بحث تکراری فراموش کردن سیاست کنترل جمعیت، همچنان با واکنش های مختلفی مواجه می شود.

آمارهایی که به تازگی درباره میزان زاد و ولد در ایران منتشر شده است،  که نتیجه می گیرد باید شعار بچه کمتر زندگی بهتر را کنار گذاشت، این بار با واکنش های کمی منطقی تر مواجه شده.

کاربری در پاسخ نوشته است: "مساله اين نيست كه زوجين بچه هاي بيشتري داشته باشند. مشكل اساسي بالا رفتن سن ازدواج است كه خود منجر به كاهش مواليد شده. مشكلات اقتصادي اجازه ازدواج و قبول مسئوليت را به جوانان نمي دهد. در شرايط فعلي يك مرد نمي تواند وضعيت مالي خود را تا پايان يك ماه ثابت نگهدارد. هيچ تضميني در ثبات وضعيت اقتصادي وجود ندارد. حال چگونه مسئوليت زن و فرزند را هم متحمل شود. هر انسان آينده نگري مي داند كه در چنين شرايطي نمي تواند با سرنوشت دو نفر ديگر بازي كند. بهتر است بجاي اين آمارها فكري بحال جوانان اين مملكت كنيد."
کاربری هم نوشته: "کدام نیروی جوان در آینده واسه خانواده ها منبع درآمد میشه، کو کار که بخوایم درامد بیاریم، من که الان تو یک خانواده سنتی 8 نفره زندگی میکنم، تو سن 24 سالگی غیر از خرج هیچی واسه خانواده ام نداشتم، در حالی که بچه های فامیل ما که در یک خانواده 3 یا چهار نفره زندگی میکنن، الان خیلی از من موفق تر هستند، من حداثر کاری که میتونم انجام بدم، اینه که یک کار بخور نمیر پیدا کنم، که فقط دیگه تو سن 30 سالگی خرج رو دست بابام نذارم، وگرنه کو کمک و منبع درامد و اسه خانواده"

کاربر دیگری هم نوشته: " این بحران اقتصادی داشتن یک بچه هم کابوسه خرج خودمون سرسام آوره چه برسه مایحتاج بچه- تازه تربیتش هم مسئله است الان که زوج باید هر دو روزی 10 ساعت کار کنند بچه زیر دست مربی مهد کودک یا پدر مادر بزرگ تربیت میشه و مادرش رو هم قبول نداره - یه خورده واقع بین باشید"

مخاطبی هم نوشته: "مگه داشتن فرزند بیشتر یا کمتر دستوراست؟ مگه مردم میشه به زور وادار به داشتن فرزند بیشتر کرد شما اول شرایط زندگی و تورم و اشتغال و بیکاری و اعتیاد و مسکن ملاحظه کنید.
مگه میشه فردی که درآمدش کفاف زندگی نمی کند مجبور کنیم که 4 تا بچه داشته باشد"

این واکنش ها به آماری است که شهلا کاظمی پور معاون پژوهشی مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه ارائه داده است: "بر اساس آماری که ثبت‌ احوال به ما اعلام کرده شاخص تعداد کل فرزندان کاهش یافته است. بررسی تحولات جمعیتی در ایران نشان می‌دهد رقم 6.5 فرزند در اوایل انقلاب بتدریج کم شده تا این‌که در سال‌های اخیر به 1.8 فرزند رسیده، طبق آمار، اگر زوج‌ها به طور متوسط 2.1 فرزند داشته باشند و فرزندان جایگزین آنها شوند، جمعیت ثابت می‌ماند و این 0.1 درصد نیز به دلیل احتمال فوت فرزندان لحاظ شده است. اگر تعداد فرزندان والدین کمتر از این مقدار باشد، جمعیت جایگزین نمی‌شود و هر چه این‌ رقم کم شود، تعداد کل فرزندان زوجین کم می‌شود."
پیش از این زهرا سجادی معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به خبرآنلاین گفته بود: "تمام کسانی که بر روی کنترل جمعیت تبلیغ می کنند بر مسائل اقتصادی مانور می دهند در حالیکه همین نیروی جوان برای خانواده ها در آینده پتانسیل کار و تلاش است و می تواند منبع درآمدی برای آنها باشد."

برای خواندن نظرات بیشتر، رای و پاسخ به آنها به این خبر مراجعه کنید.

نکته: نظراتی که در خبر اصلی منتشر شده اند و یا در این خبر می بینید، هیچ کدام نظر و عقیده خبرآنلاین نیست؛ خبرآنلاین تنها نظرات کاربران خود را منتشر می کند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    124 2
    اگر جمعیت همین جور تو کشور رشد کنه دیگه نمی شه حتی بی آر تی هم سوار شد چه برسد به تاکسی
  • بدون نام IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    97 5
    به قول انگليسي ها يه بچه كمه دو بچه زياده فكر گنجايش و منابع كره زمين باشيد بيشتر جنگهاي بشر به خاطر زمين و منابع آن بوده و هست و خواهد بود
  • بدون نام IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    94 3
    حرف ادمهای مرفه بی درد هست. وگرنه من که بعد از 18 سال معلمی نتونستم تو شهرستان یه خونه داشته باشم چطور میتونم بدون دغدغه به فکر تربیت بچه های بیشتری باشم چه واسه خودم باشه چه واسه دیگران
  • علی IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    101 2
    من بخش بسیار بزرگی از ایران را پیموذه ام .نه تنها مراکز جمعیتی بلکه دشتها وطبیعت ایران را.ایران کمبود شدید اب اشامیدنی دارد. بسیاری از شهرها مشکل اب دارند. بسیاری از روستاها وزمینها از بی ابی رها شده اند کسانی که دم از افزایش جمعیت میزنند گشتی در کشور با دید پزوهشی بزنند تا خطر افزایش جمعیت رابهتر درک کنند
  • بدون نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    75 3
    خانم سجادی انگار شما هم آمار من در آوردی بیکاری( درصد کم) را باور کردید که این سخنان را فرمودید : پیش از این زهرا سجادی معاون مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به خبرآنلاین گفته بود: "تمام کسانی که بر روی کنترل جمعیت تبلیغ می کنند بر مسائل اقتصادی مانور می دهند در حالیکه همین نیروی جوان برای خانواده ها در آینده پتانسیل کار و تلاش است و می تواند منبع درآمدی برای آنها باشد." کدام آبنده ؟ وقتی پول نباشه زندگی نمی چرخه وقتی الان جوانها با این گرانی نمیتوانند زندگی مشترک را شروع کنند و خودشان در خانه والدینشان هستند چطور بچه دار شوند آنهم در یک آپارتمان 60 تا 70 متری که گاهی 5 تا 6 نفر زندگی می کنند نفستان از جای گرم در می آید.هر ورش را بگیرید با ور دیگرش مشکل است مهریه طلا- جشن عروسی - مسکن
  • بدون نام US ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    75 5
    هرکی به من یه خونه بده من قول 5تا بچه میدم!! همش یه خونه البته نه تو مسکن مهر!! مسکن مهر ماله خودتون
  • حسین US ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    53 2
    یه سوالاتی میکنید که مخ آدم سوت میکشه! اینو هر آدم عاقلی میدونه جوابش چیه دیگه!
  • بدون نام IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    81 4
    نباید کنار گذاشت بله فرزند کمتر قطعا زندگی بهتر.
  • بدون نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    8 117
    فرزند کمتر از 3 تا بی مزه است تا 5 تا مزه زندگی و بیشترش ماجراجویی
    • حسین IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      87 3
      اگه دنبال ماجراجویی هستی برو از هواپیما با چتر نجات خودتو بنداز پایین. این حرفا چیه؟!!
    • بدون نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      34 3
      با چتر نجات نه ، بدون چتر نجات
    • بدون نام IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۹
      19 0
      برادر "جا نداریم" یعنی چی؟ پدر و مادر ما دنبال خانه های صد متری بودند. ما هم باید دنبال 60 متری باشیم. لابد فرزندانمان هم باید در سوییت های 40 متری زندگی کنند. ایران 2 صحرای بزرگ دارد و با کاستن مناطق نیمه بیابانی و کوهستانی از آن، فقط یک سوم زمین هایش قابلیت پذیرش جمعیت دارد. تراکم جمعیت در ایران (نسبت به زمین های قابل کشت و زندگی) 400 نفر در کیلومتر مربع است. این رقم در آمریکا 180 نفر به ازای هر کیلومتر مربع است. جـــــــــــا و امکـــــــــانات نداریـــــــــــــــــــــــــــــــــــــم.
    • بدون نام IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      6 0
      آدرس یه متخصص اعصاب روان بدم خدمتتون؟
    • بدون نام IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      7 0
      ما که نمیاریم 10 سال است ازدواج کردیم
    • بدون نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
      2 0
      دارم به خودم امید وار میشم آخه همه میگن مغزت کار نمیکنه
  • بدون نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    75 1
    اين خانم سجادي نگفتند فرزندان بيشتر در اينده چطوري بايد منبع درامد خانواده باشند؟ شما لطف كن يه فكري براي اشتغال همين جوانهاي امروز بكن جوانهاي اينده پيشكشتون بابا ملت ميگه نره شما ميگي بدوش؟ بيشتر خوانواده ها دوست دارند بچه داشته باشند ولي نميتونند خواهر گرامي شما اوضاع ماليت خوبه نميدوني ملت چي ميكشه راستي خودتون كه اوضعتون روبه راهه چندتا بچه داري؟
  • بدون نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    61 2
    واقعاً با این مشکلات داشتن 2 بچه ترسناک و بیش از آن کابوس . من دوست دارم یک بچه دیگه داشته باشم ولی هر چه من و همسرم در این رابطه فکر کردیم از داشتن بچه دوم منصرف شدیم.
    • بدون نام US ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      40 2
      کار خوبی کردین چون ما بچه دوم رو اوردیم و با وجود درامد نسبتا خوب مثل خر تو گل گیر کردیم هیچ کس فکر نمیکرد که وضع اقتصادی به این شکل پیش بره . خدا به داد همه برسه . این طور پیش بره همه برای گذران زندگی به نون شب هم محتاج میشیم.
  • ارش IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    64 2
    ببخشید مگه میشه خرجی مهد و پیش دبستانی و ........ تا پایان تحصیلات یه بچه داد که دیگه بیشتر بشه . ما که خودمون زیر خط فقر زندگی میکنیم دیگه بچه اضافی چه جوری بزرگ کنیم
  • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    55 1
    بچه دار شدن نیاز به برنامه ریزی دارد و برنامه ریزی نیاز به ثبات دارد. اقتصاد ما از نظر ثبات در دنیا در ردۀ 5 تا مانده به آخر است . مسالۀ چرا و چگونه مطرح نیست . ابتدا باید ثبات را در اقتصاد حاکم کرد بعد در مورد آینده صحبت کرد.
    • سالوم IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
      2 23
      واقعن چرا اینقدر سیاه نمایی میکنین ..این حرفا چیه ..به نطرم بچه رو باید بدینیا اورد خدا روزیشو می ده نباید بخاطر ترس از فقر بچه دار نشد
  • armin IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    52 0
    پرسش عجیبی بود من خواهش می کنم برای کسانی که در سن غروز جوانی و غریزه جنسی هستند که عقل در کنش و واکنش های آن جایگاه تعریف شده ای ندارد اطلاع رسانی فرمایید که به این کار مبادرت نکنند.یعنی یا ازدواج نکنند بلکه اگر ناچاراً ازدواج کردند تا زمانی که به مرز قابل قبولی از توانایی اقتصادی نرسیدند بچه دار نشوند.من به عنوان کسی که تمام سختی ها رنج و حرمان این دوره را گذرانده ام و هنوز هم دارم به اتفاق خانواده آن را تحمل می کنم .این اولین توصیه من به فرزندانم هست.این توصیه برای کسانی است که در این مملکت می خواهند از راه شرافتمندانه پول در بیاورند و یا بلد نیستند یا نمی خواهند از راه ها نامتعارف پول در بیاورند.ولی برای کسانی که می توانند از راه های نامتعارف پول تحصیل کنند این نسخه را تجویز نمی کنیم...
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    64 0
    شما واسه همین جمعیتی که دارین چی کار کردین که نگران کمتر شدنش هستین؟ جمعیت کمتر باشه شاید یه ذره بیشتر گیرشون بیاد. تو کشورهایی که از بچه دار شدن حرف می زنند مخارج پزشکی و تحصیلات تا هجده سالگی میدن . این افزایش جمعیت شعار خوبیه اگه قراره تعداد بدبخت ها رو زیاد کنیم
  • بدون نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    40 0
    اصولا این شعار برای وقتی مهم است که به آینده امیدواربود با توجه به اوضاع جهانی و منطقه ای طرح این شعار برای کشور ما فعلا جائی ندارد.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    20 0
    هركي از لحاظ مالي توانايي داشته باشه و بعد از نظر خودشون توانايي تربيت فرزند داشته باشن بچه دار مي شن البته اولش و قبل از هر چيز اگه بتونن ازدواج كنن
  • مسعود IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    38 0
    اونایی که بچه را بازیچه میبینندونگران او وآینده اش نیستند دنبال بچه بیشترهستند وبیشترجملاتشان سرسری وتمسخرآمیز است مثل این(کمتراز3تامزه نمیده)انگار داره لواشک میخره . حتی یک بچه هم با این مسئولین وباین وضعیت زیاده . باید منفی بشه که نسل این مردم بی مسئولیت وبی عرضه از بین بره. وانسانهای بیشتری بدبخت نشن .
  • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    40 0
    یکی از بدترین کارهای انجام شده تشویق به داشتن فرزند بیشتر است در حالیکه امکانات مملکتی در حد همین جمعیت فعلی نیز نمی باشد چه برس به جمعیت بیشتر
  • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    34 0
    من یه تکنسین توی شرکتهای وابسته به خودرو سازی هستم.ماهانه با 80 ساعت اضافه کار مبلغی در حدود 750 هزار تومان حقوق می گرفتم که 350 هزار تومنش برای قسط مسکن و یک وام دیگر می رفت.حدود 2 ماه است که به علت کاهش تولید و بالا رفتن هزینه ها اضافه کارها لغو شده و حقوق بنده به 450 هزار تومن کاهش پیدا کرده.با کسر 350 هزار قسط ، دولت فخیمه یه فرمولی ارائه بده که با 100 هزار الباقی من هم جرات کنم بچه دار شوم و خرج و مخارج زندگی هم در حد بخور و نمیر باشد.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    14 0
    براي درخواست شهرستان شدن بخش در سفرهاي استاني دولت به صورت موردي ميشود دست بكارشد.تا خواسته مان برآورده شود.
  • h IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    23 0
    با توجه به اینکه منابع کره ی زمین رو به تموم شدنه و همه جای دنیا افزایش جمعیت یه مشکل شده باید فرزند کمتر بیاریم تا وضع از این بدتر نشه نه این که با این مشکلات اقتصادی..........
  • يه آدم ساده IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    32 0
    كسايي كه كنترل جمعيت رو قبول ندارن خدا وكيلي يه روز مثل يه شهروند عادي به يه بيمارستان دولتي سري بزنن. مطمئن باشن نظرشون عوض ميشه. اين امكانات و سطح رفاه زندگي جوامع هست كه داشتن بچه بيشتر رو تعيين مي كنه نه سفارش افراد. سفارش براي داشتن فرزند بيشتر فقط باعث بچه دار شدن قشر كم سواد و كم فرهنگ جامعه مي شه.
  • بدون نام GB ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    34 0
    فکر کنم خانم سجادی که در صحبت هاشون فرمودند نیروی جوان برای خانواده ها در آینده پتانسیل کار و تلاش است و می تواند منبع درآمدی برای آنها باشد. استنباطشون از این جمله باید این باشه که این حرف را زدند: فرزند بیشتر، یارانه بیشتر مگر عصر کشاورزی است که فرزند بعد از بزرگ شدن به مثلا به عنوان نیروی کار در امور کشاورزی کمک کنه و درآمد خانوار را بالا ببرد؟
  • حسام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    32 0
    تقریبا تمام نظرات ارائه شده در بالا ابعد اقتصادی و مالی فرزند بیشتر و تربیت بچه ها را در می گیرد که البته در جای خود درست و بسیار مهم است.بعد دیگری نیز دارد که بر می گردد به فرسودن روح و روان و جسم انسان.با داشتن یک بچه برای پدر و مادر دیگر فرصت هیچ کار دیگری نیست چه برسه به چند تا که خدا نیاره آنروز را .وقتی کوچول هست که هر روز دکتر و دوا درمونو این درمانگاه و اون بیمارستان.بزرگ که شد مدرسه ببر از مدرسه بیار.این امتحان،اون اداره و...هی بزرگتر که شدند مشکلاتشان روزافزون و پررنگ تر.آخه با این وضعیت پدرو مادر چه جوری می تونند به خود فکر کنند؟فشارهای اقتصادی از یک طرف و گرفتاریهای بزرگ کردن چند بچه مگر برای انسان وقتی هم میزاره که به خودش فکر کنه،زندگی کنه و از زندگیش لذت ببره؟
  • بدون نام IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    35 0
    رشد جمعيت در دهه 60 آنقدر زياد بوده كه با رشد منفي هم كشور دچار مشكل نشود.
  • علی توسی IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    16 1
    شعار خوبیه چون با این گرانیها ومشکلات اقتصادی دوفرزند بیشتر یعنی خدمات کمتر به خانواده و مشکلات ...
  • معلم بازنشسته کارشناس ارشد جغرافیای انسا IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    33 0
    جمعیت مناسب برای ایران حدود 25میلیون نفراست جمعیت اضافی مساوی است باتوزیع فقر اضافی مثلا جمعیت 150میلیونی پاکستان وبنگلادش سایرکشورهای اسلامی چه گلی به جمال این ممالک بغیر ازدست نیاز به کمکهای امریکا و بنگاههاب خیریه غربی درازکردن است بدست آمده ؟25میلیون آدم مرفه به از100میلیون انسان گرسنه بدون آموزش وبهداشت .البته جمعیت اضافی کشورهای جهان سوم یادرحال توسعه یافته یک حسن دارد آن هم انبوهی ازجمعیت بیسواد آموزش ندیده توسعه نیافته بستری لازم برای ...........
  • بدون نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    4 22
    کافی است تجهیزات کنترل فرزند را که 20 سال است آموزش دادید به من و روستائیان و رایگان در مراکز بهداشت و خانه بهداشت روستاها توزیع میشود را حذف کنید با عناوین هدفمندی و قطع سوبسید و امثال آن تا جمعیت خود بخود زیاد شود.
  • مهدی IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    2 56
    سلام : به نظر من دو بچه واقعا کمه .حداقل ارتباط رو دارن. اگه قهر کنن همدیگه رو مقصر میدونن. اما ورود سومی باعث تعدیل قضاوت وتعامل بهتر میشه .وقتی سه نفرند اکه با یکی قهر کردن حداقل یکی دیگه برا وساطت وتلطیف فضا وجود داره که باعث اصلاح روابط میشه. یه مثال بزنم .شما اگه تو اتاقی که دو تا کارمند هست وارد بشی معمولا اونا رو ساکت می بینی. اما کافیه یه نفر بهشون اضافه کنی .اونوقت میبینی هر وقت وارد میشی مشغول حرف زدن هستن .عجیبه بر اساس قواعد آمار باید 50% ارتباط اضافه بشه در حالیکه اینطور نیست وارتباط تصاعدی بالا میره .علت اینه که بین aوb فقط دو رابطه a و b وbوa وجود داره .اما وقتی c اضافه بشه شش تا رابطه متقابل ضربدری بوجود میاد که فضا رو خیلی گرم وصمیمی میکنه .یعنی یکی بخر سه تاببر.امتحان کنید
  • بدون نام IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    11 28
    بچه بیشتر یارانه بیشتر