چندی پیش اعلام شد که رابطه ای میان جمعیت و ضریب هوشی وجود دارد.

زهرا تالانی: از آنجا که در ایران بحث کنترل موالید وجود دارد ممکن است که در آینده شاهد ایرانیانی کم هوش باشیم. شاهرخ رامین عضو کمیسیون بهداشت و درمان هم این موضوع را تصدیق می کند و می گوید: یکسری مطالعات جمعیت شناسی اثبات کرده که در صورت ادامه شرایط فعلی و پافشاری ما بر کنترل موالید معدل ضریب هوشی جامعه ایران به سمت زیر 100 در منحنی توزیع نورمال ضریب هوشی دنیا میل می کند.

گفتگوی خبرآنلاین با رامین را بخوانید؛

چندی پیش یک محقق آمریکایی اعلام کرد که یک را بطه ای میان جمعیت و ضریب هوشی وجود دارد.آیا شما این موضوع را تایید می کنید؟

یکی از مراکز بین المللی ضریب هوشی کشورهای مختلف را اعلام کرده بود. در این آمار، ضریب هوشی ایرانیان پایین اعلام شده بود. این موضوع را بررسی کردیم. در ابتدا تحقیقات ما نشان داد که این آمار غیر منطقی است اما زمانی که مجددا بررسی کردیم متوجه شدیم که ادامه شرایط موجود باعث کاهش ضریب هوشی جامعه ایرانی می شود. یکسری مطالعات جمعیت شناسی اثبات کرده که در صورت ادامه شرایط فعلی و پافشاری ما بر کنترل موالید معدل ضریب هوشی جامعه ایران به سمت زیر 100 در منحنی توزیع نورمال ضریب هوشی دنیا میل می کند.

یعنی نباید کنترل جمعیت داشته باشیم؟

بله باید شرایطی را به وجود آوریم که دیگر مانند گذشته اصراری بر کنترل موالید نداشته باشیم. در چنین وضعی می توان ارتقای سطح ضریب هوشی را دنبال کرد.

چگونه می توان سیاست تک فرزندی را از خانواده ها دور کرد؟

به صورت طبیعی و در مقطع زمانی سالهای 61 تا 66 به مدت پنج سال نرخ افزایش جمعیت در ایران بالا بوده است. کسانی که سال 65 به دنیا آمده اند اکنون 25 ساله هستند. این افراد در سن باروری و افزایش موالید هستند که در نتیجه نیازی به تشویق و برنامه ریزی نداریم.

اما اکنون رغبت جوانان برای بچه دار شدن کم شده است.

گروه کمی این گونه هستند.با توجه به سطح خدمات و امکاناتی که وجود دارد گروه بیشتری تمایل به داشتن فرزند دارند. از آنجا که متوسط امید به زندگی در جامعه ایرانی در 30 سال گذشته از 54 به 75 سال ارتقا یافته است این امر کمک می کند تا میزان مرگ و میر پایین بیاید و افراد رغبت بیشتری به داشتن فرزند داشته باشند.

اما مخالفان افزایش جمعیت معتقدند با رشد جمعیت کشور به سمت فقر می رود.

خیر. در کشور چین اگر جمعیت را تقسیم بر مساحت زمین کنیم متوجه می شویم که چندین برابر سرانه ما، جمعیت دارد. چین چگونه توانسته است که به یکی از بزرگترین صادرکنندگان تبدیل شود؟ چین چقدر مشکل اشتغال دارد؟ مشاهد می کنید که در چین مشکل اشتغال کم است. در حالی که ایران با کنترل جمعیت هم نتوانسته مشکل اشتغال را حل کند. بنابراین نمی توان گفت که فقر و بیکاری ارتباطی با جمعیت دارد. فاکتورهای دیگری مانند نحوه مدیریت، میزان سرمایه گذاری و میزان بهره وری هست که بر میزان اشتغالزایی تاثیر دارند .اما اگر بگوییم کشورهایی که فقر هستند جمعیتشان زیاد است درست تر است اما علت اصلی، جمعیت نیست، سو مدیریت است.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 174650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    6 0
    آقاي رامين خودشمابه عنوان يك مديربراي رفع سومديريت، بيكاري واشتغالزايي چه برنامه وكاري كرده ايد؟
  • عجیبه واقعا IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    5 0
    کیفیت زندگی اکثر مردم در چین پایین است و بیگاری میکنند زندگی در پین مانند زندگی در یک گله گوسفند است به این هم اشاره کن اقای کارشناس
  • منصور نوین IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    10 1
    بابا ما ایرانیا که باهوش ترین مردم دنیا هستیم توپ هم تکونمون نمیده حالا یه ذره ضریب هوش بالاتر یا پایین تر چه توفیری داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ نمیبینن مردم دیگه دنیا که ما چه مهارت خیره کننده ای در امر مقدس اختلاس داریم؟ اگه مردن یه نمونه مثل ما ابتکاری اختلاس رو کنن ببینیم کی باهوش تره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • سوگند DE ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    11 0
    آخه این حرفا رو توی کشوری می زنن که همه چیزش درست باشه نه تو مملکت ما. همین الانشم 20 میلیون زیر خط فقر داریم. این همه تورم و بیکاری و فقر و فساد و کیفیت پایین زندگی و استرس و فشار و بی برنامگی و باری به هر جهت کشورو پیش بردن کافی نیست، تازه حالا مردمو به زاد و ولد هم تشویق می کنین؟.
  • لبخند IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    3 0
    آقای کارشناس خودت چند تا بچه داری؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    6 0
    اینهمه دلیل برای پایین اومدن هوش به سرعت رفتین سراغ تولید بچه. اینا همش فرا فکنیه. نیروهای متخصص و با هوش به شدت در حال فرار از ایرانن و از نظر منطقی تغذیه و فهم پایین جنسی و کیفیت آموزش و هزار دلیل دیگه غیر کنترل جمعیت میتونه باعثش باشه. حالا چین با اون زندگیه حیونی شده الگوی ما؟! توصیه میکنم مسولینی که توصیه میکنن به تولید بچه خودشون این امر شریف رو انجام بدن که شرایط زندگیشون اصلن قابل قیاس با ما مردم عادی نیست.
  • حسین IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    6 0
    توجیه هم توجیه های قدیم!! خداوکیلی این حرف رو یه کارشناس زده؟
  • حمید IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    10 0
    اغلب آدم های پولدار و با هوش تمایل کمتری به ازدواج دارن و در بین اون ها که ازدواج می کنن تمایل کمتری به داشتن فرزند هست،اون هایی هم که از دستشون در میره و بچه دار میشن اغلب یک فرزند دارند. اما طبقه پایین و فقیر و کم هوش جامعه در حالی که آه در بساط نداره،فرت و فورت تولید مثل می کنن و جوجه کشی راه میندازن و تعدادشون هر روز زیادتر میشه! این داستان مختص ایران نیست و در سراسر دنیا در حال رخ دادنه!
  • - GB ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    6 0
    اول برای فقرزدایی، اشتغال، ...برنامه ریزی بشه و پس از تایید نتیجه توسط ارگان های بی طرف مردم را به زاد و ولد تشویق بفرمایید. اصلا نسل های کم هوش یا بی هوش چه مشکلی ایجاد می کنن؟
  • بدون نام US ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    6 0
    گلوگاه افزایش جمعیت در مملکت ما نداشتن آب است نه زمین، اشتغال و .... نمونه حاضر دریاچه ارومیه در حال خشک شدن است چون سد زده اند تا آب آن را مصرف کنند اگر جمعیت بیشتر شد چه خواهیم کرد؟ لابد آب از چین وارد می کنیم؟
  • ساشا IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    9 0
    بابا این دیگه خیلی باحاله نمیدونه تو چین با کنترل جمعیت به اینجا رسیدند تازه از کدوم امکانات برای بچه دارشدن حرف میزنی من خودم 65 هستم هیچکی حاضر به ازدواج نیست چه برسه به بچه دار شدن
  • مینا IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۱
    4 0
    من همه نظراتی را که خوانندگان نوشته اند، تأیید می کنم.
  • بدون نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۱
    3 14
    کسی که دندان دهد نان دهد. لطفا" در امورات ذات اقدس الهی دخالت نکنید.
  • رضا IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    14 1
    اظهار نظر فوق العاده بیسوادانه ای بود عدم کنترل جمعیت نه تنها ایران را بلکه کره زمین را رو به نابودی میبرد
  • رضا IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۱
    10 1
    ترجیح میدهیم ضریب هوشیمان کم شود تا اینکه نابود شویم جمعیت زیاد سم است برای بشریت
  • بدون نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    4 0
    بچه ی زیاد یعنی فقر بیکاری اون اقایونی که میگن جمعیت ایزان تا 150 میلیون جا داره برین ببینین ماهی چند حقوق میگیرن.وگرنه ادمی که تو جامعه هست از این حرفا بلد نیست.صداشون از جا گرمی بلند میشه
  • بدون نام IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    0 0
    از سویی کاهش نرخ رشد از سویی خروج دانشمندان هر دو. از سویی ژن باهوش کم میشود با تدابیری از قبیل تعهد بر تخصص ارجح است و رویه کدخدا منشانه. رویه توافقی. رویه شیر یا خط. رویه ازمون و خطا.
  • بدون نام IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    7 0
    عمده افرادی که موفق به افزایش جمعیت میشوند افرادی اند که سطح تحصیلات کم دارند و از 15 سالگی به فکر ازدواج و بچه دار شدن اند. و فرصت رقابت و شکست در مقابل ژن برتر تیزهوش نداشته اند. افرادی که تحصیل میکنند سنشان به 30 می رسد . البته اگر در مرحله بعد با وضع موجود استخدام بشوند. یا ارث ابا و اجداد و مسکن داشته باشند. با حقوق 500000 تومان. در واقع وضع موجود به نفع افراد با هوش کم است و جمعیت اتی را به هوش کم سوق خواهد داد. از سویی راهنمایی وزیر علوم که راه خروج و مسافرت به خارج و دانشگاهها باز است. اکنون در گل مانده که رتبه کشور پائین امده. و اکتشافات دانشمندان در خارج به نفع دشمن ثبت میشود و شادی ما صوری است که ایرانی در دانشگاه ماساچوست اختراع نمود و مسئول گوگل و یوتوب و ناسا شد.