انتشار دو خبر درباره میزان رشد جمعیت، یکی از زبان وزیر بهداشت و دیگری به نقل از معاون پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، با واکنش های مختلف کاربران خبرآنلاین مواجه شد.

مرضیه وحید دستجردی، اشاره کرده است که رشد جمعید ایران اکنون 1.3 درصد است و به زودی رشد جمعیت منفی می شود. همچنین شهلا کاظمی پور گفته جمعیت ایران از 6.5 درصد به 1.8 رسیده است. به گفته او برای حفظ جمعیت باید رشد 2.1 درصدی وجود داشته باشد. اما یکی از کاربران خبرآنلاین برداشتی متفاوت از این اعداد دارد:

"نوشته اید:
"طبق آمار، اگر زوج‌ها به طور متوسط 2.1 فرزند داشته باشند و فرزندان جایگزین آنها شوند، جمعیت ثابت می‌ماند"،
این جمله اساسا اشتباه است، اگر هر خانواده به طور متوسط 2.1 فرزند داشته باشد معنایش این نیست که جمعیت ثابت می ماند، معنایش این است که: به ازای هر پدر و مادر، دو فرزند داریم، یعنی اگر به محض تولد هر دو فرزند، همزمان فوت پدر و مادر هم اتفاق بیفتد (که چنین چیزی به عنوان یک رویداد معمول نیست)، جمعیت ثابت می ماند و در غیر اینصورت با 2.1 فرزند در هر خانواده، کماکان رشد جمعیت مثبت خواهد بود و تنها به سطح جایگزینی رسیده ایم."

کاربرانی هم توصیه به افزایش جمعیت را نامتناسب با امکانات طبیعی ایران می دانند. کاربری نوشته: "در این مملکت 40 ملیون اضافی هستند که باقی راحت زندگی کنند اولش هم من مهندس متخصص با مدرک دانشگاهی از ایران و آلمان"

کاربری هم نوشته: "من موندم ما چه گیری دادیم که جمعیت رو افزایش بدیم بابا اول بیایم شرایط رو واسه ازدواج مهیا کنیم الان وقتی سن ازدواج داره کم کم در پسران بین 30 تا 35 و دختران بین 27 تا 30 میرسه میل و حوصله به داشتن بچه نیز کم میشه الان نزدیکان خود من هر کی ازدواج کرده یا میل به بچه نداره یا آخرش یه بچه میاره در کل با کاهش جمعیت با توجه به نداشتن سیاستهای اقصادی توسط دولت موافقم"

برای خواندن نظرات بیشتر، رای و پاسخ به آنها به این خبر مراجعه کنید

نکته: نظراتی که در خبر اصلی و یا این خبر منتشر شده اند، هیچ کدام نظر و عقیده خبرآنلاین نیست؛ خبرآنلاین تنها نظرات کاربران خود را منتشر می کند.

4747

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    8 1
    آقای خبر آنلاین شما که به نظرات کاربران بها می دهی و آنها را جمع بندی می فرمایی، این لطف را هم کنید که این نظرات را به مقامات فوق الذکر ارجاع دهی و نظر آنها را بپرسی؟ دوست داریم بدانیم که واقعا آنها چه نظری در برابر نظرات ما دارند.
  • بدون نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
    5 0
    خوب بود تعداد مثبت و منفي هاشم مينوشتي
  • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
    13 1
    باز هم میگیم که اصلا به صلاح نیست که جمعیت زیاد بشه , من که به شخصه اگه ازدواج کنم به هیچ وجه بچه دار نخواهم شد
  • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
    11 1
    تازه این نکته رو هم در نظر بگیرین که جمعیت ما نسبتا جوان هستند و حدود 50 میلیون زیر 30 سال داریم, خوب اینها اگه با هم ازدواج کنند و هر زوج دو بچه بخوان، یعنی 50 میلیون اضافه میشن. احتمالا میزان مرگ و میر در 30 سال آینده نیز خیلی کمتر از 25 میلیون خواهد بود. حالا چطور میگن رشد جمعیت منفی خواهد شد؟
  • روناک IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
    1 20
    من قبلن می خواستم فقط 2 بچه داشته باشم ..اما واقعن تحت تاثیر قرار گرفتم ..میخوام اگر خدا بخواد برای صلاح آینده و کشور بیشتر از 5 تا داشته باشم ..این تنها حرف من نیست خیلی از دوستانم در دانشگاه هم همین حرف رو می زنن
  • بدون نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    0 2
    عزیز دل در محاسبات شما مرگ و میر لحاظ نشده، هر خانواده که دو فرزند نداره، با توجه به الگوی فعلی خانواده ها، بعضی یکی و بعضی هم اصلا فرزند ندارند، و کمتر خانواده ای وجود دارد که در آن چهار یا پنج فرزند (مثل دهه 60) وجود داشته باشد، حالا با در نظر گرفتن مرگ والدین خانواده هایی با فرزند کمتر از دو تا، بقیه خانواده ها باید این کمبود رو جبران کنن برای همین با رشد 2.1 درصدی تازه جهت رشد مثبت میشه،
  • بدون نام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    2 0
    این حرفا جیه بابا به حال جمعیت فعلی یه کاری بکن خانم بهداشت از شما بعیده باید هنوز هم برای کم کردن حمعیت تبلیغ کنیم
  • نیما IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۷
    3 0
    به نظر من ایران محل زندگی 30میلیون نفره :4/3ایران رو بیابانها تشکیل دادن"مردم ایران هر سال فقیرتر میشن:ثروت نفتی رو به کاهشه:مسکن هر سال گرانتره:تورم بالای 50%قدرت خریدی برای سیر کردن شکم 4بچه رو باقی نذاشته اما چه کنیم که دولت انسان زیاد وارزان قیمت نیاز داره لطفا فقرا بیکاران و کارتن خوابها رو زیاد نکنین ایران اینده ایران بدون شغل ایران بدون نفت ایران فقیر