کاهش نرخ رشد جمعیت ایران، دو سه ماهی هست که هشدار داده می شود و همین موضوع برخی مسئولان و کارشناسان را نگران کرده است .

زهرا تالانی: مسوولانی مانند وزیر بهداشت معتقدند رشد 1.3 تا 1.8 درصدی جمعیت ایران، در نهایت به رشد منفی جمعیت منجر می شود و به گفته آنها، برای حفظ رشد جمعیت باید رشد 2.1 درصدی در ایران وجود داشته باشد. دلیل هم حفظ تعادل جمعیت سالمندی و جوان است. در همین زمینه کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان می گوید: باید در سیاستهای تنظیم خانواده بازنگری شود چون نرخ رشد جمعیت و شاخص کلیدی ' آهنگ باروری کلی'  که نشانگر تعداد فرزندان جانشین والدین است، به سطح نگران کننده ای رسیده است.چون با توجه به نرخ باروری فعلی، فرزندان جانشین والدین نمی شوند.
گفت وگوی خبرآنلاین با رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان را می خوانید:


اخیرا درباره کاهش جمعیت بحثهای فراوانی می شود و برخی کارشناسان و مسئولان معتقدند که این موضوع در آینده باعث بحران می شود. نظر شما در این باره چیست؟
بحران جمعیتی و کاهش رشد جمعیت از سال 71 آغاز شد و ما از همان اعلام کردیم که باید سیاست مناسبی در این زمینه تدوین شود.


شورای فرهنگی و اجتماعی زنان در این زمینه چه برنامه ای دارد؟
بحث تنظیم خانواده و کاهش نرخ جمعیت را نباید فقط به وزارت بهداشت واگذار کرد و باید در این زمینه از نظرات افراد مختلف همچون جمعیت‌شناسان و اقتصاددانان در این زمینه بهره برد. برای پیشگیری از کاهش نرخ رشد جمعیت باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم در این باره شورای فرهنگی و اجتماعی زنان آماده استقبال از نظرات کارشناسان برای تدوین سیاست‌های لازم برای مقابله با کاهش نرخ رشد جمعیت است.


قرار بود سند جامع تحکیم و تعالی خانواده تشکیل شود. در این سند برای افزایش جمعیت هم برنامه ای دارید؟
ما در این سند به خانواده اهمیت فراوانی دادیم و طبیعتا جمعیت هم به این موضوع بر می گردد. به نظر من تشکیل ستاد ملی زن و خانواده می‌تواند افق روشنی برای حل مسائل مربوط به حوزه زنان و خانواده باشد. این سند وظایف متعددی را برای نهادهای مختلف برای تحکیم خانواده و پیشگیری از طلاق تدوین کرده است و هدف اصلی آن ارتقاء آگاهی و فرهنگ خانواده است. سند جامع تحکیم و تعالی خانواده در تلاش است اخلاق، تربیت، بهداشت و اصول فرهنگی خانواده را به سمت الگوهای متعالی اسلامی جهت دهد.


بنابراین به نظر شما باید در سیاست های تنظیم جمعیت در شرایط کنونی بازنگری شود؟
بله چون نرخ رشد جمعیت و شاخص کلیدی ' آهنگ باروری کلی' که نشانگر تعداد فرزندان جانشین والدین است، به سطح نگران کننده ای رسیده است. چون با توجه به نرخ باروری فعلی، فرزندان جانشین والدین نمی شوند. آمارها نشان می دهد میزان باروری زنان از سال 1355 تا سال 1389 کاهش چشمگیری داشته است و در صورت ادامه روند کاهش جمعیت، خطر انقراض نسل وجود دارد. قاعده هرم سنی جمعیت رفته رفته رو به کاهش است و این بدان معناست که با کاهش جمعیت جوان و از طرف دیگر افزایش آمار رسمی تعداد سالمندان کشور روبرو هستیم.


با توجه به میانگین سنی ازدواج زنان که 24 سال است و از طرفی به جهت سلامتی مادر، سن باروری نباید بالاتر از 35 شود این قضیه از آن جهت که در آینده جامعه پیری خواهیم داشت نگران کننده نیست؟
برنامه های جمعیتی اهدافی داشته که تا حدودی به آن ها رسیده است، اهداف کوتاه مدت و اهداف بلند مدت. اهداف کوتاه مدتش این بوده که رشد جمعیت را کنترل کند، اهداف کلی مهم تر به طور کلی سلامتی جامعه بوده است. یعنی سلامت مادر و کودک. رشد جمعیت با شدتی که در ایران کاهش یافته، سبب شده که در آینده ای نزدیک جمعیتی سالخورده داشته باشیم. همان گونه که اکنون با یک جمعیت جوان روبرو هستیم سؤالی که در مقابل دولت و برنامه ریزان قرار دارد اینکه باید به جمعیت جوان اهمیت بدهیم یا جمعیت سالخورده و هر کدام جای بحث برنامه ریزی و سیاست گذاری مربوط به خود را دارد. البته نکته حائز اهمیت این است که به دلیل یک سری شرایط خاص دولت نمی تواند قشری را فراموش کند؛ مثلاً جمعیت جوان را به این دلیل که چهل سال دیگر جمعیت سالخورده خواهیم داشت ندیده بگیرد و از حالا امکانات سالخوردگی را فراهم کند. از هیچ یک نباید غافل شد.
تجربه نشان می دهد که خیلی از کشورها به مسئله سالخوردگی رسیده اند. ژاپن از نظر جمعیتی یکی از سالخورده ترین کشورهای جهان است، ایتالیا و اسپانیا هم همین طور. سرعت رو به رشد کشورهای در حال توسعه به سوی سالخوردگی جمعیت بیشتر است و پیامش هم این است که باید به مسئله سالمندان توجه کنیم به خصوص کشور ما که یک جامعه سنتی است و وظیفه نگه داری ازسالمندان را بر عهده خانواده ها می داند و هنوز هم همین گونه است. بهترین راه همین است؛ اما شرایط اجتماعی راه را برای ادامه این سنت پسندیده می بندد. در چنین شرایطی، باید برای سالمندان خدمات خاصی ارائه شود.
در ایران یک شرایط خاص دیگری وجود دارد و آن بحث مهاجرت از روستاها به شهر است. سالمندانی که در روستا زندگی می کنند به مراتب مشکلاتشان از سالمندان شهر نشین بیشتر است. به ویژه به لحاظ روحی و روانی؛ زیرا دسترسی آن ها به فرزندانشان کمتر است. مسئله دیگر سیستم بهداشتی است که در روستاها بهداشت مادر وکودک طراحی شده است و عاملی شده که پزشک و متخصص بیماری های سالمندان کم داشته یا اصلاً نداشته باشیم. ضمن اینکه فرهنگ مراجعه به پزشک در میان سالمندان روستایی یک تابوست و افتخار آنان این است که می گویند من تا به حال به پزشک مراجعه نکرده و حتی یک قرص هم نخورده ام.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 98
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    کجان اونایی که داد میزدن جمعیت داره میترکه؟ رئیس جمهور تا یه حرفی زدهمه داد روشنفکریشون در اومد... همه منتظرن تا دکتر یه حرفی بزنه تا علیه ش موضع بگیرن!
    • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      96 3
      ترکیب جمعیتی ایران تو دهه شصت بهم خورد که جمعیت 35 میلیونی را به 75 میلیون رسانده و هنوز عواقبش را میبینیم. چند سال دیگر دهه شصتی ها به سن خانه خریدن میرسند. قیافه امثال شما دیدنی خواهد بود، وقتی میبییند حتی 5 متر خانه هم نمیتوانند در تهران یا شهرهای بزرگ دیگر بخرند. همین آلمان از 50 سال پیش تا به حال رشد منفی و یا ثابت جمعیت داره. نتیجه چه شده: آلمانی مرفه، و ابر قدرت اقتصادی اروپا و جهان و البته یک چند میلیونی هم مهاجر پذیرفته اند.
    • بدون نام IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      69 2
      کسی نگفته جمعیت داره میترکه، زیرساختای این جمعیت وجود نداره لازم نیست منتظر باشی دکتر حرفی بزنه، کافیه وارد بازار کار بشی ببینی ایران پتانسیل این جمعیتو داره یا نه، اونوقت خودتم روشنفکر میشی عزیزم!
    • یک مادر IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      58 1
      مادر جان چه زود جو گرفتت شما رو...احتمالا از شهریه مدارس خبر نداری....از طلاق هایی که به خاطر فقر هستند و حتی از بیکاری فزاینده...الان که دیگر پیر شده ام اما از جوانی عاشق بچه ها بوده ام..اما همین دوتایی رو که دارم نگرانشونم.بیکاری..و نا امیدی در یک جامعه به شدت طبقاتی..به شدت... اون خانم و مثل اون که بعضا چند شغله هم هستن....بیکاری نکشیدند...و بچه هاشون رو احتمالا پرستار و کارگرها بزرگ می کنن!
    • بدون نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      38 6
      چرا منفی میزنید رات میگه دیگه تا همین دیروز آموزش کنترل جمعیت راه انداخته بودن بیا و ببین الان یهو پا شدن میگن بچه درست کنید!
    • امین IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      153 1
      دوستان . به اتوبوس های بی آر تی توجه کنید و کاملا خطر انقراض را حس می کنید .
    • بدون نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      43 1
      وقتی آمار تورم و بیکاری و ایجاد شغل و ... دست سازه اصلا نمیشه به این آمار ها اطمینان کرد ! وقتی با چشم می بینی که جمعیت تو مترو تو جاده ت مرکز خرید .... از سر کول هم بالا میرن چی داره منقزض میشه !!!!
    • مهدی IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      34 1
      بابا صد رحمت به بی آر تی مترو که دیگه امام خمینی و میرداماد نداره همه ش مثل هم ه
    • یک ایرونی US ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      20 0
      استاد منفی گرفتنی ها! نشون میده چقدر با بقیه مردم همفکر و هم رای هستی دقیقا مثل همین خانم محترم (رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان)
    • بدون نام IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      27 0
      برادر شما انکار از فضا اومدی. خطر انقراض نسل کجا بود؟ الان کار وامکانات واسه جمعیت فعلی هم کم است اونوقت یه عده میگن جمعیت داره کم میشه؟ جمعیت کمه مرفه بهتره یا جمعیت زیاد فقیر؟
    • 20 IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      39 1
      ول کن جون بچه هات !!! بذار همین قدر بمونیم کمتر شیم شاید زندگیمون یه ذره بهتر شه !
    • بدون نام IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      32 0
      همه دنیا به این نتیجه رسیدن باید جمعیت کنترل بشه اما تازه به فکر افزایششش هستیم افسوس
    • بدون نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      43 0
      بابا فکر هم چیزه خوبیه که ما نداریم تهران داره میترکه اب کم داره زمین کم داره خیابان کم داره الودگی بالاست همه هم به خاطر جمعیت بالا حالا از همین تهران اعلام میشه جمعیت داره کم میشه
    • بدون نام IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      23 0
      تعداد بالای کامنت رو داشته باش
    • بدون نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      21 0
      خبر ان لاین لطفا این خبر و نظرات را دوباره بررسی کنید
    • بدون نام IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      30 0
      فکر کنم حای این خبر تو بخش طنز بوده نه؟؟؟؟؟؟؟؟ شما چی فکر میکنین؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۲
      17 0
      شايد ما به جايي رسيده باشيم كه نيازي به تبليغ و تاكيد بر كنترل جمعيت نداشته باشيم اما مطمئنا" تبليغ براي افزايش جمعيت نيز ممكن است به انفجار مجدد جمعيت بينجامد.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    307 5
    خطر انقراض وجود داره،منتهی از گشنگی!
    • بدون نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      191 4
      اینا یادشون رفته ایران همین 50 سال پیش 20 میلیون جمعیت داشت. 100 سال پیش جمعیت ایران 5 میلیون نفر بود. به نظر من ایران با توجه به اینکه کوهستانی و بیابانی است برای بیشتر از 40 میلیون نفر جا نداره. میشه بیشتر جا داد ولی یک نگاهی کنید ببینید الان جوانی که ازدواج میکند دنبال خانه 50 متری میگردد در حالی که اگر جمعیت کنترل شده بود انقدر با کمبود رو به رو نبودیم.
    • بدون نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      156 2
      این نرخ جانشینی مفهومی است متعلق به غرب که در آن رشد منفی شده. ورگرنه در همین ایران با همین نرخ 1 تا 2 درصدی جمعیت به 90 میلیون صعود خواهد کرد تا 15 سال آینده و این یعنی فاجعه.
    • بدون نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      155 2
      اینکه جمعیت رشدش منفی میشه خبر خوبیه. ایشالا که جمعیت بره زیر 50 میلیون. ولی منقرض شدن یک حرف خنده داره. چون رشد حتی اگر منفی بشه. 100 سال طول میکشه تا جمعیت 90 میلیون ایران در سال 2025 به 60 میلیون در سال 2125 برسه. تا اون موقع هم که اصلا قرص ضد پیری اختراع شده!!
    • بدون نام IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      95 2
      خطر انقراض وجود داره ولی به سبب سوء تدبیر اقتصادی
  • ایرونی IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    179 3
    فکر نمی کنین بخاطر اینه که مردم امید به زندگی آیندشون کمرنگ شده ؟ بچه بیاد که چکار کنه با این اوضاع اقتصادی که هر روز داره بدترم می شه ؟
  • بدون نام US ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    178 2
    1)مطمئن باشین بعد از نسل دهه شصتی ها! که به مرحله فوت برسن چنان جمعیت ایران کم خواهد شد که شما هرکاری کنین درست نمیشه...مگه رشد 3.9 % الکیه؟ 2)شما با حقوق پایه کارگری 333تومن و خط فقر 500 تومن میشه بفرمایید چطور یک خانواده باید دو فرزند داشته باشه؟شما اقتصاد رو درست کن من به شخصه 10تا بچه واسه کشور میارم!!
    • ایرونی IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      106 1
      خط فقر شدید 575هزار و 400 تومانه ، جهت اطلاع : خبر آنلاین مورخ 14 اسفند
  • بدون نام IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    68 2
    اگر هر خانواده دو فرزند هم داشته باشه بازم رشد جمعیت مثبت خواهد بود.. چون میانگین عمر در ایران رو به افزایش هست...و اگر پدر مادر دو نفر بجا خودشون گایگزین کنند در صورتی که عمرشون با عمر فرزندشون برابر باشه رشد میشه صفراین یک اصل ساده در جمعیت هست.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    140 2
    خطر انقراص هست اما نه به خاطر رشد منفی جمعیت به خاطر گرانی و عدم توانایی خرید مردم
  • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    103 1
    چگونه است اشکالات ریشه در قبل داشته(مثلا سال1371) لیکن اگر پیشرفتی بوده باشد مربوط به دولت9و10میباشد./.
  • علی NL ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    107 0
    شما خودتو نگران رشد جمعیت نکن بهتر به فکر اقتصاد بیمار و تورم کمر شکن باشید بقیه موارد خودش درست میشه زوری هم نیست
  • بدون نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    99 2
    ما دهه شصتي ها كه ديگه عادت كرديم.تا ما جوونيم به سالمندان اهميت بدين وقي كه پير شديم به جوونا.كلن خوبيت نداره كه ما بتونيم خوب زندگي كنيم!
    • omega IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      35 0
      واقعا ظلمی که به ما دهه شصتی ها شده جبران ناپذیره. خسته شدم. الانم یه بچه دارم و دیگه قسم خوردم بچه دار نشم. باید عرض کنم که خودم لیسانس و شوهرم فوق لیسانسه. ولی اندازه یه دیپلم هم ارزش نداره. چرا باید بچه به دنیا بیارم و نتونم بهش برسم. گرونی بیداد میکنه. خسته شدم از زندگی، خسته ... جناب خبرآنلاین چرا نظرات منو درج نمیکنید؟
  • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    101 1
    اصلاً حتی یک تحلیل علمی دقیق هم در این مصاحبه مبنی بر احتمال کاهش و انقراض نسل در ایران نمی توان یافت. برادر خبر آنلاین! مقام دولتی کارشناس علمی نیست که تحلیل علمی داشته باشد، تازه تحلیل این مقام محترمه هم اصلاً هیچ مبنای علمی برای پیش بینی وضعیت جمعیت در ایران ارائه نمی دهد. شما چرا با کارشناسان مستقل علمی مصاحبه نمی کنید؟ می فرماید: از سال 71 ما این مسأله را گفته ایم! خب! چه کار عملی کرده اید؟
  • بدون نام IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    103 5
    ما چه گلی به شاخ این مملکت زدیم که بچه هامون بخوان بزنن ؟؟
  • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    105 2
    خانمها و آقايوني كه معتقدند بايد 4 تا بچه داشت، نفسشون از جاي گرم در مياد. خودشون از اجاره خونه و تامين معاش روزانه و پوشاك و هزينه سرسام آور تحصيل و......................خبرندارند فكر مي كنند بقيه مردم هم مثل خودشون هستند.آقايون و خانمهاي مرفه با حقوق هاي بالا و ميليوني ! كسي كه ماهي 700 تا 800 هزار تومن درامد داره و ماهي 400 تا 500 تومن اجاره خونه با پول آب و برق و گاز و تلفن فلان قدر و گوشت كيلويي 25000 تومن و برنج هندي كيلويي 2800 تومن و 00000 هزاران چيز ديگه از پس يه بچه هم بر نمياد چه برسه به 4 تا.دلشون خوشه
  • بدون نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    97 2
    بابا ما پول نداریم ازدواج کنیم! بچه رو که دیگه نگو! تازه همین الان امکانات برای جمعیت نداریم! آب، برق گاز همش کم میاد حالا اگر یک روزی منفی شد (که به نظرم محاله) سیاست تشویقی در نظر بگیرند
  • بدون نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    126 2
    خانم بسیار آگاه بنده با 32 سال سن و مدرک فوق دیپلم بیکار هستم و هیچ پس اندازی هم ندارم، خانه ندارم، ماشین ندارم، دل و دماغ ندارم، امید ندارم. لطفا به من کمک بکنید تا نسل مان از انقراض نجات پیدا کند.
    • مریم IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      21 0
      من شرمنده ام اومدم مثبت بدم اشتباهی منفی شد...یک کامنت دیگر هم زودتر از این نوشتم که منتشر نشد..امان از بیکاری که واقعا مصیبت بزرگی است که البته چندشغله های خوش و خرم انکارش می کنند...من هم در بیکاری بازنشسته شدم و پوسیدم.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    100 1
    خانم وزیر نگران نباشند با این وضع تورم که پیش میره حتما نسلمون منقرض میشه
  • پرسش IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    64 2
    استناد ایشان به قاعده هرم سنی است. این به معنای انقراض نسل نیست. طبیعتا بعد از یک نسل که نقش این افزایش جمعیت ناگهانی (دوبرابر شدن جمعیت ظرف 15 سال) در هرم جمعیتی کمرنگ شود، تناسب هرم هم باز می گردد. به ایشان اطمینان بدهید که با رشد جمعیتی 1.8 هیچ گونه انقراض نسلی ایران را تهدید نخواهد کرد. فعلاه همّ خود را بر سلامت و تعلیم و تربیت و شغل و دیگر ضروریات دیگر مورد نیاز همین جعیت متمرکز کنند که اگر نگاه حتی دقیقی هم نکنیم در جامعه بیداد میکند. موفق باشید انشاء الله
  • مهران IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    81 1
    با این وضع زندگی همون یک بچه هم زیاده... صداتون از جای گرم میاد...
  • بدون نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    71 1
    پول بدین هم زن میگیریم هم بچه دار میشیم نه با 330تومان حقوق و45تومان یارانه که 4درصدم مالیات داره راستی ما تا خط فقر چقدر فاصله داریم کسی میتونه این جوری زن بگیره یا علی
  • بدون نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    98 1
    تو رو خدا اينقدر بيربط نگيد همين جمعيت موجود 70% بيكار و بدون مسكن هستن
  • rashid IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    73 1
    خانم خزعلی نفستان از جای گرم بیرون می اید. با این گرانی اولیا شکم خود را سیر کنند شق القمر کرده اند.
  • رضا IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    82 1
    شما زحمت بکشید جمعیت فعلی را تامین کنید نگران انقراض نباشید وضع مردم خوب بشه علاقه به فرزند بالا می ره من خودم با یک بچه 4ماه که بیکارم
  • مهدی IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    68 1
    نخیر خانم عزیز با این روند کنونی اقتصاد احتمال هم نه صد در صد نسل ایرانی منقرض میشه
  • بدون نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    70 1
    فاز دهم هدفمندي يارانه هارو هم اجرا كنن مشكل حل ميشه اخه بگو با اين قيمت هاي سرسام اور ديگه كي ميتومه ازدواج كنه چي برسه بچه دار شدن
  • بدون نام DE ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    78 1
    با این دنیایی که ما ساختیم، منقرض شدنمون هم آنچنان مصیتبی به حساب نمیاد...
  • همسایه استاندار NL ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    99 1
    سرکار خانم رییس شورای فرهنگی اجتماعی جهت اطلاعتون عرض کنم کخکاهش رشد جمعیت باعث کاهش جمعیت نمیشه بلکه به مرور باعث متعادل شدن جمعیت میشه.و تنها راه سعادت جامعه هم همینه. چرا کاهش رشد جمعیت موجب میشه که دیگه کشور شاهد انفجار جمعیتی مثل نیمه اول دهه 60 نشه.چیزی که باعث شد مملکت 3-4 سال با بحران شیر خشک و پمپبرز. 12-13 سال با سال با بحران کلاسهای سه شیفته و دو شیفته ی شلوغ . 8-9 سال اخیر هم با مشکل بیکاری و از دواج و مسکن این گروه جمعیتی تولید شده از اون انفجار رو به رو بشه و احیانا در اینده هم با بحران های جدیدی مثل مشکل تعداد زیاد سالخوردگان و هزینه های معیشتی اونها دست و پنجه نرم کنه. ما نسل سوخته شدیم ولی خواهش با فتوا و بخشنامه جدید این ظلم رو در حق نسل اینده تکرار نکنید.(لطفا چاپ)
  • امیر IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    108 1
    مطمئنید ایشون دکتر هستن؟!!!! رشد بالای 2 درصد در علوم تنظیم خانواده حد انفجار نامیده میشه !!!!!!! بجای شعارهای نادرست به وضعیت معیشتی مردم رسیدگی کنید و فکر نکنید مردم چیزی نمیفهمن!!!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    87 1
    میون اینهمه خبر بد و ناراحت کننده، این بهترین خبری بود که می تونست منو خوشحال کنه!
    • بدون نام IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      17 0
      اینم فکر کنم سر کاری باشه!!!!!!!!!! به قول شما که لبخندی بزنیم.
  • امیر IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    70 1
    تو همین جمعیت فعلیش موندیم افزایش جمعیت پیشکش!
  • بدون نام IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    77 1
    خانم محترم نرخ رشد فعلي باعث انقراض نسل نمي شود چراكه نسبت حدود يك ونيم درصد رشد باعث پايداري جمعيت مي شود و نه انقراض آن! اما روند مهاجرت نخبه هاي كشور كه سالانه حدود 50 هزار نفر با مدرك ليسانس و بالاتر را شامل مي شود زمينه فرسايش ژنيتكي را فراهم كرده و در نهايت باعث انقراض خواهد شد.
  • مسعود IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    70 1
    به نظر من این آهنگ رشد جمعیت ربطی به تنظیم خانواده و بازنگری اون نداره این صد در صد مربوط به هزینه زندگی در حال حاضر میشه که خانواده ها از عهده هزینه و نگهداری یه بچه هم برنمیان چه برسه به چهار پنچ تا
  • امین IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    68 2
    خانم محترم با این اوضاع نابسمان اقتصادی وتورم کمر شکن شما چگونه مردم را تشویق به بجه دار شدن می کنید خیلی از مردم توانایی اداره دوبچه هم ندارند
  • محسن IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    80 1
    اگه واقعا اینطور باشه - که شک دارم- دلیلش وضع بد رفاه جامعه است که جوانها از ازدواج هم وحشت دارند چه برسد به دعوت از یک فرد دیگه برای قدم گذاشتن به این دنیای وحشتناک.
  • کامران IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    99 1
    من شش سال هست ازدواج کردم ،حقیقتش شکم خودمون را هم نمیتونیم سیر کنیم چه برسه به بچه و این همه هزینه های بعدی
    • بدون نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      18 0
      تو خیلی خفنی عمو من دو سال و نیم هست نامزدی کردم جرات ندارم عروسی کنم:-(
  • بدون نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    14 0
    با سلام شما همش نظرات شخصي افرادي كه رئيس و مدير هستند را تيتر مي كنيد. بابا جون لااقل نظر چند نفر جمعيت شناس دانشگاهي را هم جويا بشويد(موافق و مخالف). ايران با همين رشد جمعيت فعلي هم كه پيش برود حداقل جمعيت 150-120 ميليون نفر خواهد داشت و بعد ثابت مي ماند.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    20 0
    دولت محترم که در پرداخت1میلیون پول برای نی نی ها اظهار عجز کرد ،چه توقعی از ما مردم کم درامد دارین،نه نفت داریم که صادر کنیم ونه دلار داریم که1900 بفروشیم نه سکه واسه پیش فروش،یه کلیه داریم که گذاشتیم واسه روز مبادا.
  • بدون نام CH ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    20 0
    یکی به عرضشون برسونه بنده با مدرک دکتری شغلی پیدا نمی کنم که کفاف زندگی خودمو بده برسه به اینکه به ازدواج و بچه فکر کنم می خواین خدمتشون عرض کنید به اونایی که سه هزار میلیارد می برن (صد البته بعد از 71) نفری سی چهل تا بچه به دنیا تقدیم کنن که کم کاری ما مستضعفان جبران بشه
  • بدون نام DE ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    16 0
    آخه با این وضعیت اقتصادی دیگه کسی جرات میکنه بچه بیاره ؟
  • بدون نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    18 0
    من یازده ساله ازدواج کردم خیال بچه دار شدن هم ندترم مگه دیوانه ام با این وضعیت خراب اقتصادی خودمو بندازم تو دردسر خودمونم بزور جمع و جور میکنیم
  • بدون نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    21 0
    فعلا که روند ازدواج هم با این مشکلات اقتصادی داره قطع میشه.شما همین 75 میلیون نفر رو به رفاه برسونید انقراض پیشکش
  • بدون نام DE ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    24 0
    تمام دنیا به فکر‌ کاهش جمعیت هستند اونوقت شما از افزایش میگید کمی‌ هم در باره افزایش درامد خانوار برنامه ریزی کنید جمعیت کم و پولدار بهتر از جمعیت زیاد و فقیر است
  • نسل سوخته IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    59 0
    خوب الحمدالله، با بلایی که سر این نسل سوخته آمده همان بهتر که منقرض بشه. هر چه بلا تو دنیا بود یک جا سرش آمده میخواهید منقرض نشه. آهن نیست که بابا. جنگ، طرح کاد، سیستم آموزشی جدید، تورم، بیکاری، مشکل مسکن، بی تفاوتی مسئولین نسبت به مشکلات،گرانی دلار و طلا ، هدفمندی یارانه ها و همه بر سر این نسل بدبخت نازل شده. چه انتظاراتی از این نسل بدبخت دارید چهار تا بچه! شکم خودشو بتونه سیر کنه شاهکاره.تو این شرایط تفکر داشتن چهار تا بچه شاعرانه و خیالپردازی محضه که اگر اجرا بشه فاجعه است. جالبه تو همین هفتاد میلیون موندند دنبال بقیه اش میگردند.
  • بدون نام IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    60 1
    حالا دایناسورها منقرض شدن چی شد؟ ما هم منقرض بشیم فدای سرتون، شاید اون موقع جهان جای بهتری برای زندگی کردن بشه
  • بدون نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    56 0
    مردم و به ویژه جوانان تازه ازداج کرده خودشان میدانند چطور برای زندگیشان و از جمله تعداد بچه هایشان تصمیم بگیرند. نیاز به توصیه شما نیست
  • بچه IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    51 1
    اگر سال 71 هشدار دادین پس چرا مجلس درسال 74 برای داشتن بچه چهارم جریمه قائل شد واز مزایای سایر فرزندان ماند بیمه و کوپن و....محرومش کردن
  • مجرد متولد 61 IR ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    71 0
    نصف جوونا قدرت مالی ازدواج رو ندران بعد این خانوم میگه بچه بیشتر از اون نصفی هم که توان ازدواج رو دارن نصفشون قدرت مالی و انگیزه بچه دار شدن رو ندارن البته این روند نرخ رشد جمعیت برای ایران فعلی زیاد هم هست چرا که ایران گنجایش بیش از 30 میلیون نفر جمعیت رو نداره
  • بدون نام US ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    25 0
    با چه دلخوشی و داشتن آینده چوانان ازدواج کنند و بچه دار شوند ؟ همین هایی که هستیم هم از زندیمان لذت نمی بریم با این همه گرانی و اجاره خانه های سرسام آور شما بیائید ما را تامین کنید ما هم زندگی نرمال خواهیم داشت جوانها و حتی بزرگترها نه نشاطی برای زندگی دارند نه انگیزه ای همه جا یا گرانی هست و یا گیر دادن دلتون خوشه شما ها که همه جئره دارید بچه دار بشین ما را معاف کنید بیکاری - گرانی - تبعیض ها را کم کنید تا جامعه حالت نرمال بگیرد از سر دلخوشی حرف نزنید
  • MY ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    42 0
    یکی از دلایل انقراض ماموتها و دایناسورها هم تورم کمر شکن بود
  • javad IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    31 0
    قابل توجه مسئولین از تک تک نظرات می تونید درصد بالای رضایت مندی رو ببینید
  • محمد IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    35 0
    من جوان،31 ساله، كارشناس ارشد بيكار،چطور به ازدواج ،زندگي و بچه داري فكر كنم.
    • من IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      23 0
      من جوان،37 ساله، كارشناس ارشد 10ساله!! بيكار،!!چطور به ازدواج ،زندگي و بچه داري فكر كنم؟؟
  • امید IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    31 0
    انشاالله که جمهیت ایران نصف بشه، اولیش خودم بمیرم تا بقیه با آرامش و رفاه زندگی کنن1
  • حسن IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    35 0
    تو یه آپارتمان 40 متری چطوری می شه 2 ، 3 تا بچه داشته باشیم ، همه مثل شما تو آپارتمان 300 متری زندگی نمی کنند خانوم !!!!!!!!!!!!!!!
  • حامد IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    29 0
    با روند مهریه ها و خرج زندگی و ناسازگاری خانمها دیگه کسی ازدواج هم نمیکنه چه برسه به بچه.. من دارم طلاق میگیرم عهد کردم دیگه ازدواج نگیرم...
  • علی IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    25 0
    وقتی یه خانواده از پس هزینه های یک کودک به زور بر میاد چطور 2 تا 3 بچه دیگه تولید کنن؟!!!! خرج و مخارج زندگی اگه ارزون بشه خانواده ها هم اون وقت میتونن از پس هزینه 2 تا 3 بچه هم بر بیاند البته فقط مساله بزرگ کردن بچه مطرح نیست این بچه فردا پس فردا شغل می خواهد خونه می خواد فراهم کردن شغل و امکانات بهداشتی و رفاهی به عده دولت است دولت بهتره فعلا مساله اشتغال جوانان رو حل کنه تا جوانان ازدواج کنن و بچه تولید کنن
  • مسعود IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    30 0
    آقای خبر آنلاین! جان هر کسی که دوست داری من جمله ما کاربران! نظرات این کاربران را به مقام فوق الذکر انتقال می دهید یا نه؟ انصافاً می خواهیم بدانیم نظر ایشان در قبال این نظرات چیست؟ آیا ایشان به همین راحتی می توانند چشم بر روی این نظرات ببندند و ادعاهای خود را تکرار کنند؟ لطفا جواب بدهید.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    36 0
    شما فعلا برای همین جوونهایی که توی خونه موندن و در سن پیری هنوز ما مجبوریم بهشون پول تو جیبی بدیم و از خروسخون صبح تا بوق شب کار می کنیم تا مخارجشون تامین بشه یک کار و مشغله ای فراهم بفرمایید تا از خانه ما پدرو مادرها برن بلکه ما یک نفسی بکشیم. والا من خودم بیست سالم بود که از خونه بابام رفتم و جایی مستاجر شدم و خرج خودم رو درآوردم. بعضی وقتها به وضعیت پدرو مادرهای خودمون غبطه می خورم. والا رسم نبود پدرو مادری بچه اش رو تا 35 سالگی به کولش بکشه. باور کنید که دیگه توان نداریم اما بچه امون رو که نمی تونیم بذاریم دم در.
  • مهرداد IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    31 0
    اگر هر خانواده به طور متوسط 2.1 فرزند داشته باشد معنایش این نیست که جمعیت ثابت می ماند، معنایش این است که: به ازای هر پدر و مادر، دو فرزند داریم، یعنی اگر به محض تولد هر دو فرزند، همزمان فوت پدر و مادر هم اتفاق بیفتد (که چنین چیزی به عنوان یک رویداد معمول نیست)، جمعیت ثابت می ماند و در غیر اینصورت با 2.1 فرزند در هر خانواده، کماکان رشد جمعیت مثبت خواهد بود و تنها به سطح جایگزینی رسیده ایم." لطفا یکی به این فرد مسئول بفرماید که جواب متن بالا را به صورت علمی و مستند به متون علمی اعلام نمایند.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    33 0
    برو بابا خطر گشنگی مردم چی؟
  • بدون نام IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    34 0
    نسل کی؟!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    33 0
    فکر یارانشونم باش از کجا میارین؟ تولید و فروش نفت که سال به سال کمتر میشه مگر که قیمت دلار بازار رو 20000 تومان کنید!!!!
  • جواد IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    36 0
    ملت نمیتونند زن بگیرند تازه اگر هم بگیرند چماق مسکن و بیکاری و تورم رو سرشونه حالا شما میخوایید جمعیت رو هم بالا ببرید؟!!آخه مگه زوریه؟شما برید پیش شرط ها رو درست کنید.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    31 0
    هیچ مشکلی در جامعه وجود نداره و همچی آرومه
  • بدون نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    27 0
    لطفا همه نظرات رو بگذارید مال من رو نگذاشتید
  • سام IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    30 0
    خدا را شکر از نظرات شما عزیزان فهمیدم که ان شا الله دیکه جمعیتمون با وعده ووعید زیاد نمیشه کاش والدین ما هم در دهه 60 یه ذره فکر میکردن تازه اون موقع وضعیت هم بدتر بود چون جنک بود
  • سام IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    40 0
    بی صبرانه منتظر روزی هستیم که رشد جمعیت منفی شود باید آن روز جشن ملی کرفت ونشان خواهد داد در حال بیشرفت هستیم
  • ختن IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    35 0
    چه خوب!
  • بدون نام IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    39 0
    نمیدونم هیچ خبری تا حالا اینقدر کامنت داشته؟ خبر ان لاین جواب بده
    • گروه جامعه IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      16 6
      با تشکر از دقت توجه شما کاربر گرامی؛ قطعا خبرهای پر کامنت تری هم در خبرآنلاین وجود دارند؛ به عنوان مثال به خبرهای نظرسنجی چهره سال رجوع کنید
  • بدون نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۳
    24 0
    یعنی دیگه واسه این خبر نظری نبوده؟
  • بدون نام IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۳
    15 0
    نظرات رو نگاه کردم.یک نظر مساعد در این رابطه داده نشده.مسولان واقعا به فکر این باشند که مشکل گرانی و...کنترل کنند.جمعیت روند سالم خودش رو دنبال میکنه.انصافا اینهمه مردم رو بیفکر تلقی نکنین.
  • بهمن IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۰
    17 0
    به امید ایران 50میلیونی انشاالله
  • مظهر IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
    4 0
    من چند سال قبل مدرکمو گرفتم شغلی گیر نیومد الانم هرجا میرم شرط سنی دارن چه خاکی سرکنیم اگه این خانم آگهی های فروش کلیه وبچه های کار سر چهارراهها ومحلات فقیر نشین رو ببینه باز هم همینو میگه از من به همه نصیحت گوش ندین من که دو تا بچه دارم آینده بچه ها برام شده کابوس .ازدواج کنین اما بچه دار نشین اونا چه گناهی دارن چرا اونا رو با بدبختی های خودمون سهیم کنیم این خانم اگه راست میگه مشکل بیکاری وازدواج رو حل کنه رشد منفی پیشکش .
  • بدون نام CH ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    0 0
    من مادر دو فرزند هستم - من وهمسرم روزي هزار بار خودمان را به خاطر قرار دادن فرزندان دلبندمان در اين شرايط بسيار وحشتناك لعنت مي كنيم - هيچوقت شما ظلمي كه ما به فرزندانمان را كرديم نكنيد