی که نامی از آنها ذکر نشده، ولی حرف و حدیثهایی درباره نام وزارت علوم در لیست وزارتخانه های ادغامی شنیده می شود. در جدول زیر، اظهارات برخی چهره های دانشگاهی درباره مخالفت یا موافقت با آئین نامه جدید وزارت علوم درباره برگزاری آزمون متمرکز دکترا، جمع آوری شده است.

 

نام

سمت/عنوان

موضع

خلاصه دلایل

دکتر جعفر توفیقی

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری

مخالف

دلیل اینکه امتحان متمرکز می‌شود احتمالا این است که سازمان سنجش می‌خواهد ملاحظاتی در معرفی داشته باشد.  تخاذ چنین سیاست و روندی، مغایر با طرح استقلال و دادن اختیارات بیشتر به دانشگاه‌هاست، این در حالیست که رویکرد‌ جهانی و دانشگاه‌های تراز اول و معتبر دنیا به سمت دادن اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها در مباحث مختلفی همچون جذب عضو هیات علمی، برگزاری آزمون‌ها، پذیرش دانشجو و غیره است. طبق طرح جدید، مصاحبه با دانشگاه است و اگر دانشگاهی بخواهد سلیقه‌ای را اعمال کند مثل روش قبل می‌تواند این موضوع را اعمال کند. متاسفانه در روش فعلی یک انتخاب کور اتفاق خواهد افتاد، بدین معنا که بعد از این که دانشگاه مصاحبه‌اش را انجام دهد، دیگر انتخاب‌ها کاملا تصادفی است و معلوم نیست که سازمان سنجش با چه معیارها و ملاکی و چه دانشجویانی را به چه دانشگاههایی معرفی خواهد کرد. چه بسا افرادی که در دانشگاه نمره کمتری گرفته‌اند توسط سازمان سنجش معرفی شوند. در روش جدید دانشجو نمی‌داند که به سمت چه استادی می‌رود و برعکس آن. مهمترین نقطه ضعف روش جدید این است که انتخاب‌ها کاملا غیرهدفمند و ناشناخته خواهد بود و مغایر با روح و هویت دوره‌های دکتری در اکثر دانشگاه‌های درجه یک دنیا است.

دکتر غلامرضا قربانی

رییس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان  و عضو فعلی هیات علمی این دانشگاه

مخالفت

پذیرش سراسری دانشجو، باعث می‌شود که استاد با دانشجویی که شناختی به او ندارد، شش سال کار کند. ما تجربه برگزاری آزمون سراسری در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را داشته‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که این آزمون‌ها نمی‌توانند بیان کننده ماهیت دانشجو باشند. با برگزاری آزمون سراسری دکتری قطعا استقلال دانشگاه‌ها تضعیف می‌شود.

دکتر محمد هادی صادقی

رییس سابق دانشگاه شیراز و عضو فعلی هیات علمی این مرکز

ممتنع

اجرای آزمون دکتری موجب لطمه زدن به استقلال دانشگاه‌ها نمی‌شود و مغایر با آن نیست. برگزاری نیمه متمرکز آزمون دکتری موجب ایجاد فرآیند یکنواخت مبتنی بر معیارهای واحد در سطح ملی در گزینش دانشجو می‌شود و برخی سوءتفاهمات درباره روند گزینش مستقل در دانشگاه‌ها را پاسخ می‌دهد. انتخاب دانشجوی دکتری قاعدتا باید تابع عناوین پژوهشی و تحقیقاتی باشد و استاد باید دانشجوی مناسب را جهت اجرای پروژه تحقیقاتی انتخاب کند، از این جهت متمرکز شدن آزمون دکتری شاید امکان انتخاب دانشجو را کم و به بعد انتخاب دانشجوی با استعداد متناسب با اجرای پروژه‌ لطمه وارد کند. اگر در اجرای این آزمون به تدبیری دست یابیم که در آن برآیندی متصور شود از لحاظ کردن فاکتورهای متناسب و مختلف تا هم مصالح دانشگاه و هم عیوب وضعیت فعلی را نداشته باشد، بهتر است.

پروفسور محمد مهدی خدایی

رییس دانشگاه رازی کرمانشاه

موافق

ممکن است دانشجویان معرفی شده به هر دانشگاهی نوعا از فارغ التحصیلان آن دانشگاه نباشند بنابراین این روش به اجرای عدالت نزدیکتر است و شانس حضور دانشجویان از دیگر دانشگاه‌ها در هر دانشگاه بالا می‌رود، همچنین در شیوه قبلی ممکن بود یک دانشجوی بسیار مستعد و نخبه صرفا به خاطر اینکه در دانشگاهی که دوره دکتری نداشته تحصیل می کرده، شانس ورود به دوره دکتری را از دست بدهد. در شیوه قبلی که برخی از دانشجویان معتقد بودند که عدالت رعایت نمی شد، عنوان می شد که اساتید نوعا دانشجویان خود را انتخاب می کردند و شانس برای دیگر دانشجویان بسیار کم بود، حتی اگر دانشجویی در امتحان کتبی رتبه اول می شد ممکن بود شانس قبولی نداشته باشد.

دکتر رنجبر

رییس دانشگاه تربیت مدرس

موافق

دیگر روش جدید آزمون دکتری شانس برابری را برای داوطلبان دکتری ایجاد خواهد کرد تا افرادی که توانایی علمی بیشتری برای ادامه تحصیل در یک دانشگاه برتر را دارند، بتوانند در آن دانشگاه پذیرفته شوند و با این روش عدالت آموزشی بیشتری برقرار خواهد بود.

این آزمون نیمه متمرکز دو سال به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و براساس نقاط ضعف و قوت آن می‌توان بازنگری مجدد انجام داد و ممکن است در دراز مدت این آزمون کاملا به سمت GRE‌ و ارئه کارنامه به داوطلبان شود. روش نیمه متمرکز قدرت انتخاب و بررسی‌های دقیق تر اساتید و اعضای گروه را افزایش می‌دهد زیرا تعداد کمتر همتراز وارد مرحله بررسی مصاحبه و ارزیابی سوابق آموزشی و پژوهشی و انطباق موضوع با خواست دانشجو و پژوهش‌های استاد راهنما می‌شود.

دکتر حسین رحیمی

رییس اسبق سازمان سنجش

مخالف

خطای فاحشی است که سازمان سنجش وارد پذیرش دانشجو دکتری برای دانشگاه‌ها شود. مصوبه مجلس مبنی بر حذف کنکور در دوره کارشناسی، باید اجرا شود، درحالی که ما داریم یک کنکور متمرکز در دوره دکتری را تعبیه می‌کنیم، این دو از نظر کارشناسی اصلا با یکدیگر سازگار نیستند و یک تناقض کارشناسی در این دو موضوع نهفته است و یکی از این دو یا هر دو خوب طراحی و مدل سازی نشده‌اند.

دکتر فروهر فرزانه

استاد دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف

مخالف

بیم آن می‌رود که روش جدید آزمون دکتری و پذیرش آن، روند و نرخ مهاجرت نخبگان را افزایش دهد چرا که برخی از دانشجویان نخبه به امید کارکردن با اساتید و ادامه تحصیل در دانشکده و دانشگاه خود در کشور مانده‌اند. در زمینه‌های علمی هرگونه یکسان سازی و تساوی را نباید با عدالت اشتباه گرفت. در علم ما مساوات نداریم و هر دانشجویی با توجه به توان خود باید در دانشگاهها و موسسات آموزشی گوناگون ادامه تحصیل دهد. آزمون‌های سراسری دقت لازم برای تفکیک استعدادها را بر مبنای علایق را ندارد و منجر به در هم ریختگی استعدادها می‌شود و هر استعدادی الزاما در نقطه مناسب، با فرد مناسب یا زمینه تخصصی مناسب پرتاب نخواهد شد. بیم آن می‌رود که با تغییر ناگهانی روند پذیرش،‌ لطمه کیفی قابل توجهی به دوره‌های دکتری و در پی آن به تولید علمی کشور وارد شود.

 

ص/133

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 114875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    برعكس برخي از اين عزيزان، اغلب دانشجوها از اين طرح حمايت مي‌كنن. دليلشون هم اين است كه تا پيش از اين، اساتيد به دانشجوهاي ساير دانشگاه‌ها در مصاحبه نمره خيلي پاييني مي‌دادند و به اين ترتيب حتي با وجود نمره خوبي در آزمون كتبي شانس فرد براي قبولي در ساير دانشگاه بسيار كم مي‌شد. خدا كند وزارت علوم بتواند در مقابل اين مخالفت‌هاي بي‌منطق بايستد و از حق دانشجوها دفاع كند
  • بدون نام IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
    0 0
    چرا کسانی که الان پست دارن موافقن و کسانی که سابقا پست داشتن مخالف؟
  • بدون نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۶
    0 0
    کسانی که مخالفت میکنن میخوان همیشه دستشون واسه پارتی بازی و رفیق رفقا باز باشه.......
  • بدون نام IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۳
    0 0
    آقایون مخالف تشریف ببرید ببینین چه کسانی با جه معلوماتی الان دانشجوی دکتری هستن؛بعد دم از عدالت بزنین. تا الان که هرکس پارتیش بیشتر بود احتمال قبولیشم بالاتر بود. حالا شایداینجوری یه کم بهتر بشه.
  • میثم IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۴
    0 0
    طرح خوبی است یعنی خیلی خوب است اما اجرای صحیح آن هم مهم است مثلا معلوم نیست بر چه اساسی مواد امتحانی را در آزمون انتخاب کرده اند؟ واقعا فاجعه است؟
  • بدون نام IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۸
    0 0
    لطفا زمان برگزاري آزمون و منابع را اعلام نملييد
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
    0 0
    آزمون متمرکز دکترا به عدالت نزدیکتر است.خدا یار کسی که این طرح را اجرایی کرد.
  • ز IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
    0 0
    من با چشماي خودم ديدم كه يكي از دانشجوهاي دكتراي دانشگاه اصفهان چه طور نمي تونست تفاوت ها و شباهت هاي ديپلم رياضي فيزيك و ديپلم علوم انساني را متوجه بشود و جالب تر اينكه اين فرد به صرف اينكه دانشجوي دكترا بوده به عنوان فرد نخبه كشوري اعلام شده بود در حالي كه فرد ديگري كه با رتبه 2رقمي در دانشگاه سراسري پذيرفته شده الان 3ساله كه به خاطر پارتي بازي ها از قبولي در دكترا محروم مي شد!!!!
  • پویش اندیشه IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۲
    0 0
    کتاب منابع درس و تشریح نمونه سوالات آزمون دکترای90 توسط انتشارات پویش اندیشه منتشر شد.در این کتاب دروس زبان انگلیسی-هوش و استعداد تحصیلی-ریاضیات عمومی ۱ و ۲-معادلات دیفرانسیل و فیزیک عمومی ۱ و ۲ به صورت مرور مفاهیم -ارائه مثالهای متنوع تشریحی - حل پرسشهای چهارگزینه ای و خود آزمایی و نیز تشریح نمونه سوالات سازمان سنجش ارائه شده است.
  • موافق آزمون IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۴
    0 0
    سه سال بود که بدلیل فارغ التصیلی از دانشگاهی که دکترا نداشت و برگزاری آزمون دکترا به روش سابق و انتخاب برگزیده های هر استادی در دانشگاهها در آزمون دکترا، جرات شرکت در آزمون را نداشتم. خدا خیر دهد مسئولین را
  • بدون نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۲
    0 0
    امیدوارم با این طرح و اجرای صحیح آن واقعا حق به حق دار برسد و افراد لایق در دوره های دکترا مشغول به تحصیل علم شوند.قویا معتقدم قبلا خیلی پارتی بازی می شد و انشااله با این طرح موفق شویم عدالت را اجرا کنیم.فقط مسئله باقیمانده نحوه مفاد امتحانی است که جای بحث دارد.
  • علی IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۶
    0 0
    دمشون گرم تا قبل از این دکترا هم یاند بازی شده بودیعنی کسی که ارشدش رو از ازاد میگرفت دیگه نباید تو فکر دکتراش میبود یا حتی از دانشگاه سراسری که فاقد درجه دکترا بود بیخیال دکترا میشد و چون عضو باند خاصی نبود.در کل دمشون گرم که از باند بازی تو علم جلوگیری کردن.
  • لیلا IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۳
    0 0
    سلام من موافق کنکورم ولی نباید اینقدر سوالای کنکور از دروس عمومی باشد باید بیشتر سوالاش تخصصی باشد باید اختصاصی تر باشد ما که کنکور کارشناسی امتحان نمی دیم
  • حمید IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    اساتید محترم و دلسوز مملکت بگذارید یکبار هم این طرح اجرا بشه چرا همیشه یک طرحی که می خواد اجرا بشه اینقدر براش صغری کبری می چینید.بگدارید ما دانشجویان شهرستانی هم وارد این عرصه بشیم بخدا ما هم چیزای زیادی حالیمونه.بنده چندین بار در آزمون دکتری دانشگاه دولتی شرکت کردم نامردا یه کارنامه هم دستومن ندادن فقط گفتن این 4نفر بیان مصاحبه تحقیق کردم دیدم دانشجوی خوشونه واویلا.دیگه دلسرد شدم
  • ندا IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۹
    0 0
    تبریک میگم اگه واقعا این طرح اجرا بشه. ما بچه شهرستانی ها برا قبولی تو دکترا هیچیمون از بچه پایتختی ها کمتر نیست الا پارتی. که خدا رو شکر مثل اینکه میخواد باند بازیا حذف شه.
  • مهدی IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۷
    0 0
    مورد خوبیه ولی به نظر من روش تستی اصلا روش جالبی نیست. باید روش تستی یه جور جایگزین پیدا کنه. به طور کلی روش متمرکز و کنکور روش مناسبیه و به قول دوستان از پارتی بازی و موارد دیگر حدالامکان جلوگیری می کنه اما مگه بعدش مصاحبه نداریم؟؟؟؟؟؟؟؟ خوب تو مصاحبه میشه یکی رو رد کرد. بعدشم با این درسای امتحانی اصلا نمیشه یکی رو که رتبه ی بهتری آورده بگیم بیشتر بارشه. بابا خیر سرمون داریم کنکور دکترا می دیم نه کنکور کارشناسی. باید درسا تخصصی تر بشن. حداقل 5-6 تا درس باید تخصصی داشته باشیم. این جوری یکی از رشته ریاضی تو هر رشته ای که بخواد میتونه با بهترین رتبه قبول بشه. بچه ها می گن تو کنکور 90 درسا فقط ریاضی و فیزیک بوده برای مهندسیا. من می خوام بدونم کدوم آدمایی این درسا رو این جوری انتخاب کردن.