محمدحسین جهانپناه: لاکهید مارتین تا امروز چندین نمونه پهپاد با پیکرهبندی بالهای پرنده تکمیل کرده که ناوگان کوچک RQ-170 بخشی از همین دست برنامههای شعبه اسکانکورکز بود؛ به تازگی اما تصویر هواپیمای بدون سرنشین مرموزی با ظاهری مشابه آر-کیو-170 منتشر شده که سوالات زیادی را در رابطه با ماهیت آن مطرح کرده است.
اوایل دسامبر/آذر سال پیش، یک ماهواره غیرنظامی هنگام عبور بر فراز تاسیسات محرمانه تحقیقاتی در پالمدال کالیفرنیا (جاییکه نیروی هوایی ایالات متحده و بیشتر پیمانکارانش پروژههای هوافضای خود را آزمایش میکنند) تصویری را ثبت کرد که چندی پیش سرانجام به دست رسانهها رسید. در این تصویر محوطهای دیده میشود که ظاهرا بخشی از تاسیسات شعبه اسکانکورکز (دایره توسعه برنامه های پیشرفته) لاکهیدمارتین به شمار میرود. در این تصاویر دو هواپیما دیده میشود که یکی از آنها به وضوح جنگنده اف-16 است اما معمای اصلی هواپیمای سفیدرنگ کنار اف-16 است؛ هواپیمای مرموزی با طرح بالهای پرنده مشابه آر-کیو-170 که فاصله دو سر بال آن به وضوح از اف 16 بیشتر و طول آن حدود 15 متر است. (برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگتر اینجا را کلیک کنید)
بر اساس ظاهر هواپیما میتوان گفت که طرح کلی آن مشابه پهپادهای بوئینگ ایکس-45 سی (X-45C)، نورثروپگرومن ایکس-47 بی (X-47B) و یا حتی آر کیو-170 سنتینل خود لاکهیدمارتین است. نکته عجیب و شاید جالب ماجرا اینجاست که بر اساس اطلاعات منتشره این تصویر بر حسب تصادف دقیقا همان روزی گرفته شده که پهپاد آمریکایی آر-کیو-170 حوالی مرزهای شرقی ایران به دست نیروهای ایرانی افتاد.
ملیسا دالتون، سخنگوی لاکهید مارتین در پاسخ به ماهیت این هواپیما تنها به این پاسخ بسنده کرد که هواپیمای سفید رنگ نمونه آزمایش زمینی یکی از طرحهای در دست توسعه لاکهیدمارتین و یکی از طرحهای محرمانهای است که اسکانکورکز روی آن کار میکند. اما اینکه دقیقا کدام برنامه و با چه هدفی، دالتون توضیحی نداد.
لاکهید مارتین تا امروز چندین نمونه پهپاد با پیکرهبندی بالهای پرنده تکمیل کرده و یا در دست توسعه دارد. ناوگان کوچک آر-کیو-170 هم ظاهرا از همین دست برنامههای اسکانکورکز بوده که زمستان 2000/1378 به ارتش ایالات متحده تحویل شده و از آن زمان روی کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان و کره شمالی پرواز میکرده است.
تا پیش از برنامه آر-کیو- 170، لاکهید پروی طرح پهپادی بزرگتر با پیکرهبندی بال پرنده کار میکرد که اختصارا پی- 420 نام گذاری شده بود. طرح مفهومی پی -420 نخستین بار در 1997 (1376 شمسی) دیده شد و در ادبیات صنعتی شرکت هم به آن اشاره شد اما اطلاعات بیشتری از آن به رسانهها درز نکرد. در واقع حتی مشخص نیست که لاکهید اصلا نمونهای از پی-420 را ساخته یا نه. بر این اساس ممکن است که لاکهید در آن زمان با صرف نظر کردن از برنامه پی-420 که احتمالا هزینههای بیشتری داشته با استفاده از جنبههای تکنیکی برنامه فوق، طرح ارزانتر آرکیو 170 را توسعه داده باشد که خصوصیات پنهانکاری کمتر آن، هزینه ساخت و نگهداری پایینتری به همراه داشت. طرح هواپیمای حاضر از خیلی جهات با طرح اصلی پی-420 لاکهید مارتین (تصویر زیر) شباهت دارد.
در حال حاضر تنها پهپادهای آمریکایی در دست توسعه با پیکرهبندی بالهای پرنده برای برنامهای طراحی میشوند که نیروی دریایی آمریکا سرمایهگذار اصلی آن است، برنامهای موسوم به پهپاد شناسایی و تهاجمی ناونشین (به صورت مخفف در انگلیسی UCLASS) که قرار است برنده نهایی مناقصه آن پهپاد پیروز را تا سال 2018/1397 برای استفاده روی ناوهای هواپیمابر تولید کند. شرکتهای بوئینگ و نورثروپگرومن در حال حاضر طرحهای ایکس-45 و ایکس-47 خود را با پیکرهبندی مشابه برای رقابت در این برنامه ارائه کردهاند.
توضیح عکس: بوئینگ X45 (بالا) و نورثروپ گرومن X47 (پایین)
طرح لاکهید برای پهپاد مورد نظر نیروی دریایی آمریکا هنوز رونمایی نشده اما با توجه به تشابه طرحهای بوئینگ و نورثروپ میشود حدس زد که طرح این شرکت هم بال پرندهای به بزرگی یک جنگنده اف 16 همانند همین تصویر مشکوک باشد. بر این اساس احتمالا این یکی از نخستین تصاویر از هواپیمای بدون سرنشینی است که ممکن است در آینده روی ناوهای هواپیمابر آمریکایی ظاهر شود؛ اما اینکه ماهیت واقعی این هواپیمای تازهوارد چیست را تنها زمان مشخص خواهد کرد.
5353
نظر شما