آیا زمان دو بچه داشتن به پایان رسیده است و با رشد منفی که کارشناسان اخیرا به آن اشاره می کنند باید سیاست تنظیم خانواده را فراموش کرد؟

زهرا تالانی:کسانی که نگران منفی شدن رشد جمعیت در ایران هستند، معتقدند اگر نرخ باروری به کمتر از 2‌/‌1 درصد برسد، زنگ خطری برای رشد جمعیت خواهد بود.در حال حاضر هر مادر به طور متوسط کمتر از 2 فرزند به دنیا می‌آورد. چنانچه با این سرعت نرخ باروری کاهش یابد، ممکن است رشد جمعیت‌مان در سال‌های بعد به صفر نزدیک شود و کاهش پیدا کند.
برخی از خانواده ها اما هنوز به این شعار وفادار هستند و مشکلات اقتصادی را دلیل آن می دانند هرچند که زهرا سجادی معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در گفت وگو با خبرآنلاین معتقد است که " تمام کسانی که بر روی کنترل جمعیت تبلیغ می کنند بر مسائل اقتصادی مانور می دهند در حالیکه همین نیروی جوان برای خانواده ها در آینده پتانسیل کار و تلاش است و می تواند منبع درآمدی برای آنها باشد."


هر 10 زوج ایرانی 18 فرزند دارند
بررسی تحولات جمعیتی ایران نشان می‌دهد رقم 6 فرزند در اوایل انقلاب بتدریج کم شده تا این‌که در سال‌های اخیر به 8‌/‌1 فرزند رسیده است.
شهلا کاظمی‌پور، معاون پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه در این خصوص به مهر می‌گوید: طبق بررسی‌هایی که ما داشته‌ایم و نیز بر اساس آماری که ثبت‌ احوال به ما اعلام کرده شاخص تعداد کل فرزندان کاهش یافته است.
وی با اعلام این‌که بررسی تحولات جمعیتی در ایران نشان می‌دهد رقم 5‌/‌6 فرزند در اوایل انقلاب بتدریج کم شده تا این‌که در سال‌های اخیر به 8‌/‌1 فرزند رسیده، به مهر می‌گوید: طبق آمار، اگر زوج‌ها به طور متوسط 1‌/‌2 فرزند داشته باشند و فرزندان جایگزین آنها شوند، جمعیت ثابت می‌ماند و این 1‌/‌0 نیز به دلیل احتمال فوت فرزندان لحاظ شده است.
به گفته کاظمی پور اگر تعداد فرزندان والدین کمتر از این مقدار باشد، جمعیت جایگزین نمی‌شود و هر چه این‌ رقم کم شود، تعداد کل فرزندان زوجین کم می‌شود.
در واقع عدد 8‌/‌1 فرزند یعنی به طور متوسط هر 10 زوج 18 فرزند دارند. به این معنی که یا یک بچه دارند یا 2 بچه. در مورد خانواده‌هایی که یک فرزند دبستانی دارند، احتمال این‌که خانواده در آینده یک بچه دیگر هم بیاورد هست، اما تعداد فرزندان از 2 نفر تجاوز نمی‌کند.


موالید در استانهای کشور
مطابق اعلام اداره جمعیت و تنظیم خانواده وزارت بهداشت، میزان بیشترین باروری با استفاده از اطلاعات ثبتی در سال 1388 مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان با 3 فرزند برای هر زن و بعد از آن استان‌های هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان با 2/2 فرزند برای هر زن محاسبه شده است.
همچنین کمترین میزان باروری در سال 88 مربوط به استان‌های گیلان با 2/1 فرزند برای هر زن و استان‌های تهران، مازندران و مرکزی با 4/1 فرزند برای هر زن محاسبه شده است. همچنین با استفاده از داده‌های ثبتی سال 88 بیشترین میزان باروری ویژه سنی در این سال مربوط به گروه سنی 25 تا 29 ساله است و همچنین میانگین سنی مادرانی که در سال 88 فرزند زنده به دنیا آورده‌اند برابر با 27 سال است.


کنترل جمعیت خوب یا بد؟
در مورد افزایش جمعیت کاظمی پور می گوید: آنجا که مسکن بعد از خوراک اساسی‏ترین نیاز جامعه‏ است،تأمین آن معمولا یکی از مشکلات دولتهاست.نیاز به‏ مسکن از چند عامل ناشی می‏شود که عبارتند از:رشد طبیعی جمعیت،رشد ناشی از مهاجرت،استهلاک‏ واحدهای مسکونی(زیرا واحد مسکونی بهرحال مستهلک‏ می‏شود)و تبدیل واحدهای غیراستاندارد مثل کپرها و چادر و حصیر به واحد استاندارد.
وی ادامه می دهد: بنابراین اگر حتی جمعیت کشور اضافه هم نشود دولت‏ برای تامین مسکن به یک سری سرمایه‏گذاری نیاز دارد. حالا علاوه‏بر این مساله وقتی رشد طبیعی جمعیت که‏ اجتناب‏ناپذیر است نیز مطرح بشود و دولت مجبور باشد به‏ این جمعیت جدید نیز سرویس بدهد هر ساله باید تعدادی‏ واحد مسکونی جدید ساخته شود.
کاظمی پورمسکونی وجود داشته باشد درحالی‏که در کشور ما هر 4/1 خانوار در یک واحد مسکونی هستند.بنابراین اگر بخواهیم حتی وضعیت را طوری کنیم که در هر واحد مسکونی یک خانوار سکونت‏ داشته باشد برای هر 1000 خانوار به 400 واحد مسکونی‏ جدید احتیاج داریم.بنابراین در مجموع ما باید ابتدا وضع‏ موجود جمعیت را بشناسیم،بعد ببینیم نیازهایی که خود دولت‏ پذیرفته است که آنها را تامین کند تا چه حد است.سپس‏ باتوجه به امکانات موجود ببینیم که چه میزان جمعیت‏ می‏تواند ما را در همان حداقل‏ها نگاه دارد.
سجادی که از موافقان افزایش جمعیت است در این باره می گوید: کاهش جمعیت موجب نگرانی شده و رویکرد دولت دهم این است که با کاهش جمعیت و تولد کمتر مبارزه کند؛ به همین دلیل کتاب روانشناسی ازدواج و شکوه همسرداری کنترل جمعیت را به دانشجویان آموزش نمی‌دهد و به جای موضوع پیشگیری از بارداری، مسائل ارزشی را مطرح می‌کند و اقدامات لازم انجام شده است تا این کتاب از ترم بهمن امسال در دانشگاه‌های سراسر کشور تدریس شود.
45232


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 70
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    176 2
    كيفيت جمعيت بسيار مهمتر از كميت آن است اگر خانواده اي توان تربيت فرزند را داشته باشد داشتن فزرند بيشتر قابل قبول است اما خانواده اي كه به خاطر مثلا دريافت يارانه يا صرفا به علت توان مالي فرزند بيشتري داشته باشند و نيازهاي فرزند را فقط مادي ميبينند قطعا فرزندان شايسته اي نميتوانندبه جامعه ارائه دهند
    • بدون نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
      87 8
      بی موقع زن نگیرید- بی موقع بچه دار نشوید- به تعداد کافی بچه داشته باشید. اگر واقعاً فکر می کند ما نیاز به بچه بیشتر داریم سخت در اشتباه است. متاسفانه محققین عزیز ملاک هایی همچون کانادا، سوئیس و ... را برای ما می گذارند. نظام اجتماعی ما با آنها فرق می کند. آنها عمدتا اعتقادی به ازدواج دائم ندارند چه رسد به بچه دار شدن
  • بدون نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    169 5
    مگه داشتن فرزند بیشتر یا کمتر دستوراست؟ مگه مردم میشه به زور وادار به داشتن فرزند بیشتر کرد شما اول شرایط زندگی و تورم و اشتغال و بیکاری و اعتیاد و مسکن ملاحظه کنید. مگه میشه فردی که درآمدش کفاف زندگی نمی کند مجبور کنیم که 4 تا بچه داشته باشد امیدوارم که چاپ شود
  • بنده خدا IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    121 2
    بله ، زمان اين شعارها تمام شده حالا شعارمون اينه «ازدواج كنيد» ، آخه بايد ازدواجي باشد كه منجر به بچه دارشدن شود و مهم تر از آن بايد قدرت خريدي باشد كه آدم ازدواج كند.
  • حميد IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    97 32
    شعار سال: فرزند كمتر همسر بيشتر
    • بدون نام US ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      7 11
      ناز نفست پهلوون
    • فائزه IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      30 3
      جالب اینجاست که خبرآنلاین چنین سخنان و کامنت های بیهوده ای رو منتشر میکنه ولی چهار تا حرف حساب رو نه..واقعا برات متاسفم خبرآنلاین که ادعای اصلاح طلبی داری
    • آرمین IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
      4 4
      اصلاح طلبی؟ بابا این سایت مال اصول گراهاست!
  • reza IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    102 4
    کدام نیروی جوان در آینده واسه خانواده ها منبع درآمد میشه، کو کار که بخوایم درامد بیاریم، من که الان تو یک خانواده سنتی 8 نفره زندگی میکنم، تو سن 24 سالگی غیر از خرج هیچی واسه خانواده ام نداشتم، در حالی که بچه های فامیل ما که در یک خانواده 3 یا چهار نفره زندگی میکنن، الان خیلی از من موفق تر هستند، من حداثر کاری که میتونم انجام بدم، اینه که یک کار بخور نمیر پیدا کنم، که فقط دیگه تو سن 30 سالگی خرج رو دست بابام نذارم، وگرنه کو کمک و منبع درامد و اسه خانواده
  • بدون نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    157 2
    شما فکر اشتغال برای همین جمعیت کنونی باش
    • سیاوش IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      26 1
      ایشان هم درست میگوند ، الان من 2 تا پسر دارم به مدرسه دولتی هم میروند، امسال دولت برای 300 نفر دانش آموز سرانه حدود 1،350،000 تومان به حساب مدرسه ریخته! یعنی نفری 4500 تومان برای یکسال. کلا" مدارس دولتی توسط پول شخصی اولیا دارد اداره میشود. حلا بچه بیشتر مردم بیارند که چه؟ که بروند به مدرسه بی پول بدبخت دولتی؟ تازه یادم رفت بگم اداره مالیات هم هر سال از کمکهای مردمی مالیات از مدرسه مان میگیرد! که اینهم جای سوال دارد!
  • بدون نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    139 4
    جوک با مزه ای بود . مردم نان ندارند شکم خودشان را سیر کنند چه برسد به اینکه ازدواج کنند و بچه دار شوند. از خنده روده بر شدیم در مورد یک چیز دیگه جوک بگین ... فرزندان در آینده می توانند نیروی کار و کمک خرج خانواده باشند. بی خیال شو خودمون بیکاریم
  • بدون نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    92 2
    مساله اين نيست كه زوجين بچه هاي بيشتري داشته باشند. مشكل اساسي بالا رفتن سن ازدواج است كه خود منجر به كاهش مواليد شده. مشكلات اقتصادي اجازه ازدواج و قبول مسئوليت را به جوانان نمي دهد. در شرايط فعلي يك مرد نمي تواند وضعيت مالي خود را تا پايان يكماه ثابت نگهدارد. هيچ تضميني در ثبات وضعيت اقتصادي وي وجود ندارد. حال چگونه مسئوليت زن و فرزند را هم متحمل شود. هر انسان آينده نگري مي داند كه در چنين شرايطي نمي تواند با سرنوشت دو نفر ديگر بازي كند. بهتر است بجاي اين آمارها فكري بحال جوانان اين مملكت كنيد
  • محمد IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    119 6
    فرزند کمتر ... زندگی بهتر هر کس هر عقیده داشته باشه محترمه. ولی سعادت و رفاه فرد و خانواده و اجتماع در جمله بالا خلاصه میشه.
  • hdr IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    54 3
    پیشنهاد ميشود در اعداد ممیزدار به جای "/" از "." استفاده شود (1.2 به جای 1/2). از "/" برای اعداد کسری استفاده شود بهتر است(یک دوم=1/2).
    • سارا IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
      28 0
      صد بار گفتیم کو گوش شنوا....
  • بدون نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    86 4
    نه نباید این شعار را کنار گذاشت بلکه باید بیشتر ادامه داد با این اوضاع اقتصادی
  • بدون نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    119 6
    جمعيت كشور بسيار زياد و در حد فاجعه است وبايد كاهش يابد.
  • بدون نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    58 1
    لطفا در مورد سقطهای جنین که موارد آن بسیار زیاد شده هم مطلب بنویسید.معمولا هم مشکل پیرامون قلب نوزاد است.
    • مهدي IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      9 0
      منم خانوم برادرم همين مشكلو پيدا كرد تو ماه دوم مجبور شد چون قلب بچه ديگه نميزد بچه را سقط كنه دكتر ميگفت به خاطر الودگيه هوا و نوع بنزينهاي جديده خدا به دادمون برسه وگرنه بقيه كه مشغوله مديريته جهانند
  • m IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    109 3
    خواهش می کنم عوام فریبی نکنید تو این بحران اقتصادی داشتن یک بچه هم کابوسه خرج خودمون سرسام آوره چه برسه مایحتاج بچه- تازه تربیتش هم مسئله است الان که زوج باید هر دو روزی 10 ساعت کار کنند بچه زیر دست مربی مهد کودک یا پدر مادر بزرگ تربیت میشه و مادرش رو هم قبول نداره - یه خورده واقع بین باشید شعار ندید
  • بدون نام IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    47 2
    كلا هر شعاري كه ادعاي زندگي بهتر رو كنه بايد كنار گذاشته بشه
  • بدون نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    84 2
    نیروی جوان برای خانواده ها در آینده پتانسیل کار و تلاش است و می تواند منبع درآمدی برای آنها باشد. خانم خوب درس تاریخ رو حفظ کردی اما اون مال قدیم بود که بچه ها میشدند کشاورز و شکارچی
  • SD IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    18 35
    فرموده اند: تمام کسانی که بر روی کنترل جمعیت تبلیغ می کنند بر مسائل اقتصادی مانور می دهند در حالیکه همین نیروی جوان برای خانواده ها در آینده پتانسیل کار و تلاش است و می تواند منبع درآمدی برای آنها باشد. من ديگه چي بگم!
  • مینا IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    63 6
    احسنت به همه خواننده های خبرآنلاین وزین که همه با ذکاوت و با درایت هستند
  • بدون نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    76 4
    کلمات قصار مولا علی (ع) فرزند کم‏تر قله العیال احد الیسارین. از دو آسایش، یکی کم عائله بودن است و دیگری ثروت داشتن. جملات قصار امیر المومنین
  • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    59 4
    هنوز این جمله رنگ وبوی منطقی دارد .
  • وحید IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    19 0
    متاسفانه جوانانی که الان به سن ازدواج رسیده اند امیدی به یافتن شغل مناسب ندارندتابتوانندزمینه ازدواج را فراهم کنند.
  • بدون نام IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    32 0
    بچه دار بشیم شد 9 سالش ببرنش بیابون بهش تجاوز کنن و بعد بیارن بندازنش سرکوچه !!!!!!
  • کورش IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    27 0
    واقعا اگر جمعیت ایران بجای 75 میلیون , مثلا 35 میلیون بود , مردم خوشبخت تر نبودن؟ این مسئولین به اصطلاح کارشناس نمی بینن که مردم بجای خونه های ویلایی 400 متری مجبور هستند در آپارتمانهای 60 متری زندگی کنن؟ بیکاری رو نمی بینن؟ نابود شدن منابع طبیعی رو نمی بینن؟
  • popo IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    26 0
    ای بابا شماها اول یه فکری واسه ازدواج جوونا بکنسد بعد بریم سراغ بچه دار شدن .........طرف خر نداره میره دنبال پالون!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    19 0
    کسی که این مطلب رانوشته خودش حرفاشو قبول داره چند نفر دیگر به زیر خط فقر باید اضافه شود...
  • امین IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    29 0
    هر تصمیمی باید مضرات ومنافعش سنجیده بشه منافع بچه دار شدن: لذت پدر شدن و مادر شدن عصای دست روزهای پیری و منبع درآمد شدن اما نکته اینجاست حق بچه ها چیست؟ ما باید به بچه ها چه بدهیم ؟ پاسخ به این سوالات اول ماجراست؟ با کدام وضع اقتصادی و فرهنگی میخواهیم پاسخگوی موجودی باشیم که ما او را به این دنیای وانفسا وارد میکنیم؟ ایا توان این را داریم تا امکان رشد و تحصیل و تربیتش را بپردازیم ؟ ایا میتوانیم در بحرانهای زندگی مثل ازدواج و... یاریش دهیم اگر توانایی یاریش را داریم فرزند خوب است و باعث عزت ولی اگر نه زندگی فعلی خودمان را خراب کنیم و نه اینده موجودی را که ما به دنیا اوردیمش
  • رضا IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    18 0
    مسئله اصلی ایران پایین بودن راندمان و بهره وری آدم هاست نه جمعیت . به دلایل متعددی مثل شرایط جغرافیایی و طبیعی،میزان درآمد های ملی و هزارتا دلیل دیگه، شخصا معتقدم که این مملکت اصولا توان تحمل جمعیت بالاتر از 50 میلیون نفر رو نداره . اصولا کیفیت نفوس یک کشور از کمیتش به مراتب مهمتره ، این واسه کشوری مثل ما که منابع طبیعی مثل نفت و معادن داره خیلی مهمتره شما تصور کنین اگه ما بتونیم نیروی متخصص رو تو این کشور نگه داریم و نذاریم مهاجرت کنن آیا وضعمون بهتر نمیشد ؟؟ اگه هم شرایط رفاهی این کشور بالاتر رفت و بنیه اقتصادیمون بهتر شد چه اشکالی داره که نیروی کار از خارج وارد کنیم ؟ مثل اینکه بعضیا شرایط فعلی اقتصادی و فرهنگی اینجا رو نمیبینن یا نفسشون از جای گرم بلند میشه.
  • بدون نام IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    35 0
    من اگه جای خدا بودم اول یه کنکور سفت و سخت واسه پدر و مادر ها میذاشتم بعد اگه قبول میشدن بهشون بچه میدادم واقعا چه معنی داره یکی که معتاده سه تا بچه بیچاره رو بدبخت کنه یا یکی که اصلا شعورش رو نداره با بچه چطور باید برخورد کنه بچه بیاره ؟
  • بدون نام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    24 0
    بستگی به کشور و سیستم داره مثلا آلمان یک سوم ایرانه و 80 میلیون جمعیت داره ! ایران اولا نصف خاکش غیر قابل سکونته دومن سیستم اصلان نداره که بخواهیم مورد ارزیابی قرار دهیم!
  • رضا CZ ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    21 0
    هر وقت کشور تونست با افزایش جمعیت استقلال غذایی خودشو حفط کنه، میشه در مورد افزایش جمعیت نظر داد. با این وضع منابع آبی تا 10 سال دیگه تو همینش هم می مونیم.
    • رضا IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      15 0
      کاملا درسته الان تهران با کمبود شدید منابع آبی روبروست و دارن مذاکره میکنن که از ارتفاعات 2000 و 3000 در مازندران آب بیارن . اول زمینای کشاورزی مازندرانی ها رو گرفتیم و ویلا سازی کردیم بعدش برج آلوده وارد کردیم پدر باقیمونده کشاورزا رو در آوردیم بعدشم آبشون رو میگیریم ....راستی داریم کجا میریم ؟
  • بدون نام IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    20 0
    جمعيت كشور بسيار زياد و در حد فاجعه است وبايد كاهش يابد. شما فکر اشتغال برای همین جمعیت کنونی باش
  • علي IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    4 40
    علت اصلي كاهش شديد فرزند تن پروري وراحت طلبي بسياري از خانواده هاست آن زن بخاطر آنكه به زعم خود اندامش به هم نخورد آن مرد بخاطر آنكه حوصله سروصدا ندارد و..... موضوع تربيت ومشكلات مالي بهانه است
    • آرمین IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
      11 0
      علی شما الان متوجه نشدی که به خیلی ها که اینجا را میخونند و نظر میزارند توهین کردی؟ البته شما که پشتکار داری و تنبل و تن پرور نیستی! باید آستین ها را بالا بزنی کار چند تا از این آدم هایی که یکی یا دو تا بچه میخواند رو جبران کنی. مثلا میتونی از 5 تا بچه شروع کنی. یا علی
    • علی IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
      1 9
      دمت گرم حقا که زدی تو خال ..بیشتریا برای بهم نخوردن اندامشان نمی خوان بچه دار شوند
    • يه خانم IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
      8 0
      واقعا شما انگار تو اين جامعه نيستيد ؟ما دونفريم صبح تا شب سر كار هستيم خسته برميگرديم استطاعت گردوندن زندگي دو نفره را هم نداريم چطور ميتونيم يه طفل معصوم را وارد اين دنيا كنيم و بهش بگيم قادر نيستيم خواسته هات را حداقل تا نوجوونيت براورده كنيم ؟شما از به هم خوردن تناسب اندام ميگي؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      5 0
      وقتی این قدر سطحی نگر هستیم انتظار چیه؟ که بخوایم رشد هم بکنیم ایران تو چند سال دیگه ویرانه ای هم ازش نخواهد موند پیشنهاد می کنم فیلم the book of eli رو ببینید آینده ایرانه چاپ کن خبر چاپ کن
  • علي محمد رفيعي IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    1 35
    اينكه داشتن فرزند كمتر مستلزم تربيت بهتر است حرف غلطي است من چه بسيار خانواده هاي شلوغي را مي شناسم كه به واسطه حاكم بودن فرهنگ ديانت وتقوا در آن خانواده همه بچه هاي آنها با ادب وبا فرهنگ از كار در آمدند وهمه به يك جايي رسيدند واز آن طرف چه بسيار خانواده هايي كه بخاطر نبود فرهنگ ديانت در آن خانواده وداشتن فقط يكي دو فرزند ،بچه هاي آنها كه همه جور امكاناتي در اختيارشان بود تبديل به بچه هاي لوس وننر شده وبه هيچ جايي نرسيدند
  • بدون نام IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    19 0
    اگر دولت می خواد فرزند بیشتر رو چرا هنوز هیچ بیمه ای به زایمان سوم و بعد از اون تعلق نمی گیره چرا بسته تشویقی نمی دهند
  • نینچه IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    28 0
    محققین؛ خانم یا اقای محترم برو تو خانواده ها تحقیق کن ببین نظر سنجی کن بعد بگو چی خوبه چی بد کجا در اینده بچه پتانسیل در امد میشه مگه ما الان جوون تحصیل کرده خدمت رفته نیستم کو کار کو سرمایه کو درامد من به عنوان یک انسان احتیاج به خونه ماشین همسر و و دو فرزند دارم برای زندگی معمولی محققین یه جوون بیست و اندی سال از کجا بیاره خونه بخره وسایل خونه بخره کار گیر بیاره مشغول زندگی عادی بشه مجبوره با بدبختی کرایه خونه و ... بده تا زه اونم هم زرنگ باشی در امد داشته باشی همه در امد ماهیانه که چندر غازه باید واسه پوال اب برق تلفن گاز و کرایه منزل بره و همه چی هم که گره خرج خورد خوراک بماند حالا تو هی بگو ده تا ده تا بچه بیار محققین مرفه تو چه میدانی که چه خبره
  • بدون نام IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    24 1
    همین جمعیت الان ایران از فقر و بیکاری رنج میبرند ............من که میدونم این کارشناس ها!!! از کجا دستور میگیرند
  • هموطن1 IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    5 17
    نظری که قبلا زیر خبری مشابه گذاشته بودم: من ورودی سال 77 دوره لیسانس هستم. اون موقع برای اولین بار درس کنترل جمعیت تو دانشگاه وارد شد. متعصب ترین اساتید رو برای اون گذاشته بودن و به شدت علیه بچه دار شدن حرف میزدن. یادمه استادمون تو دانشگاه تربیت معلم تهران میگفت من یک بچه دارم ولی نصفش هم زیاده! بچه من همش به من غر میزنه میگه چرا منو به دنیا آوردی!! میگفت این درس رو تو دانشگه ها گذاشتن چون شما که برمیگردین به شهر و روستای خودتون دیگه تحصیل کردیه این، مردم عوام به حرف شما گوش میدن. برین همه رو روشن کنید که بچه دار نشن. البته من اون موقع با حرفاش موافق بودم. ولی الان که سالها گذشته و تجربه م زیاد شده، میدونم که به موضوعی مثل جمعیت باید بطور جدی تری نگاه کرد.
  • هموطن 2 IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    3 17
    همه شنیدیم که چند وقت قبل جمعیت ایران وارد مرحله میانسالی شد و چند سال بعد هم مرحله پیری. اونوقت در ازای هر چند نفر پیر فقط یک جوان خواهیم داشت. لزوم تلاش مسوولان برای اصلاح وضعیت اقتصادی مردم چیزی نیست که شکی توش باشه ولی تاکید بیش از حد بر اقتصاد در این زمینه هم درست نیست چون اگر اقتصاد موثر صد در صد بود باید پولدارها همیشه بیشتر بچه داشتند در حالی که همیشه بر عکس این بوده. آنچه مهمتر است تغییر در نگرش و فرهنگ مردم است. درست تر این است که بگوییم اثر عامل فرهنگ بیشتر از اقتصاد است. فرهنگ داشتن فرزند کمتر در بین مردم جا افتاده و تغییر در فرهنگ مردم هم بسیار مشکل و زمان بر هست. به گفته همین خانم مسوول طی چهل سال این تغییر رخ داده و برای عوض شدن آن حداقل همین مقدار زمان نیاز هست.
  • هموطن3 IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    2 7
    این هم نظر متفکر غربی آلفرد سوری در مورد تغییرات جمعیتی: «عقربه کوچک ساعت از عقربه دیگر آن مهم‌تر است، ولی بظاهر بی‌حرکت می‌نماید، کندی پدیده‌های جمعیتی نیز منبع آثاری است که از چشم معاصرین پنهان می‌ماند اما بسیاری از حوادث تاریخی زاییده آن است.» پس هموطنان عزیز لطفا کمی جدی تر به این مسائل نگاه کنید
  • علی IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    24 1
    من هم عاشق بچه دار شدن به تعداد زیاد هستم اما حتی هنوز با وجود شاغل بودن و رسیدن سن به 30 سالگی قادر به تشکیل خانواده نیستم چه برسه به بچه دار شدن. تمام رفقا حداقل 4 یا 5 ساله که ازدواج کردن و با همسرشون زیر یک سقف زندگی میکنن ولی هیچکدوم بچه ندارن!!!! فقط یکیشون به تازگی بعد از 5 سال زندگی مشترک پدر شده. دلیلش چیه؟ تورم، مسکن ناامنی شغلی، و عدم ثبات اقتصادی کشور . اینها همگی مسائل اقتصادی هستن و من معتقدم پول خوشبختی نمیاره ولی بی پولی حتماً بدبختی میاره.
  • k.a IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    17 0
    مهمتر از اینکه یک یا دو بچه یا بیشتر نگرانی از آینده است که مردم دچار آن شده اند نگرانی از تامین معیشت -اشتغال - امنیت که این بار روانی باعث کاهش موالید شده وبا این روند باز هم کاهش جمعیت داریم و....
  • ر IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    26 0
    بقول آن خانم سريال تلويزيوني شما جيب ما را نزن نمي خواد نگران بچه دار شدن ما باشيد
  • بدون نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    22 0
    خودمون چقدر به خانوتده مون کمک کردیم تا بچه مون به ما کمک کنه!
  • نرگس IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    21 0
    به نظر من با این همه مشکلات اقتصادی واوضاع نابسامان اجتماعی واقعا بچه آوردن همون دوتاش هم فاجعه هست چون من وهمسرم که همین دوتاشم آوردیم خدارو شکر ناشکری نمیکنیم اما واقعا نگران آینده پسر هستیم که خدای ناکرده معتاد وبی بند وبار نشه شغل و آینده اش چی میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟ نگران دخترم واسه این همه فساد درجامعه و شوهر کردن آینده اش که پسر سالم کم پیدا میشه. از نظر ما واقعا دوتا کافیه مگه ادمها چقدر عمر میکنن که اینقد گرفتاری بچه داری ومشکلات زندگی رو تحمل کنن پس کی روی خوش زندگی رو باید ببینن؟؟؟؟ مارو چیکاره به سقوط جمعیت ؟؟؟ جمعیتی که حداکثرجوانهابخواد بی بند وبار باشه همون بهتر که سقوط کنه!!!!!!!
  • محسن IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    23 0
    تو این اوضاع وخیم اقتصادی و اخلاقی مردم حتی از داشتن نصف بچه هم پشیمان اند
  • محد علی IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    17 0
    منابع زمین با افزایش جمعیت افزایش نمی اید بلاکه شدیدا" کاهش یافته والودگیهای زیستی باعث افزایش فقر وتنگدستی میشوند که متاسفانه شاهد ان هستیم.
  • بدون نام US ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    3 13
    به نظر این حقیر هر زوج باید 4تا بچه داشته باشه تا خدایی نکرده اگه از دنیا رفت بچه هاش بتونن زیر تابوت رو بگیرن
  • بدون نام GB ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    19 0
    خیلی ها که بچه آوردن و به فکر تحصیل و تربیت و ازدواج و کار و هزار چیز دیگش نبودن و الان این همه فساد و دزدی و اعتیاد زیاد شده .پدری و مادری که از صبح تا شب دنبال کار هستن نمیرسن بچه تربیت کنن پس بچه تربیتش رو از رفیق و مدرسه و جامعه میگیره واینا نمی تونن الگوی مناسبی باشن . طور خدا وقتی شرایطشو دارین بچه بیارین نه اینکه بگین خدا روزی رسونه و ......
  • بدون نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    17 0
    اگر این طوری بود که این سرکار خانم میگن پس چینی ها باید هی تبلیغ کنن تا ملتشون جمعیت بیشتری تولید کنه تا زودتر دنیا را فتح کنن
  • بدون نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    18 0
    من پول ندارم جهیزیه بخرم اونوقت بچه دار بشم با این اوضاع اقتصادی؟
  • بدون نام IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    17 0
    اول چاله بعد منار.50 میلیون جوان داریم.و از استعداد یابی خبری نیست.روی پراکندگی جمعیت کاری نشده.ووووو
  • بدون نام IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    19 1
    جمعیت زیاد بشود خوب است یا بد؟ با چه دیدگاهی به جمعیت نگاه میکنید؟ نیروی آماده رزم با دشمن یا نیروی متخصص کارامد؟
  • سمین IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    16 0
    این چه طرز نوشتن اعداد و بخصوص آمار است!؟؟ لابد دولت هم با همین رویه مثلا رشد 1.8% را 8/1% اعلام میکنه! دروغ نگفته! فقط مثل شما عدد نوشته!!
  • و IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    18 0
    جمعیت کمتر رفاه بیشتری را فراهم می سازد.می توان کشوری بود با 150 میلیون نفر مثل پاکستان.فقیر و بیچاره یا کشوری پیشرفته با 70 میبیون همانند المان.....اندیشه و خرد را باید که ارج نهیم.با این سیاست جز بدبحنتی راهی نیست
  • ن IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
    12 0
    چه خوبه جمعیت کم بشه تا لااقل نسل بعدازما ازجمله تنها پسرم یه نفس راحت بکشند ومثل مااینهمه محرومیت روتجربه نکنند
  • بدون نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    2 1
    شما امنیت وفرهنگ واقتصادروارتقاع بدیدماهم چشم.
  • بدون نام IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    4 0
    اين خانم حتما درآمد چند ميليوني داره و در يك خونه آنچناني زندگي ميكنه. براي بچه هاش پرستار ميگيره و با سرويس بچه هاشو به مدارس غيرانتفاعي درجه يك مي فرسته. چه خبر داره از ترافيك وحشتناك كه وقت خيلي از اوليا رو مي گيره و هزينه بالاي تهيه وسايل آموزشي و اجاره خونه هايي كه به خاطر تعداد اعضاي خانواده بايد بيشتر پرداخت بشه و هزينه هاي درماني و بهداشتي و تغذيه و........خانم كجاي كاري؟ در يك خانواده 3 نفره دو نفر كار مي كنند تا بتونند هزينه يك دونه بچه رو توي مستاجري و مدرسه دولتي بدن اون وقت ميگيد بچه بيشتر. شما در ايران زندگي مي كنيد يا در جاي ديگه
  • فرشید IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    2 2
    کسی به فکر ما جوانها نیست.....وزیر بهداشت میگه تو سیستان و بلوچستان بچه نیارید ولی تو قم بچه بیارید!!!!این چه ربطی به جوانها و معیشت و... داره!