موسی‌الرضا ثروتی

وقتی آقای حاجی بابایی به عنوان وزیر اموزش و پرورش انتخاب شد ما خیلی خوشحال شدیم چون ایشان از نمایندگان مجلس بود و امید داشتیم با توجه به مشکلات متعددی که این وزارتخانه با آن روبه رو است اقدامات مثبتی را انجام دهد اما چنین نشد و چندین کارانجام داد که ما را کاملا مایوس کرد. ایشان بارها خلاف قانون عمل کرده است  در حالیکه  تغییر سیاست های آموزش و پرورش آسیب جدی به جامعه وارد می کند، از این رو دعوت من از وزیر آموزش و پرورش به مجلس چند دلیل داشت که خلاصه وار به آنها اشاره می کنم:

  • 1- در استخدام آموزش و پرورش اولویت با معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سواد اموزی بود که متاسفانه وزیر بدون توجه به این مسئله 40 هزار معلم را استخدام کرد. و قبلا آقای حاجی بابایی اعلام کرد که یک چنین قانونی ابلاغ نشده در حالیکه بررسی من نشان می دهد این قانون ابلاغ شده است.

متاسفانه ایشان قانون اولویت استخدام 60 هزار نیروی حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی با سابقه کاری 4 سال را زیر پا گذاشته است.

  • 2- حدود 23 هزار نفر از نیروهای حق‌التدریسی که زمان وزارت آقای علی‌ احمدی به دستور وی واردآموزش و پرورش شده بودند، متأسفانه از جانب آقای حاجی‌بابایی از کار بیکار شده که این اقدام غیرقانونی و برخلاف قانون مدیریت خدمات کشوری است. وجود ۵۰ تا ۶۰ هزار حق التدریس و آموزش یار نهضت در وزارت آموزش و پرورش که فقط ۲۳ هزار نفر نیروی خرید خدمتی و شرکتی در آموزش و پرورش توسط حاج بابایی عذر خواسته شده و اخراج شده اند، این افراد در زمان علیرضا علی احمدی وزیر قبلی آموزش و پرورش جذب آموزش و پرورش شده بودند و دوره های آموزشی طی کرده و آزمون گذرانده بودند.

به موجب قانون وزیر باید معلمان حق التدریسی که فاصله سنوات خدماتی داشتند را می پذیرفت اما از این کار ممانعت کرده است و من شخصا آماده ام نمایندگی آموزشیاران و حق التدریسی های معترض را در کمیسیون آموزش و تحقیقات بر عهده گیرم .

  • 3- به کارگیری معلمان بازنشسته در مدارس 2 شیفت با وجود این همه نیروی مازد آموزش و پرورش خلاف قانون است. وزارت آموزش و پرورش برخلاف قانون عده‌ای از معلمان حق‌التدریسی را اخراج کرده و به جای آن ها از معلمان بازنشسته و نیروی شیفت دوم استفاده می‌کند.

بحث دو شغله بودن در آموزش و پرورش که در حال اجراست، خلاف قانون است و در حالی که وزارت آموزش و پرورش 3سال قبل با درخواست از مجلس هزار و 200 میلیارد تومان برای بازنشستگی پیش از موعد معلمان دریافت و به بازنشستگی آن ها اقدام کرد، اما متأسفانه دوباره از همین نیروهای بازنشسته به جای معلمان حق‌التدریسی اخراج شده استفاده می‌شود.

همچنین برخلاف قانون مدیریت خدمات کشوری که هر معلم مانند سایر کارمندان باید 44 ساعت موظفی در هفته کار کند که شامل 24 ساعت تدریس و 20 ساعت راهنمایی دانش‌آموزان، تصحیح ورقه، طرح سؤال و سایر فعالیت‌های مرتبط با تدریس انجام دهد، اما وزارت آموزش و پرورش از این 20 ساعت برای شیفت دوم تدریس استفاده می‌کند و یک معلم در دو مدرسه صبح و عصر تدریس می‌کند.

  • 4- در استان بجنورد به لحاظ شاخص های توسعه ای در اموزش و پرورش عقب هستیم و باید این عقب ماندگی جبران شود تا به میانگین کشوری برسیم اما هنوز در این باره اقدامی انجام نشده است.

همچنین در جذب نیرو در این وزارتخانه به فرهنگ مناطق و قومیت های مختلف کشور توجه نمی شود که همین امر در برخی مناطق کشور منجر به افزوده شدن به تعداد بازمانده از تحصیل جمعیت کشور شده است.

بنابراین وزیر باید در مقابل این اقدام ها پاسخگو باشد که به چه حقی این کار را انجام داده است، چون ایشان باید تابع قانون باشد نه شخص رئیس جمهور و وزرا فقط و فقط در صورتی می توانند از رئیس جمهور پیروی کنند که در جهت اجرای قانون باشد اما رئیس جمهور هم بارها مخالف مصوبات مجلس که در روزنامه رسمی کشور هم چاپ شده عمل نکرده است. و مجلس تحمل بی قانونی از سوی احدی را ندارد.

به هر حال مجلس شورای اسلامی به وزارت آموزش و پرورش فرصت اصلاح امور را داده است و امیدوار است وزیر آموزش و پرورش بتواند در مدت زمان کوتاهی مشکلات را حل کند.

و در صورتی که وزارت آموزش و پرورش بخواهد توان خود را برای اصلاح امور به کار گیرد و معضلات آموزش و پرورش را در مدارس حل کند، در این حالت مجلس می‌تواند با دولت در بعد آموزش و پرورش تعامل مثبت داشته باشد. بنابراین اگر تلاش وزارت آموزش و پرورش برای حل مشکلات مشهود باشد به خصوص مدیرانی که در سطح استانها هستند، بدون پرداختن به مسائل سیاسی به حل مشکلات مردم بپردازند، طبیعی است مجلس نیز می تواند به تعامل خود ادامه دهد .

بنده از وزیر آموزش و پرورش و دولت می خواهم به جای سلب آرامش جامعه آن هم در شریط کنونی ، در جهت حفظ آرامش جامعه تلاش کنند و از تصمیمات خلق الساعه و غیر قانونی که معضلات جدی را برای امنیت کشور، فرهنگیان و خانواده های آنها به وجود می آورد ، پرهیز کند.

نماینده بجنورد ونماینده سئوال کننده از وزیر آموزش و پرورش

42/134

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 116706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اموزشیاران نهضت سواداموزی ایران IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
    0 1
    درود بر ثروتی نماینده مردمی دلسوز بجنوردی......از نتیجه دیدار با وزیر ننوشتید..ممنونیم
  • بدون نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    0 1
    چی می گی؟؟!!
  • امیر علی IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
    0 1
    با تشکر فراوان از اقای ثروتی امیدوارم خداوند نگهدار او باشد من نمی دانم با چه زبانی ازایشان تشکر کنم
  • بدون نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۳۰
    0 2
    باتشكر ودعاي فراوان ازنماينده محترم مجلس كه درپي حق وحقوق معلمان شركتي هستند
  • معلم شرکتی IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۶
    0 3
    ضمن تشکر از این نماینده محترم خواهشمندم از وزیر محترم پرسیده شود که به ازای هر ساعت اضافه تدریس به معلمان رسمی چقدر پرداخت می کنند (بسته به سابقه و زیر حکمشان حدودا 7هزار تومان می شود )واین در حالیت که مبلغ دریافتی معلمان شرکتی حدود 2500 توامن میشود آقای وزیربیت المال را چرا بی خودی خرج میکنی؟!!!!!!!!!!