زهرا سجادی، معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، همچون محمود احمدی نژاد با کنترل جمعیت مخالف است. او در گفتگویی با خبرآنلاین، گفت: "به نظر من مبلغان کاهش جمعیت هم اصلا تصور نمی کردند که اینقدر تبلیغاتشان موثر باشد چون در مقاله ای من خواندم که پیش بینی شده در سال 90 رشد جمعیت ایران اگر همینطور پیش رود به 4 درصد می رسد اما الان مشاهده می کنید که به 1.3 درصد رسیده و یعنی تبلیغات خیلی اثر بدی داشته است."

 او معتقد است که کتاب تنظیم خانواده باعث شد رشد چمعیت به 1.3 درصد در سال 90 برسد. تلاش های سجادی برای حذف کتاب دانشگاهی تنظیم خانواده به نتیجه رسید و از ترم جدید، کتاب شکوه همسرداری در دانشگاه ها تدریس می شود.

این فایل صوتی، بخش کوتاهی از این گفتگو است. مشروح گفتگوی خبرآنلاین با معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری را می توانید اینجا بخوانید.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
    42 3
    ایشون کمترین دانش رو راجع به جمعیت‌شناسی نداره. امریکا کجا نرخ موالیدش بین دو تا دو و نیمه؟ والله اگه این بنده خدا تعاریف پایه جمعیت‌شناسی رو بدونه.
    • دکتر جلالی IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
      7 18
      عزیز من اگه بری و در وبسایت بهداشت جهانی و یونسکو وحتی CIA fact book نگاه کنی میبینی که رشد آمریکا داره با ایران برابری میکنه. رشد جمعیتی ایران 1.4 درصده که زنگ خطریه برای ما چونکه الآن که جمعیت جوونه نتونستیم کاری کنیم وای بحال روزی که جمعیت ایران پیر بشه. درضمن سیاست کنترل جمعیت برای کشورهای با رشد بالای 3 درصده نه ایران. تراکم جمعیتی ایران نصف کشورهای همسایه شه و این زنگ خطریست برای ایران. الآن رشد جمعیت ترکیه 80 میلیونی 1.3 و ایران با مساحت دوبرابر ترکیه و جمعیت 5 میلیون کمتر از ترکیه برابر 1.4 درصده که این نشون دهنده تراکم و کمبود جمعیتی پایین ایرانه.
  • Sarah GB ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
    44 2
    در هنگام شنیدن افاضات این خانوم من رفتم و یک نگاهی‌ به داده‌های رشد جمعیت به خصوص در آمریکا و اروپا انداختم. گرچه نیازی هم نبود و عقل سلیم میگفت رشد ۲ یا ۳ درصد در کشورهای توسعه‌یافته سالهاست وجود ندارد، و این صحبتها منطقی‌ نیست. جالبه بدونید که، آمریکا در سال ۱۹۶۰ بالاترین رشد را با %۱.۷ داشته و از ۱۹۶۶ به بعد، به زیر %۱ رسیده و در سال ۲۰۱۰ حدود ۰.۶۶% است! در انگلستان و فرانسه نیز تقریبا به همین شکل است و نمودار نزولیست. در سال ۱۹۶۳، فرانسه با ۱.۴% و انگلستان با ۰.۶۲% بالاترین رشد را در ۵۰ سال گذشته داشته‌اند! در سال ۲۰۱۰ رشد جمعیت انگلستان تقریبا ۰.۷% و فرانسه در حدود ۰.۵% است! -ادامه-
    • بدون نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
      14 0
      ایشون فرق نرخ رشد با نرخ باروری را هم نمیداند. نرخ باروری در ایران هم حدود 2 است.
  • Sarah GB ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
    36 3
    کشور همسایه ما، ترکیه بالاترین رشد را در سال ۱۹۸۳ با ۲.۳% داشته (این رقم برای ایران در همین سال حدود ۴% بوده) و از آن پس همواره در سراشیبی بوده و طبقه آمار سال ۲۰۱۰، رشد جمعیت در ترکیه رقم مطلوب ۱.۲۵% است! بحران، رشد جمعیت نیست. بحران سطح زندگي بسيار پايين، سطح پايين بهره­وري نيروي کار، نرخ بالاي بي‌کاري و وابستگي به صادرات يک محصول است. رشد جمعیت بالاتر، این بحران را تشدید تر هم می‌کند. منابع: ورلد بانک، ورلد دولپمنت ایندیکترس
  • آرش IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۶
    43 4
    این کتاب نیست که باعث شده مردم بچه دار نشن بلکه فشار اقتصادی داره کمر خانواده ها را میشکنه و مردم علیرقم میل باطنی نمیتوانند بچه دار شوند چون از پس مخارجش بر نمی ایند.
  • رهگذر IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
    13 1
    این عدد 2 رو ایشون از کجا آوردن؟!! و این کتاب برای این هست که هرکسی بتونه خودش تصمیم بگیره. یعنی مثلا بعد از 10 تا بچه هم نباید بلد باشن چطور جلوگیری کنن که دیگه بچه دار نشن؟!!!
  • بدون نام IT ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
    1 18
    تراکم جمعیتی ایران در دنیا یکی از پایینترین هاست و اگه فکری براش نشه در آینده که جوامع به رشد جمعیتی منفی گرایش پیدا خواهند کرد؛ ایران اولین کشوری خواهد بود که نابود خواهد شد. میانگین تعداد افرادی که در هر کیلومتر مربع در کره زمین زندگی میکنند برابر 65 تاست که متاسفانه در ایران 35 میباشد درحالی که در کشور ترکیه در هر کیلومتر مربع 90 نفر زندگی میکنند یعنی 3 برابر ایران. طبیعیست که ترکیه اونقدر جمعیت داشته باشه که نگران کاهش جمعیت و رشد منفی جمعیت در سال 2050 نباشه ولی ایران چی؟ اگه بدلیل گرایش جامعه به رفتارهای جنسی پیشگیرانه (منظور بدون ایجاد فرزند و تولد نوزاد) در آینده رشد جمعیتی منفی را در ایران شاهد باشیم اون موقع میخواهین چکار کنین؟ در آن صورت نابودی ایران حتمی ست.
    • بدون نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
      16 0
      آقای عزیز معیار تراکم صحیح، تراکم نسبت به زمین های قابل کشت است. ایران کوهستانی است و 2 بیابان بزرگ دارد و خیلی از مناطق نیمه بیابانی هستند و تراکم نسبت به زمین های قابل کشت Arable Lands در آن 400 است. این رقم در ترکیه 300 است و در آمریکا 180 نفر به ازای هر کیلومتر مربع است. برای اینکه ایران تراکمی متعادل داشته باشد، باید جمعیت آن بین 40 تا 60 میلیون باشد. شما خود حاضر هستید به بیرون از تهران بروید و دریک صحرای نیمه بیابانی زندگی کنید؟ در ترکیه اگر به بیرون شهر بروید هم میتوانید کشاورزی دیم کنید و هم منابع آب محلی وجود دارد، چون بارنگی مناسب است ولی در ایران حتما باید به آن منطقه نیمه بیابانی لوله کشی کرد. تو رو به خدا قسم انقدر برداشت های ذهنی خود را بیان نکنید. اینها همه قبلا کارشناسی شده.
  • سینا IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    11 2
    سلام من منطق این نگرانی رو متوجه نمی شوم، خواهشمندم این خانم بفرمایند که اگر به همین روال کنونی جمعیت ایران افزایش پیدا کنه، چه بحرانی! ممکنه تفاق بیافته... توجه بفرمایید که در حال حاضر هم نرخ رشد جمعیت مثبت است و نه منفی و اینکه سالیانه نزدیک یک میلیون نفر دارند به جمعیت ایران افزوده می شوند. و احتمالا با گذشت چند سال و ازدواج اکثر دهه صتی ها که اکثریت جمعیت ایران را تشکیل میدهند و بعد از زاد و ولدشان با یک انفجار جمعیت دوم مواجه خواهیم شد... از مسئولین خواهشمندم این ادعایشان را که می توانند 150 میلیون ایرانی را پوشش رفاهی دهند را در مورد همین 70 میلیون عملی کنند تا مردم در صورت تشخیص این توانایی مترصد اضافه کردن این 50 میلیون باقی مانده شوند.......
  • ارسلان A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    1 0
    به نظر من1- مشکلات اقتصادی یکی از دلایل اصلی کاهش نرخ رشد جمعیت است ..2-امروزه ما شاهد افزایش هزینه های زایمان در زایشگاهها هستیم..3-از طرفی متاسفانه سطح درامدها با نرخ تورم اصلا سازگار نیست و هر روزه در قیمتها به دلیل تحریمها و عدم مدیریت صحیح شوک شدیدی وارد میشود...4-ضریب امنیت شغلی پایین است............پس با وجود این همه نقص درساختار مدیریتی کشور و با وجود این تحریمها دولت نباید انتظار افزایش نرخ رشد جمعیت را داشته باشد...مگرانقلاب جدیدی در جامعه اقتصادی به وجود اید.......
  • امید A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
    1 0
    با این جمعیت کم دولت هنوز نتوانسته در برخی زمینه ها به خودکفایی برسد وای به حال روزی که جمعیت افزایش یابد اون موقع حتما همه چیز جیره بندی خواهد شد