خبر شکار یکی از پیشرفته‌ترین پهپادهای شناسایی ایالات متحده در خاک ایران، جهانیان را بهت‌زده کرد و انتشار نخستین تصاویر واضح پهپاد RQ-170 Sentinel از سیمای جمهوری اسلامی، هر شک‌وشبهه‌ای را از بین برد.

عموم کاربران خبرآنلاین با افتخار به نیروهای نظامی کشور و تقدیر از عملکردشان، این اقدام حیرت‌انگیز را لطف الهی و اجر عزاداران حسینی توصیف و بر اتحاد و اقتدار ملی و اعتماد به نیروهای نظامی کشور تاکید کردند: کاربری با نام پنجره ساز نوشت: «(ومارمیت اذرمیت ولکن الله رمی)- استکبارمغرورازقدرت نظامی وتجهیزاتی خود، چگونه جریان طبس رافراموش کرده ونمی فهمدکه این مملکت صاحبی مافوق تصورآنهاداشته وباپرورش جوانانی دانشمند، شجاع، وطن پرست و استکبارستیز ، نقطه نقطه حریم هواوزمین خودرادررصد دارد. واقعابه ایرانی بودن خودافتخارمیکنم. بقول شهیدبهشتی :به آمریکابگوازدست ماعصبانی باش وازاین عصبانیت بمیر».
برخی نظرات اولیه در مورد دلایل عدم انتشار تصاویر این پهپاد شکارشده بود که کاربران دیگر، پنهان‌کاری نظامی را دلیل این کار عنوان کردند. هرچند این نظرات پس از انتشار گزارش سیمای جمهوری اسلامی پایان یافت، اما دلایل برخی کاربران برای این پنهان‌کاری و عدم انتشار خبر قابل‌توجه بود. کاربری با نام PHAMID نوشت: «هر چیزی که شد زود نباید خبر داد که! احتمالا الان سپاه اونو به یه جای مطمئن منتقل کرده و عکسا شو هم نشون میده. اگه ایران همون موقع خبر میداد چه طوری میتونست هواپیمای با بال 20 متری رو در خفا به یه جای مطمئن ببره». البته این دسته نظرات با انتقاد برخی دیگر روبرو شد، مانند کاربری با نام zhhra که نوشت: «من نمیدونم عوض بیان بعد از خوندن چنین مطلبی به امنیت کشورشون ببالن که اجازه ورود چنین هواپیمایی رو برای جاسوسی به خاک کشورمون ندادن و علاوه بر اون با کمترین آسیبی در اختیار متخصصامونه میاد میگه اگه گرفتیدش عکس نشون بدید ....»
مورد بعدی که قابل توجه بود، نگرانی برخی کاربران از ماموریت اصلی این پهپاد و بخصوص احتمال اسب تروا بود. کاربری به نام البرز نوشت: « بابا این اسب تراوا است. هواپیمایی که اینقدر قابلیت دارد چی شد یک دفعه امد ایران . هلو بپر تو گلو ... این هواپیماهم حالا در یکی از مراکز حساس ما با خیال راحت داره اطلاعات سری ما را اسکن می کنه و می فرسته امریکا . اسب تراوا یعنی این ...» یا کاربری با نام سالار نوشت: «به نظر من این هواپیما هم شنود داره و هم جی پی اس و از طریق ماهواره کنترل و نظارت میشه و نباید این قدر ساده بهش نگاه کرد . قصد امریکاییها هم به نظر من گرفتن مچ روسیه یا چینه... وگر نه اونها هم میدونن موقعیت هواپیماشون کجاست و هم خواهند فهمید که پایگاه تحقیقاتی نظامی ایران کجاست چون خودمون با دست خودمون این کارو میکنیم . اما فکر هم نمیکنم ماها که ادمهای معمولی هستیم و این حدسیات رو داریم نظامیانمون که عمریه با این کلک نظامیا بزرگ شدن به این راحتی گول دشمنو بخورن».
حفظ و استفاده از فناوری این هواپیمای پیشرفته، موردی بود که کاربران بسیاری بر آن تاکید داشتند. کاربری با نام علی نوشت: «این هواپیما تمام علمهای روز نظامی دنیا را در خود داره ! یعنی یک خوراک عالی !!! یعنی یک میانبر چندین ساله !!!! امریکا و اسرائیل دانشمندان و دانشجویان مارا شهید میکنند تا به علم نرسیم ولی با خواست خدا بعضی جاها علی رغم میل باطنیشان به ما کمک میکنند !!! این هواپیما بهای خون شهیدان راه علمن !!!!!!» یا کاربری با نام صحرائی گفت: «باتوکل بخدااگربخواهیم درمقابل دوشمنان بمانیم بایدهمدل وهمصدا ومتحدباشیم وبااقتدارعلمی که داریم اگربخواهیم میتونیم به همه جیزبرسیم آنچه که هیچکس فکرشو نمیکنه البته بامهندسی معکوس روی همین هواپیمای پنهانکارمیتونیم چندقدم جلوترهم باشیم...».
البته پیشنهادهای دیگری هم مطرح شد، مانند نظرکاربری بدون نام که نوشت: «امیدوارم برادران این هواپیما رو در ازاء پدافند های هوایی بگیرن برای حفاظت از تاسیسات اتمی کشورمون!جان من این حرف منو به مقامات برسونین در ازاء دادن این هواپیما به هر کشوری بهتریم پدافند های موشکی رو بیگیرن تا هیجور نتونن به تاسیسات اتمی ما تجاوز کنن! یقین دارم در ازاء این هواپیما حاظر هستن همچین کاری رو انجام بدن!» هرچند کاربر بدون نام دیگری چنین پاسخ داد: «خواهش می کنم از مقامات که این فناوری را به دست روسیه و چین ندهند که اونا بدزدند ما در ایران بسیار مخترعین جوانی داریم که توانا تر اما بی تجربه اند و این می تواند فرصتی باشد برای تولید یک سلاج انحصاری برای فقط ایران و فروش آن در آینده و ابزاری برای دفاع از ایران روسیه و چین هم روزی به ما پشت خواهند کرد از امروز باید به فکر آن روز بود».
در مورد چگونگی شکار این هواپیما نیز برخی کاربران پیشنهادهایی را مطرح کردند، مانند کاربری به نام Siavash که نوشت: « وقتی این هواپیما سالم به زمین نشانده شده یعنی توسط پدافند ایران کنترل شده و توسط ماهواره های مربوط به رسته جنگال هدایت شده... چیزی که قابل استفاده باشه مسلما استفاده خواهد شد و در نهایت لو میره، چه دلیلی داره یک دستگاه بسیار کارآمد ساخته بشه و به خاطر ترس از رو شدن استفاده نشه اون وقت یک هزینه برای یک کار بی ارزش تلقی میشه» یا کاربری به نام MARY3AM که نوشت: «... هنوز چند ماه نگذشته از اینکه پنتاگون به ویروسی شدن مرکز کنترل این پهپادها در نوادا اعتراف کرده!!! ویروسی که اطلاعاتی رو به سروری نامعلوم به گفته اونها منتقل میکنه، و هنوز هم با این ویروس درگیرند. هنوز زمان زیادی از هک تائیدیه های SSL نگذشته!!! دوستان خوبه اینو هم بدونند که بعد از استاکس نت، ویروس دوکو که از لحاظ الگوریتم بسیار شبیه به استاکس نت هست الان به بخش های صنعتی کشورهای غربی حمله کرده!! همه اینها نشون دهنده این مطلب هست که دور زدن الگوریتم های ارتباطی رمزنگاری شده، غیرممکن نیست». هرچند برخی از کاربران هم نظرات دیگری داشتند، مانند کاربری به نام فرزاد که نوشت: «سلام دوستان منم تبریک میگم ولی دوستان به اینم فکر کنید که اون ها فکر اینجاشو هم کردن نمیذارن اطلاعاتی دست ایران بیوفته این هواپیما از طرف ماهواره هدایت میشه و کنترل از راه دوره مطمئن باشید به محض اینکه دست ایران بیوفته و یا اتفاقی بیوفته تمام اطلاعات سری ومهمشو پاک میکنه و نمیذارن به این راحتی تکنولوژی و اطلاعتش دست کشوری بیوفته از نظر من این هواپیما به محض اینکه گرفته شده اطلاعات مهم و حیاتیش پاک شده» یا نظر کاربری به نام من و تو که در پاسخ به کاربر بدون نامی که پرسیده بود: «تکنولوپی آشکار ولو رفتشون اینه ببین اونایی که هنوز رونکردن چیه؟ ... ....ماهواره هدایت کنندشو از کجا می خوایم بیاریم...» پاسخ داده بود: «تو فکر ماهوارش نباش. تکنولوژی اونم امروز فرداست که از ناس هک بشه.تازه تو از کجا میدونی تنها راه هدایت این {ارکیو174} فقط از راه ماهوارس؟»
5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 53
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    39 10
    برادران :ما را از غرب کشور منحرف نکنند. در هر دو جبهه از جاسوسی و شیطنت مواظبت کنیم. خدا قوت
  • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    21 5
    ولی فیلمی که از تلویزیون پخش شد نشان میداد هواپیما توسط ارتش به غنیمت گرفته شده ....
  • عباس IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    14 6
    يعني الان همه پيچاشو باز كردن ايراني ها(به شوخي). خدايش به متخصصان كشورم افتخار ميكنم.
  • بدون نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    18 5
    ایران عشق من !!!
  • علی IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    17 13
    خیلی کار بزرگی بود ، به امید موفقیت هایی این چنینی افرین
  • علی IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    9 5
    بعضی وقتها برای حل یک مسئله چندین راه وجود داره ولی بعضی از راه حلها راه حل سخته و به بن بست میخوره! افرادی که میخوان با مهندسی معکوس بفهمند کار این هواپیما چطوره دقت کنند گرفتار دام علمی نشند یعنی اینکه امریکایها به بن بست خوردند و راه حل دیگه پیدا کردند ولی ترس از اینکه ایران هم در مسیر راه حل کم دردسرتر گام برداره باعث شده یه دونه از اینها رو مثل هلو تو دامن ایران بندازه تا یه جوری ایران در مسیری که امریکا میخواد گام برداره و چه بسا این مسیر از اون مسیرهایی باشه که راه رفتن توش سخت باشه!
  • مجتبی IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    31 11
    به نظر من این هواپیما تنها یکی از چندین هواپیمایی که تو ایران اومدن و جاسوسی کردن.الان هم صدتا ازاینا دارن از مراکز هسته ای و نظامی ایران عکس و فیلم میگیرن(جاسوسی میکنن) که ما از اونا بی خبریم
    • مهدی IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
      10 8
      انقدر منفی باف نباشید و باور کنید که ما هم می توانیم
  • ایرانی شیعه IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    14 2
    خیلی خوشحالیم ولی درعین حال باید مراقب شیطنت های بعدی باشیم.نکنداین توطئه ای مقدمه ی توطئه های دیگرباشد.
  • شرافت ساوه IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    10 5
    شکر الله ملت ایران طبق ایایت قران وروایت ازمعصوم راههای اسمان راپیدا خواهد کرد انشالله
  • kamran IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    10 0
    سلام اگر یه حمله سایبری بود ، یا سالم بر روی زمین مینشست یا روی هوا نابود میشد . حواسمون بیشتر جمع باشه
  • kamran IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    10 5
    سلام اگر یک حمله سایبری بود ، یا روی هوا نابود میشد یا سالم روی زمین مینشست .
  • چاپلی IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    4 11
    نگران نباشید اطلاعات چندان مهم نیست خود هواپیما و نوع سیستمش مهمه ثانیا مطمین باشید به این سوال من جواب بدید که اگر امریکا زرنگ بود اولا نمی زاشت هواپیما از کنترل خارج بشه و همون موقعه با استفاده از سلاحهای ویزه هواپیما را قبل از انتقال می زدند حالا که هواپیما رفته و معلوم نیست کجا بردن ( اطلاعات کشور می دونه ) پس حتما فکر اینو کردن هم که مخقیش کنند و در محلی نگهدارند که نه با بمباران و چیز دیگر بشه از بین برد . امریکا عرضه داشت اینو کنترل می کرد تا به جای امن برده نشه .
  • کیومرث SE ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    11 0
    سلام دوست گرانقدر روسیه نیز در تمام دوران شوروی قدیم وروسیه فعلی یکبار توانست یک هواپیمای یو 2 رو بزنه وخلبان اون رو بگیره ولی اینکه این پهباد بالنسبه سالم پائین اورده شده امر مهمی است ولی این دو بعد داره 1 باتکنولوژی کمتر مقدور بوده با اینحال همین مقدار هم خیلی است . 2 -ولی اهمیت بیشتر ان اینست که در مسیر کنترل ان اختلال ایجاد کرده و باز اهمیت بالاتر اگر انرا با امواج مشابه که در واقع یک نوع هک هست کنترل کرده باشیم که این موضوع پیامد بسیار بالائی دارد چرا که در عصر حاضر مهم نیست که کجا باشی بلکه به چه میزان روی فضای سایبری استیلا داری این مورد پاشنه اشیل تکنولوژی جدید هست جوانان ما توان بالائی دارند و نظرات متفاوت نباید در اینجا عمل کند.
  • babak 24 IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    3 0
    cheghdr shabihe 007 shode , kolan bahale
  • حبیب IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    8 9
    این یک سرآغاز جیدید در محاسبات آینده جهان و خصوصاٌ منطقه است که انشائ الله برکات آن در آینده نزدیک نصیب ایران سر افراز خواهد ش. مبارکتان باشد
  • بدون نام IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۸
    18 0
    جايي خوندم به ياد آورده بود كه روزي روزگاري گفته مي شد اينها لگنن و ما ... .
  • بدون نام IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    13 2
    ببخشید اینو می پرسم اما رونمائی از این هواپیما دلیل اعلام نظر رسمی روسیه در رابطه با غیر نظامی بودن برنامه هسته ای ایران نیست.؟ امیدوارم با همون اقتداری که بدستش آوردیم بتونیم ازش بهره برداری سیاسی و تکنولوژیک بکنیم و اجزای این هواپیما مفت و مجانی سر از روسیه وچین در نیارن. ان شاء الله.
    • ن-ب IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
      5 17
      آنچه مسلم است وازسایت های آمریکائی برمی آید، آنها ازاین اتفاق مبارک بسیار خشمگین وعصبانی شده اند وبهره برداری سیاسی وعلمی ازاین واقعه صدبرابر قطعنامه شورای به اصطلاح امنیت ارزش دارد ....
  • بدون نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    23 4
    اگر روسیه این هواپیما رو می خواد باید اول تکلیف s300 روشن کنه بعد هم این نیروگاههایی رو که هی به تاخیر میندازه را تکمیل کنه ...
  • سعید IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    10 17
    بیچاره آمریکا انگشت به دهن مونده چیکار کنه!!! خیلی خندیدیم
  • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    6 19
    وقتی فرمانده هوا فضای سپاه میاد از هواپیما رونمایی میکنه دیگه حرف و حدیثی باقی میمونه؟
  • بدون نام US ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    17 2
    به نظر من هنوز برای اظهارنظر زود است ....!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    17 0
    نمی دونم چرا اما یه سوالی همش اذیت میکنه مارو و اون اینه که این هواپیمای جاسوسی حالا .... تا دل نهاد های امنیتی ما اومده چقدر متخصصان ما مطمئن هستند که سیستم های جاسوسیش آیا کاملا از بین رفته یا هنوز مشغول به کاره ؟ سوال دیگه پیش میاد
  • بدون نام NL ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    8 26
    زنده باد ایران. سیلی به این محکمی خوردند ولی بعضی سینه چاکان غرب پرست از رو نمی رن!همیشه مرغ غربیها برای این جماعت خود فروش غازیست که تخم دو زرده طلا می گذارد.
  • سرباز وطن IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    3 17
    نظرات جالبی بود اما این نظر رو هم بخونید : ــــــ ایران قویترین سازمان اطلاعاتی جهان رو داره ــــــ که با این تعریف فکر نمیکنم این نظرات مثل اون دوستمون که گفته (((این هواپیما اسب تروا است))) یا اون دوستی که گفته (((از کجا میدونند که سیستم های جاسوسیش از کار افتاده که اینقدر اطمینان دارند))) درست باشه ...... الله اعلم
  • بدون نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    8 17
    دوستان خودتون رو نگران نکنید اگه به حرف های فرمانده هوا فضای سپاه دقت کنید ایشون میگن که از مدت ها قبل میدونستند که قراره این هواپیما از کشور ایران جاسوسی کنه!!!!!!!!!!!!!!!!!! این نشون دهنده قدرت اطلاعاتی ایران است و جای شک نمیذاره در ضمن مهم بودن این قضیه بخاطر اینه که تو دنیا نمیتونن این هواپیما رو شناسایی کنن و اگر هم بتونن هواپیما منفجر میشه پس مهمه اینقد نگید چه اهمیتی داره .
  • سکه US ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    19 7
    و شاید به قول بعضی افراد ماموریت این هواپیما تازه شروع شده باشه فکرشو بکنید هواپیما رو واسه آزمایش ببرن به یکی از مراکز مهم نظامی علمی سپاه و ارتش و یه عده ادم نخبه رو بیارن بالای سرش و یهوو بووووم ...!! و یا اگر عاقل باشن از همون تهران اطلاعات حساس فرستاده میشه به سیا ....!!!!!
  • توان IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    7 19
    این هواپیما هم برگ دیگری ازجنایات علیه ملت های مظلوم است ماکتی ازش بگذارید درب مصلی ها و دانشگاهاوکارش را شرح دهید
  • محمد IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۹
    14 23
    شكي نيست مملكت ما مملكت امام زمان است وخود ان حضرت از ان حفاظت ميكند ودنيا بايد بداند اينجا ايران است و هر إيراني سرباز امام زمان است
  • بدون نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    12 18
    مساله جالبي كه كمتر به اون اشاره شده اينه كه آمريكايي ها جرات نكردن براي منهدم كردن اين هواپيما (توي ساعات اول) دست بكار شوند و يه جورايي مي دونن نبايد پا رو دم شير بزارن. دم نيروهاي نظامي گرم كه اينقدر باعث وحشت آمريكا شدن
  • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    31 8
    پهپاد ساختن پیش کش لطفا خواهشا پژو یا سمندتون رو درست بسازید 20 ساله پژو تو ایرانه خواهشا اینو کامل مهندسی معکوس کنید یا اینکه خواهشا شما که توان مهندسی معکوس رو دارید از رو ماشین های خارجی داخل کشور مهندسی معکوس کنید
    • بدون نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
      3 13
      حالا چون به قول شما ماشین خوب نمیسازیم نباید کار دیگر هم انجام بدیم؟ بعلاوه یک انسان در ریاضی قوی است یک نفر در تاریخ و.... علامه شدن سخت است
  • سینا بی طرف IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    12 4
    نمی دونم چرا هیچ وقت از دستاوردهای نظامی هیچ کشوری خوشم نمی اد , ای کاش به جای این همه سرمایه گذاری کشورها رو توان نظامی , مشکلات واقعی دنیا مثل فقر , گرسنگی , گرمایش زمین ... رسیدگی می شد !
  • بدون نام IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    6 11
    ....اگر هواپیما بصورت راداری و دیداری قابل رویت نیست چگونه متوجه ورود این پرنده به ایران شدیم؟؟......ننوشتم که منتشر کنین چون از عدم انتشارش اطمینان دارم فقط نوشتم که حتی اگه شده مسول ممیزی کامنت ها بخونه!
    • بدون نام IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
      2 0
      اقای محترم اگر از نظر دیداری قابل رویت نبود که من وشما هم الان نمیدیدیمش
    • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
      0 3
      حالا هر چی بود یک امتیاز برای ایران محسوب میشه چرا ما ایرانیان به نکته گیری عادت کردیم که عکسش فلان وسیستمش چنان ....
  • ناظمی از IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    1 10
    به نظر من یک حرکت بسیار مهمی ملت ما انجام داده که خود امریکایی ها فکر نکنم فرصتی برای جبرانش داشته باشند.
  • پیام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    1 2
    سلام دوستان . لطفا فکر هاتونو باز کنید امریکا نمیاد .واسه یکم اطلاعات بدرد نخور هواپیما سری خودشو به خطر بندازه هواپیمایی که میلیار ها دلار خرجش شده و عصای دست امریکاست. این محاله امریکا کلی هواپیما جاسوسی داره اگه میخواست اینکارو بکنه با یک هواپیما دیگه میکرد. امیدوارم ایران ازش بدرستی استفاده کنه طنز:اگه ایران تکنولوژی این هواپیما رو بده چین فردا اسباب بازیش میاد
  • honey IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
    0 3
    با گوگل ارت که زیر زمینم میتونن ببینن چه احتیاجیه به این پرنده شاید داخلش یه چیزای بدی باشه ها با ارسال پارازیت فراوان گرفتنش
    • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
      3 2
      مگه ... که با پارازیت بگیرنش!!!!!!
  • نادیا IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    1 11
    پهپادهای امریکایی مثل خودشون اصلا نمی دونند داران به کجا می رن و چکار می کنند ...
  • اشکان IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    3 19
    هر کی به قدرت دفاعی کشورمون می باله ، به این نظر رای مثبت بده
  • ماريا GB ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    9 0
    من نميدونم چرا هركي انتقاد ميكنه فكر ميكنن ايران رو دوست نداره! خب منم به كشورم علاقمندم و دلم ميخواد بهش افتخار كنم...اين مسئله اونقدر پيچيده ست كه ...
  • علی IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    0 8
    خیلی خوب بود آمریکا هیچ وقت نمی تواند از ایران خبر هایی به دست بیاورد البته ماهم از آمریکا جاسوسی می کنیم
  • بدون نام IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    1 11
    ایران ابر قدرت است اگه آمریکا می توانست ایران را بزند تا حالا صد بار زده بود پشت ایران امام زمان است اگه جوانان ما هم باشن خیلی خوب میشه گول این دشمن نخورید این جنگ نرم است باخبر باشید جوانان ماغیرتی اند
  • بدون نام IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    1 1
    واقعا سخته...میتونه اسب تروا باشه....واقعا چی فکر کردین.. باید بگم که هر سیگنالی رو با بالاترین ضریب نفوذ هم که باشه میشه مسدود کرد...حالا فکر میکنید اگه هنوز سیستماش فعال باشه نمیشه تویه مکانی نگهش داشت که نتونه یه بیت دیتا ارسال کنه؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۲
    1 8
    ایرانی یادت نره تو همونی هستی که روزگاری بزرگترین امپراتوری های دنیا رو داشتی.....آمریکا بزرگترین نبوده...حالا بازم مرغ همسایه رو ستایش کنید.
  • افضلان IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۳
    3 4
    سلام، 1- امکان دارد که ماموریت اصلی این پرنده، جاسوسی از اماکن فنی تخصصی نیروهای مسلح کشورمان باشد. 2- فرموده امام راحل فراموش نشود که: "مغرور نشوید". 3- بیان توان فنی ن م لازم نیست. 4- بهیرین سلاح آن است که دشمن نداند که ما آن را داریم. 5- خدا قوت. مبارک باشد.
  • adel IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    2 0
    soale man ine k make inhame teknology darim chera ye havapeyma nemisazim ? chera inhame havapeymamoon mikhore zamin ? ... chera sanaatemon enghad zaeefe ?
  • مهران IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۵
    9 10
    خدمت دوست خوبمان مجتبی عرض کنم که این هواپیما یک هواپیمای ساده و عادی نیست که به دست ما افتاده و مدرنترین و پیشرفته ترین در نوع خودش است پس کمی عاقلانه و عادلافه فکر کنیم و بعد قضاوت کنیم که کشوری که توانسته این پهباد رو کشف کنه و بنشونه حواسش به بقیه شون هم هستو عاقلانه نیست که بگیم الآن صدتا از اینا دارن تو حریم هوایی ما جاسوسی می کنن احتمالا آقا مجتبی ایرانی را که در آن زندگی می کند را حتی به اندازه دشمنش هم نشناخته مجتبی جان ما شانسی این کار را نکردیم با فناووری آن هم بالاتر از فناوری اونا تونستیم پس بقیه شون را هم می تونیم کنترل کنیم ***چون که صد آمد نود هم پیش ماست***
  • طاهر US ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۶
    1 1
    بنده بعنوان یک ایرانی از صمیم قلب خوشحال شدم که یک ایرانی تونسته همچین شکاری در واقع شاهکاری انجام بده و تبریک میگم.
  • علی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۸
    1 1
    عزیزان بیاییم باتفکرمثبت وپذیرش قدرت وتواناییهای خود روزی راجشن بگیریم که باتوان هرچه تمام تربه سایرقدرتهای جهان ایرانی بودنمان راباافتخارفریادبزنیم