وقتی رئیس جمهور اعلام کرد که جمعیت کشور باید افزایش یابد و سیاست هدیه یک میلیون تومانی برای تولد هر نوزاد را پیش گرفت مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری هم دست به کار شد و به تنظیم سیاستهایی برای رشد جمعیت در کشور پرداخت.

مریم صدرالادبایی،زهرا تالانی-  این موضوع و برنامه های این مرکز بهانه ای شد تا زهرا سجادی معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مهمان کافه خبر ما باشد. وی می گوید: متاسفانه تمام کسانی که بر روی کنترل جمعیت تبلیغ می کنند بر مسائل اقتصادی مانور می دهند در حالیکه همین نیروی جوان برای خانواده ها در آینده پتانسیل کار و تلاش است و می تواند منبع درآمدی برای آنها باشد.متن کامل این گفت و گو را می خوانید:


شما بارها به موضوع کاهش جمعیت در کشور اشاره کرده اید.این موضوعی بود که حتی رئیس جمهور هم آن را مطرح کردند و حتی کتابی هم جایگزین تنظیم کنترل جمعیت در دانشگاهها تدوین کردید. این موضوع به کجا رسید؟
آخرین آماری که همین امسال از جمعیت ایران گرفته شد نشان می دهد بحث کاهش جمعیت که من مدتهاست آن را مطرح می کنم را تایید می کند. چون به گفته خود مسئولان جمعیت کشور ما الان 75 میلیون نفر است و رشد زاد و ولد به 1.3درصد رسیده است.در تمام دنیا وقتی رشد موالید به 2 می رسد وضعیت را بحرانی اعلام می کنند،بنابراین ملاحظه می کنید که وضعیت کشور ما خیلی بحرانی است.
متاسفانه تبلیغات کاهش جمعیت که از 40 سال پیش شروع شد تاثیر بدی بر زاد و ولد گذاشت و کتابی هم که تحت عنوان تنظیم کنترل جمعیت اکنون در دانشگاهها تدریس می شود مربوط به همان دوران است و اکنون تنها سرفصلها کمی تغییر یافته و در ابتدای کتاب نظر علما را درباره کنترل جمعیت نوشته اند تا رنگ و بوی اسلامی به این موضوع دهند.مثلا از قول علما عنوان کردند که اگر جمعیت ایران افزایش یابد هر خانواده بیش از 12 متر مربع جا ندارد یا سهمیه هر کس دو لیوان آب در روز خواهد بود.
به نظر من مبلغان کاهش جمعیت هم  اصلا تصور نمی کردند که اینقدر تبلیغاتشان موثر باشد چون در مقاله ای من خواندم که پیش بینی شده در سال 90 رشد جمعیت ایران اگر همینطور پیش رود به 4 درصد می رسد اما الان مشاهده می کنید که به 1.3 درصد رسیده و یعنی تبلیغات خیلی اثر بدی داشته است.از طرفی مقام معظم رهبری هم فرمودند که کشور ما ظرفیت جمعیت 150 میلیون نفر را دارد و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.
در این زمینه با تعدادی از حقوقدانان جلسه هایی را برگزار کردیم تا موانع حقوقی در این زمینه را برطرف کنیم.چون قانون به این صورت است که هیچ امکاناتی به فرزند چهارم تعلق نمی گیرد و زمانی که یک خانواده صاحب فرزند چهارم می شود، این فرزند از امکانات مملکتی محروم می شود. بنابراین این موانع قانونی به صورت غیرمستقیم موجب کنترل جمعیت و تنظیم خانواده می شود.
مرکز امور زنان برای حذف این موانع قانونی و مقابله با تنظیم خانواده و کنترل جمعیت، جلسه هایی را با حقوقدانان برگزار کرده است تا از این طریق بتواند به افزایش جمعیت کمک کند. هم اکنون در حال آماده کردن پیشنهادات و ارایه آن به مجلس و هیات دولت هستیم تا از طریق آن طرح افزایش جمعیت را پیش ببریم.


اما بسیاری از خانواده ها به خاطر مسائل اقتصادی و شرایط بیکاری و تورم حاضر به افزایش تعداد فرزندانشان نیستند.به نظر شما بهتر نیست ابتدا شرایط اقتصادی خانواده ها را بهبود دهیم و بعد به فکر افزایش جمعیت باشیم؟

 متاسفانه تمام کسانی که بر روی کنترل جمعیت تبلیغ می کنند بر مسائل اقتصادی مانور می دهند در حالیکه همین نیروی جوان برای خانواده ها در آینده پتانسیل کار و تلاش است و می تواند منبع درآمدی برای آنها باشد. متاسفانه شیوه‌ای که سازمان ملل متحد درباره سیاست‌های جمعیتی برای کشور ما پیاده کرده به قدری موفقیت‌آمیز بوده که خود آنها هم فکر نمی‌کردند روزگاری الگوهای استعماری آنها در ایران از برنامه آنها هم جلوتر برود. این یک واقعیت است که ما در کنترل جمعیت از برنامه‌ها جلوتر رفتیم. غربی‌ها فکر می‌کردند که ما تا 40 سال آینده به نرخ رشد مورد نظر آنها می‌رسیم اما هم‌اکنون به این نرخ رسیده‌ایم. باید اذعان کنم از سال 65 تا 88 نرخ رشد باروری ما کاهش پیدا کرده است. نرخ باروری ما درسال 65 حدود 6.4بوده است. یعنی دستگاه‌های تبلیغاتی غرب به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده بودند تا نرخ باروری 6.4 سال 65 در سال 90 به 4 برسد اما در سال 75 این عدد به 2.96 و در سال 79 به 2.1 رسید و با تاسف باید بگویم که در سال 88 این سیاست به‌قدری گسترده شده بود که حتی پیرها مشوق جوانان ما می‌شدند که مبادا خانواده‌ای سیاست کنترل جمعیت را فراموش کند.
 

اما الان نه تنها جوانان ما منبع درآمدی برای خانواده ها نیستند بسیاری از جوانان ما دنبال کار هستند و گاهی تا سن 25 تا 26 سالگی از والدینشان پول تو جیبی هم می گیرند؟

چنین نیست. اگر ما جزیی نگر باشیم به این مسائل می رسیم.تکلیف دولت اشتغالزایی است و خوشبختانه دولت آقای احمدی نژاد این مشکل را حل کرده و ما الان نسبت به گذشته  آمار بیکاری خیلی کمی داریم.مثلا شما می دانیدهمین مسکن مهر که الان برای خانه دار شدن خانواده هاست چقدر توانسته اشتغالزا باشد؟البته قبول دارم که بچه های ما پشت میز نشینی را دوست دارند اما باید تلاش شود تا این فرهنگ غلط حذف شود.الان وزارت تعاون به بنگاهها و تعاونیهای کوچک وام می دهد و جوانان از این طریق می توانند کار آفرینی کنند.مهم این است که جوانان ما امید به زندگی داشته باشند و کار و تلاش کنند.

 


 

 به غیر از مسائل اقتصادی متاسفانه آمار طلاق هم روز به روز در کشور ما بالا تر می رود به نظر شما این مسئله و عدم تفاهم در خانواده ها تا چه حد روی کاهش جمعیت کشور موثر است؟

 با آمارهای به دست آمده شاهد آن هستیم که در سال‌های 88 - 89 تعداد واقعه ازدواج تقریبا به یک میزان ثابت مانده، اما متاسفانه تعداد واقعه طلاق بیشتر شده است و علت آن در یک جمله به «بدون دقت ازدواج کردن» بر می‌گردد.برای همین سند و پیشگیری از طلاق در ستاد ملی زن و خانواده و در نشست‌های مختلفی با بخش‌های علمی و اجرایی کشور تهیه شد و برای اجرایی‌شدن آن دولت باید تصویب کند.
رییس ستاد و دبیرخانه، رییس جمهور است و هشت وزیر و تعدادی از مسئولان و معاونان اعضای آن را تشکیل می‌دهند که اصطلاحا به این جمع «صد ‌و سی و هشتم» می‌گویند، یعنی ماده 138 می‌گوید اگر جلسه‌ای به ریاست رییس‌جمهور یا معاون اول و با حضور حداقل سه وزیر تشکیل شود، مصوبه‌ آن قابل اجراست، بنابراین این طرح که آماده شود، بدون هیچ مشکلی می‌تواند در ستاد ملی زن و خانواده تصویب و برای اجرا به دستگاه‌ها ارجاع ‌شود.
سند پیشگیری از طلاق بسیار مفصل است و پشتیبان هم دارد و در صورتی که دبیرخانه ستاد آن را تصویب کند، اجرایی می‌شود، اما ممکن است دبیرخانه تصویب نکند یا اینکه بخش‌هایی از آن را تعدیل کنند.
آسان‌سازی ازدواج خوب است، اما باید اهمیت این امر به جوان ثابت شود. ازدواج باید پایدار باشد نه که فقط آسان باشد و برای ازدواج پایدار جوان باید از عقل و منطق خود استفاده کند، نه که فقط ظاهر را ببیند.


خانم سجادی، داستان طرح مطلع مهر که قرار است در 8 استان پر طلاق انجام شود چیست؟

در این طرح به مسائلی چون بهداشت جنسی، روانی و تفاوتهای زن و مرد و نحوه برخورد با مشکلات سالهای ابتدایی ازدواج پرداخته شده است.
چون متاسفانه آمار ازدواج از سال 88 تاکنون روند عادی خودش را طی کرده است اما طلاق در این سالها روند رو به رشد داشته است. ازدواج هایی که طرفین شناختی از هم ندارند و والدین نیز در مسیر تحقیقات خود را کنار می کشند یکی از دلایل افزایش آمار طلاق است. نباید تنها مروج ازدواج آسان بود باید جوانان را به ازدواج های پایدار تشویق کرد زیرا ازدواجی پایدار است که عقلانیت بر آن حاکم باشد. والدین نیز نباید تنها به خواست بچه ها یشان تن دهند بلکه باید تحقیقات لازم را برای یک ازدواج موفق انجام دهند.
بررسی‌های ما نشان می دهد که خانواده تا پنج سال پس از تشکیل، نیازمند حمایت‌های مشاوره‌ای و آموزشی است تا بتواند روی پای خود باید و به ثبات لازم برسد.با توجه به ضرورت آموزش قبل، حین و بعد از ازدواج، حمایت و کمک مشاوره‌ای به خانواده‌های در شرف تشکیل از برنامه‌های مهم مرکز امور خانواده است.

 

قرار بود  کتاب شکوه همسرداری که معتقدید آموزش  راه و روش زندگی است  جایگزین کتاب کنترل جمعیت شود اما این اتفاق نیافناد؟

ما به این نتیجه رسیدین که کتاب کنترل جمعیت و تنظیم خانواده که هم‌اکنون در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود، باید از دانشگاه‌ها خارج شود و کتاب دیگری با مضمون ازدواج و آیین همسرداری تدریس شود. با آقای دکتر غلامعلی افروز در این باره صحبت کردیم و قرار شد ایشان که سابقه طولانی در این‌باره دارند، کتابی را برای ما تالیف کنند. این کتاب با عنوان روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری آماده شد و حتی مجوز تدریس آن را از شورای عالی انقلاب فرهنگی اخذ کردیم. مراحل نهایی این کتاب با اینکه در دولت‌ گذشته مصوب شده بود، در سال 88 تنظیم و آماده توزیع شد اما متاسفانه در دانشگاه‌های کشور با وجود مجوز رسمی از شورای عالی انقلاب فرهنگی تدریس نشد و نمی‌شود.متاسفانه مقاومت برخی از دانشگاهیان و نخبگان ما این مساله را ترویج می‌دهد.

 

مگر این کتاب مشکلی دارد که دانشگاهها و نخبگان با آن مخالفند؟یا این که بحث همان مخالفت با افزایش جمعیت است که خیلی ها هنوز با آن مخالفند؟
همانطور که بارها عنوان شده کتاب «روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری» توسط دکتر غلامعلی افروز رییس سازمان نظام مشاوره و روانشناسی کشور تدوین شده است .دانشگاه‌ها باید قانع شوند که کتاب «روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری» برای گنجاندن در محتوای طرح درس مناسب است. وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به محتوای این کتاب، نظر مثبت دارند و لذا پیگیری مرکز امور زنان برای گنجاندن این کتاب در طرح درس به عنوان یک واحد اختیاری همچنان ادامه دارد.
اما این موضوع را نمی‌توان به صورت دستوری دنبال کرد، بلکه باید به دنبال اقناع و ترغیب دانشگاه‌ها درباره ارائه این کتاب در قالب طرح درس باشیم و فضاسازی لازم در این خصوص صورت گیرد.


 شما قبلا اعلام کرده بودید که متون رشته مطالعات زنان تغییر می کند. این موضوع به کجا رسید؟
همانطور که اطلاع دارید رشته مطالعات زنان در زمان دولت اصلاحات مصوب شد، این رشته ابتدا در دانشگاه تهران ایجاد شد و بعد در سایر دانشگاه‌های کشور از جمله دانشگاه آزاد شاهد تدریس این رشته بودیم. دولت نهم با روی کار آمدن خود تصمیم گرفت تا سرفصل‌ها و متون رشته مطالعات زنان را تغییر دهد اما هنوز موفق به این کار نشده است اگرچه مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در بخش آموزش و پژوهش برای تغییر این سر فصل‌ها و متون اقداماتی را انجام داده و با یک مؤسسه علمی و پژوهشی در‌خصوص تدوین این سرفصل‌ها و متون صحبت‌هایی را انجام داده‌ است. امیدوارم در یک تا دو سال آینده سرفصل‌ها و متون جدید رشته مطالعات زنان جایگزین متون قبلی می‌شود.


این سرفصلها بر چه چرا بمبنایی تغییر می کنند؟ منظورم این است که چرا باید تغییر کند؟

چون به نظر می رسید سر فصل های قبلی چندان مناسب جامعه ما نبودند ،سرفصل‌های جدید مطابق رویکرد دینی و آنچه که از قرآن، احادیث و متون دینی برآمده است تنظیم می‌شود. از طرفی یکی دیگر از مشکلات دانشجویان رشته مطالعات زنان نداشتن بازار کار مناسب است، برای همین مرکز امور زنان در واحد آموزش و پژوهش خود علاوه بر تغییر سر فصل‌ها و متون این رشته به ارائه راهکارهایی برای بهبود بازار کار این رشته می‌پردازد.
45232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 63
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    97 2
    متأسفانه استدلالهای این خانم علمی نبوده و به دور از واقعیتهای جامعه ما بیان می شوند. چطور می توان گفت که مردم ما در اثر تبلیغات غرب اقدام به کاهش نرخ رشد کرده است؟ اگر درس تنظیم خانواده عامل موثر در کاهش جمعیت است، پس در مورد کسانی که اصلا به دانشگاه نمی روند چه؟ اگر ما یک مانع حقوقی برای فرزند چهارم داریم حداقل 10 مورد قانون مشوق برای تسهیل ازدواج و توالد داریم چرا به آن اشاره ای نمی شود؟ چرا نرخ رشد در استانی مانند سیستان 3/3 درصد اما در همدان کمتر از 1 درصد؟ از همین خانم محترم بپرسید اگر شما در سن 30 سالگی ازدواج کنید با یک خانه 50 متری، و حقوق کارمندی، چند تا فرزند حاضر هستید به دنیا بیاورید؟ 4 تا؟ حتی یک مطالعه مستقل علمی در مورد میزان مطلوب جمعیت در ایران انجام نشده پس ادله ایشان چیست؟
    • بدون نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      25 2
      اين خانم محترم به اين نكته توجه داشته باشند كه عامل اصلي كاهش رشد جمعيت فشار اقتصادي است نه برنامه ريزي مديران , كتاب درسي دانشگاهي!!! ايشان معتقدند نيروي جوان خود باعث درآمد زايي براي خانواده مي شود ولي بيكاري موجود را هم لحاظ نمي كنند. البته شايد معتقد باشند با يك ساعت كار در هفته هم مي توان زندگي كرد!! جاي تاسف است كه تصميم گيري مديران كلان كشور بر اساس اينگونه استنباط هاي غير واقعي است.
    • بدون نام IR ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
      10 0
      ای آقا اول شما به من ثابت کن دو سال دیگه که مدرک گرفتم کار و درامدی هست که من زن بگیرم زن گرفتم بچه دار هم میشم بالاخره حتما برای فرزندم هم کار و درامد هست و ایران من نیاز به نیروی انسانی داره : ) ولی چه کنم که به فکر ارشد و دکترا هستم
  • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    59 2
    بچه بدون تربیت خوب وتحصیلات خوب ورفاه خوب که همگی زیر مجموعه وضعیت مالی است وقتی هم بزرگ شد اون پتانسیل خوب را نداره
  • علی IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    72 2
    "تکلیف دولت اشتغالزایی است و خوشبختانه دولت آقای احمدی نژاد این مشکل را حل کرده و ما الان نسبت به گذشته آمار بیکاری خیلی کمی داریم." خداييش روی اين جمله کمی فکر کنيد. آمار بيکاری کمتر شده نسبت به گذشته؟ مطمئنيد؟ در ضمن خانم دکتر: خدا به آدم عقل هم داده که وقتی نتونه از پس تربيت درست بچه بربياد، تعداد بچه هاش رو زياد نکنه. به نظر شما با وقت کمی که الان والدين دارند، (صرفنظر از تامين مالی) از پس تربيت چند تا بچه می تونن بر بيان؟
  • بدون نام IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    61 0
    من خداییش دوست ندارم بچه ام یکدونه باشه ولی با این حقوق کارگری چاره ای نیست
  • مريم IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    81 0
    خانم محترم شما اگه ي كارمند بودي با 400 هزار تومن در آمد كه بايد خرج اجاره خونه و قبض آب وبرق وتلفن وقسط ماشين و هزار تا چيز ديگه رو بدي و از صبح تا لنگ شب هم سركار باشي مي فهميدي خرج يك بچه رودادن به خدا خودش بزرگترين شاهكاره چه برسه به چهار تا وگرنه من مادر مگه بدم مياد بچه م خواهرو برادر داشته باشه وي فضاي گرم خانوادگي . نمي دونم ربط اين چيزائي كه گفتم با تحليلهاي شما چيه تورو خدا يكي به من بگه شايد من حداقل بفهمم نقش دولت هاي خارجي اين وسط چيه
  • م ر IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    64 0
    خوب 5تا جوان تحصیل کرده دارم هر5تاش بیکار است هرچه ما بنالیم سواره خبر از پیاده ندارد خانم گرامی چرا فرا فکنی میکنی کو نون کوشغل کو سلامت رفتارهای اجتماعی لااقل زبانی که همدرد مردم میتوانید باشید اگر عملا کاری نمیکنید شما نفستون جای گرمی بلند میشه ترا بخدا لا اقل نمک روزخممان نپاش باز هم سرکار محترم کاهش نرخ جمعیت را به تبلیغات ارتباط می دهند خب من بگویم 2 2 میشود 6 خب کسی در هر شرایط نمی پذیرد1؟
  • بدون نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    55 1
    مردم همینجوریش هم در خرج و مخارج در موندن ! اخه با این وضعیت اقتصادی خراب بچه دار شدن دیگه چیه؟
  • حمید IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    74 1
    این خانم فکر کرده که الآن هم 100 سال پیش است که بچه بیشتر میاوردند تا در کشت وکار و مزرعه کمک پدر باشند و از این طریق برای خانواده درآمد زا باشند.؟ خانم محترم که نمیدانم مدرکتان چیست و چقد تجربه کاری دارید و شناختتان ازجامعه به چه میزان است ، باور کنید که به خدا قسم دنیا عوض شده و پیشرفت کرده ، و ما در 100 سال پیش نیستیم
  • بدون نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    62 0
    مطمئنا تنها گذرانذن یک واحد درس تنظیم خانواده نمیتواند مسبب کاهش نرخ رشد جمعیت باشد مگر اینکه فرض کنید 100 درصد جمعیت ما تحصیلات دانشگاهی دارند که اینطور نیست! به علاوه اینکه تنظیم خانواده فقط یک واحد برای کنترل تعداد فرزندان نیست! اگر همین یک واحد آموزش را هم از نسل جوان بگیریم از چه طریق روش محافظت خود در مقابل ایدز را بیاموزند؟ از کتاب روشهای همسرداری؟؟؟؟
  • بدون نام KR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    63 0
    کی گفته رشد جمع زیر 2 درصد بحرانیه؟! با این حساب فقط آفریقا و افغانستان و عراق بحرانی نیستن! http://en.wikipedia.org/wiki/File:Population_growth_rate_world_2011.svg
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    70 0
    اين خانم چگونه چنين نتيجه گيري كرده اند اگر فرزندان ايشان در يك كلاس درس استاندارد درس مي خوانند فرزندان ما در يك كلاس 43 نفره در س مي خوانند وروي هرنيمكت 3 نفر مي نشينند / احتمالا ايشان نياز به تحصيل را از ملزومات جوامع بشري نمي دانند يا اينكه فرزندان اغنيا درس بخوانند وبقيه كارگري وحمالي كنند يا اينكه معتاد شوند بلاخره جامعه به معتاد هم نياز داردو.فا........والبته انسان با نان خالي هم سير مي شود وديگر گرسنه نيست دولت دهم همينطوري گرسنگي را در كشور مهار كرده است
    • بدون نام MY ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
      7 0
      "فرزندان اغنيا درس بخوانند وبقيه كارگري وحمالي كنند يا اينكه معتاد شوند بلاخره جامعه به معتاد هم نياز داردو.فا... " این باطن صحبتهای این خانم است
  • محمد IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    69 0
    مبناي اين صحبتها بر پايه دو تفكر كاملا غلط است اول اينكه بچه ها منبع درآمد خانواده مي باشند ودوم اينكه مشكل بيكاري توسط دولت حل شده است.
  • بدون نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    47 0
    این خانم خودش چندتا بچه داره!؟
  • ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    74 0
    چطور نيروي جوان نيروي كار و تلاش است ؟؟؟؟؟!!!!!!!خانواده من با5 جوان 22 تا 30 ساله كه هيچ كدوم حتي خرج خودشونو نميتونن در بيارن چهار تا شون بي كارن باباي بدبخت من با اين اوضاع ميدونين در چه فشاري قرار داره ؟؟؟؟؟؟ بخدا نمي دونين اگه ميدونستين چشماتونو نمي بستين و دهنتونو باز نميكردين هرچي دلتون خواست بيگين!!!!!!!!!!!! نفستون از جاي گرم درمياد!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    64 0
    خوبی شما؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    66 0
    سلام می خواستم بدانم این خانم خودش چند بچه دارد و احیانا بچه هایش هر کدام چند بچه دارند . شرمنده ولی بچه سازی برای آینده نامعلوم . خود ما الان تو این مملکت وضعیتمون نامعلومه . با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه . تولید کار واسه مردم اونم دو و نیم ملیون . سنگ بزرگ علامت نزدنه که البته مردم خود واقفند . اول شرایط رو آماده کنید بعد نسخه بپیچید . و گرنه مردم رو الکی نخندونید
  • بدون نام IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    54 1
    من با مطالعه اين مصاحبه متوجه شدم كه اظهارنظرهاي ارائه شده بسيار سياسي-امنيتي هستند و اين مقوله ايست كه الآن زوجهاي ايراني آنرا در اولويت نمي دانند. اصول ابراز اينكه سياستهاي سازمان ملل يا كشورهاي غربي خيلي موثر بوده و تمام علل كاهش باروري به ان وابسته است غلو آميز است. كاهش تمايل به ازدواج و پس از آن، باروري، به برداشت افراد از وضعيت فعلي و آينده خود و فرزندانشان بستگي دارد. بدون شك شرايط اقتصادي افراد نقش اصلي اين كاهش ها را بر عهده دارد. تغيير در كتابهاي درسي و تبليغات در شرايط فعلي نقش مهمي در تغيير الگوي ازدواج و باروري ايجاد نخواهد كرد كما اينكه سياستهاي جلوگيري از بارداري كه در دهه 1350 آغاز گرديد هيچگونه تاثيري از خود نشان ندادند تا آنگاه كه در دهه 1370 وضعيت اقتصادي هشدار آميز گرديد
  • بدون نام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    70 0
    انقدر مردم را با سوء مدیریت خود گرفتار یک لقمه نان کرده اند که کسی به فکر افزایش فرزند نیست
  • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    58 0
    نه سند چشم انداز را تائید میکنید نه به ان پایبند و نه به قانون و منطق پایبند اید. میخواهید خانواده را به محل تکثیر اولاد تبدیل کنید و شاخص توسعه انسانی را از 70-75 کنونی به 150 سوق دهید؟ نرخ سرانه درامد را چرا توجه نمیکنید. چطور هزینه شهریه دانشگاه ازاد را باید تامین نمود. چای و باغات متروکه. برنج به روش سنتی است و 10 برابر قیمت. زمین خواران با عنوان تعاونی مسکن ادارات از سال 82. چه صنعتی دارید که درامد زا باشد. به جز ایران خودرو و سایپا که با 3 برابر فروختن و خالی کردن خزانه پابرجا مانده؟
  • بدون نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    63 0
    مهریه 1000 را جلوگیری نمیکنید و میگویید چه کسی گرفته و چه کسی داده. طاقچه بالا میگذارید. تاکنون پیگیری ننموده اید که با مهریه 1000 سکه ای و سکه 600000 تومانی چگونه پرداخت صورت گیرد؟ همه مثل شما بانکدار و خزانه دار و گنج قارون را ندارند. میگویید زایمان کنید جمعیت زیاد شود. میخواهید مثل سومالی شویم. رئیس بانک پول را شمش کند ببرد اروپا را از نابودی اقتصادی نجات دهد . چگونه شهریه دانشگاه ازاد پرداخت شود. کشاورزی وجود ندارد و فقط اعتبارات را تغییر ردیف میدهند. برنج-چای-مرکبات-چغندر و نیشکر-کدام صنعت به جز پسته فعال است. ایران خودرو و سایپا با 3 برابر فروختن وسایل ادام می کشند. فرزند که بزرگ شود چه کمکی میتواند بکند جز معتاد شدن.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    81 0
    به خدا دلتون خوش ها!!! با این وضع نا بسامان اقتصادی که کسی امنیت شغلی نداره و پولی نیست که بخوای خودت بخوری! از زمانی که از دبیرستان اومدیم بیرون همش یا درگیر کنکور بودیم ، بعدشم که ارشد بعد هم که بریم سربازی الآن هم با وجود رشته تخصصی که خواندیم باید بیکار بگردی. خانم محترم سجادی! حالا خودتون بفرمایید امکان ازدواج و بچه دار شدن هست؟؟ از کل 30 نفری که سال سوم دبیرستان باهام هم کلاسی بودیم فقط 3نفر ازدواج کردن که یکیشون هم ماه اول عقد طلاق داد. اون یکی هم تازه خدا بهش یک دختر داده. اون یکی هم بخاطر مسایل مالی هنوز عقد کرده موندند.همه هم بین 27-28 سال هستیم. حالا بیاین کتابها رو عوض کنید. مشکل توی اقتصاد هست نه توی کتابها! تازه خانواده ها هم مخصوصا پسرها را تشویق به ازدواج نمی کنند.
  • سعيد IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    93 2
    سركار خانم! رشد جمعيت 1.3 نه تنها بحراني نيست، بلكه از نظر علمي كاملا" ايده آل است. در همه دنيا رشد جمعيت منفي‌ يا بالاتر از 3 را بحراني مي دانند؛ از اين رو بهتر است سليقه‌ي شخصي خود را به عنوان شاخص علمي ارائه ندهيد.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    84 1
    خانم سجادی ،اول بفرمائید دو پسر تحصیل کرده وبیکار من بتوانند برای خودشان کار پیدا کنند بعد برای خانواده کمک خرجی بیارند شما چشمتان را روی حقیقت تلخ بیکاری بستید .
  • ahmad IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    74 0
    این خانم محترم فرق سه پارامتر نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری و بعد خانوار را نمی داند اما بخود اجازه می دهد اظهار نظر کند واقعا که....
  • بدون نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    93 0
    مردم گرسنه وبیکارند بچه رو دیگه میخواهیم چکار
  • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    83 0
    به نظر می رسد خانم وزیر در ایران زندگی نمی کنند من که 10 سالسابقه کار دارم و دو سال است که ازدواج کردم هنوز در حال پرداخت اقسلط حانه و ماشین هستم. با اینکه خانواد ام هم به من کمک کرده اند چگونه بخواهم ازدیاد نسل کنم ؟به چه رفاهی؟
  • بدون نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    48 0
    برای تشویق مردم به زاد و ولد آیا مناسب تر نیست در ابتدا زعمای مردم و سرکار خانم و علی الخصوص آنهایی که قادر به تربیت فرزندان نیکو و شغل دار هستند پیش قدم شوند؟
  • بدون نام AM ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    38 0
    چرا نظرهای من رو نمیزارین.ما که خارج از کشور عزیزمون هستیم حق اظهار نظر نداریم؟
    • بدون نام IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
      6 4
      ای کلک. با تغییر ای پی وارد شده ای.
    • بدون نام IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
      33 0
      در زندگی سنتی که قدرت تولید به افزایش نیروی انسانی ارتباط دارد بیان شما درست است. البته این موضوع در 100 سال گذشته مطرح بوده. اکنون که تجهیزات و ماشین الات است توجه به نیروی انسانی کمتر شده. افزایش جمعیت در شرایطی مطلوب است که پیش ساختارهایش را بشود تامین و مهیا نمود. اگر 1 نفر به 2 نفر تبدیل شود درامد نصف میشود و رفاه کم میشود. یارانه نیز مشخص نیست پابرجا خواهد بود یا یکی از همین روزها مطرح خواهد شد مطالعه نشده بوده یا منبع تامین ان که مخزن شماره ... گاز بوده خالی شده توسط کشور همسایه و یا لوله ان مسدود شده و یا دشمن ما را تحریم و کمبود درامد ایجاد شده و منحل خواهد شد. و قیمتهای بالا رفته را نیز نمیشود به وضع گذشته برگرداند مثل اب رفته از جوی.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    58 2
    سیاستهای دولت بنحویست که روستائیان را مد نظر دارد در صورتیکه 70% جمعیت ایران در شهرها هستند باید مشکلات شهرنشینان بر طرف شود. وقتی من پسرم را در یک مدرسه غیر انتفاعی ثبت نام می کنم مدرسه پس از اینکه کل شهریه را گرفته به ما زنگ میزند که بیایید مدرسه از طرف دادگاه برایش حکم تخلیه صادر شده این مشکل را شما حل کنید من چکار باید بکنم برم دوباره فرزند دیگری درست کنم یا به بقیه هم بگویم امروز بچه دار شدن بی عقلی است.
  • بدون نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    52 4
    ....."تکلیف دولت اشتغالزایی است و خوشبختانه دولت آقای احمدی نژاد این مشکل را حل کرده و ما الان نسبت به گذشته آمار بیکاری خیلی کمی داریم.مثلا شما می دانیدهمین مسکن مهر که الان برای خانه دار شدن خانواده هاست چقدر توانسته اشتغالزا باشد؟...."!!
    • بدون نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
      34 0
      اره بخدا همه سر کاریم
  • بدون نام IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    82 0
    مثل اینکه این خانوم کشور دیگری زندگی میکنند؟! یا اونقدر وضعیت مالی خوبی دارن که به این راحتی اظهار نظر میکنند . این به خاطر اینه که داخل مردم نیشتن و از مشکلات عظیم اقتصادی این جامعه خبر ندارند. ضمنا سیاستی که این خانوم عنوان کردند فقط به درد کشاورز ها میخوره که فرزند زیاد تر تو آینده به دردشون میخوره که اونم با وجود ماشین آلات منتفیه.... کاش تئوریسین هامون یه کم واقع بین باشن !
  • بدون نام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    93 0
    کنار گود نشسته می گه لنگش کن.... شما اول مشکل بیکاری و ازدواج جوونا رو حل کنید ، نسخه پیچیدن واسه بچه دار شدنشون پیشکش!!!
  • pashs IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    102 0
    اجازه بدهید این هایی را که زاییده ایم ( بزرگ) کنیم
  • بدون نام US ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    90 1
    ایشون حتی فرق نرخ رشد جمعیت با نرخ باروری رو نمی دونه بعد از تغییر سیاست در این موارد صحبت می کنه. نگاهشون به جمعیت صرفا یک نگاه ابزاری هست . خانوم محترم بچه های مردم انسان هستند نیازهاشون هم متناسب با قرن 21 هست. خانواده هم به چشم نیروی کار بهشون نگاه نمی کنه. این چیزایی که شما می گویید برای 100 سال پیش هست. هیچ جوان تحصیل کرده ای هم با واحد تنظیم خانواده دانشگاهی تصمیم به به بچه دار شدن یا نشدن نگرفته و نخواهد گرفت. من یک زن 29 ساله بعد 5 سال ازدواج تا وقتی که وضع کشور این باشه هرگز بجه دار نمی شم. من که کودکیم در جنگ و تحریم گذشته، حاضر نیستم بچه ام در شرایطی به دنیا بیاد که هر روز سایه جنگ و تحریم بالا سرش باشه.
    • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
      8 1
      احسنت
    • مانلی IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      4 0
      دروووووووووووووووووووووووووودد!
  • بدون نام IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    55 0
    دو نوع استراتژی زیستی داریمk استراتژی و rاستراتژی. در نوع k بقای افراد از طریق طول عمر و کاهش زاد و ولد و بهبود شرایط زیست است و در نوع r موجود زنده باافزایش تعداد زاد و ولد و کوتاه شدن طول عمر ابقا می یابد. نوع k را در کشورهایی با شاخص توسعه انسانی 1-30 میتوان دید و نوع r در سومالی و بنگلادش و اتیوپی و امثال آن. به نظر من نوع k که باعث ایجاد رفاه شود بهتر است از اینکه زاد و ولد کنیم و مشکل اقتصادی و بیکاری و فقر و بهداشت و ..... داشته باشیم.
  • بدون نام IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    88 0
    فکر کنم این خانم یا در کشور زندگی نمی کنند یا اینکه کلا از همه جا بی خبره! اینقدر مشکلاتمون زیاده که خدا شاهده تو همین سن جوونی سکته نکنیم بمیریم خیلیه چه برسه به زن و زندگی... .
  • بدون نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    60 1
    اکنون خبر انلاین محترم میتوانی تحلیل سلسله مراتبی و ازمون مربع کای نمایی و به وزیر محترم اطلاع دهید که ابتدا بروید سند چشم انداز را مطالعه نما که متوجه شوی افزایش جمعیت شاخص توسعه را پائین می اورد و سند چشم انداز را مختل می نمایی و ظاهرا ارتباط غیر مستقیم با جامعه دارید. نیز مهریه را پیگیری نمایید و قانونمند شود 1000 سکه یعنی چی؟ یعنی 600 میلیون تومان. درحالی که قیمت دیه کامل انسان 60 میلیون تومان است. مگر از اسمان بر زمین امده اید. چرا اصل و اساس را رها و با این بیانات فساد را توسعه میدهید. اگر من تکثیر کنم درامدم چه خواهد شد؟ چرا درامد سرانه را با نروژ مقایسه نمیکنید و به فکر سومالی شدن اید.
  • بدون نام IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    58 1
    واقعا چی باید گفت ما سکوت میکنیم!!سکوته الهام بخش وحدت !!
  • بدون نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    81 0
    خیلی خوشحالم از اینکه می بینم همه ی مردم اینقدر آگاهند حتی یک نفر هم نظر موافق با صحبتهای سرکار خانم سجادی ندارد. سرکار خانم شما اگه خیلی زرنگ هستید مشکلات کار و اشتغال جوانان امروز را حل کنید فرزندانشان پیش کش. در ضمن من کارگر که سه ماه است حقوق نگرفته ام به چه امیدی بچه دار شوم که بتوانم حداقل 25 سال خرجش کنم که بعداز این مدت سرکار بره کمک خرجیم بشه اون موقع اون دیگه باید به فکر کفن و دفن من باشه تازه اگه درامدی هم داشته باشه باید به فکر خرج خودش باشه
  • سارا IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    69 1
    خدا رو شکر مردم اینقدر فهم و شعور دارن که با ندانم کاری و گوش کردن به حرفهای بی پایه یه موجود بیگناه رو تو این شرایط بدبخت نکنن.من 10 ساله ازدواج کردم یه آپارتمان قسطی خریدم که با وضع تورم به جای اینکه بار قسطش هر ماه کم بشه داره زیادتر می شه. امنیت شغلی هم که نه من دارم نه همسرم. باز خدا رو شکر هردومون شاغلیم وگرنه واقعا گرسنه می موندیم اونوقت اطلاعات آقای احمدی نژاد در مورد اینکه گرسنه تو ایران نیست غلط می شد! قدیما یه نفر کار می کرد 10 نفر سر سفرش می نشستند حالا چی؟ تو این وضع بچه به چه درد می خورده؟
  • راستگو IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    5 32
    مشکل این است که فقط نباید امروز را نگاه کرد افق دید را به دهه های آینده بیندازید که جوانان ما پیر شده اند وجامه ای فاقد افزایش جمعیت داریم که باید برای کارهای سخت وتوان فرسا مهاجر افغانی پاکستانی وترک وفیلیپینی وغیره بپذیریم کاری که امریکا فرانسه آلمان ایتالیا انگلیس و... کرده اند وحباب اقتصادی آنها امروز تازه ترکیده ونمیدونند چکار کنند ماایرانیها طا قت مهاجرین را داریم ؟ نه هیچ وقت نداشتیم ولی همیشه هم مهمان پذیر هم نوعان ستم دیده بودیم پس جامعه ای موفق است که همیشه نیروی کارش را جوان تا میانسال تشکیل بدهد وکمترین آمار پیران را داشته باشد واین ممکن نیست مگر با زاد وولد مناسب وبرنامه ریزی شده .
    • بدون نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      7 0
      ما بيشتر از اونا نمي دونيم چكار مي كنيم. فقط تفاوت در اين است كه ما ندانم كاري هايمان را با پول نفت جبران كرده ايم و با كاهش توليد نفت در دهه هاي آينده متوجه ندانم كاري ها مي شويم.
  • علی IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    11 1
    ما در داخل خانواده های پر جمعیّت رشد کردیم تمام آثار بیکاری ،طلاق ، جنگ ، گرسنگی ، را پشت یر نهادیمآیا بااین تجربیاتی که درسینه داریم می توانیم فرزندانی تولید کنیم و آینده ی آنها را مثل زندگی خودمان مجسم نمائیم حتماًخیر ،چون هیچ گاه حاضر نمی شویم پس به خاطر اینکه جو خانواده ها با وجود بچه ای جان بگیرد زیبا شود به یک و دو فرزند قانع می شویم وسعی می کنیم نذاریم مثل ما زندگی کنند
  • امیر IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    9 0
    اگه میشد خانوم ها میرفتن سربازی، مرد ها دو سال کار میکردن، خونه و پول و اینا بعد...، نه ولش کن از چین بچه یا مرد سربازی رفته وارد می کنیم
  • شیعه PT ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    12 0
    ای خـــــــــــــــــــــدا!!!!!!!!چی میشه این حرف من به گوش این خانم میرسید(وقتی حرفای ما بی فایدس چه فایده؟؟؟این همه اظهار نظر چه فایده؟؟؟باز همان آش و همان کاسه) حرفم چیه؟؟شما که دم از فرهنگ و ادعای مسئول بودن و اظهار نظر کردن (البته اشتباه) میزنی آیا حاضری بچه خودت کارگری کنه؟(همینی که گفت مسکن مهر اشتغال زایی کرده) وضع مردم رو نمیبینی و فقط میتونید بگید آمار بیکاری کم شده،کاش در جامعه چند صباحی بودید و مردم را از نزدیک حس میکردید
  • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    10 0
    خب فرض کنید این کتاب را از دروس دانشگاهی حذف کنیم، بقیه ای که به دانشگاه نمی روند چه شود؟ کاهش نرخ رشد جمعیت یعنی صرفاً به دانشگاه مربوط می شود؟ یعنی یک درس دانشگاهی باعث کاهش نرخ رشد جمعیت شده است؟ چرا ساده انگاری می کنید خانم محترم؟ اگر می خواهید از دانشگاه برای خود قبایی بدوزید چرا آسمان ریسمان می کنید؟ کاش اندکی هم تحلیل علمی و منطقی در کار شما بود. فقط اندکی.
  • بدون نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    7 0
    اگر وضع اقتصادی مردم خوب بشه کسی از بچه بدش نمی آید وقتی جوانها نتوانند ازدواج کنند خوب طبیعاطا بچه دار هم نمی شوند من که الان دو تا بچه دارم برای آینده آنها نگران هستم . ضمنا عدم رشد جمعیت بخاطر تنظیم خانواده نیست بخاطر گرانی و ترس از امرار معاش است .
  • هموطن1 IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    1 7
    من ورودی سال 77 دوره لیسانس هستم. اون موقع برای اولین بار درس کنترل جمعیت تو دانشگاه وارد شد. متعصب ترین اساتید رو برای اون گذاشته بودن و به شدت علیه بچه دار شدن حرف میزدن. یادمه استادمون تو دانشگاه تربیت معلم تهران میگفت من یک بچه دارم ولی نصفش هم زیاده! بچه من همش به من غر میزنه میگه چرا منو به دنیا آوردی!! میگفت این درس رو تو دانشگه ها گذاشتن چون شما که برمیگردین به شهر و روستای خودتون دیگه تحصیل کردیه این، مردم عوام به حرف شما گوش میدن. برین همه رو روشن کنید که بچه دار نشن. البته من اون موقع با حرفاش موافق بودم. ولی الان که سالها گذشته و تجربه م زیاد شده، میدونم که به موضوعی مثل جمعیت باید بطور جدی تری نگاه کرد.
  • هموطن2 IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    1 7
    همه شنیدیم که چند وقت قبل جمعیت ایران وارد مرحله میانسالی شد و چند سال قبل هم مرحله پیری. اونوقت در ازای هر چند نفر پیر فقط یک جوان خواهیم داشت. لزوم تلاش مسوولان برای اصلاح وضعیت اقتصادی مردم چیزی نیست که شکی توش باشه ولی تاکید بیش از حد بر اقتصاد در این زمینه هم درست نیست چون اگر اقتصاد موثر صد در صد بود باید پولدارها همیشه بیشتر بچه داشتند در حالی که همیشه بر عکس این بوده. آنچه مهمتر است تغییر در نگرش و فرهنگ مردم است. درست تر این است که بگوییم اثر عامل فرهنگ بیشتر از اقتصاد است. فرهنگ داشتن فرزند کمتر در بین مردم جا افتاده و تغییر در فرهنگ مردم هم بسیار مشکل و زمان بر هست. به گفته همین خانم مسوول طی چهل سال این تغییر رخ داده و برای عوض شدن آن حداقل همین مقدار زمان نیاز هست.
  • هموطن 3 IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    2 6
    این هم نظر متفکر غربی آلفرد سوری در مورد تغییرات جمعیتی: «عقربه کوچک ساعت از عقربه دیگر آن مهم‌تر است، ولی بظاهر بی‌حرکت می‌نماید، کندی پدیده‌های جمعیتی نیز منبع آثاری است که از چشم معاصرین پنهان می‌ماند اما بسیاری از حوادث تاریخی زاییده آن است.» پس هموطنان عزیز لطفا کمی جدی تر به این مسائل نگاه کنید
  • sarah GB ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
    12 2
    کشور همسایه ما، ترکیه بالاترین رشد را در سال ۱۹۸۳ با ۲.۳% داشته (این رقم برای ایران در همین سال حدود ۴% بوده) و از آن پس همواره در سراشیبی بوده و طبقه آمار سال ۲۰۱۰، رشد جمعیت در ترکیه رقم مطلوب ۱.۲۵% است! بحران، رشد جمعیت نیست. بحران سطح زندگي بسيار پايين، سطح پايين بهره­وري نيروي کار، نرخ بالاي بي‌کاري و وابستگي به صادرات يک محصول است. رشد جمعیت بالاتر، این بحران را تشدید تر هم می‌کند. منابع: ورلد بانک، ورلد دولپمنت ایندیکترس
  • سینا IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۷
    6 1
    سلام من منطق این نگرانی رو متوجه نمی شوم، خواهشمندم این خانم بفرمایند که اگر به همین روال کنونی جمعیت ایران افزایش پیدا کنه، چه بحرانی! ممکنه تفاق بیافته... توجه بفرمایید که در حال حاضر هم نرخ رشد جمعیت مثبت است و نه منفی و اینکه سالیانه نزدیک یک میلیون نفر دارند به جمعیت ایران افزوده می شوند. و احتمالا با گذشت چند سال و ازدواج اکثر دهه صتی ها که اکثریت جمعیت ایران را تشکیل میدهند و بعد از زاد و ولدشان با یک انفجار جمعیت دوم مواجه خواهیم شد... از مسئولین خواهشمندم این ادعایشان را که می توانند 150 میلیون ایرانی را پوشش رفاهی دهند را در مورد همین 70 میلیون عملی کنند تا مردم در صورت تشخیص این توانایی مترصد اضافه کردن این 50 میلیون باقی مانده شوند.......
  • بدون نام IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
    6 0
    خانم سجادی سیر است خبر از گرسنه ندارد آری او سوار است وخبر از پیاده ندارد،دلت خوشه ها..... با حرف سینا موافقم
  • بدون نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    1 0
    اگر می توانند لطف کنند حق اولاد فرزند سوم در فیش حقوقی کارمندان را پیگیری کنند چون در حال حاضر درصد بسیار کمی و در واقع ناچیز سه فرزند دارند و حق اولاد فرزند سوم را نمی دهند در حالی که اصلا بار مالی برای شرکتها محسوب نمی شود
  • هستی US ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    0 2
    مشکل اصلی اینه که پیر ها مخصوصا پیر مردها تا 85-90 سالگی کار میکنن. خب یک عمری بعنوان خودشون کار کردن و وقتی پیر شد هم همچنان جای یک جوون رو گفرتن. خب درسته که خرج زندگی بالاست ام امیتونن از هزینه هاشون کم نکنن. مثل پیرمردهایی رو میشناسم که 85 سالشونه و هنوز میرن سرکا و از اینکه پسر جوونشون کار نداره مینالن. خب یکی نیست بگن اگه امسال شما بشینن تو خونه، جوونتون هم میتونه بره سرکار. از هزینه ای خودت کم کن بجای اینکه بچه ات رو هزینه کنی. پدربزرگ من مغازه داره. بزور تو خونه نگهش میدارن. 90 سالشه. اونوقت داییم بیکاره. خب اگه نره مغازه داییم اون رو میکنه سرمایه کار تو برای رشته ای که خونده.