۱ نفر
۱۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۷

سرنگونی اخیر هواپیمای جاسوسی آمریکا در شرق کشور، نخستین نمونه از اقدامات نظامی پیشگیرانه ایران علیه فعالیت​های جاسوسی آمریکا نبود.

 به گزارش خبرآنلاین، دی ماه دو سال پیش بود که دو هواپیمای آمریکایی توسط توسط اقدام پدافندی نیروی هوایی سپاه در خلیج فارس سرنگون شد. سردار سرلشکر غلامعلی رشید جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه این هواپیماها بیرون از فضای جمهوری اسلامی ایران یعنی بیرون از FIR ما در خلیج فارس ساقط شده بودند، به فارس گفته بود: روس‌ها درخواست خرید بقایای هواپیماهای ساقط شده آمریکایی را از ایران داشته‌اند، گفت: البته روس‌ها در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین از آمریکا و حتی رژیم غاصب صهیونیستی عقب‌تر هستند و بعید نیست بخواهند تلاش کنند تا آخرین تکنولوژی هواپیماهای بدون سرنشین را که از فناوری بالایی برخوردار هستند به دست بیاورند، اما بنده در این خصوص مطلبی نشنیده‌ام. در گزارش اخیر بی​بی​سی اعلام شد که ایران لاشه​های این هواپیماها را به روس​ها نشان داده است. {اینجا}
پس از آنکه پنتاگون سرنگونی هواپیماهای آمریکا در ایران را ادعا خواند، محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه نیز با بیان اینکه آمریکائی​ها معمولا هواپیمای جاسوسی به خاک ایران می​فرستند، گفت:  دلیل رد کردن این موضوع این است که این هواپیماها بسیار مدرن و کوچک هستند و دیدن آنها در آسمان و منهدم کردنشان کار بسیار سختی است و اگر پنتاگون اعتراف کند که ایران دارای چنین فناوری شده، ترس و وحشتی از ایران در بین نیروهایش در منطقه به وجود می‌آید.
تیرماه امسال نیز، سیدعلی آقازاده نماینده رشت در گفت​وگو با باشگاه خبرنگاران از سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی​ها برای شناسایی و جاسوسی منطقه نیروگاه و مرکز هسته​ای قم (فوردو) از سوی نهاد اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران خبر داد. آمریکا در قبال این خبر سکوت کرده و سپس آن را تکذیب کرد.
پس از آن هم سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه​ای اخبار سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در فردو را تکذیب کرد و نوشت: آنچه که منجر به اطلاع این گونه اخبار شده است، مربوط به مورد هدف قرار گرفتن یک هدف هوایی آزمایشی توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عمومی استان قم بوده است.  در این اطلاعیه همچنین تاکید شده بود که با هوشیاری پدافند هوایی جمهوری اسلامی ایران، اصولا هواپیماهای جاسوسی امریکا توان نفوذ به فضای کشورمان را ندارند.
عصر یکشنبه 13 آذرماه نیز یکباره اعلام شد ایران یک فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکا را در مرزهای شرقی سرنگون کرد. خبری که نخستین بار خبرگزاری​های داخلی به نقل از منابع نظامی آگاه مخابره کردند و سپس شبکه خبری العالم به نقل از ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که این هواپیمای بدون سرنشین مدل آر.کیو 170 آمریکا در مرزهای شرقی سرنگون شده و آسیب چندانی ندیده است. {اینجا}
این در حالی بود که ناتو اعلام کرد هفته گذشته یک هواپیمای شناسایی آمریکا در غرب افغانستان گم شده است. وزارت دفاع امریکا و سازمان دفاع مرکزی این کشور اگر چه ظرف یکی دو روز اولیه از انتشار این خبر، سکوت کردند اما پس از آن رسانه​های آمریکایی به نقل از مقامات بلندپایه نظامی این کشور، این خبر را تایید کردند.  تایید این خبر همراه با ابراز نگرانی از دستیابی ایران به اطلاعات این هواپیمای جاسوسی از یکسو و احتمال توانمندی ایران در کپی بردار از روی آن، از سوی دیگر بود. {اینجا}  
رسانه​های خارجی در پوشش گسترده این خبر از تجهیزات نظامی و جاسوسی گسترده آمریکا در تولید این هواپیما خبر داده و از سوی دیگر از توانمندی فوق​العاده ایران در شناسایی و سرنگونی آن نوشتند. {اینجا} اخبار مختلفی در خصوص ابعاد کارایی و توانمندی نظامی هواپیمای بدون سرنشین مدل آر.کیو 170 آمریکا که از سوی CIA در عملیات شناسایی و کشتن اسامه بن لادن مورد استفاده قرار گرفته بود، منتشر شد. از جمله اینکه برای شلیک موشک در مناطقی از پاکستان ، یمن و افغانستان استفاده می​شود.{اینجا|}
هواپیمای RQ170 یک نوع هواپیمای بدون سرنشین شناسایی است که شش میلیون دلار قیمت دارد و شرکت «لاکهید مارتین» سازنده آن است. {عکس} نیروی هوایی آمریکا در سال 2007 وجود آن را تائید کرد. جزئیات بیشتر درمورد این هواپیما محرمانه مانده است. براساس گزارش‌های اولیه اندازه هر بال این هواپیما 65 فوت است و می‌تواند تا ارتفاع 50 هزار پا پرواز کند. مارک کرک، سناتور جمهوریخواه، در اظهارنظری گفته است که این هواپیما براثر «نقض فنی یا کامپیوتری» سقوط کرده و بعد ایران از این سقوط برای «اهداف تبلیغاتی» استفاده کرده است.
پس از ان بود که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، نوشت: شماری از مقامات آمریکا پیشنهاد داده اند با انجام عملیات سری در داخل خاک ایران، هواپیمای جاسوسی که به تازگی توسط ایران سرنگون شده بازپس گرفته شود.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188320

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =