وزیر بهداشت هم به جمع حامیان افزایش جمعیت پیوست. تا پیش از این وزارت بهداشت دربرابر شایعاتی که حکایت از پایان سیاست کنترل جمعیت داشت، واکنش منفی داشت.

امید کریمی: مرضیه وحید دستجردی، ظهر پنج شنبه 27 بهمن در مراسم رونمایی از نقشه تحول نظام سلامت از کاهش رشد جمعیت ایران اظهار نگرانی کرد. او در جمع خبرنگاران گفت: "نرخ رشد جمعیت کشور به 1.3 درصد رسیده است که نشان‌دهنده کاهش سریع رشد جمعیت است. اگر با همین آهنگ پیش برویم، نرخ رشد جمعیت در آینده‌ای نزدیک منفی می‌شود."

وزیر بهداشت گفت: "در برخی نقاط کشور با شیب تند نزولی مواجهیم و باید جلوی کاهش شیب رشد جمعیت را در برخی نقاط بگیریم ولی در برخی نقاط دیگر کشور باید رشد جمعیت را کنترل کنیم."

به گفته وحید دستجردی  در نقشه جامع نظام سلامت نرخ رشد جمعیت اکنون 1.3 درصد است که کاهش جدی و سریعی بوده است: "اگر با این روند پیش برویم ممکن است رشد جمعیت منفی شود که به شاخص‌های توسعه انسانی صدمه می‌زند. باید به افزایش نرخ رشد جمعیت کمک کنیم که البته این امر کاری بین‌ بخشی است اما وزارت بهداشت هم باید تلاش‌های خود را انجام دهد."

او راهکارهای افزایش نرخ رشد جمعیت را بسترسازی برای ازدواج، افزایش آمار ازدواج، فرزندآوری با توجه به سلامت دانست: "تمام این مسائل در 87 برنامه ملی سلامت دیده شده. همچنین برای پاسخگویی به اقشار مختلف برنامه‌های زیادی را مد نظر داریم به عنوان مثال برای پاسخگویی بهتر به سلامت زنان به عنوان محور خانواده و اجتماع بیمارستان‌های جامع زنان را طراحی کردیم تا تمام خدمات مربوط به آنها در یک مرکز ارائه شود."

یکی دو روز پیش، شهلا کاظمی پور معاون پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه آماری درباره میزان زاد و ولد در ایران ارائه داد. او گفت: "بر اساس آماری که ثبت‌ احوال به ما اعلام کرده شاخص تعداد کل فرزندان کاهش یافته است. بررسی تحولات جمعیتی در ایران نشان می‌دهد رقم 6.5 فرزند در اوایل انقلاب بتدریج کم شده تا این‌که در سال‌های اخیر به 1.8 فرزند رسیده، طبق آمار، اگر زوج‌ها به طور متوسط 2.1 فرزند داشته باشند و فرزندان جایگزین آنها شوند، جمعیت ثابت می‌ماند و این 0.1 درصد نیز به دلیل احتمال فوت فرزندان لحاظ شده است. اگر تعداد فرزندان والدین کمتر از این مقدار باشد، جمعیت جایگزین نمی‌شود و هر چه این‌ رقم کم شود، تعداد کل فرزندان زوجین کم می‌شود."

پیش از این زهرا سجادی معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ضمن اعلام نامطلوب بودن رشد کمتر از دو درصدی جمعیت ایران، به خبرآنلاین گفته بود: "تمام کسانی که بر کنترل جمعیت تبلیغ می کنند بر مسائل اقتصادی مانور می دهند در حالی که همین نیروی جوان برای خانواده ها در آینده پتانسیل کار و تلاش است و می تواند منبع درآمدی برای آنها باشد."

 

بیمارستان زنان، به تعداد دانشگاه های علوم پزشکی

وزیر بهداشت به برنامه کشوری در زمینه سلامت زنان اشاره کرد و گفت: "قرار شد در هر دانشگاه علوم پزشکی کشور حداقل یک بیمارستان جامع زنان داشته باشیم.
خانم وزیر، همچنین خبر از افزایش زایمان های طبیعی داد: "میزان زایمان‌های طبیعی در بیمارستان‌های دولتی و آموزشی افزایش یافته است و رسانه‌ها باید فرهنگ زایمان طبیعی در جامعه را نهادینه‌سازی کنند. شاخص میزان زایمان طبیعی و سزارین در ارزشیابی و اعتباربخشی بیمارستان‌ها لحاظ می‌شود."

 

ایرانیها در 1404 باید سلامت ترین مردم دنیا باشند

وحید دستجردی همچنین با اشاره به اینکه سلامت یک هدف آرمانی در همه کشورها است، گفت: در نقشه جامع علمی کشورو در سند چشم انداز به بخش سلامت به طور ویژه توجه شده و در ایران 1404 مردم ما باید سلامت ترین مردم در دنیا باشند."

او درباره نقشه جامع تحول نظام سلامت گفت: "این نقشه راهکارها و سیاستهای ما را در ارائه خدمات بهداشتی درمانی روشن کرده و برنامه های همه دست اندرکاران نظام سلامت را در بر می گیرد. این نقشه خدمات درمانی را هدفمند می کند،‌ نقشه تحول نظام سلامت نشان دهنده راه برای ارائه خدمات درمانی است و با تدوین نقشه جامع نظام سلامت در کشور خدمات بهداشتی درمانی هدفمند اجرا می شود."

به گفته وزیر بهداشت  این نقشه بر اساس الگوی اسلامی طراحی شده است: "اگر بخواهیم این نقشه موفق باشد باید قطعاً بومی گرایی آن رعایت شود. امیدواریم بتوانیم با این اقدامات اساسی که برای تدوین این نقشه صورت گرفته و برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری است از تمامی شاخص ها در حوزه سلامت بیشترین استفاده را ببریم."

 

کمبود دارو شایعه است

وزیر بهداشت همچنین درباره تاثیر تحریم‌ها بر دارو و غذا گفت: "با همکاری بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو ارز به قیمت سابق در اختیار شرکت‌های دارویی قرار می‌گیرد و مشکلی در زمینه تأمین دارو نداریم."

او گفت: "کمبود دارو شایعه است. هیچ مشکلی نداریم. گاهی شایعه‌ای در کشور می‌پیچد و این ذهنیت برای بیماران ایجاد می‌شود که دارو کم است که همین موضوع سبب می‌شود تا بیماران داروی بیشتری درخواست کنند ولی واقعیت این است که با وجود تحریم‌ها هیچ مشکلی در زمینه تأمین مواد اولیه دارو، تولید دارو و تأمین داروهای وارداتی نداریم."

 

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 69
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    313 4
    طرز تفکر فرزند بیشتر برای جوامعی مفید هست که دولت به نوزاد به چشم یک نیروی کار مفید برای ۲۵-۲۰ سال آینده نگاه می‌کند و برای تمامی‌ مراحل رشد اون نوزاد برنامه ریزی دارد، نه برای ایران که کوچکترین کمکی‌ از سو‌ی دولت به والدین نمی‌شود و برنامه ریزی مناسبی هم برای تعلیم و تربیت کودکان ندارد.
    • بدون نام US ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      97 1
      آفرين بر شما ايكاش مسئولين و مردم اين نظر رو مي خوندند و روش فكر مي كردند
    • محسن IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      54 0
      افرین بر گوینده
  • مهرداد IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    نوشته اید: "طبق آمار، اگر زوج‌ها به طور متوسط 2.1 فرزند داشته باشند و فرزندان جایگزین آنها شوند، جمعیت ثابت می‌ماند"، این جمله اساسا اشتباه است، اگر هر خانواده به طور متوسط 2.1 فرزند داشته باشد معنایش این نیست که جمعیت ثابت می ماند، معنایش این است که: به ازای هر پدر و مادر، دو فرزند داریم، یعنی اگر به محض تولد هر دو فرزند، همزمان فوت پدر و مادر هم اتفاق بیفتد (که چنین چیزی به عنوان یک رویداد معمول نیست)، جمعیت ثابت می ماند و در غیر اینصورت با 2.1 فرزند در هر خانواده، کماکان رشد جمعیت مثبت خواهد بود و تنها به سطح جایگزینی رسیده ایم.
    • بدون نام IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      32 3
      با سلام اونهایی که نظر منفی دادن لطفا بگن چرا جملات بالا اشتباه است.
    • سارا IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
      1 3
      اون یک دهم رو برای مرگ و میر در نظر می گیرند آقای مهرداد.
    • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
      10 1
      به عنوان یک جمعیت شناس نظرات مهرداد را تایید می کنم
  • بدون نام US ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    304 8
    خداروشکر که صفر میشه! بچه ای که آینده ی مالی و تحصیلی و حتی کاری نداره به دنیا نیاد بهتره!
    • بدون نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      105 2
      دهنتو باید طلا بگیرن, گل گفتی رفیق
    • بدون نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      96 2
      واقعا بهترین حرفی بود که میشد گفت, دمت گرم
    • بدون نام IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      11 0
      احسنت کل کفتی
  • جاسم IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    218 4
    رشد که منفی میشه بماند ممکنه با این فشار اقتصادی نسل مونهم منقرض بشه
    • بدون نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      58 4
      واقعا
    • بدون نام IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      57 4
      گل گفتی
  • ناشنا IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    201 4
    دولت از عهده نیازهای جمعیت فعلی ایران برنمی آید هنوز درکلاسهای مدارس ایران با جمعیت 35 تا 40 نفری مواجه هستیم و جوانانی که آینده ای نامعلوم دارند ( فقر - بیکاری - عدم وجود شرایط برای ادامه تحصیل ) . دولت به جای آنکه پیشنهاد برای ازدیاد جمعیت بدهد بهتراست فکری به حال هوای سرطان زا شهرهای ایران کند که هر روزه قربانی می گیرد.
    • بدون نام IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      56 2
      افر ین بر تو
  • علیرضا IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    178 6
    هر چه رشد جمعیت کمتر باشه سطح رفاه و طول عمر هم بالاتره. دغدغه خانواده ها هم برای آینده فرزندشان کمتره. هزینه دولت برای سرمایه گذاری در امور مختلف هم کاهش مییابد. در ضمن کشورهایی با رشد جمعیت پایین، بالاترین سطح رفاه را دارند. مثل کشورهای اسکاندیناوی.
    • بدون نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      68 4
      متاسفانه تا زمانی که این جمله ها مثل بچه روزی خودش رو هم میاره یا ازدواج کنید تا شرایط مالیتون خوب بشه رو میگن چیزی جلو نمیره
  • بدون نام IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    97 3
    فرزند کمتر زندگی بهتر آسایش بیشتر
  • بدون نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    81 4
    جمعيت تنها چيزيه كه به راحتي ميشه وارد كرد ولي به همين راحتي نميشه اخراج كرد. بنابراين اگه بعدا جمعيت كم آورديم ميتونيم وارد كنيم. اما اگه زياد آورديم نميتويم اخراجش كنيم.
  • سارا US ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    105 1
    شما بیا فعلا ما دهه شصتیا رو جمع و جور کن که از همه نظر زیر فشار بودیم و هستیم بعد به فکر نسل بعد باش! بعدم کمبود دارو شایعه است؟؟؟ چه 1 ساله دوست من داروش 1 ماه نایاب شده بود! الان اومده 50 درصد گرونتر شده!! دم خروسو باور کنم یا قسم حضرت عباسو خانم وزیر؟؟؟؟
  • علی IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    91 3
    اخه بچه بدون کار و اینده بیاد به دنیا که مثل ما افسرده بشه بزار منفی بشه من ۲۶ سالمه اما به شدت افسرده و نگران ایندهام
    • بدون نام IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      45 0
      کدوم آینده؟ به 30سال که برسیم باید به فکر آخرت باشیم
  • بدون نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    81 16
    من که تازه ازدواج کردم بعد از 33 سال و 30 میلیون هزینه کردن که اونم صدقه سر همه فاملیلها این پولو به من دادند!!به زنم گفتم بچه نمیخام اونم قبول کرده اگه خدای ناخواسته بچه دار بشیم سریع میریم سقطش میکنیم!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      25 2
      خدای نا کرده
  • بدون نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    44 2
    قرار شد در هر دانشگاه علوم پزشکی کشور حداقل یک بیمارستان جامع زنان داشته باشیم. شما به فکر تربیت دانشجوی پزشکی هستید یا سلامت زنان؟!
  • بدون نام IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    69 3
    ایران حالا حالاها باید سیاست فرزند کمتر زندگی بهتر رو ادامه بده، تا وقتی مردم به یک سطح رفاه حداقلی برسن
  • حسین IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    35 5
    این خانوم مگه وزیر رییس جمهور نیست؟پس چرا حرف خلاف نظر رییس جمهوری میزنه؟؟بالاخره بچه دار بشیم یا نشیم؟!!!بابا عجب دولته بامزه ای این دولت ما!!!
  • بدون نام IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    68 4
    من وقتی به گذشته خودم نگاه میکنم و میبینم که چقدر سختی کشیدم و چقدر سختی در آینده باید بکشم واقعا حاضر نیستم یه انسان دیگه ای رو به این دنیا بیارم حتی اگر میلیاردر هم بودم حاضر نبودم این کار رو بکنم.راستی من 21 سا لمه.
  • بدون نام US ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    49 2
    وقتی نگاه به جمعیت و انسانها نگاه ابزاری است و به انسان به شکل نیروی کار و پارامتری برای تعادل قوا نگاه می شود،نبلید انتظار داشته باشیم رفاه اجتماعی و سطح امکانات برای متولیان امور اهمیت داشته باشد.
  • اميد IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    41 3
    واقعا بهتر نيست بجاي اين قبيل كارها كه نه فكر توش هست نه نظر مثبت هيچ كارشناسي را به همراه نداره براي اين تورم كه داره كمر ملت ميشكنه فكري بشه
  • احمدی IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    50 2
    در این مملکت 40 ملیون اضافی هستند که باقی راحت زندگی کنند اولش هم من مهندس متخصص با مدرک دانشگاهی از ایران والمان
  • سینا IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    9 68
    علیرضا جان شما فکر میکنید اگر رشد جمعیت ما کم شد سطح رفاه اجتماعیمون میره بالا؟ زهی خیال باطل
  • فرحناز IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    60 2
    اینکه خیلی خوبه با این وضعیت اقتصادی ای کاش خانواده من فکر امروز رو کرده بودن تا من این همه ازار نبینم من 7 ساله ازدواج کردم و مستاجر و مشکلات مالی میشه بگین اگه بچه بیارم کی خرجش رو میده یا همین حالا که دم عید کی میخواد براش لباس بخره ترو خدا دست از سر مردم بردارین تا مشکلات خودشون بمیرن
  • popo IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    54 2
    من موندم ما چه گیری دادیم که جمعیت رو افزایش بدیم بابا اول بیایم شرایط رو واسه ازدواج مهیا کنیم الان وقتی سن ازدواج داره کم کم در پسران بین 30 تا 35 و دختران بین 27 تا 30 میرسه میل و حوصله به داشتن بچه نیز کم میشه الان نزدیکان خود من هر کی ازدواج کرده یا میل به بچه نداره یا آخرش یه بچه میاره در کل با کاهش جمعیت با توجه به نداشتن سیاستهای اقصادی توسط دولت موافقم
  • بدون نام IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    62 1
    واقعا شعار فرزند کمتر زندکی بهترعلمی بود
  • بدون نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    68 1
    ناقلامثل اینکه تو مترو جای خالی پیداکردی که تقاضای افزایش جمعیت میکنی
  • امید IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    64 2
    با این وضعیت اقتصادی کسی حتی به فکر ازدواج نیست چه برسه به تولید نسل. شما اول به فکر ازدواجش باشین بعد. میگن یکی پول نداشت نون بخوره پیاز خورد اشتهاش باز شه.
  • سعید IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    76 1
    خوب منفی بشه چه بهتر . همین الانشم ان میلیون تا آدم بیکار داریم که نون ندارن بخورند . چرخ اقتصاد اضافه دارید که برای چرخوندنش آدم کم دارید که حالا دنبال اضافه کردن جمعیت هستید ؟
  • بدون نام IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    91 3
    جناب ! من خودم همین حالاش هم زیادی زندم و روزی صد بار آرزوی مرگ دارم . با این حال برم زن بگیرم؟ بچه کجا بود دیگه؟ شما خوابی یا بیدار؟ یک نگاهی به جامعت بندازی بد نیست .
    • امير IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      30 0
      ايول داداش.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    55 0
    آخی!اوضاع اقتصادی اینقدر خرابه که داریم له می شیم.چرا خبر آنلاین نمیای یک نظر سنجی در مورد اقتصاد بذاری که ببینی مردم چقدر راضی هستند؟؟؟؟؟ بچه هزینه داره.اولین حرفی که بزرگترها می زدند در گذشته خدا دهن باز رو روزی میده.اما حالا این همه گشنه از کجا اومده؟؟؟ با ماهی 400.000 تومن میشه خودتو بچرخونی که بتونی بچه ات رو بچرخونی.؟برای سومین سال متوالی هست که نتونستم عید برای خودم حتی یک دست لباس نو بگیرم.توی یکسال فقط یک پیراهن خریدم و یک شلوار که مجبور شدم بخرم.اونم یک چیز خیلی خیلی معمولی.لیسانس هم دارم.قبلا پدرم یک شقه کامل گوسفند در ماه می خرید.خانواده جمعیتی اما الآن ماهی 3کیلو می خره.
  • بدون نام IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    43 0
    خدا از دهنت بشنوه خانم دکتر خدا کنه رشد منفی بشه که این جمعیت زیاد فاجعه باره.
  • محمد جواد IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    21 0
    به نظر من هم مشکلی نیست ما که همه چیزا رو وارد میکنم کم که آوردیم از دور ورا وارد میکنیم بعدش یه پلاک داخلی بهش میدیم برای تردد حل شد همین این که دیگه دغدقه نداره
  • بدون نام US ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    45 0
    ای کاش شعار فرزند کمتر زودتر عملی میشد بلکه من 27 ساله به وجود نمیومدم و این وضع خراب رو نمیدیدم و روزی چند بار ارزوی مرگ نمیکردم
  • بدون نام IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    23 5
    من واقعا هنوزم که هنوزه نمیدونم چرا پسرا باید برن سربازی؟
    • بدون نام IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
      4 1
      یعنی دخترا برن سربازی ؟ یا ربات از ژاپن وارد کنیم ؟
    • بدون نام IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
      2 0
      همه جا که حقوق مساوی میخواین. سربازی هم باید برید شما دخترا.
  • بدون نام IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    6 30
    الان با این وضعیت بیکاری و مشکلات عدیده اقتصادی که در کشور داریم هیچکس جرات ازدواج کردن را نداردو سن ازدواج در بین جوانان چه پسر و چه دختر هر روز دارد بالا تر میرود.طبق اماری که اعلام شده الان در کشور 3000 زندانی مهریه داریم که این عامل خود باعث ترس پسران برای ازدواج شده و امار طلاق در کشور بر امار ازدواج پیشی گرفته.اقای احمدی نژاد خوب حرفی زدند اگر یادتان باشد که گفتند با این روند رشد جمعیت کشور تا 40 سال دیگر دیگر نامی از ایران باقی نمی ماند.اگر خودمان مساءل اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را کنار هم بگذاریم و یک مقایسه با وضعیت فعلی کشور کنیم متوجه میشویم که حرف ایشان کاملا بر اساس حساب و کتاب بوده است و زیاد هم بیراهه نگفته است.مخصوصا در این زمینه.
  • بدون نام US ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    41 1
    حالا حالاها حامیان افزایش جمعیت باید در صف بمانند.
  • بدون نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    41 0
    با سلام نظر همه رو خوندم و با همشون موافقم ما 8 تا خواهر و برادریم که البته بین سن 30 تا 40 و تعداد نوه ها 9 تا و اصلا تمایلی به زیاد کردن آن نیستیم چون خودمون عقده و حسرت خیلی چیزها از بچگی تو دلمونه من خودم دوران کودکی بسیار بدی داشتم استرس جنگ تورم اقتصادی و وقتی ازدواج کردم تا مدتی اصلا دلم نمی خواست بچه دار شم تازه با نگاهی که به فامیل دارم تعدادی از آنها اصلا بچه دار نشدن خدا می دونه زمان جنگ چه بلایی سر آنها اومده که هر چی خرج می کنند بچه دار نمی شن تو رو خدا دیگه این طرح را نریزین به جاش به مشکلات ما فکر کنین به مشکلات ماهایی که چند ساله ازدواج کردیم حسرت یک شغل خوب و ثابت یک خونه خوب به دلمونه یعنی نه کودکی خوب و نه بزرگسالی خوب درس هم که خوندیم فایده ای نداشت!!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    2 66
    بطور معمول تعداد فرزندان دختر از پسر بیشتر است تعداد کسانی که ازدواج می کنند 100% جوانان کشور نیست انواع بیماری ها , سرطان ها و مرگ های ناگهانی و ... از عامل مرگ و میر انسان است که در جامعه ما کم نیست مهاجرت به خارج از کشور برای زندگی از جمعیت کشور کم می کند. .... جوامعی که پیر می شوند هزینه های وحشتناکی خواهند داشت چون افراد پیر بیشتر از جوانان مریض می شوند و نیاز به مراقبت دارند و باید از سوی نیروی کار جوان که در جامعه مشغول کار است هزینه های آنها رو تامین کرد و اگر نتوانید هزینه های آنها را تامین کنید فاجعه خواهد شد. این یک واقعیت است که ایرانیان کم هسنتد !! و باید بیشتر از اینها باشند و باشیم!!! حالا یا خودمون باید این کارو بکنیم یا مهاجر قبول کنیم انتخاب با شماست!!!
    • آرمین IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
      10 0
      برادر "جا نداریم" یعنی چی؟ پدر و مادر ما دنبال خانه های صد متری بودند. ما هم باید دنبال 60 متری باشیم. لابد فرزندانمان هم باید در سوییت های 40 متری زندگی کنند. ایران 2 صحرای بزرگ دارد و با کاستن مناطق نیمه بیابانی و کوهستانی از آن، فقط یک سوم زمین هایش قابلیت پذیرش جمعیت دارد. تراکم جمعیت در ایران (نسبت به زمین های قابل کشت و زندگی) 400 نفر در کیلومتر مربع است. این رقم در آمریکا 180 نفر به ازای هر کیلومتر مربع است. جـــــــــــا و امکـــــــــانات نداریـــــــــــــــــــــــــــــــــــــم.
  • بدون نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    26 0
    فرزند کمتر زندگی بهتر اسایش بیشتر با این فشار زندگی دیگه کسی ریسک بچه دار شدن نمیکنه این برای کسانی خوبه که تصمیم گیرنده هستند و قانون من در اوردی وضع میکنند دیگه کسی به این توصیه ها توجی نداره فرهنگ مردم بالا رفته (( لطفا نمایش دهید )
  • پولپرست IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    51 1
    آقا این 3000،000،000،000 تومن ما چی شد ؟
  • بدون نام US ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    21 6
    اتفاقا آقا دکتر ها که متخصص زنان اند بیشتر از خانم دکتر ها که متخصص زنان اند مشتری دارند .
  • بدون نام US ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    10 25
    چرا وزارت بهداشت برنامه ایی نمی ریزد تا از آقایون دکتر ها که متخصص زنان اند فقط در دانشگاه و تدریس استفاده شود؟
  • بدون نام US ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    14 0
    پس چرا داروخانه ها قیمت های داروهای خارجی را گران کرده اند؟!
  • بدون نام US ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    6 21
    آفرین خانم دکتر ، این را تیتر می زدید واضح تر بود "در برخی نقاط کشور با شیب تند نزولی مواجهیم و باید جلوی کاهش شیب رشد جمعیت را در برخی نقاط بگیریم ولی در برخی نقاط دیگر کشور باید رشد جمعیت را کنترل کنیم"
    • بدون نام IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      2 0
      برادر اونجایی که شیبش تنده به خاطر نبودن آب و امکاناته همه جا باید جمعیت کنترل بشه
  • بماند IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    34 0
    دلتون خوشه، تا درس ليسانس تموم ميشه سربازي شروع ميشه ( بماند كه مدت سربازي رو زياد هم كردن )، تاسربازي تموم ميشه ميبيني كار نيست ميري فوق مي خوني برميگردي ميبيني ٣٠ سالته و خيلي كم كار مياد، ميري دكتري ميگيري كه بري يكجا تدريس كني ميشه ٣٦ سال. ديگه اونموقع نه حوصله ازدواج هست نه هنوز پول كافي داري پس بيخيال
  • بدون نام IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    23 0
    باید خوشحال باشید. اینکه امکانات موجود کفاف افزایش جمعیت را نمیدهد. و برای وضع موجود نیز کفاف نمیکند.
  • بدون نام IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    37 0
    ای بابا دلتون خوشه من با خانمم دونفری جون میکنیم توی یه شهر دور افتاده کشور با بی امکاناتی با یک فرزند ماهی 650 هزار تومن قسط و دانشجوی دانشگاه ازاد بود ن که جای خود دارد از عهده اش بر نمیائیم که باز بخواد یکی اضافه کنیم الانش فقط رنده ایم خدا بخیر کنه که با این اقتصاد گوهر بار کشورمان که توانائی خرید مردمش هر روز به صفر نزدیک تر میشه ایا بازم جای افزایش جمعیت هست؟
  • م IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    58 1
    من یکی که حاضر نیستم یه بچه دیگه رو بدبخت کنم. نسلی که اگه بدنیا بیاد هیچ آینده ای نداره، همون بهتره که از اول نیاد.
    • بدون نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۳
      1 1
      اي کاش جمعيت کشور الان 55ميليون بود همه چي عالي بود.
  • بدون نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
    8 0
    متاسفم !!
  • ابراهيم IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
    19 0
    اين خانم وزير به جاي اين حرفها بهتره بره ببينه دليل مهاجرت ساليانه دويست هزار نفر مغز هاي آماده كار چيه يا بررسي كنه چرا جاده ها كم عرض ايران ساليانه بيست و پنج هزار نفر را به كشتن ميدن و دويست وپنجاه هزار نفر را براي هميشه معلول ميكنند و يا چرا چند هزار نفر بر اثر آلودگي هوا ازبين ميروند و.....اونوقت اگه ديگه از اين حرفها زد .
  • آرش IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
    14 0
    به نام خدا به نظرمن در شرایط حالاقتصادی واجتماعی و ... خانواده ها زیاد راغب به داشتن فرزند نیستند چون علاوه بر عدم وجود پشتوانه های مالی و عدم تامین آینده خانوار و فرزندان از طرف دولت تنها چیزی که نسیب زوجین میشه ایجاد استرس و ناتوانی های پی در پی در بخش اقتصادی و اجتماعی و ... خواهدبود. به نظر من در شرایط حال که جمعیت جوان کشور (نظیر امثال بنده) که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند هنوزوارد بازار کار ندند و این مهم موجب ایجاد نگرانی های متعددی از بابت آینده جوان خواهد بود. به نظر من در صورتی جمعیت افزایش پیدا میکنه که دولت به اونهابه چشم یک نیروی کار و پشتوانه نگاه کنه نه موضوع دیگه ای (!!) در هر صورت من مخالف افزایش جمعیت هستم چون نه کشور توان ایجاد توازن رو داره نه نه خانواده ها راضینیستند.
  • علی IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۸
    0 0
    تشکر می کنم