آر-کیو170 هواپیمای بدون‌سرنشینی است که از ارتفاع 15 کیلومتری و بدون آشکارشدن در رادار به جاسوسی می‌پردازد. گفته می‌شود پیش از حمله به محل اختفای بن‌لادن، این پهپاد 24ساعته منطقه را زیرنظر داشت.

محمدحسین جهان‌پناه: انتشار خبر ساقط شدن یکی از پهپادهای آمریکایی (پهپاد مخفف پرنده هدایت‌پذیر از دور است) بر فراز ایران در اواسط آذرماه امسال آن هم تنها چند هفته مانده به پایان سال میلادی، تیتر بسیاری از رسانه‌های خبری جهان را به خود اختصاص داد. البته این نخستین باری نبود که اخباری مبنی بر ساقط شدن هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز ایران منتشر می‌شد، اما این بار داستان فرق می‌کرد، نام یکی از پر رمز و راز ترین هواپیماهای جاسوسی آمریکایی موسوم به آر-کیو170 به گوش می‌رسید. خبری که با تایید نصفه و نیمه آن از سوی ناتو و سپس پنتاگون چهره‌ای جدی به خود گرفت.
نخستین خبرها از وجود پهپادی پنهان‌کار در خاورمیانه حدود چهار سال پیش به رسانه‌ها درز کرد، زمانی که برای اولین بار این هواپیما در فرودگاه قندهار افغانستان در حال تمرین در شرایط واقعی دیده شد. (تصویر زیر)

اطلاعاتی پیرامون جزئیات طراحی و ساخت آن در میان رسانه‌ها وجود نداشت. شاید تنها چیزی که در باره آن می‌دانستیم، این بود که طرح ظاهری هواپیما به شدت یادآور یکی از طرح‌های ناکام قدیمی آلمان‌ها در جنگ جهانی دوم موسوم به اچ-او 229 است که طرح آن را در زیر مشاهده می‌کنید.

آر-کیو170 چیست؟
آر-کیو 170 توسط دایره توسعه برنامه‌های پیشرفته شرکت لاکهید مارتین یا به بیان ساده، همان اکانس وروکس طراحی شده بود، همان گروه معروفی که از زمان ساخت اولین جت جنگنده در ایالات متحده طراحی تقریبا تمامی هواپیماهای فوق محرمانه ارتش ایالات متحده، از اف117 گرفته تا یو2 را بر عهده داشت. کد آر-کیوی اول اسم پرنده مخفف پرنده بدون سرنشین شناسایی است که مشخصا نشان از غیرمسلح بودن آن می‌دهد (مثال معروف، پهپاد رزمی پردیتور ام-کیو است که مخفف پهپاد مسلح به موشک است) با این حال همچنان مشخص نیست که آر-کیو 170 دقیقا در چه بازه‌ای از هواپیماهای جاسوسی جای می‌گیرد، پهپاد‌های دوربرد شناسایی استراتژیک نظیر گلوبال‌هاوک یا پهپادهای میان‌برد شناسایی تاکتیکی، چیزی که احتمالش بیشتر است. (برای مشاهده تصاویر احتمالی این هواپیما،اینجا را کلیک کنید).
از دید فنی، آر-کیو 170 را می‌توان پیشرفته‌ترین پهپاد پنهان‌کار عملیاتی دنیا و البته محرمانه‌ترین آنها دانست. لاکهید در طراحی این بال‌پرنده نهایت ظرافت ممکن را به کار برده، با این حال مشخصا در پایان از به‌کار بردن نهایت تکنولوژی پنهان‌کاری در آن خود‌داری شده است. این موضوع را به راحتی از دریچه‌های هوای بدون پوشش هواپیما می‌توان فهمید. نوع موتور هواپیما هنوز معمایی بی‌جواب است.

 

آن‌چه کارشناسان حدس می‌زنند

با توجه به تجربیات دیگر پهپادهای مشابه و بدون در نظر گرفتن سرعت احتمالی، حدس زد این هواپیما بیشینه ارتفاعی در حدود 50هزار پا / 15هزار متر داشته باشد. آر-کیو170 همانند بیشتر هواپیماهای بدون سرنشین پنهان‌کار امروزی در قالب بال پرنده‌ای یکپارچه اما نه چندان بزرگ با کنترل تماما ماهواره‌ای طراحی شده است. اگر چه اطلاعات و حتی تصاویر بسیار معدودی از این پرنده مرموز منتشر شده، اما همین‌قدر را می‌دانیم که فاصله دو سر بال‌های این هواپیما در حدود 20 تا 27 متر است. سنسورهای اصلی این هواپیما در کنار رادار آرایه فازی (آرایه کاوش فعال الکترونیکی) در داخل بال‌های هواپیما قرار گرفته‌اند اما ماهیت آنها را تنها از شکل و شمایل ظاهری هواپیما می‌توان حدس زد. به عنوان نمونه هواپیما قطعا از سیستم‌های الکترواپتیکال (تلویزیونی) با ارتباط امن ماهواره‌ای با رمزنگاری 256 بیتی استفاده می‌کند. این گونه ارتباطات رمزنگاری‌شده توسط کد‌هایی 10 تا 11 رقمی محافظت می‌شوند که از امنیت به نسبت قابل‌توجهی در دنیای ارتباطات برخوردارند.
هواپیماهای بدون سرنشین در این کلاس عموما می‌توانند تمام مراحل عملیات را به صورت کاملا خودکار بر اساس نقشه‌های گرافیکی از پیش تعیین‌شده کنترل و اطلاعات تصویری دریافتی را در همان لحظه به مرکز کنترل منتقل کنند. این نقشه‌های از پیش تعیین شده همچنین به عنوان نقشه پشتیبان در هنگام قطع ارتباط ماهواره‌ای برای بازگشت خودکار به پایگاه مادر نیز استفاده می‌شود و به‌همین دلیل، قبل از هر پرواز، نقشه منطقه عملیات به کامپیوتر هواپیما داده می‌شود.

 

چرا پهپاد؟
از نظر کلی هواپیماهای بدون سرنشین به‌خصوص آنهایی که با کنترل ماهواره‌ای هدایت می‌شوند همچنان با مشکلات زیادی مواجه هستند. ارتش ایالات متحده از ابتدای تهاجم به عراق تا به امروز صدها پهپاد کوچک و بزرگ را برای انجام انواع عملیات‌های شناسایی یا تهاجمی روانه خاورمیانه کرده که بیش از یک سوم آنها دچار سانحه شده و از دست رفته‌اند. پهپادهای کنونی در شرایط عملیاتی بسیار آسیب‌پذیرند، چرا که بسیار پیش آمده که خلبان هواپیمای بدون سرنشین از سر بی‌دقتی یا بی تجربگی هواپیمایش را به باد داده یا به دلیل از دست رفتن ارتباط ماهواره‌ای برای مدتی هر چند کوتاه، کنترل هواپیمای بدون سرنشین از دست مرکز کنترل خارج شده است.
علی‌رغم چنین مشکلاتی از آن سوی ماجرا هم نباید غافل شد. واقعا نمی‌توان نقاط ضعف زیادی برای هواپیماهای پنهان‌کاری در این سطح پیدا کرد، چرا که این‌گونه هواپیماهای پنهان‌کار با توجه به موتور جت و دریچه‌های هوای خود، بی‌صدا هستند و ارتفاع پرواز بالا، آنها را از دیده شدن در امان نگاه می‌دارد. مجموعه این توانایی‌ها، کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی را به جای هواپیماهای سرنشین‌دار به‌صرفه کرده است.

 

آر-کیو170 در میدان نبرد
آن‌طور که این روزها شنیده می‌شود، آر-کیو170 برای نخستین بار شش سال پیش عملیاتی شد، زمانی که اسکادران 30-ام شناسایی از وینگ 432 نیروی هوایی ایالات متحده اولین پرنده‌های سفیدرنگ خود را دریافت کرد. آر-کیو 170 به فاصله تنها دو سال از تحویل به نخستین یگان عملیاتی، بی سر و صدا در فرودگاه قندهار استقرار یافت. به‌دنبال انتشار نخستین تصاویر این پرنده در فرودگاه قندهار و از آن‌جاکه تا آن زمان حتی اسم هواپیما در هاله‌ای از ابهام قرار داشت،آن را جانور قندهار نامیدند. نبود نام رسمی و تاییدشده به شهرت سریع حیوان قندهار منجر شد.
پرواز این پهپادها و استقرارشان در منطقه در حقیقت پاسخی بود به کاهش پرواز‌های هواپیماهای شناسایی سرنشین‌دار یو2 در منطقه که از زمان حمله نیروهای غربی به افغانستان با همراهی پهپادهای گلوبال‌هاوک در منطقه مستقر شده بودند. از طرفی استقرار این پهپاد جدید این امکان را فراهم می‌کرد که با استفاده از مزیت پنهان‌کاری هواپیما، دامنه عملیات شناسایی بدون ایجاد بلواهای سیاسی به مرز کشورهای همسایه افغانستان هم گسترش پیدا کند، بخصوص‌که از نظر تئوری تنها رادار‌های موج بلند، آن‌هم در شرایطی خاص می‌توانند هواپیماهایی از این دست را شناسایی کنند که آن‌هم از نظر عملی آزمایش نشده بود.
به دنبال بالا گرفتن درگیری‌ها در شبه‌جزیره کره در سال 2010 / 1389، یگان‌های شناسایی مجهز به آر-کیو170 به کره جنوبی انتقال یافتند تا فعالیت‌های موشکی کره شمالی را زیر نظر بگیرند.
از آگوست 2010 / مرداد 1389 که احتمال حضور اسامه بن لادن در پاکستان جدی‌تر شد، عملیات آر-کیو170 در افغانستان جانی دوباره گرفت، بخصوص که این بار با یک سیستم ارتباط تلویزیونی همزمان پشتیبانی می‌شدند. گفته می‌شود یگان‌های آر-کیو170 در طول این مدت، منطقه‌ای را که گفته می‌شد بن‌لادن در آن سکنی گزیده، 24ساعته از ارتفاع بالا زیر نظر گرفته بودند. این عملیات که در نهایت به حمله یگان‌های ویژه نیروی دریایی و مرگ بن لادن انجامید، زیر چشمان تیزبین آر-کیو170 اتفاق افتاد و باراک اوباما شخصا از مقر فرماندهی عملیات، تصاویر ارسالی از هواپیمای بدون سرنشین را نظاره‌گر بود. این در حالی بود که حضور ناپیدای این هواپیماهای بدون سرنشین در حریم هوایی پاکستان که پس از مرگ بن‌لادن افشا شد، خشم مقامات پاکستانی را در پی داشت، بخصوص‌که سیستم پدافند هوایی این کشور در تمام مدت از حضور این هواپیماهای بدون سرنشین مطلع نشده بود.
 

چرا سقوط این هواپیما در ایران این قدر مهم است؟
در طول تمام سال‌های پس از جنگ سرد تنها یک هواپیمای پنهان‌کار آمریکایی در مرز کشوری دیگر توسط پدافند هوایی یا سانحه فنی سرنگون شده و آن هم ماجرای اف117 نگون‌بختی بود که از بد حادثه هنگام بازگشت از ماموریت بمباران خود سر راه یک موشک سام3 یوگسلاوی قرار گرفت و سرنگون شد. (تصویر زیر، نمای یک فروند هواپیمای پنهان‌کار F-117 را نشان می‌دهد).

در عین حال حتی از زمان جنگ سرد به این سو هیچ‌یک از هواپیماهای جاسوسی یا رادارگریز سرنگون شده همچون یو2 به سلامت به دست نیامده است.
بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها، این پهپادها از مدت‌ها پیش عملیات‌های گسترده شناسایی را در مرزهای غربی افغانستان اجرا می‌کردند تا این‌که سرانجام همه‌چیز با خبر سرنگونی یکی از این هواپیماها در داخل خاک ایران، رنگی دیگر به خود گرفت. بخصوص این‌که این هواپیما به سلامت در اختیار نیروهای نظامی ایرانی قرار گرفته، اعتباری دیگر به این ماجرا بخشیده است.
این‌که اساسا این هواپیما چگونه و به چه ترتیب سرنگون شده همچنان یک معماست، اما چیزی که با اطمینان می‌شود از آن سخن گفت همان سرنگونی هواپیماست چرا که سکوت معنادار پنتاگون در تایید یا تکذیب سریع موضوع به همراه تحلیل‌های دیرهنگام ناتو مبنی بر گم کردن پهپادی بی نام و نشان در غرب افغانستان نشان از تایید همین مدعا داشت. اما هر نوع تحلیل بیشتر در این زمینه نیازمند انتشار اخبار یا حداقل تصاویری قابل تحلیل است.
5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 133
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    تکنولوپی آشکار ولو رفتشون اینه ببین اونایی که هنوز رونکردن چیه؟ ....ماهواره هدایت کنندشو از کجا می خوایم بیاریم...
    • بدون نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      48 11
      دم هر چی ایرانی گرم
    • m IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
      33 16
      هواپیماشو هک کردیم ماهوارشم هک میکنیم. این روش اسونشه البته به امید خدا به زودی چنتاییشو میسازیم.(البته اگه تا الان نساخته باشیم) زیاد یه این چزا فکر نکن مخت سوت میکشه.سعی کن حواصت به درسو مشقت باشه!!!
  • احمدی IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    82 78
    اگر واقعا این هواپیما رو گرفتید پس چرا عکسهای احتمالی نشان میدید؟؟
    • zahra IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
      64 40
      شما فعلا صلاحیت دیدنشو نداری همین عکسا رو ببین سرگرم شو ....والا ...من نمیدونم عوض بیان بعد از خوندن چنین مطلبی به امنیت کشورشون ببالن که اجازه ورود چنین هواپیمایی رو برای جاسوسی به خاک کشورمون ندادن و علاوه بر اون با کمترین آسیبی در اختیار متخصصامونه میاد میگه اگه گرفتیدش عکس نشون بدید ....
    • RS IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
      78 18
      دوست عزیز آمریکایی ها خودشون اعتراف کردن اون وقت شما هنوز باور نکردی !!!!
    • بدون نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      47 11
      کاش 2 ساعت صبر می کردی خبر 19 میدیدی ضایع نشی
    • جواب zahra IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      14 10
      بانو همين الان كه حضرت عالي مشغول سرگرم سازي هستيد، با غرور عارضم كه ماهواره و هواپيما و ساير تجهيزات مشغول كارند. ...
  • بدون نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    44 97
    ... چرا برای یک هواپیمای جاسوسی که سقوط کرده این همه خوشحالی میکنیم و تیتر یکش کردیم؟؟؟
  • siavosh IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    28 33
    سلام در پاسخ به این 2 دوست عزیز باید عرض کنم که جهان سیاست و نظامی گری پیچیده تر از این حرفهاست که که عکسی از انجام کاری به راحتی و با سرعت منتشر بشه و دوم اینکه وقتی این هواپیما سالم به زمین نشانده شده یعنی توسط پدافند ایران کنترل شده و توسط ماهواره های مربوط به رسته جنگال هدایت شده و سوم اینکه چیزی که قابل استفاده باشه مسلما استفاده خواهد شد و در نهایت لو میره، چه دلیلی داره یک دستگاه بسیار کارآمد ساخته بشه و به خاطر ترس از رو شدن استفاده نشه اون وقت یک هزینه برای یک کار بی ارزش تلقی میشه
  • صادق IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    باید این خبر را مثل بمب در جهان منفجر کرد تا آبروی ریخته شده امریکا دوباره بریزد وبه جهان بفهمانیم که با کشور ایران حتی فکر شوخی کردن را نداشته باشند.
    • بدون نام IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
      60 59
      بخواب بابا
  • البرز IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    41 58
    اهای ایها الناس یکی به داد ما برسه . بابا این اسب تراوا است . هواپیمایی که اینقدر قابلیت دارد چی شد یک دفعه امد ایران . هلو بپر تو گلو . تا به حال از خودتان پرسیده اید چرا کشور هایی مثل عراق و لیبی هیچ گاه نتوانستند بر علیه فروشندگان هواپیماهای نطامی کاری بکنند . جواب ساده است چون نمی توانسته اند . این هواپیماهم حالا در یکی از مراکز حساس ما با خیال راحت داره اطلاعات سری ما را اسکن می کنه و می فرسته امریکا . اسب تراوا یعنی این ...
    • MAY3AM IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
      41 24
      این و تو فهمیدی اما ماموران اطلاعاتی ایران نفهمیدین?!
    • بدون نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      24 21
      زیاد به مغزت فشار نیار سوت می کشه
    • نا شناس IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      34 19
      با دوست عزیزم البرز کاملا موافق هستم و این هواپیما از نظر من هیچ سودی برای ایران ندارد و سراسر ضرر میباشد و در آینده گندش در میاد در جواب دوستانی که میگن ما 10 سال جلو افتادیم اصلا این طور نیست این نظرات نشان از عدم مطالعه شما در رابطه با موشک ها و موتو های فوق سری میباشد چون چندین سال طول میکشد تا از جنس ونوع ساخت با خبر شویم و تا آن موقع 20 مدل جدید تر در امریکا ساخته میشود به امید روزی که ایرانی ها خود بسازند و افتخار کنند نه این که بگیرند و افتخار کنند
    • ham IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
      9 4
      چقدر شما باهوشید
  • میهن دوست IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    77 22
    بعضی از عزیزان بعلت نداشتن اعتماد بنفس هیچ چیزی رو باور نمی کنن ومرغ همسایه براشون غازه اگه ترکیه این کار رو میکرد چه میگفتیم باید عزیزاننظامی ودانشمندان این مرزو بوم رو باور داشته باشیم
  • بدون نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    38 24
    مگه اینها تا دیروز لگن نبودند ! باور ندارید سخنرانی های ... رو بخونید ....!
    • طلاجو IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      13 6
      اين دهن را بايد طلا گرفت.
  • بدون نام MY ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    44 36
    اصلا از کجا معلوم که مثل اسب تروا عمل نکنه؟ حتما همگی داستانش رو میدونید دیگه
  • عباس IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    61 10
    لطفا قبل نظر دادن يكم مطالعه كنين اين يه هواپيما معمولي نيست و سقوط هم نكرده چون تكنولژي ساخت اون طوريه كه اگه سقوطم كنه خودش خودشو منفجر ميكنه تا اطلاعاتش دست كسي نيوفته پس سقوط نكرده
  • حسین IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    67 32
    به نظر من این کار بسیار خارق العاده ایرانیان مشتی بر صورت آمریکا بود.
    • بدون نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      30 7
      صورت نه عزیز جان دهــــــــــان!
    • كتك خور IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      16 8
      مشتي بر صورت ...؟
  • بدون نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    13 17
    ba khondane in nazara faghat mitonam begam va3 khodemon motasefam k ye mosht ashghale amrikaio va3 khodemon kardim monjio sambole ghodrat. ... nemidonam chera enghadr be vatanemon,be sarbazash be daneshmandash bi etemadim. dar avaz va3 keshvarame dg jon midim. ...
  • PHAMID IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    24 9
    آقایون یه کمی فکر کنید هر چیزی که شد زود نباید خبر داد که احتمالا الان سپاه اونو به یه جای مطمئن منتقل کرده و عکسا شو هم نشون میده اگه ایران همون موقع خبر میداد چه طوری میتونست هواپیمای با بال 20 متری رو در خفا به یه جای مطمئن ببره اخه یه کم شم نظامی داشته باشین بابا
  • سهند IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    42 12
    ما میتونیم!
  • سالار IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    20 27
    به نظر من این هواپیما هم شنود داره و هم جی پی اس و از طریق ماهواره کنترل و نظارت میشه و نباید این قدر ساده بهش نگاه کرد . قصد امریکاییها هم به نظر من گرفتن مچ روسیه یا چینه و اونها میدونن که ایران نمیتونه به تنهایی به اطلاعات این هواپیما برسه پس اونو به یکی نشون میده یا میفروشه یا ... وگر نه اونها هم میدونن موقعیت هواپیماشون کجاست و هم خواهند فهمید که پایگاه تحقیقاتی نظامی ایران کجاست چون خودمون با دست خودمون این کارو میکنیم . اما فکر هم نمیکنم ماها که ادمهای معمولی هستیمو این حدسیات رو داریم نظامیانمون که عمریه با این کلک نظامیا بزرگ شدن به این راحتی گول دشمنو بخورن . لعنت بر یزید
    • Zahra US ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
      35 14
      وای سالار خوب شد گفتی من فکر کردم فقط گوشیه منه که جی پی اس داره نگو این طیاره ها هم دارن !!
  • گمنام IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    12 10
    سوال شما بدلیل نداشتن عرق ملی مردود و فاقد ارزش برای پاسخ دادن است
  • گمنام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    24 12
    فان حزب الله هم الغالبون
  • گمنام IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    19 12
    جان من راس میگی زحمت کشیدی خودت تنها فکر کردی.....الان داری از اطلاعات حفاظت میکنی؟ریگی رو چند ماه بعد از دستگیری گفتن این از علائم حفاظت خوب از اطلاعات سری و نظامی یه کشوره خاک پای همه سربازای گمنام امام زمانم
  • گمنام IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    3 6
    ماشاءالله این شده یه نظری نظر شما ارزش جان دادن دارد
  • گمنام IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    8 8
    الان خواستی حرفی زده باشی با اون پرچم آمریکات
  • گمنام IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    6 6
    به نظر آقای بدون نام بعد از این نظر توجه کنید ارزش این سوال بوق .......... است
  • گمنام IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    6 10
    رای اینکه بعضی ها شریک دزدنو رفیق قافله و این دست حرفا ..... شما اصلااز حفاظت اطلاعات بویی نبردی برو تو کوچه فوتبال بازی....
  • گمنام IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    6 5
    شما نظر شماره 3 رو 30 بار ترجمه کن و 10000000000بار هم از روش بخون تا حفظ بشی و nبار هم بخون تابفهمی ........
  • فروشنده IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    44 0
    من هم یکی می خوام
    • بدون نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      22 1
      منم میخوام
  • پنجره ساز NL ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    46 20
    (ومارمیت اذرمیت ولکن الله رمی)- استکبارمغرورازقدرت نظامی وتجهیزاتی خود، چگونه جریان طبس رافراموش کرده ونمی فهمدکه این مملکت صاحبی مافوق تصورآنهاداشته وباپرورش جوانانی دانشمند، شجاع، وطن پرست و استکبارستیز ، نقطه نقطه حریم هواوزمین خودرادررصد دارد. واقعابه ایرانی بودن خودافتخارمیکنم. بقول شهیدبهشتی :به آمریکابگوازدست ماعصبانی باش وازاین عصبانیت بمیر
    • صحرائی IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      16 9
      باتوکل بخدااگربخواهیم درمقابل دوشمنان بمانیم بایدهمدل وهمصدا ومتحدباشیم وبااقتدارعلمی که داریم اگربخواهیم میتونیم به همه جیزبرسیم آنچه که هیچکس فکرشو نمیکنه البته بامهندسی معکوس روی همین هواپیمای پنهانکارمیتونیم چندقدم جلوترهم باشیم(فقط به این ملت دروغ نگیم وقدراین مردوم متمدن رابدونیم)
    • فرهاد IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
      2 7
      آقا یا خانم صحرایی بزرگوار، شما بهتره قبل از اینکه دربارۀ مهندسی معکوس صحبت کنی، یک کتاب بخوانیم و بنویسیم اول دبستان رو تهیه کنی و بادقت بخونی تا این قدر غلط املایی نداشته باشی. زشته به خدا!
  • حسين باقري IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    31 11
    ها حال كردم
  • کامرانی IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    61 17
    به خدا ما که کلی به خودمون بالیدیم و افتخار کردیم.به امید موفقیتهای بعدی در برابر دشمنان
  • MAY3AM IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۷
    41 15
    دوستان دانشمندی که نظرات منفی دادند، خوبه اینو بدونند، که هنوز چند ماه نگذشته از اینکه پنتاگون به ویروسی شدن مرکز کنترل این پهپادها در نوادا اعتراف کرده!!! ویروسی که اطلاعاتی رو به سروری نامعلوم به گفته اونها منتقل میکنه، و هنوز هم با این ویروس درگیرند. هنوز زمان زیادی از هک تائیدیه های SSL نگذشته!!! دوستان خوبه اینو هم بدونند که بعد از استاکس نت، ویروس دوکو که از لحاظ الگوریتم بسیار شبیه به استاکس نت هست الان به بخش های صنعتی کشورهای غربی حمله کرده!! همه اینها نشون دهنده این مطلب هست که دور زدن الگوریتم های ارتباطی رمزنگاری شده، غیرممکن نیست.
    • بدون نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      18 27
      بابا ول کنید ..این هواپیما اشتباهی توی افغا نستان فرود اومده بود .....چقدر ساده ائید ..آمریکا دقیقا یک هفته قبلش گم شدن اون رو اعلام کرده بود .....وگر نه همون روز اول گم شدن چرا اعلام نکردن؟؟؟؟
    • MAY3AM IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      13 9
      آقای بدون نام، بنظرم شما کلا چیزی از حفاظت اطلاعات نمی دونی!!
  • فرزاد IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    12 22
    سلام دوستان منم تبریک میگم ولی دوستان به اینم فکر کنید که اون ها فکر اینجاشو هم کردن نمیذارن اطلاعاتی دست ایران بیوفته این هواپیما از طرف ماهواره هدایت میشه و کنترل از راه دوره مطمئن باشید به محض اینکه دست ایران بیوفته و یا اتفاقی بیوفته تمام اطلاعات سری ومهمشو پاک میکنه و نمیذارن به این راحتی تکنولوژی و اطلاعتش دست کشوری بیوفته از نظر من این هواپیما به محض اینکه گرفته شده اطلاعات مهم و حیاتیش پاک شده
  • بدون نام IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    12 43
    دوستان جان من این رو بخونین و همگی حمایت کنین! امیدوارم برادران این هواپیما رو در ازاء پدافند های هوایی بگیرن برای حفاظت از تاسیسات اتمی کشورمون! جان من این حرف منو به مقامات برسونین در ازاء دادن این هواپیما به هر کشوری بهتریم پدافند های موشکی رو بیگیرن تا هیجور نتونن به تاسیسات اتمی ما تجاوز کنن! یقین دارم در ازاء این هواپیما حاظر هستن همچین کاری رو انجام بدن!
    • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      48 3
      انشالله خدا شفات بده
  • میلاد4060 IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    32 26
    واقعا متاسفم برای ایرانی های وطن فروش ،شما بجای اینکه هم صدا بشید و به این زحمت نیروهای مسلح مرحبا بگید دارید همدیگرو مسخره می کنید ،شماها ایرانی نیستید ایرانی به کشورش غیرت داره و تعصب
  • M A1 ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    63 3
    چرا همه جا فقط از سپاه صحبت میکنن و از ارتش با این همه قابلیت اسمی برده نمیشه؟؟!!!! درسته سپاه هم کارهای زیادی کرده و میکنه اما ارتش هم بیکار نیست و همیشه در حال مواظبت از زمین و هوا هست.
    • فتاح IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
      4 4
      ...کیه که بیاد از عملیاتهای ارتش صحبت کنه?
  • علی IR ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    38 17
    این هواپیما تمام علمهای روز نطامی دنیا را در خود داره ! یعنی یک خوراک عالی !!! یعنی یک میانبر چندین ساله !!!! امریکا و اسرائیل دانشمندان و دانشجویان مارا شهید میکنند تا به علم نرسیم ولی با خواست خدا بعضی جاها علی رغم میل باطنیشان به ما کمک میکنند !!! این هواپیما بهای خون شهیدان راه علمن !!!!!!
  • pw TJ ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    3 19
    man faghat ye soal daram mamulan havapeimaha alamat,neshan ya shomarehi ke neshan dahndei vahede razmi ya eskadrane merbutaro dareh ruye bal ya badaneh daran vali ruie badaneie in hich alamati nist!ajib nist benazaretun????
    • امیر IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      24 6
      دوست عزیز این هواپیما جاسوسیه و انقدر آی کیو دارند که برای این که نشه اونو رهگیری کرد این همه اطلاعات رو روش نزنند!!
    • MAY3AM IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      30 3
      اون هواپیماهایی که شما میگید، مربوط به پرنده هایی میشه که ازشون در ارتش استفاده میشه و قطعا تمامی اون هواپیماها نشان رسمی اون ارتش و شماره شناسایی بر روی اونها حک شده. باید یادآوری کنم که این نوع پرنده تنها در اختیار سازمان سیا بوده و تنها برای شناسایی ( شما بخونید جاسوسی ) از اون استفاده میشده. این نوع پرنده در اختیار هیچ ارگان دیگری در ایالات متحده قرار نداره، حتی پنتاگون. در ضمن ارتش این کشور هم از ماموریت های این نوع پرنده ها بی اطلاع هستند!!!!
    • علی IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      14 0
      اون علامت یا نشانی که شما می گی مربوط به هواپیماهایی است که به طور رسمی و شناخته شده خدمت می کنن نه هواپیمای جاسوسی
  • پیام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    47 22
    از اینکه ایرانی هستم افتخار میکنم کار بزرگی انجام شده
  • iman IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    30 35
    ما به چنين سربازاني افتخار ميكنيم .اين نشونه اقتدار ملي و بيداري سربازان امام زمان (عج) است پاينده باد ايران و سربازان گمنام
  • من و تو؟ IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    26 11
    تو فکر ماهوارش نباش. تکنولوژی اونم امروز فرداست که از ناس هک بشه.تازه تو از کجا میدونی تنها راه هدایت این {ارکیو174} فقط از راه ماهوارس؟
  • یا حسین IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    31 58
    سلام فقط می گویم این هدیه ای از امام حسین به عزاداران و دوست داران واقعیش بود گرفتن این هواپیما را با ید با ازاد سازی خرمشهر مقایسه کرد که امام فرمود خرمشهر را خدا ازاد کرد یا حسین یا حسین یا حسین
    • بدون نام IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      27 9
      چه ربطی داشت به امام حسین ؟
  • علی IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    22 22
    به نظر من این این الاق تروا هم نیست چه برسه به اسب . اخه ادم حسابی تکنولوزی روزش رو تحویل تو داده .اخه فکر هم خوب چیزیه .
  • بدون نام DK ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    10 15
    ba in teknologi in ke ma begim amrika hich ghalati nemitoone bokone , .....
    • MAY3AM IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      45 31
      عزیز دل، به کسیکه می تونه این تکنولوژی پیشترفته رو دور بزنه چی میگی؟! و من مصرانه میگم، امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه، اگر ایرانی پشت ایرانیو خالی نکنه!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    17 25
    دوستان همه جوگیر شدن.بابا امروز دربی داریما
  • منو تو? IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    38 16
    دمش گرم ایران من یکی که اصلا فکر نمیکردم ایران بتونه همچین کاری کنه .البته اینم بگم که هیچ وقت به توان ایرانی شک نداشتم و این بگم که امریکا و اینگلیس برید به جهنم
  • دوراندیش IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    18 10
    آفرین بر دلیر مردان آهنی و مقاوم نیروهای مسلح و سپاه (جان بر کف) پاسداران انقلاب اسلامی ایران.
  • امید IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    16 6
    عزیزان سخن پیامبر را باور نداریدکه فرموده اگر علم در ثریا باشد مردانی از فازس به آن دست میابند؟ای کاش اگر این مسئله دروغ بود بعضی از هموطنان به جای امیدوار کردن دشمن ،سکوت میکردند.بیایید همگی ایرانی باشیم مثل گذشته.بیایید به جای بزرگ جلوه دادن تکنولوژی غرب تلاش کنیم از آنها بهتر باشیم و بدانیم اگر خودمان را دست کم نگیریم ،میتوانیم
  • فرزاد IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    11 14
    خدا خودتو شفا بده مهمان عزیز حرف حق تلخه عزیز دوستان منم ایرانی هستم به کشورم افتخار میکنم ولی دوستان ببنید زیاد مهم نیست که یه تکنولو ژی اماده رو استفاده کنیم مهم اینه که خودمون بتونیم به این تکنولوژی برسیم ما الان تازه داریم حیوانات رو میفرستیم به بیرون از جو امریکاییا حدود 60 سال پیش این کارو کردن ما 60 سال از نظر تکنولوژی عقب هستیم ما باید کاری کنیم که فاصلمونو کم کنیم همیشه گفتن چیز باد اوردرو باد میبره اینم همینه اگه خودمون یه همچین چیزی ساختیم باید افتخار کنیم وگرنه از کجا معلوم که این یه تله نباشه یا اون ها از عمد این کارو نکردن و یا از کجا معلوم خود هواپیما به دلیل نقص فنی گیر نیافته ؟ باید کمی واقع بین بود و همه احتمالات رو در نظر گرفت زنده باد ایرانی
    • سرباز کوروش IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      11 17
      ببینید دوست عزیز. در این شکی نیست که در حال حاضر آمریکا بزرگترین قدرت علمی و نظامی دنیاست. ولی این رو هم باید قبول کرد که ایران هم فوق العاده داره در این زمینه پیشرفت میکنه. خصوصا در زمینه نظامی و البته این هم بخاطر شرایطیه که داره. مطمئن باشید تا چندیدن سال بعد ایران جزو چندید ابر قدرت جهان میشه.
    • سرباز کوروش IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      9 5
      حااااااااااااااال کردم...دمشون گرم
  • عباس دوران IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    23 17
    ولی یه حرفی بنظرتون اگه متخصص های ما شاخ غول رو شکستن چرا نمیتونن هنوز یه ماشین عین آزرا بسازن؟ این که دیگه تو وطنمون هست!تا دلتم بخواد میشه روش مهندسی معکوس کرد.خیلی هم علنیه.چون صادر میشه بنظرم هر وقت شد که ایرانی ها بوگاتی بسازن اونوقت میتونن ادعا کنن که این هواپیما راز هواپیما سازی استکبار رو بر ملا میکنه و میتونن به تواناییش برسن البته تو رو خدا فکر نکنین وطن پرست نیستم.یه عالمه هستم.ولی خوب آدم احساساتی نباشه بهتره به امید بهروزی مملکتمون ایران اسلامی سرفراز
    • بدون نام IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      11 6
      تو میتونی برو بساز
    • MAY3AM IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      11 15
      منم با بعضی از قسمت های این نظر موافقم، اما عزیز جان، کشوری که ماهواره میفرسته به هوا، اونقدر تکنولوژی داره که بتونه بقول شما آزرا بسازه!!!! و این هیچ ربطی به داشتن تکنولوژی نداره! این برمیگرده به یکسری زد و بندهای بسیار کثیف، که ما باید حتما خودروهای کشور فرانسه رو در ایران بسازیم، کشوری که هر جا از دستش بربیاد برامون کم نذاشته!!!!!!
    • فرهاد IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
      1 5
      عزیزم، در تاریخ 400 سال اخیر ایران، اون کشورهایی که علیه ایران اقدام های زیادی انجام دادند روسیه و انگلیس و پرتغال (به دلیل اشغال جنوب ایران و به ویژه جزیرۀ هرمز) بوده اند. الآن هم همۀ دنیا دارند علیه ایران اقدام می کنند، جز روسیه و چین و سوریه! چه ربطی به فرانسه داره؟
    • aliof IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
      8 2
      به نظر شما توی ان تهدید ها و خطراتی که ایران رو تهدید میکنه ازرا بدرد میخره یا پیشرفت نظامی
  • بدون نام IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    16 8
    باید به این نکته اشاره بشود که داشتن هر کدام از اسرار مخفی دولت امریکا برای هرکشوری افتخار بسیار بزرگی است حتی اگر در کمترین حد باشد و نکته بعدی اینکه این غنیمت های به دست امده به هیچ عنوان و دلیلی نباید به دست کشورهای مانند روسیه و چین و کره شمالی و غیره بی افتد و تحویل دادن کل انها ویا قسمتی و حتی جزء کوچکی از اطلاعات ان به انها خیانت بسیار برزرگ به کشور و مردم و همه کشور های ازاد دنیا است و به هیچ قیمتی نباید این اتفاق بی افتد و کل این پروژه باید جزو اسرار فوق محرمانه و مطلقا سری طبقه بندی شود!! به دست اوردن اطلاعات ان وسیله از راه مهندسی معکوس و غیره و استفاده ان در جهت حفظ منافع ملی فارق از هر دید سیاسی و احساسی یک موفقیت برای جامعه علمی کشور است!
  • رضا IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    13 7
    آقای مفسر شما از کجا می دونی ازاین نوع پرنده درعراق بعلت عدم کنترل یا بر اثر بی تجربگی ویابی دقتی بباد داده اند شما میخواهی با این حرف غنیمت بسیار با ارزش را ویا کارهای هوشمندانه پدافند پچیده ارتش وسپاه را کم ارزش جلوه دهید
  • بدون نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    4 20
    سام داشتم اخبارها را در این رابطه می خوندم یهوبه نرم رسید اگر این هواپیمای تقلبی عمدا به ایران فرستادن تا گیر بیافته بعد اوباما از اون بهره برداری کنه به حزبش بگه ما داریم تو ایران کارایی انام می دیم چون انتخاباته دیگه ..... البته نظر بسیار ضعیفی است
  • بدون نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    4 10
    مسئلتن خبر انلاین : این آیکون های آبی رنک با فلش رو به بالا کنار بعضی کامنتها یعنی چههـــــه؟
    • MAY3AM IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      13 6
      هذه استجابة : یعنی به این نظر پاسخ داده شده از طرف یک کاربر دیگه!! زحمت میدادی به انگشت مبارک، یه کلیک میکردی، بد نبود!!
    • بدون نام IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
      3 6
      تقبل الله منا ومنكم , بنده ای را از جهل و تاریکی نجات دادید.کلیک کردیم برادر و به قول دوستی حیرتـــــــا. نظر ما هم از این فلشها دارد!ö ö
    • فرهاد IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
      5 1
      از کرامات شیخ ما این است / شیره را خورد و گفت شیرین است!
  • بی نام IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    22 4
    سلام 1- از بس دروغ شنیدیم حرف راست هم سخت باور می کنیم. 2- احتمالات زیاد هست از سقوط هوشمندانه توسط ایران تا هدایت هدفمند توسط آمریکا که هر کدام بحث زیادی داره. چون ما پیشرفت یک جانبه ای را تو تجهیزات نظامی و نه در همه عرصه ها مثل اتومبیل سازی در حد خودمان داشتیم در سال های اخیر امکان و احتمال اول وجود دارد. 3- اگر ایران چنین توانایی داره باعث افتخار ماست و امیدوارم از این شکارها به زودی مجددا ببینیم چون شک نکنید در 100 کیلومتر اطراف مرز تا خود خاک ایران از اینها باز هم پیدا میشود. آمریکا کارش جاسوسیه. 4- سوال مهمی که وجود داره چین و روسیه از این شکارها داشتند یا خیر و اگر بله چرا مثل ما رسانه ای نمی کنند. 5- رنگ مدلی که تلویزیون ایران نشان داد سبز زرد بود و زیر هواپیما با پرچم پوشیده بود
  • من IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    38 22
    بنظر من ما بهتره عوض اینقدر هزینه نظامی چیزای مورد نیازمونو اول بسازیم ... ما هنوز یه رادیو دو موج با قطعه ایرانی نداریم!هنوز ترانزیستور تولید نکردیم!میخ از چین میاریم. خداییش هواپیمای جاسوسی فوق مدرن واجبتره یا ابرسانی به روستاهای سیستان و خوزستان؟ اقا ما فضا رفتن نمیخوایم واسه اونایی که انگشتاشونو واسه رد شدن از رودخونه از دست دادن پل بسازین. اخه چرا هیچکس نمیپرسه 505 میلیارد دلار درامد نفتی این دو تا دولت ...که از 413 میلیارد دلار از دولت 1اول تا هشتم بیشتره! کجا ...
    • MAY3AM IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
      18 25
      رادیو دو موج؟! ترانزیستور؟! شما یا خوابی یا خودتو زدی به خواب!! همیشه لازم نیست یک کشور سازنده همه چیز باشه، میگم نکنه شما انتظار داری ما برای "خلال دندون" هم کارخونه بزنیم؟! گاهی اوقات وارد کردن یک محصول بصرفه تر از تولید اون محصول در کشور هست، در این زمان شما از هر استاد اقتصاد بپرسی میگن واردات عقلانی ترین کاره!!! شما فکر کنم اشتباه اومدی داداش/همشیره، داستان این دولت و اون دولت نیست، عقده های سیاسیتو اینجا خالی نکن. پیشترفت و دستیابی به علوم و فنون روز یک بحث و خدمات رسانی به عموم مردم یک بحث. شما اگر با انصاف بودی، باید میگفتی در کنار این پیشترفت ها نباید مردم محروم کشور فراموش بشن، نه اینکه شروع به عقده گشایی کنی!!
    • بدون نام IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
      8 11
      هر سخن جایی وهر نکته مکانی دارد اقای من
    • بدون نام IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
      12 9
      حالا اگه شما ناراحتی اینو پس بدیم بگیم بهمون ترانزیستور یاد بدن ...
    • بدون نام IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
      7 4
      راست میگی اینجا جای خالی کردن عقده ها ی سیاسی نبست... مشکل شماها این که چشمتون رو حقایق بستین ....
    • aliof IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
      6 1
      شماها فقط ایه یعس بخونید و ساز مخالف بزنید ...
    • بدون نام IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
      1 2
      lol
  • بدون نام IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    21 22
    این که این هواپیما جزو برترین تکنولوژی های روز بشری و نظامی هست توش شکی نیست ولی من مطمئنم که این هواپیما با عملیات پدافند ... به زمین نشونده نشده چون خلبانی نداره که این کارو بکنه. مستقیما از خاک امریکا و افغانستان کنترل میشه و برای نشوندنش باید وارد سیستم ناوبریش شد که از پروتکل های پر امنیت جهان استفاده میکنه و تکنولوژیش در اختیار شرکتهای معروف اروپایی هم نیست چه برسه به ما ها. ....تازه از کجا معلوم همین الان داره اطلاعات و تصویر از مرکز سپاه به امریکا نمیفرسته و کل این ماجرا یه عملیات جاسوسی نیست؟ ....
  • بدون نام IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    21 9
    درود بر ارتش وسپاه ....
  • یوسفی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    11 8
    سلام احتمال این را هم داره که از فضای داخل پادگانهاو تاسیسات اطلاعاتی را مخابره کنه باید مراقب بود
  • ابوالفضل IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    20 6
    آفرين بر اين اقتدار روح امام (ره) و قلب نازنين رهبر كبير و فرزانمان را شاد كرديد ملت بر اين پيروزيتان درود مي فرستد حال ابلهان خام صفت هر آنچه مي خواهند بگويند درود بي كران بر شما حقا اين خون شهيدان است كه ثمره مي دهد ننگ بر آمريكا ننگ بر آناني كه نان كشور ما را مي خورند و براي بيگانه حرف مي زنند و دلشان بر بيگانه مي سوزد
  • مجید . د US ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    16 5
    فکر کنم در این شرایط باید رونالدو را ول کنیم و غضنفر را بچسبیم. خیلی برام جالب این افرادی که نقش گلام توی کارتون گالیور رو بازی مکنن و بجای من می دونم نمی شه چیز دیگه ای توی این کامنتها ننوشتن . تو مسائل شخصی خودشون هم اینقدر نه نمیشه ، نمی تونم 60 سال عقبیم ، آزارا نمی تونیم بسازیم و... میارن ، یا موقع انجام کاری که از طرف خودشون صورت می گیره اونقدر بزرگ نمایی میکنن که می مونتوش. الان همین روسیه از خداشون کاشکی جای ایران بودن و این پهپاد رو از نزدیک میدید حتی اگه به اشتباه توی این مرزو بوم نشسته ان وقت مردم ما چپ و راست خودمون رو می کوبن .
  • مهران IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    12 13
    جوجه رو اخر پائیز میشمارن.
    • morteza IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
      17 3
      حاجی الان آخرپاییزه دیگه
    • Ali IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
      3 0
      ايراني ميتواند
  • بدون نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    4 8
    با این نظرات جهتدارتون!
    • ایرانی IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
      24 13
      وقتی از موضوعی به این پیچیده سر در نمیاری !!!! بیخودی زحمت نظر دادن به خودت نده !!! جهان اسلام به اقتدار ایران اسلامی افتخار میکنه اونوقت شما به عنوان یه ایرانی....... واقعا برات متاسفم
  • اصغر راهدار IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    23 21
    درود بر سپاه
  • سریاز فدایی ولایت IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    24 26
    به خودم افتخار میکنم که یک ایرانی و سرباز ولایت هستم . دم هرچی بسیجی و ارتشی و سپاهیه گرم . انشاالله یه روزی کاخ سفیدشون رو تحت کنترل خودمون درمیاریم .
    • بدون نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
      12 21
      چرند نگو.
    • بدون نام IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
      9 1
      ...درود بر بزرگ مردان عرصه دفاع از خاك عزيز ايران و يه خسته نباشيد جانانه به همه افرادي كه در دفاع از خاك پاك ايران بي وقفه تلاش ميكنن
  • دانشجوی ارشد فیزیک IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    19 4
    اگه متخصصانی که وظیفه کار بر روی این هواپیما را بر عهده گرفته اند این کاره باشند که مطمئنا هم هستند توی مرکزی که قراره عملیات بر روی آن انجام بشه سیستم های استحفاظی (shielding) رو به کار خواهند گرفت. نگران این قضیه الاغ تروا نباشید. یه چیز دیگه: ایرانی ها مهندسی معکوس رو خیلی خوب بلدند از شطرنج دوره ساسانیان گرفته تا کنکور معاصر!!
  • بدون نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    2 13
    ميگن اين هواپيما انقده پيشرفته اس كه ...
  • saw IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    21 8
    ای ول به سپاه.... گل کاشتن
  • مهرداد IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    30 5
    دروووووود بر خمینی مرگ بر امریگا.قربونه خدا برم که همیشه پرچمه ایرانو بالا نگه میداره...
  • dekho IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    25 5
    با تمام این اوصاف حرکتی بی نظیر بوده وباید پاس بداریم و خودمان را باور کنیم ایرانی همیشه خواسته وتوانسته ودیگه بحث رو چپ و راستی نکنید وببالید به ایرانی بودنتون خوشبختم
  • محمود IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    24 5
    تبریک به آنهایی که بیدارند و از مرزها مراقبت می کنند.... نظامی 30 سال خدمت هستم و تا حدودی با پهپادها آشنا هستم. اهمیت این هواپیما از گلوبال هاوک یا پردیتور کمتر نیست امیدوارم با مهندسی معکوس صنعت ساخت آن بومی شود و در خدمت اسلام و مسلمین قرار گیرد....
  • a IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    1 7
    sarhatoon ra dar biavarid ta haghighat bar shoma mashhood shavad .
  • بدون نام IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    18 7
    افرین به دلیر مردان ایران عزیزمان.واقعا روح امام راحل و دل رهبر معظم انقلاب را شاد کردید.
  • بدون نام بالا IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    2 2
    اگه مشكلي هست بايد ديده بشه ....در ضمن بهتر بود كه اون نظر رو منتشر نميكرديد تا اينكه بخواهيد سانسورش كنيد. اگر لازم باشه همه ما در دفاع از ايران و ولي بلند ميشيم ...
  • aliof IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    7 1
    دمشون گرم حال کردم ...
  • aliof IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    9 1
    نقات مثبت این عمل 1.کندن یک تار مو از خرس 2.نشان دادن قدرت ایران و ایجاد ترس در دشمن 3.به روز کردن اطلاعات و فن اوری 4.ایجاد خود باوری بیشتر
  • aliof IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    9 2
    راستش بعضی از نضرات درسته ولی بعضیها واقعا مسخره است اون کسانی که این هوا پیمارو شکار کردن مخ الکترونیک و استراژیک و حفاضت اطلاعات هستند بعد .... من که واقعا حا کردم و به ایرانی بودنم بالیدم
  • پسر جهنمی IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    3 3
    راست میگن که مردم همیشه چیزی روکه دوست دارند باور می کنند و نه حقیقت را!!!
  • سرباز IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    3 0
    من راستش در بیم وامید هستم از طرفی فکر میکنم یک نقشه حساب شده است وحیله ای است که روی آن شدیدا کار شده است, و از نظر زمانی هم مناسب است چون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستیم؛و از جانب دیگر به کشورم و دانشمندان کشورم اگه بها داده شود که داده نمی شود,مطمئنم و همه کار از دستشون بر میاد اگه رابطه علم وصنعت حداقل در حیطه دفاعی ایجاد شود. فقط سفارش اکید دارم که هر حرکتی ؛سخنی ,عکسی,فیلمی , از منابع رسمی کشور باید خوب کارشناسی شود بعد اعلام گردد.بدست آوردن اطلاعات مشکلات کمتری دارد ,ولی استفاده و نگه داری آن در ایران کار بسیار سختی است.این دلیل فرهنگی دارد طرف بخاطر پز دادن هر فامیلی در اداره اطلاعات یا جای حساسی دارد لو می دهد در شهر ما اغلب افراد اطلاعاتی شناخته شد ه اند باید فکری کرد.
  • مهدی (غزنی)افغانستان AF ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    7 7
    به نطر من . من خیلی خوش حال هستم که ایران ، این کشور مسلمان توانسته است که پر راز ترین رمز امریکا را که همین هواپیما بدون سرنیشین وچیزهای دیکه که هست را کشف کنند و ووووووو وزیر دفاع امریکا لامونی بکیره ..من واقعا خوشهال هستم برای امریکا این باورش سخت هست . که اکر ایران بفهمد که در داخل این هواپیما چی هست و چی ها نسیت و یا هم یکی از نوع همین بسازد. و چیزی بسازد که بتواند این نوع هواپیما را دفع کند.و یا هم خوب دیکه... من واقعا خوش هستم ..به امید روزی که امریکا روزی سقوط کنند.
  • lمسعود IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    3 14
    من تمامی نظرات را خوندم. نظر همه ی شما دوستان برای من محترم هست. ولی حالا هر کی هر چی میخواد بگه.100% که نه 1000% من مطمئنم این سیاست امریکاست...یعنی امریکایی که میاد این همه خرج این هواپیما میکنه اصلا بحث پولشم نباشه شمایی که میگید اینقدر مهمه این هواپیما و پر رمز و رازه حالا به نظر شما خود امریکا نمیاد این هواپیما را تست کنه؟؟که مثلا ببینه راداراش میگیرنش یا نه؟؟ اخه عزیزان یه سوال؟؟ ایا اینو انکار میکنید که تکنولوژی ماله اوناست؟؟ بله عزیزان تکنولوژی ماله اوناست و اینو همه ی ما به خوبی میدونیم.و اینم بگم به قول یکی از دوستان در نظرات بالا این هواپیما داره اطلاعات سری ما را مخابره میکنه.
    • m IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
      14 4
      زشته به خدا جوری حرف میزنی که انگار هواپیما رو بردن داخل نیروگاه اتمی و اونجا دارن بررسیش میکنن!! هواپیما هم با خیال راحت داره همه اطلاعات رو میفرسته به سازمان سیا!! عزیزم اونا(سپاه و ارتش) که مثل تو نمیرن کنار هواپیما چیپس و پفک بخورن و به هم بگن: هی مسعود ببین عجب بال هایی داره!! به نظر تو چند تا میره؟؟. مطمعا باش خیلی خوب به کارشون وادن. ارزو میکنم ایشالا همیشه ایران موفق و سربلند باشه.
  • پوریا IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    9 0
    1-دكتر فيروز نادري، دانشمند و مدير ايراني آژانس فضايي امريكا(ناسا) به مديريت اکتشافات منظومه شمسي مرکز اکتشافات روباتيک ناسا (JPL) منصوب شد. 2-پییر امیدیار موسس و رئیس شرکت ebay بنیانگذار تجارت الکترونیک در جهان 3-فرزاد ناظم مدیر فنی سایت yahoo 4-سالار كمانگر مدیر عامل سایت Youtube 5-مجید امیری مهر رئیس بخش رسانه های دیجیتال کمپانی ماکروسافت Microsoft 6-امید کردستانی مدیر ارشد کمپانی گوگل google 7-سینا تمدن مدیر ارشد بزرگترین شرکت تولید کننده سخت افزار کامپیوتر کمپانی Apple 8-ماریا خرسند بنیانگذار بلوتوث موبایل و رئیس کمپانی Ericson و Dell ایرانی ها رو دست کم نگیرید ..این هواپیما رو هم با هک کردن سیستم کنترلش..نشوندن..شما به جای افتخار به ایران مسخره میکنید؟!!!
  • ایرانی وفادار IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    10 4
    آمریکا بیشتر مخ های کشورهای دنیارو به طور غیر مستقیم سرقت کرده اند و خودشون کله پوک ترین انسانهای روی زمین هستند نمیدونم کشورهای خارجی چقدر رفتید ؟ولی خدا وکیل روی ایرانیها از هر لحاظ حساب ویژهای باز کردنند چرا ما نتوانیم یک هواپیمای جاسوسی آمریکارو بشونیم؟یا آن را مهندسی معکوس کنیم ؟آدمهای بسیار با استعدادی داریم مطمئن باشید
  • حسن IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
    6 0
    باباخيلي باهاليد
  • مینام FR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    5 2
    ایران میتونه خیلی خوب هم میتونه.روزی میرسه که قدرت نظامی ایران بشه جزء برترین قدرت ها .فکر کردی ایرانی ها مغر ندارند فقط امریکاییهای در پیت مغز دارن.ایران روز به روز تو تکنولوژی داره پیشرفت میکنه تازه سرعت پیشرفت علم تو ایران خیلی بیشتر از کشورهای دنیاست ....
  • حسن محمودزاده US ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
    3 0
    سلام: همه مطالب دوستان را خواندم.براي بعضي ها خيلي متاسف شدم.كه خود باوري فرزندان وطن را نمي دانند.دوستان حتمآاطلاع دارند به نوابغ ايراني كه در خارج هستند مثلا در ناسا و ديگر جاها .چطور باور ندارند بيشتر از اين تعداد هم در ايران خودمان در همه ارگان ها مشغول كار هستند.بالاي همه دستها و قدرت ها دست خداوند است . امريكا اگر آتش باشد.به قول معروف خودش را مي سوزاند.به بعضي از دوستان كه ياداشت گذاشتند و ايراني را باور نداشتند. و دوستاني ديگر هم قبول نمودند.اينك بد نيست به كامنت خود مراجعه و ياداشت خود را بخواند و قبل از اينكه خيلي دير بشود به خوشبيني برسند و همين امروز يك نام خوب براي اي كيوي 170 ايراني انتخاب نمايند با تشكر
  • میلاد IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۷
    4 1
    ای ول به سپاه
  • نیلوفر A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    1 1
    در جواب اون دوست عزیزی که میگه چه خوشحالی داره که این هواپیما رو شکارکردیم همین که تونستیم حیله ی دشمن بزرگمون رو کشف کنیم خودش کلی هنر و افتخاره برامون وطن پرست باش لطفا نه بیگانه پرست
  • علي اكبر IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    1 1
    تو ژاپن يك كارخونه ي بسته بندي صابون متوجه ميشه كه بعضي از بسته هاي صابون خالي اند و دستگاه بسته بندي ايراد پيدا كرده و خلاصه دانشمندها و متخصص هاشونو صدا ميكنن كه يه راه حل پيدا كنن كه چه طوري بفهمن كدوم بسته ها خالي اند .ميشينن كلي حسگر و بند و بساط اختراع ميكنن كه باز هم درست و حسابي مشكل حل نميشه . يك ايراني كه اونجا كارگر ساده بوده پيشنهاد ميده كه بسته هاي صابون را روي يك ريل بزارن و در مسيرش يك پنكه قرار بدن كه اينجوري باد بسته هاي خالي رو پرت ميكنه كنار . همه ي ژاپني ها از اين فكر ايراني ها كه در عين سادگي تونسته مشكل به اون بزرگي رو حل كنه حسابي كوپ ميكنن و دهنشون باز ميمونه . حالا خدا ميدونه با چه روش ساده و باحالي اين پهپاد رو سالم نشوندن زمين . ويگن ميخوند زن ايروني تكه مغزشم تكه