حضور زهرا سجادی، معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در کافه خبر و بحث افزایش جمعیت، با واکنش کاربران خبرآنلاین مواجه شد.

البته این واکنش ها که می توانید انها را در خبر نرخ رشد کنونی جمعیت بحرانی است /برای رشد جمعیت نباید به مسائل اقتصادی توجه کرد  ببینید، در موارد تند و در موارد بسیاری هم منتقدانه و موشکافانه بود. 

اما کاربری درچند نظر مختلف طبعات افزایش جمعیت بی رویه و حساب نشده را بررسی کرده است. او نوشته: دو نوع استراتژی زیستی داریم؛ استراتژیk و  استراتژیr. در نوع k بقای افراد از طریق طول عمر و کاهش زاد و ولد و بهبود شرایط زیست است و در نوع r موجود زنده باافزایش تعداد زاد و ولد و کوتاه شدن طول عمر، باقی می ماند. نوع k را در کشورهایی با شاخص توسعه انسانی 1-30 میتوان دید و نوع r در سومالی و بنگلادش و اتیوپی و امثال آن. به نظر من نوع k که باعث ایجاد رفاه شود بهتر است از اینکه زاد و ولد کنیم و مشکل اقتصادی و بیکاری و فقر و بهداشت و ..... داشته باشیم."

و یا : "در زندگی سنتی که قدرت تولید به افزایش نیروی انسانی ارتباط دارد بیان شما درست است. البته این موضوع در 100 سال گذشته مطرح بوده. اکنون که تجهیزات و ماشین الات است توجه به نیروی انسانی کمتر شده. افزایش جمعیت در شرایطی مطلوب است که پیش ساختارهایش را بشود تامین و مهیا نمود. اگر 1 نفر به 2 نفر تبدیل شود درامد نصف میشود و رفاه کم میشود. یارانه نیز مشخص نیست پابرجا خواهد بود یا یکی از همین روزها مطرح خواهد شد مطالعه نشده بوده یا منبع تامین ان که مخزن شماره ... گاز بوده خالی شده توسط کشور همسایه و یا لوله ان مسدود شده و یا دشمن ما را تحریم و کمبود درامد ایجاد شده و منحل خواهد شد. و قیمتهای بالا رفته را نیز نمیشود به وضع گذشته برگرداند مثل اب رفته از جوی."

کاربری هم معتقد است نگاه معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به جمعیت صرفا یک نگاه ابزاری است: "خانوم محترم بچه های مردم انسان هستند نیازهاشون هم متناسب با قرن 21 هست. خانواده هم به چشم نیروی کار بهشون نگاه نمی کنه. این چیزایی که شما می گویید برای 100 سال پیش هست. هیچ جوان تحصیل کرده ای هم با واحد تنظیم خانواده دانشگاهی تصمیم به به بچه دار شدن یا نشدن نگرفته و نخواهد گرفت. من یک زن 29 ساله بعد 5 سال ازدواج تا وقتی که وضع این باشه هرگز بجه دار نمی شم."

برای خواندن نظرات دیگر، پاسخ و رای به آنها می توانید به این خبر و این خبر مراجعه کنید.

نکته: نظراتی که در خبرها منتشر شده اند و یا در این خبر دیده اید، هیچ کدام نظر و عقیده خبرآنلاین نیست. خبرآنلاین درباره آنها موضعی ندارد و تنها نظرات مخاطبانش را منتشر می کند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نازی IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    162 4
    من وهمسرم در یک دفتر مهندسی کار می کنیم بله اسمش بزرگه ولی هردو باهم ماهی 600هزار تومان می گیریم با این تورم و گرانی اجاره مسکن که خرید مسکن رو باید در خواب ببینیم و خرد و خوراک هم که نگو از سبزی و پنیر و شیر بگیر تا گوشت و پوشاک همچی گرونه برای چی بچه دار بشیم که بچه مون تو فقر و بدبختی بزرگ شه اصلا هم معلوم نیست که این شرکت تا کی باشه و کی تعطیل شه تعطیل هم نشه کی تعدیل نیرو شه اصلا امنیت شغلی نداریم یکی هم بیاد بیچارش کنیم همون تهیه پوشک تو دوسال اول بیچارمون می کنه لباس بچه هم همون قیمتی رو داره که لباس بزرگترها داره اصلا فرقشم نمی دونم چیه چون پارچه ای که لباس بچه می بره مثلا شلوار با همون پارچه ای که شلوار مردونه می بره یکیه . من می تونم قناعت کن ولی بچه که این چیزارو نمی دونه.
    • یه مرد IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
      48 2
      واقعا درست میگن.به جز قشر مرفه ما به دو دسته تقسیم میشیم 1.کار نداریم 2.کار داریم ولی امنیت شغلی نداریم بچه ای هم که تو این شرایط بخواد متولد بشه.قطعا عقده ای و تبهکار میخواد بشه.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    110 2
    90 درصد مردم با افزایش جمعیت که همراهش فقر امکانات باشد مخالفند....
  • reza IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    90 3
    سلام، من دانشجویم ارشدم، پول ماهیانه من در مجموع وام های دانشجویی و ضروری و پولی که از بابام میگیرم شاید بالای دوست تومن بشه، تازه با اینکه الان یک نفرم و کرایه خونه ندارم و غذا هم از دانشگاه میگیریم، بازم به شدت تحت فشارم، تفریح و اوقات فراغت که ابدا ولی حتی پول برخی کارهای ضررویه دانشگاهیم رو هم ندارم، حالا حتی اگه فقط بخوام زن بگیرم و به این فرض که یه کار 600 تومنی دولت خدمتگدار هم گیرم بیاد با این پول کرایه خونه و غذا و ... صددرصد کم میارم هزار هزار فشار روانی، حالا شما اومدین از بچه دار شدن میگین، اون که اصلا حرفشو نزن، افرایش جمعیت با حرف و دستور درست نمیشه، اگه خیلی دوست دارین زیاد بشیم، باید رفاه بالا بره مردم اینقد به فکر نون شبشون نباشن، ای دولت خدمتگذار
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    55 4
    متاسفانه در جاهایی که خبر آنلاین را نمی خوانند به راحتی چندین بچه می آورند و بعد این بچه ها وقتی بزرگ شدند هزار جور انتظار دادند و چیرهای لازم را ندارندو طلبکار یک جامعه و شاید کسانی اند که باعث و بانی این اوضاع هستند.
  • امیرعلی IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    43 2
    با این شریط اقتصادی من با 32سال سن هنوز ازدواج نکردم حالا کو تا بچه آقازاده ها برم اروپا بیخیال ملت خدایی سانسور نکنید
  • مهناز IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    45 1
    اصو لا حتي وقتي تعداد دام در دامداري هم ميخواهد افزايش پيدا كند امكانات كامل براي آنها پيش بيني ميشود.
  • بدون نام US ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    39 1
    یک ده اباد به ز صد شهر خراب
  • مریم IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    28 2
    من و همسرم در یک شرکت خصوصی کار می کنیم هر کدام با لیسانس حداقل حقوق می گیریم با هزینه ی مهد کودک و خرج دارو شیر خشک پوشک و خرج خونه و قسطها خودمونم همیشه لباس های کهنه ی این و اون رو باید بپوشیم صبح ساعت 7 میریم تا ساعت 7 شب میرسیم خونه نه دیگه توان بچه داری داریم نه توان شوهر داری و خونه داری کلا مردنمون بهتر از موندنمونه چون هیچ اعتباری به کارمونم نیست چون با این وضعیت اقتصادی امروز فرداس که این شرکت هم تعطیل بشه ..........
  • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    42 3
    من 28 سالمه مهندس کامپیوتر و برنامه نویسم در یه شرکت استخدام رسمی شدم همسرم هم ضمن اینکه دانشجو هست مشغول به کار هم هست و مستاجر هم هستیم وقتی سرماه کرایه خونه و قسط و قبض و ... رو کنار میزاریم در بهترین شرایط 150 هزار تومن باقی می مونه . من ماهی یه بار خرید تره بار میرم دو ماهی یه بار گوشت یا مرغ می خرم نصف ماه هم خونه پدر و مادرمون هستیم نه خودرو دارم و نه توان خرید . اگرم داشتم از پس پول بنزین بر نمی اومدم در مدت سه سال ازدواج با هزینه خودم نتونستم یک بار همسرم رو به مسافرت ببرم و ... هدفم روضه خوندن نبود این واقعیتی هست که در بالای 60 درصد جامعه وجود داره با این شرایط بچه دار شدن حماقت محضه ممکنه من بتونم چند ماه شیر و لبنیات نخورم ولی بچه کوچیک نمی تونه و ...
  • بدون نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    5 50
    بچه زياد مايه بركت است.
    • بدون نام US ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
      43 3
      جدا؟؟ پس چرا تو سومالی که هر کدوم 5-4 تا بچه داشتند اثری از برکت نبود؟ خدا عقل داده که حرفهای قشنگ و شعارها رو با واقعیت و منطق تطبیق بدهیم بعد قبول کنیم و تکرار کنیم
    • بدون نام IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
      12 5
      و گاهی مایه بدبختی بچه ها.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    32 3
    من 38 سال سن ودارای 2فرزند 20و17سال هستم عاشق بچه ها هستم اما راستش حسرت داشتن یه فرزند دیگه به دلم موند اما هرگز با این اوضاع اقتصادی به خود اجازه دوباره فرزند دار شدن را ندادم سردانشگاه رفتن بچه ها هزار بدبختی کشیدم حالا هم فکر تامین اینده شان دیوانه ام کرده است همسرم ماهی 2میلیون در امد دارد حالا خانواده ها با در امد کمتر چطور میتوانند ازپس مخارج تحصیل و ازدواج بچه ها بر ایند و صاحب بچه های زیادی بشوند ؟
  • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    33 4
    من سی سالمه و چهار ساله ازدواج کردم و هرگز بچه دار نخواهیم شد.... چون واقعا نمی خواهیم و نمی توانیم....
    • بدون نام US ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
      5 12
      حداقل یکی داشته باشین.پشیمون میشینا.بچه بابای پیر نمیخوادا.من 20 سالمه ولی بابام 58.خوب نیست دیگه.
  • اسکندری IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    37 1
    با سلام و احترام ، خواستم بدونید که بد نیست که به فکر این جوان های مملکت هم باشید که بیکار هستند کارهایی که بی ثبات می باشد کجا طرف دیگه فکر بچه را میکنه پدر و مادرهای ما جبران کردن نیازی نیست که ما به فکر بچه باشیم با این گرانی ها شب میخوابیم صبح اعلام می کنند که کالاها گران می شود برای مثال همین لبنیات در عرض 1 سال سه بار قیمت ها افزایش دادند برای کسانی که پردرآمد هستند فرقی به حالشان نمیکنه واقعاً من عدالت را در این جامعه نمی بینم
  • بدون نام IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    38 2
    من با نظر نازی موافقم با این تفاوت که من بچه دارم و هزینه مهد و شیر خشک و .....بعددیگه خدا میدونه با چه سختی داریم زندگی میکنیم
  • بدون نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    37 1
    هرکی برا این جامعه ی پراز فقر و بدبختی و فحشا بچه میاره باید چهارچشمی مواظبش باشه که 1. معتاد نشه 2. مریضی جورواجور نگیره 3. شغل از قبل براش ساخته باشه 4. پول فراوان هم واسش داشته باشه 5. در ضمن کمبود محبت هم بچه نداشته باشه و.... همه اینها و فکر وخیالش ادمهای عاقل رو از بچهدار شدن بیزار میکنه
  • بدون نام IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    37 1
    تو کشوری که 3000میلیارد اختلاس میشه و یک وزیر و یک مقام درجه یک کشور جابجا نمیشند و خیلیها برای نان شب محتاجند باید گفت این کشور بهترین کشور دنیا است.
  • بدون نام IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    16 1
    خواهر محترمه فكر كن با رشد بيشتر الان 100 ميليون جمعيت داشتيم بيكاري نبود مدارس گراني تورم برو تا آخر
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    18 1
    من و همسرم هر دو شاغليم از صبح تا شب مي دويم تا بتونيم خونهاي كه بعد از 7 سال زندگي خريديم قسطاشو بديم تازه هر چي در مي ياريم بايد يك چيز هم بذاريم تقديم بانكها كنيم . تفريح و خورد وخوراك و كرايه و.... خودمان بگذرد به نظر شما با اين وضعيت مي توان فكر بچه كرد .بچه كي نگه داره.كي تربيت كنه ......
  • مملی GB ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۷
    29 1
    من دانشجوی ارشد کشاورزی با 26 سال سن هنوز برای تامین مخارج به بابام وابسته ام، هیچ نوع کاری یافت نمی شود که بخوام زن بگیرم چه برسه به بچه دار شدن!!! اینقدر تو دهه 60 بچه آوردین که الان همه بچه های این دهه بیکار و معتاد و افسرده اند!! خدایا نمیشد خاورمیانه رو نمی آفریدی!!! من خودم سه تا خواهر و دوتا برادر دارم که همشون پول تو جیبی میگیرن!
    • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
      12 1
      بمیرم برای غرور له شده شما که باید با مدرک ارشد پول تو جیبی بگیرید ... خدا حقتون رو از امثال خاوری بگیره
  • بی نام A1 ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    9 0
    همسرم با اینکه توان مالی متوسط دارد خلاصه میتونه از پس مخارج یک بجه بخوبی بربیاد باز هم میگه نمیدونم چه فکری ، آدم تو این دوره زمانه پچه ای بیاره که از آیندش مطمئن نیست ،هر چه تلاش میکنم نظرش تغییر کند اتفاقات جامعه براش میشه دلیل وهمچنان از این قرار است،.
  • بی نام A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    2 0
    بچه‌رو‌خیلی‌دوست‌دارم‌اما‌‌شرایطوسختی‌های‌زندگی‌نمیذاره.