دکتر محمدجواد محمودی در همایش روز «جهانی جمعیت» با بیان اینکه صحت سیاست‌های فعلی جمعیتی در کشور مورد سوال قرار دارد، اظهار کرد: مخالفان رشد جمعیت در کشورهای درحال توسعه معتقدند دولت حق دخالت در جمعیت را ندارد و این امر خصوصی است.

  دیروز روز حهانی جمعیت بود این در حالی است که از سال گذشته و با اظهار نظر بحث برانگیز رییس جمهور در مورد افزایش زاد و ولد در کشور صحبت های بسیاری در این مورد شد و خیلی ها نظرات مثبت و منفی خود را ابراز کردند حالا رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه بر ضرورت بازنگری در سیاست‌های جمعیتی کشور تاکید و پیش‌بینی می کند که اگر روند کاهش نرخ باروری در ایران به شکل فعلی ادامه پیدا کند در سال 1425 با رشد منفی جمعیت مواجه شویم.

دکتر محمدجواد محمودی در همایش روز «جهانی جمعیت» با بیان اینکه صحت سیاست‌های فعلی جمعیتی در کشور مورد سوال قرار دارد، اظهار کرد: مخالفان رشد جمعیت در کشورهای درحال توسعه معتقدند دولت حق دخالت در جمعیت را ندارد و این امر خصوصی است.

وی دیدگاه موافقان سیاست‌های افزایش جمعیتی را اینطور تشریح کرد: این گروه معتقدند نرخ رشد جمعیت محرکی برای نرخ رشد اقتصادی محسوب می‌شود و یکی از علل رشد و توسعه غرب نیز رشد بالای جمعیت در مقطعی از زمان بوده است.

محمودی با بیان اینکه شعار سازمان ملل متحد در سال جاری جهان هفت میلیاردی است، اظهار کرد: اگرچه کره زمین جا برای جمعیتی بسیار بیشتر از این را دارد اما سیاست باید توسعه کیفی جمعیت باشد.

وی همچنین از برنامه‌ریزی اغلب کشورهای توسعه یافته درسال‌های اخیر برای افزایش جمعیت خبرداد و گفت: در این کشورها طی پنج سال گذشته نرخ باروری رو به افزایش گذاشته شده است.

وی در ادامه به اظهارات سیمون کوزنتس ـ برنده نوبل اقتصادی سال 1971 ـ اشاره و اظهار کرد: این اقتصاددان یکی از دو دلیل اصلی نرخ رشد اقتصادی تولید سرانه می‌داند که این امر نیز به طور مستقیم با رشد جمعیت که نیروی محرکه رشد اقتصادی بوده است مرتبط است.

محمودی با بیان اینکه هر فرد درکشور توسعه یافته 16 برابر افراد در کشورهای در حال توسعه از منابع دنیا استفاده می‌کند، تاکید کرد: حضور کشورهای غربی در عراق، افغانستان و دیگر کشورهای دنیا با هدف حکومت نیست بلکه آنها به دنبال غصب بازار مواد خام این کشورها هستند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در همین روز و زیرگوش ما وزارت بهداشت با همکاری سازمان بهداشت جهانی همایشی به مناسبت روز جهانی جمعیت را برگزار می‌کند در حالی که از اساتید جمعیت شناسی برای سخنرانی در این همایش دعوت نشده و ظاهرا موضوع همایش دغدغه‌های پیش روی جمعیت در کشور و جهان نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در قانون برنامه اول توسعه ، تعداد مولود زنده به ازای هر مادر4.6 نفر بوده است، اظهار کرد: در آن زمان هدف‌گذاری به این شکل بود که در سال90 این نرخ به 4 برسد    درحالی که هم‌اکنون طبق سرشماری سال 85 نرخ باروری   1.8 است و به نظر می‌رسد از سال 85، تاکنون نیز این نرخ کاهش یافته باشد.

محمودی با تاکید بر اینکه سیاست‌های کنترل موالید درسال 1365 کار درستی بود، اظهار کرد: در عین حال نباید بر این سیاستها به حدی متمرکز شویم که به سمت انقراض نسلی برویم.

به گفته وی، برابر هدفگذاری برنامه اول توسعه هم اکنون نرخ رشد طبیعی در کشور باید به 2.3رسیده باشد در حالی که این نرخ 1.25است.

محمودی تاکید کرد: درخواست ما عدم اجرای قانون تنظیم خانواده نیست اما می‌توان در این قانون تجدیدنظرکرد.

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه طی اظهارات اخیر رییس کمیسیون بهداشت مجلس که در آن گفته بود کشور هرگز به سمت رشد منفی جمعیت نخواهد رفت، تاکید کرد: رشد طبیعی جمعیت با تحقق سه شرط به صفر و منفی می‌رسد؛ یکی پایین آمدن نرخ باروری به زیر سطح جانشینی( 2.1فرزند) است و دیگری حرکت ساختار سنی جمعیت به سمت سالمندی و در نهایت توقف کاهش مرگ‌ومیر از عوامل تاثیرگذار در این زمینه است.

محمودی ادامه داد: در کشور ما هرسه شرط هم اکنون محقق شده و یا درحال تحقق است، به گونه‌ای که جمعیت از امسال رو به میانسالی گذاشته و این در حالیست که همچنان در صدا و سیما و رسانه‌ها به جوان بودن جمعیت کشور اشاره می‌شود.

محمودی خاطرنشان کرد: موضوع افزایش جمعیت کشور با وجود آنکه یک ضرورت به نظر می‌رسد اما به راحتی اتفاق نمی‌افتد و همه باید برای آن همت کنیم.

اگر نرخ باروری کل در سال جاری 1.8 باشد در سال1410 جمعیت کشور به 85.88 میلیون نفر می‌رسد

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیت شناسی آسیا و اقیانوسیه عنوان کرد: در حال حاضر استفاده از نیروی کار افغانی درکشور یک انتخاب است در حالی که در آینده چاره‌ای جز استفاده از اتباع بیگانه به عنوان نیروی کارنخواهیم داشت، چرا که جمعیت در سن کارکشور به شدت رو به کاهش است.

وی با اشاره به نتایج پیش‌بینی شاخص‌های جمعیت ایران براساس حد پایین سازمان ملل، تصریح کرد: اگر نرخ باروری در سال جاری1.8 باشد در سال1410 جمعیت کشور به85.88 میلیون نفر رسیده و نرخ باروری نیز به 1.35 کاهش می‌یابد.

به گفته وی، در این صورت نرخ رشد جمعیت در سال1420 به صفر رسیده و درسال 1425 نیز منفی خواهد شد.

4745

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    1 1
    عاقبت جدا کردن دخترو پسر و تفکیک جنسیتی!!
  • بدون نام IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
    2 0
    فکر می کنید پس از به وجود آمدن امکانات رفاهی، امنیتی و اشتغال، آیا مردم باز هم از بچه دار شدن امتناع می کنند؟ اگر فردا همین بچه از پدر و مادر خود بپرسد با چه عقل و منطقی حاضر به دنیا آوردنش شده اند، پدر و مادر چه جوابی بدهند؟ حرف زیاد است و مجال کم!!
  • م IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
    3 0
    چقدر خوب! اونوقت دیگه کسی غصه نمی خوره که نمی تونه شکم بچه اش ور سیر کنه چوت بچه ای در کار نخواهد بود!
  • اتایی IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۲
    2 0
    تا 35 سال دیگه کی مرده کی زنده؟ ولمون کنین یکهو دستور میدن جمعیت باید دو سه برابر بشه-تا همه ی مشکلات حل بشه.
  • خر IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    2 0
    ولمون کن بابا