۱ نفر
۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۰
تبعیض ندانسته هم تبعیض است

در بعضی کشورها به کودکان در مدرسه می‌آموزند که وقتی می‌خواهند از یک جامعه‌ی انسانی محدود نام ببرند حتما اول عبارت «انسان‌ها» را به کار ببرند. مثلا هرگز نگویند معلولان، یا نابینایان، یا ناشنوایان، یا سیاه‌پوست‌ها، یا مسلمان‌ها؛ بلکه بگویند انسان‌های معلول، انسان‌های نابینا، انسان‌های ناشنوا، انسان‌های سیاه‌پوست، و انسان‌های مسلمان، تا از یاد نبرند که آنان قبل از هر چیز مثل خودشان انسان هستند.

این روزها به لطف دوستی و برای کاری مشغول شده‌ام تا درباره‌ی مفهوم نژادپرستی روزمره (everyday racism) و عمومی‌تر از آن تبعیض روزمره (everyday discrimination) بخوانم و بدانم. طبیعتا جنبه‌های زبانی این موضوع از جنبه‌های رفتاریش برای من بیش‌تر کنج‌کاوی‌برانگیز است و خواندن درباره‌شان برایم جذاب‌تر است.

برای تعریفی از نژادپرستی و تبعیض روزمره می‌توانم بگویم نژادپرستی یا تبعیض روزمره شکل کُدگذاری‌شده، درون خزیده، پنهان و در ظاهر ظریف رفتارهای نژادپرستانه یا تبعیض‌آمیز است که در گفتار و رفتار فردی، گروهی، سازمانی یا اجتماعی ریشه دوانده و خانه گرفته است و اغلب خودآگاه نیست.

برای مثالی از رفتار تبعیض‌آمیز روزمره می‌توان به جوک‌های قومیتی اشاره کرد. شاید بسیاری از شما تجربه کرده باشید که وقتی به کسی که مرتکب چنین عملی می‌شود تذکر می‌دهید که این رفتارش نژادپرستانه است با باوری از عمق جان می‌گوید که این فقط یک جوک است. فرض خطای او این است که جوک نمی‌تواند نژادپرستانه باشد و رفتار نژادپرستانه حتما باید جدی و آشکار باشد. به بیان دیگر کدگذاری و درون‌خزیدگی این رفتار نمی‌گذارد نژادپرستانه بودن آن به چشم بیاید.

از دیگر رفتارهای تبعیض‌آمیز روزمره رفتار زبانی بسیاری از مردم با انسان‌های ناتوان جسمی، حرکتی یا ذهنی است. به کار بردن عبارت‌هایی نظیر «مگه کور بودی؟» و «مگه کر بودی؟» و «دستت چلاق می‌شد اگه این کار رو می‌کردی؟» و «از تو منگل‌تر ندیده‌ام» مصداق‌های بارز تبعیض روزمره است.

عیب بزرگ تبعیض روزمره این است که آسیب ناشی از خشونت را به افراد مورد تبعیض می‌رساند اما کسی متوجه این آسیب و خشونت نمی‌شود و در نهایت هم با یک قضاوت و خوش‌بینی اخلاقی و گفتن عباراتی مانند «منظورم این نبود» یا «حالا اون که قصدی نداشت» در ظاهر رفع و رجوع می‌شود. در حالی که آثار سوء آن رفع نمی‌شود و ماندگار است.

دیدم که وزیر کشور - و این تنها یک مثال است نه تلاشی برای تخطئه‌ی وزیر کشور - در نقد صدا و سیما گفته است «اگر تلویزیون به‌جای برنامه‌های سطحی و کم‌محتوا که فقط نقش سرگرمی دارد، دوربین را روی دوش یک انسان نابینا می‌گذاشتند تا در شهر بگردد و مسائل جامعه را به تصویر بکشد، موفق‌تر از این بود که اکنون هست.»

همه می‌دانیم که او قصد نداشته به نابینایان توهین و با آنان خشونت کند؛ چیزی که ممکن است بعضی ندانند این است که این اثر خشونت‌بار این گفته را بر نابینایان نمی‌کاهد. بدترین نتیجه‌ی چنین تبعیض‌های روزمره‌ای عادت کردن قشر تحت تبعیض است. برای مثال در اینجا نابینایانی که می‌گویند «من که ناراحت نشدم» در عمل به این رفتار ناشایست عادت کرده‌اند.

این عادت کردن را بگذارید در برابر آموزش «قاعده‌ی نخست انسان» در بعضی از کشورها. در این کشورها به کودکان در مدرسه می‌آموزند که وقتی می‌خواهند از یک جامعه‌ی انسانی محدود نام ببرند حتما اول عبارت «انسان‌ها» را به کار ببرند. مثلا هرگز نگویند معلولان، یا نابینایان، یا ناشنوایان، یا سیاه‌پوست‌ها، یا مسلمان‌ها؛ بلکه بگویند انسان‌هایی که معلول هستند، انسان‌هایی که نابینا هستند، انسان‌هایی که ناشنوا هستند، انسان‌هایی که سیاه‌پوست هستند، و انسان‌هایی که مسلمان هستند، تا از یاد نبرند که آنان قبل از هر چیز مثل خودشان انسان هستند. 

کد خبر 612084

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
    7 3
    آقای علیانی به نظر من این که فردی در تلویزیون خود را با «افتخار» منتسب به قومی بداند نیز نوعی نژادپرستی است. منتسب بودن به چیزی بدون این که برایش زحمتی کشیده باشیم هیچ افتخاری ندارد. در ضمن هیچ قومی بر قوم دیگر برتری ندارد و هر قومی به نوعی منحصر به فرد محسوب می‌شود
    • کورش علیانی US ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
      2 1
      با این که افتخار به چیزی که بی زحمت و انتخاب حاصل شده جا ندارد و نیز با این که هر قومیتی منحصر به فرد است بسیار موافق ام.
  • سجاد IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
    6 0
    موضوع مهمی رو مطرح کردین ولی مثالهاش کمه. ما افراد جامعه لازم داریم که مثالهای متعددی از "اعمال ندانسته تبعیض" رو بشنویم تا اول مخالفت کنیم که نه تبعیض نیس بعد بتدریج قبول کنیم که کمی تبعیض آمیز هستش. ولی در همین حدی هم که مطرح کرده اید کار خوبی است و قدمی است در جهت باز شدن فضای ذهنی ما برای مطرح کردن ملموس تر.
    • کورش علیانی US ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
      4 1
      بله. این پوشش فراگیر که گفتید بسیار لازم است و آن را باید رسانه‌ها و نهادهای آموزشی فراهم کنند. من یک عضو جامعه‌ی رسانه‌ای هستم و گمانم این است که به قدر وسعم می‌کوشم.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
    7 1
    درانیمیشن گوژپشت نتردام ،جایی دروصف گوژپشت ،ترانه ای خوانده می شود با این مضمون که تو از مردهای دیگر جذاب تری چون از هر طرف ،چهره ات به شکل متفاوتی دیده می شود اشاره ای دردناک به ناهماهنگی وعدم تقارن چهره اش. به نظرم خیلی تلخ بود . شوخی با معلولیت کسی ...ممنونم ازاین مطلب...
    • کورش علیانی US ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
      0 0
      بله. زشت و دردناک است. موافق ام.
  • بی نام RO ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
    0 3
    پس قرآن را هم بازنویسی کنید چون چندین بار به انسانهای کور خشونت کلامی قائل شده
    • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۵
      0 0
      کوری که در عین بینایی نابیناست چه بسا کورهایی که بیناترینند و بینایانی در عین کوری شما که معنی ی جمله ساده رو نمیفهمی لازم نکرده برای کلام وحی خط و نشون بکشی
  • بی نام A1 ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۵
    1 1
    از این قبیل جملات و استعارات در زبان فارسی زیاد هست. اگر بخواهیم آنهارا استفاده نکنیم فکر کنم نصف زبان فارسی را باید دور بریزیم. مثلا برای افراد سالمند میگوییم: این کارا برای تو زور داره یا چرا مثل پیرزنا رانندگی میکنی؟ اشاره به ناتوانی جسمی. چرا مثل بچه ها بهونه میگیری؟ چرا مثل تازه عروسا هی دور به خودت ور میری؟ یا دور خودت تاب میخوری؟ اشاره به دست و پا چلفتی بودن نو عروس ها. از سگ کمترم اگر این کار رو نکنم اشاره به نجس بودن سگ، یا در اشاره به بد قولی میگوییم: برو سبیلتو بتراش بجاش سرخاب سفیدآب بمال اشاره به اعتمادی به خانم ها. جالب اینه که بسیاری از این جملات در فیلمها و سریالهای ایرانی هم استفاده میشوند.
  • بی نام A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
    0 0
    سلام مثل همیشه مفید و عالی. ولی یه سوال. آیا ابراز خشونت زبانی رو بطور کلی میشه نفی کرد؟ یه نوع سوپاپ اطمینان نمیتونه باشه؟ تا جلوی خشونت رفتاری رو بگیره.
  • قاسم IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۹
    0 0
    ایراد «بنی اسراییلی» هم از مثالهای دیگر دوگان پنهان نژادگراییتبعیض هست.