قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخشی از مطلب خود نوشته است:
«فضای مجازی چهار حوزه عملکردی دارد، این حوزهها عبارتند از: ارتباطی، اطلاعاتی، خدماتی و سرگرمی. اکنون در کشور ما تعادل بین این حوزهها وجود ندارد، حال آنکه متجاوز از 15 میلیون ایرانی در فضاي مجازي بازي ميكنند و به جنبه سرگرمی آن مشغول هستند، بسیاری از بازیها خشونت بار است. جالب است كه تلاشهايي براي ساخت بازيهاي ايراني صورت گرفته است ولي اين بازيها نيز در بعضي حوزه ها به دليل عدم مديريت، خشن بوده است. يعني از بوميسازي و مليسازي به كپيبرداري ناشيانه رسيدهايم و در اين بازيها محتواهاي مبتني بر فرهنگ بومي اسلامي- ايراني وجود ندارد. »
این عضو وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه نوشته است:
«در شبکههای اجتماعی هم الان همین مشکل را داریم، شبکههایی اجتماعي که میتواند کارکرد آموزشی هم داشته باشد، در ایران تنها جنبه سرگرمی دارد. در صورتي كه هم اكنون شبكههاي علمي و تخصصي در كشور ما ناشناخته هستند اما تلگرام در ایران 22 میلیون عضو دارد که 15 میلیون آن فعال هستند، و از 112 شبکه فعال در کشور که هر کدام بیش از 10 هزار مشترک دارند، اكثرا (اگر نه همگي) سرگرمی هستند. اینها باید مدیریت شوند. باید مطالعه شود و بحث مهم تحقیق در اين حوزه به طور جدي دنبال شود. چون رفتار ملتها در فضاي مجازي متفاوت است كه اين موضوع اثبات شده است و تحت بحثي با عنوان ديجيتال اتنوگرافي (Digital Ethnography) و قومشناسي ديجيتالي در مجامع علمي مطرح است... بنابراين ضروري است كه سازمانهاي درگير، اثرات فضاي مجازي را در آسيبهاي اجتماعي و آسيبهايي كه خود فضاي مجازي توليد ميكند رصد و تحليل دقيق بر اساس مناطق مختلف ارائه كنند تا اقدامات و تصميمات اساسي در اين حوزه صورت گيرد. »
برای خواندن متن کامل این مطلب، اینجا را کلیک کنید.
نظر شما