نباید روس‌ها برای ما تعیین تکلیف کنند / نامه حقوقی روسیه به شورای امنیت یک نمایش بود /درباره اظهارات لاوروف علیه ظریف باید سفیر روسیه احضار می‌شد

سفیر اسبق کشورمان در روسیه به خبرآنلاین گفت: «اگر به جای لاوروف یک وزیر اروپایی حرفی درباره ایران زده بود ما سفرا را احضار می‌کردیم اما در مقابل روسیه هیچگاه طلبکار نیستیم و این مساله به آن ها مجوز می‌دهد که در همه مسائل کشورمان دخالت کنند.»

خبرآنلاین - زهره نوروزپور: ظریف یک بار دیگر مانند درز کردن فایل صوتی ۳ ساعته این‌بار با یک سخنرانی یک ساعته باعث جنجال در رسانه‌ها و افکار عمومی شده‌است. بلافاصله پس از این سخنرانی رسانه‌های خارجی این بخش از سخنان ظریف را تیتر کردند: «ارتباط ایران با کشورهای جهان خط قرمز روسیه است.» 

 ۱۸ اکتبر مصادف با ۲۶ مهرماه ۱۴۰۴ تاریخ انقضای قطعنامه ۲۲۳۱ بود که در پی انقضای آن ایران به همراه چین و روسیه در یک نامه حقوقی به شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کردند که اسنپ‌بک توجیه و مشروعیت حقوقی ندارد و از روز شنبه ۲۶ مهر ۲۲۳۱ منقضی تلقی خواهد شد و باید پرونده عدم اشاعه هسته‌ای ایران از دستور کار شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شود.

انقضای این قعطنامه به این معنا بود که اگر اسنپ بک فعال نمی‌شد ایران برای همیشه از تحریم های سازمان ملل و فصل هفتم منشور خارج می‌شد و سایه تحریم‌های بین‌المللی از سر کشور برداشته می‌شد، ایران به یک کشور عادی زیر نظر آژانس فعالیت هسته‌ای خود را ادامه می‌داد و مهمتر آنکه پرونده ایران در سطح بین‌المللی دیگر یک کشور امنیتی محسوب نمی‌شد که این مهم نتیجه تلاش دولت یازدهم و دوازدهم در جریان توافق موقت ژنو و پس از آن توافق جامع مشترک موسوم به برجام انجام شد که تمامی قطعنامه های شورای امنیت را در دوره محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران، لغو کرد. 

در همین احوال وزیر خارجه روسیه با ادعایی علیه وزیر خارجه اسبق که منعقدکننده برجام بود مطرح کرده است و مدعی شده‌است که اسنپ‌بک «مخلوق» ظریف و پذیرش این فرآیند از سوی ایران باعث تعجب روسیه بود. اما سوالی که مطرح است چرا در حال حاضر در شرایطی که ایران بیش از همیشه در سایه تهدید قرار گرفته‌است و بیش از همیشه به مذاکره و تعامل دیپلماتیک نیازمند است، این اظهارات تفرقه برانگیر مطرح شده‌است؟ نیت وزیر خارجه روسیه از زیر سوال بردن تصمیم‌های ۱۰ سال پیش مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران که کلیات و جزئیات برجام را پذیرفت چیست؟

از نعمت‌الله ایزدی سفیر اسبق کشورمان در روسیه در دوره سازندگی و سفیر سابق در عمان و مدیرکل سابق اروپای شرقی در وزارت خارجه پرسیده‌ایم که نیت روسیه از تفرقه انداختن میان جناح های سیاسی داخل ایران چیست؟ و پاسخ را در مصاحبه می خوانید: 

درباره اظهارات لاوروف علیه ظریف باید سفیر روسیه احضار می‌شد

*** آیا سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، آگاهانه با با علم به اینکه اظهاراتش علیه وزیر پیشین  امورخارجه جمهوری اسلامی، موجب دامن زدن به اختلافات داخلی در ایران می‌شود و دوگانه مذاکره - عدم مذاکره رو تشدید خواهد کرد، اظهارات اخیرش را مطرح کرد؟ این دومین بار است که او مدعی این دست خاطرات می‌شود، قبلا هم مدعی شده‌ بود که طرف ایرانی پیشنهاد باقی ماندن تحریم‌های تسلیحاتی را مطرح کرده‌است. چرا روسیه به دوگانه‌سازی در داخل ایران دامن می‌زند و چه نیتی را دنبال می‌کند؟

اگر به تاریخ نگاه کنیم بالاخره روس‌ها از ۲۰۰ و ۳۰۰ سال پیش دائما در ایران به انواع مختلف نفوذ داشته‌اند، سعی کردند روند قضایا را به نحوی طراحی کنند که منافع انها به حداکثر برسد. از دوره قاجار این طور بود و از جنگ های روسیه و ایران به این اختلافات دامن زدند و منافع خود را دنبال کردند، حتی در دوران پهلوی نیز با دوگانه سازی  با حکومت و بخشی از مردم که ناراضی  بودند و یا حتی میان ایران و امریکا و ایران و غرب،  این رویه‌ای بوده که روس‌ها در گذشته انجام داده‌اند.  الان هم به نظر می‌رسد که استثنایی در کار نیست و  این شیوه‌ عملکرد در راستای تامین منافع آن‌ها است.

مهم این است که «ایران» دوکار باید انجام دهد؛ منظورم از ایران نه یک جناح، نه یک فرد، نه یک دولت، نه یک نظام حکومتی، بلکه همه حاکمیت و حتی شهروندان عادی مخاطب هستند:

اول به نیات آنها پی ببرند و دقت کنند که آن ها  برای مصلحت و منافع خودشان است که به اختلاف و دوگانه‌سازی دامن بزنند.

دوم اینکه به آنها پاسخ دهید.  به عنوان مثال اروپایی‌ها وقتی حرفی درباره اسنپ بک یا دیگر مسائل می‌زنند، سریع سفرای آن‌ها را احضار می‌کنیم و واکنش نشان می‌دهیم. خب درباره صحبت‌های لاوروف هم جا داشت این اقدام صورت بگیرد. اینکه حالا مساله احضار سفیر رسانه‌ای شود یا نه، مصلحت دیگری است. مهم اقدام به این عمل است. ولی اینکه اجازه ندهیم کشوری که می‌دانیم منافعی را در ایران دنبال می کند که لزوما منافع متعارفی نیست، باید واکنش نشان می دادیم و اجازه ندهیم در امور داخلی ما دخالت کنند.

برجام یک سند ملی است و هرچقدر هم ایراد داشته باشد که مطمئنا تهیه کنندگان و تصویب کنندگان هم می‌دانند که ممکن است ایرادی داشته باشد. یک توافق چندجانبه چون ساخته دست بشر است. به هرحال این سند علاوه بر اینکه ساخته دست بشر است، ممکن است ایراداتی داشته باشد. چراکه در قالب و چارچوب تعامل و مذاکره طرفهای مقابل به دست امده است و لزوما نمی توانست همه خواسته‌های ما را در این سند بگنجاند اغلب ان بده بستان بوده است و از این زاویه نمی‌توان به ان ایراد وارد کرد.

اما برجام یک سند ملی است که بالاترین مراحل تصویبی خودش را گذرانده و تبدیل  به قانون در داخل کشور شده است. اینکه هرکسی بخواهد خدشه به ان وارد کند چه در داخل و مهمتر از ان در خارج باید با آن برخورد شود. مگر می‌شود و یا ما می‌توانیم قوانینی که در روسیه تصویب می شود  زیرسوال ببریم و بگوییم قانون شما ایراد دارد یا چرا تصویب کردید و تصویب کنندگان شما خلاف کردند؟  برجام یک سند ملی است که بالاترین مراحل تصویبی خودش را گذرانده و تبدیل  به قانون در داخل کشور شده است. اینکه هرکسی بخواهد خدشه به ان وارد کند چه در داخل و مهمتر از ان در خارج باید با آن برخورد شود. مگر می‌شود و یا ما می‌توانیم قوانینی که در روسیه تصویب می شود  زیرسوال ببریم و بگوییم قانون شما ایراد دارد یا چرا تصویب کردید و تصویب کنندگان شما خلاف کردند!  این اقدام روسیه هم دقیقا شبیه چنین کاری است. صیانت از این سند و صیانت از قانون وظیفه کل حاکمیت است و باید به انحای مختلف اجازه دخالت و تخریب ندهند. درباره روسیه هم باید واکنش نشان می دادیم و تا الان هم انجام ندادیم، خب، طبیعتا آن‌ها را جری‌تر می‌کند و در موضوعات دیگری هم دست می گذارند، در حالی که هیچ ارتباطی به انها ندارد.

ما دو کشور همسایه هستیم و دوست داریم با هم رابطه خوبی داشته باشیم. اما بدون اینکه در امور داخلی یکدیگر دخالت کنیم و حتی کار به جایی برسد که برای سیاست خارجی یکدیگر هم تعیین تکلیف کنیم. الان روسیه خودش در اوج گرفتاری در جنگ اوکراین و اروپا است. مرتبا با ترامپ مذاکره می کند و با آمریکا دل میدهد و قلوه می‌گیرد.  اما به ما که می‌رسد  ما را از مذاکره حذر می‌کنند. چه مذاکره با آمریکا چه با اروپا، این شیوه‌ای است که آن‌ها دنبال می‌کنند و ما باید با ان مقابله کنیم و نباید اجازه مداخله بدهیم.

روس‌ها باید به حق خودشان قانع باشند

*** آقای ظریف بارها در مورد نقش مخرب روسیه در مذاکرات برجام، صحبت کرده است، چرا روسیه در چارچوب فرآیندی که موجب لغو تحریم و کاهش فشار بر ایران می‌شود ممکن است خرابکاری کند؟

روسیه یک ذهنیتی دارد که اقای ظریف با یک تعبیر دیگری بیان کرده است. تصور انها این است که تا زمانی که ما ناچار نباشیم به سمت آن‌ها نخواهیم رفت. ممکن است که اگر فشاری احساس نکنیم آن ها را نادیده بگیریم. آن ها فکر می‌کنند اگر ما به سمت غرب برویم دیگر نیازی به روسیه احساس نمی‌کنیم و ان‌ها را فراموش می‌کنیم و این برای ان‌ها ضرر است.

ما باید این باور را از انها بگیریم. چون واقعا روسیه یک ظرفیت بزرگ در همسایگی ما است. اصولا دو کشور همسایه نمی‌توانند در حالت تنش و گرفتاری با هم زندگی کنند. در یک اپارتمان مسکونی هم باید با همسایه رابطه حسنه داشته باشید چون یک همجواری مشترک داریم. موضع ایران و روسیه هم همین است.

از طرفی روسیه توانایی و ظرفیت‌هایی دارد که می‌توانیم در چارچوب یک رفتار متعارف و حساب شده از ظرفیت هم استفاده کنیم. چه مادی، چه معنوی، چه اقتصادی یا حمایت متقابلی که از هم می توانیم داشته باشیم. این ذهنیت نباید برای روسیه ایجاد شود که اگر به سمت غرب و امریکا برویم مشکلات را حل کنیم انها را فراموش می‌کنیم.

در حال حاضر این ذهینت برای ان‌ها وجود دارد و کارشناسان روس هم به آن اشاره می‌کنند. طبیعتا وقتی این ذهینت وجود داشته باشد، آنها تلاش می کنند رفتار مخرب نسبت به تعامل ما با غرب داشته‌باشند و اقدام‌هایی انجام دهند که اجازه عادی سازی روابط ما با غرب و امریکا ندهند. بر این اساس،  ایران باید تلاش کند که این ذهنیت پاک شود. در مقابل روس ها هم بدانند که جایگاه انها در سیاست خارجی ما یک جایگاه تعریف شده است. اینطور نیست که همه تخم مرغ‌ها را فعلا به دلیل اینکه تنش با غرب و امریکا داریم در سبد انها قرار می‌دهیم. آنها باید به حق خودشان قانع باشند به این ترتیب مشکل حل می شود.  اما پاک کردن این ذهنیت و قناعت روسیه به سهم خود از روابط خارجی ایران چیزی است که تا امروز اتفاق نیفتاده‌است و این شیطنت‌ها هم در همین راستا است.

نباید روس‌ها برای ما تعیین تکلیف کنند / نامه حقوقی روسیه به شورای امنیت یک نمایش بود /درباره اظهارات لاوروف علیه ظریف باید سفیر روسیه احضار می‌شد

اجازه ندهیم که روس‌ها برای ما تعیین تکلیف کنند

*** ایران در شرایط فعلی، بیش از هر زمان دیگری به روسیه وابسته شده‌است.  به نظر شما آیا این وضعیت برای سیاست خارجی ایران مطلوب است؟

حتما نیست. همانطور که الان اشاره کردم روسیه به این سیاست علاقمند است و هرزمان که احساس کند که از میزان اعتبارش، حضورش و نفوذش در داخل ایران کاسته می‌شود، شیطنت می‌کند، خرابکاری می‌کند و به هر نحوی از این امر جلوگیری می کند. ما باید منافع خودمان را مد نظر قرار دهیم و در این راستا در دو جهت کار کنیم؛ 

اول؛ در جهت ایجاد توازن در سیاست خارجی؛ به معنای اینکه تا جایی که امکان دارد، روابط خود را با دنیا متنوع کنیم. به اصطلاح این منوپولی و انحصاری که در ذهن روس‌ها است پاک شود.

دوم؛  به روس ها اطمینان بخشی کنیم که روابط همسایگی ما سرجای خودش است. تا جایی که امکان دارد در همسایگی آنها در چارچوب روابط متعارف و متعادل استفاده خواهیم کرد و اینطور نیست که اگر روابط ما با غرب و امریکا عادی شود آنها را فراموش می‌کنیم، اصلا به مصلحت خودمان هم نیست.

ما باید نشان دهیم که کشوری هستیم با ظرفیت های بالا، متعدد و نیازهای متقابل و متعدد که می‌تواند از هرجایی این نیازها را تامین کند. اگر این دستور العمل را در سیاست خارجی خود با روس‌ها به کار ببریم و اجازه ندهیم که برای ما تعیین تکلیف کنند، بسیاری از مشکلات ما با روسیه حل خواهد شد.

روس‌ها ۳۰۰ سال است که در ایران حضور دارند؛ طبیعی است آینده ایران را پیشبینی کنند

*** برخی تحلیل‌گران معتقدند که روسیه از تحت تحریم ماندن ایران منفعت می‌برد.  به اعتقاد شما آیا این تحلیل درست است؟

می تواند این باشد. اما من در مقام قضاوت نیستم که بگویم در ۱۰ سال پیش آیا آن‌ها این هدف را دنبال کرده‌اند یا نه؟ و اینکه نمی‌توانیم نیت‌خوانی کنیم که واقعا هدف روس‌ها این بوده است یا خیر؟ اما چیزی که مطمئن هستیم و در اول مصاحبه اشاره کردم؛ ۳۰۰ سال است که روس‌ها در ایران حضور دارند، از حضور سیاسی ، اطلاعاتی، تا اقتصادی، بنابراین آینده ایران را خوب می‌توانند پیشبینی و شناسایی کنند. اگر این زاویه از آن‌ها را قبول داشته باشیم، می‌توانیم فرض کنیم که روس‌ها در جریان برجام هم می‌توانستند پیشبینی‌هایی داشته باشند که یکی از آنها اسنپ‌بک است.

در رابطه با اروپا، اینکه گفته‌اند اگر آن‌ها از برجام خارج نشدند به خاطر فعال‌سازی مکانیسم ماشه بود؛ خب ما وقتی اینطور تحلیل می‌کنیم، باید نقطه مقابل آن را هم ببینیم که اروپا در برجام ماند که این توافق ادامه حیات داشته باشد. ما ۱۰ سال فرصت داشتیم که با اروپا تعامل کنیم، رفتاری داشته باشیم که اطمینان بخشی و اعتمادسازی کنیم در جهت اینکه به این روز نرسیم. خب ما باید به این طرف ماجرا هم بپردازیم و ملاحظه کنیم. اروپا در این ۱۰ سال شرایط مختلفی تجربه کرده است. چه در تضاد با امریکا، چه در حوزه جنگ اوکرین و روسیه که مهمترین هدف این جنگ اروپا است. آنها الان بیشتر از همه درگیر این جنگ هستند و به دنبال این هستند که مانع از این شوند که روسیه اوکراین را تصرف نکند که در همسایگی اروپا قرار نگیرد.

حالا اگر فرض کنیم که روس‌ها این روز را پیش‌بینی کردند، اگر فرض کنیم اروپا این روز را پیش‌بینی کرد، خب چرا ما پیش‌بینی نکردیم و ندیدیم؟ خب ما هم باید پیش‌بینی می‌کردیم ما که برجام را امضا کردیم، ما که شرایط را می دانستیم، باید تعامل می کردیم. وقتی که لاوروف و مقامات روس به تعبیر ظریف فاش کردند که ایران برای جنگ اوکراین به روسیه پهپاد داده است، ما باید پاسخ مناسب می‌داشتیم که ما هم مثل انها که اینده نگری کردند ما هم آینده‌نگری کرده باشیم. هم ایران کم کاری داشته است هم اروپا کم کاری داشت که امروز با روسیه ای مواجه شوند که به قولی کاسب تحریم می‌شود.وقتی که لاوروف و مقامات روس به تعبیر ظریف فاش کردند که ایران برای جنگ اوکراین به روسیه پهپاد داده است، ما باید پاسخ مناسب می‌داشتیم که ما هم مثل انها که اینده نگری کردند ما هم آینده‌نگری کرده باشیم. هم ایران کم کاری داشته است هم اروپا کم کاری داشت که امروز با روسیه ای مواجه شوند که به قولی کاسب تحریم می‌شود.آمریکا هم که مقصر اصلی که از برجام خارج شد.

اینها همه دست به دست هم داد ما به امروز رسیدیم به این نقطه. وقتی چنین بازاری اشتفه می‌شود به طور طبیعی همه تلاش می‌کنند از این نمد کلاهی برای خود درست کند که تاریخ نشان داده روس ها در این زمینه استاد هستند. همچنان که در جنگ ایران و عراق این وضعیت را  داشتند. همین‌طور در جنگ امریکا و عراق و جنگ خاورمیانه، جنگ سوریه و برکناری اسد هم همین بودند. همین الان اسد در روسیه پناهنده شده است بعد احمد الشرع هم در مسکو می‌رود با پوتین ملاقات می‌کند. اینها به نظرم درس‌هایی است که باید اموخت و همه جوانب را در سیاست خارجی در نظر گرفت، کاری که به اعتقاد من ما در آن کم‌کاری داشتیم.

نامه حقوقی روسیه فرار رو به جلو و تنها یک نمایش است

*** در میانه این اظهارات روسیه به همراه چین با ایران یک نامه حقوقی به شورای امنیت ارسال کردند که از کارشناسان سیاست خارجی در داخل کشور از آن استقبال کردند. حال فارغ از این استقبال آیا تاثیری هم در اجرای اسنپ بک خواهد داشت؟

من اعتقادم غیر از این است. روس ها دارند فرار رو به جلو می‌کنند. آن‌ها خودشان در ایجاد چنین سازوکاری، هرچه که باشد، با رای دادن به همه قطعنامه‌های تحریمی و با رای دادن به قطعنامه ۲۲۳۱ در همه این اتفاقات شریک بودند. با علم به همین که می‌دانستند به راحتی نمی‌توان از مکانیسم ماشه جلوگیری کرد، امدند به همراه چین، به شورای امنیت قطعنامه دادند. در حالی که می دانستند و به اعتقاد من کاملا اگاه بودند که این قطعنامه رای نمی‌آورد و اساسا به لحاظ حقوقی هم ممکن نیست. اما چرا در این شرایط این کار را می‌کنند؟ چون فرار رو به جلو  است، فرار از مسولیت‌هایی که در این زمان‌ها  داشته‌اند و ما نسبت به انها کم کاری داشتیم. از روس‌ها طلبکاری نکردیم  که خب شما بودید که به عنوان عضو دائم شواری امنیت به همه قطعنامه‌ها علیه ایران رای موافق دادید. تنها یک رای وتو می توانست جلوی همه این همه فجایع را بگیرد. تنها یک رای وتو می توانست جلوی همه این همه فجایع را بگیرد.حالا امروز دارید این کارها را می‌کنید که نشان می‌دهد کاملا نمایشی است. یعنی اساسا حتی اگر همه استدلال های ایران، روسیه  و چین هم درست باشد که این کار به لحاظ حقوقی عملی نیست، باید پرسید آیا مکانیزم اجرایی ان کجاست مگر در شواری امنیت نیست؟ همان شورایی که تا امروز رفتید تلاش کردید و به نتیجه نرسیدید.  به نظرم این بیانیه‌ها و نامه‌ها نمایش است. و فرار به جلو و همراهی ظاهری با ما است . در باطن انچه که باید اتفاق بیفتد افتاده است و اسنپ بک هم اجرا می‌شود.  در این وضعیت روس‌ها هم سهیم بودند و این را به راحتی نمی‌توان از صحنه تاریخ سیاسی ایران درباره روابط با روسیه پاک کرد.

روس‌ها میانجی قابل اعتمادی نیستند / روسیه نزدیک ترین و مهمترین کشور به جنگ بعد از ایران وعراق بود

*** با توجه  به اختلافات پیش امده میان ظریف و لاوروف همزمان باراک راوید مدعی شده است که رفت و امد آقای لاریجانی به روسیه برای میانجیگری پوتین میان روابط آمریکا و اسرائیل با ایران است.با توجه به اینکه پوتین گفته بود اسرائیل فعلا به ایران حمله نمی‌کند. نظر شما درباره این ادعا چیست؟

حرفی که پوتین درباره اسرائیل و تصمیم آن‌ها درباره ایران گفت، در جای خودش قابل اعتنا است و نسبت به ان نمی‌توان بی تفاوت بود. منطقی این است که برویم صحبت کنیم و توضیحات این امر را جویا شویم. اگر احیانا شرایطی داریم، آن را به روس‌ها بگوییم که اگر خواستند در این رابطه کاری کنند، بدون نظر ما کاری انجام ندهند. بعدا مدعی شوند که به ما نگفته‌اید و بگویند ما نبودیم، ندیدیم ما نمی دانستیم!  اینکه شرایط ما را بدانند کار خوبی است. در هر سطحی خوب است حالا  اگر آقای لاریجانی هم در این سطح رفته است و پیامی برده این کار غلطی نیست.

در عین حال در نقطه مقابل بدانیم که اصولا روس‌ها به دلیل منافع خود در همه موضوعات جهانی، فرقی هم نمی‌کند، چه ما چه اسرائیل و منطقه، درباره ما به مراتب بیشتر، به دلیل منافع‌شان اصولا نمی‌توانند میانجی خوبی باشند. یکی از ویژگی‌های مهم میانجی‌گری این است که باید بی طرف باشد و منفعت خاصی نداشته باشد. درحالی که بین اتفاقاتی که میان ایران و غرب یا با اسرائیل یا خاورمیانه، اتفاق می افتد، کوچکترین تحرک ما با دیگران بر روی منافع روس ها تاثیر گذار است. اگر روسیه و عمان را در بحث میانجیگری مقایسه کنیم؛ عمان به هیچ وجه در رفتار میانجی‌گرانه، کوچکترین منفعت الا اینکه منطقه عاری از جنگ شود و درگیرها تمام شود منفعت دیگری را دنبال نمی‌کند. مسقط به دنبال یک نفع جمعی در منطقه است. به این معنا که به دنبال منفعت ملی و کشوری هیچگاه نبوده و نیست. اما روسیه در هر حرکتی که انجام می‌دهد منفعت ملی و کشوری دارد به نفع جمعی و منطقه‌ای اهمیتی نمی‌دهد. طبیعتا وقتی که به عنوان میانجی می خواهد وارد شود، باید ما هوشیارانه عمل کنیم و بدانیم طرف حسابمان چه کسی است.  اگر روسیه و عمان را در بحث میانجیگری مقایسه کنیم؛ عمان به هیچ وجه در رفتار میانجی‌گرانه، کوچکترین منفعت الا اینکه منطقه عاری از جنگ شود و درگیرها تمام شود منفعت دیگری را دنبال نمی‌کند. مسقط به دنبال یک نفع جمعی در منطقه است. به این معنا که به دنبال منفعت ملی و کشوری هیچگاه نبوده و نیست. اما روسیه در هر حرکتی که انجام می‌دهد منفعت ملی و کشوری دارد به نفع جمعی و منطقه‌ای اهمیتی نمی‌دهد. طبیعتا وقتی که به عنوان میانجی می خواهد وارد شود، باید ما هوشیارانه عمل کنیم و بدانیم طرف حسابمان چه کسی است.  اما وقتی هم که چاره ای نداشته باشیم باید از روسیه هم استفاده کنیم.  اما دقت کنیم که در کجاها انها حرف هایی که می زنند چقدر در جهت منافع ما است؟ چقدر در جهت منافع منطقه و چقدر در جهت منافع خودشان است؟  برای من به عنوان کسی که سابقه طولانی کار با انها را دارم و رفتارشان رامطالعه کرده‌ام می‌بینم، که اولویت منافع خودشان است.

در ۸ سال جنگ ایران و عراق، شوروی سابق و روسیه امروز، نزدیک ترین و مهمترین کشور به جنگ بعد از ایران و عراق بود. یعنی تاثیرگذارترین کشور غیر از دو کشور درگیر در جنگ خود شوروی بود.  این را هم عراق اذعان داشت هم ایران.  عراق می گفت روسیه و یا شوروی ان زمان جانب ایران را می گیرد،  ایران می‌گفت شوروی جانب عراق را می‌گیرد، ولی عملا مشخص شد که طرف هیچکس را نمی‌گیرد الا خودش! چرا؟ برای اینکه وقتی جنگ تمام می‌شود می‌بینیم که رابطه شوروی سابق و روسیه امروز با ایران در جهت منافع روسیه پیشرفت کرده است، قراردادهایی که ما با آنها به لحاظ اقتصادی چه تسلیحاتی و...  امضا کرده‌ایم گواه این ماجرا است.  و هم عراق بعد از جنگ این وضعیت را با شوروی سابق و روسیه امروز دارد. پس انچه که مهم است منافع خودشان است. از این جهت ترجیح ما این باشد که کشوری مثل روسیه که منافع ملی و کشوری در اختلافات ما دارد نقش میانجی‌گرانه نداشته باشد اما اگر ناچار هستیم به این زوایای قضیه حساس باشیم و دقت کنیم. 

*** در نهایت سیاست خارجی ما در قبال روسیه، آنهم در شرایط فعلی و معلقی که در آن قرار گرفته‌ایم که مشخص نیست نه جنگ داریم نه صلح، چه راهبردی موثر است؟

در خلال صحبت‌ها به آن اشاره کردم ما باید به روسیه در عمل نه در حرف نشان دهیم  که ما خودمان را منحصر در داشتن روابط پیشرفته با شما و عقب مانده با دیگران پیش نمی بریم یعنی ما از ظرفیت‌های کشورمان در هرجایی که منافع ما ایجاب می‌کند استفاده خواهیم کرد  از جمله با شما، نه شما را نادیده میگیریم ادامه می دهیم نه شما را نادیده می گیریم نه شما را انحصاری می‌بینیم.

ما باید در عمل به روس‌ها نشان دهیم که ما چنین محضوری و محدودیتی نداریم. چه طور اینکار را بکنیم؟ اینکه بریم به سمت تنوع بخشی در روابط خود و این روابط را به انحای مختلف توسعه دهیم و از یک سویه بودن روابط جلوگیری کنیم.

نکته دوم به روس ها تاکید کنیم که همزمان با شما و دیگران رابطه داریم و هیچوقت در صدد تخریب روابط شما با دیگران بر نمی‌آییم، ما کشور همسایه هستیم و علاقمندیم تا جایی که منافع متقابل ما تعریف شود روابطمان را توسعه دهیم و این بسته به ظرفیت‌های شما است به شرط آنکه به عهد و پیمان پایند باشید.  از انها فاصله نگیرید و هم کیفیت و ظرفیت‌های شما به گونه ای باشد که قابل رقابت باشد. نه طوری که به ناچار هرچیزی که شما افر بدید و پیشنهاد دهید ما بپذیریم.

اگر این رفتار را چه در حالت نه جنگ نه صلح فعلی چه در حالی که منطقه آرام است، به انها بفهمانیم، شاید آن‌ها چاره نداشته باشند، کما اینکه در قبال بسیاری از کشورهای دنیا همین رفتار شده است.  مانند روابط ژاپن با روسیه و بالعکس، در حالی که هنوز قرارداد صلح بعد از جنگ دوم ندارند و همچنان بر سر جزایر کوریل دعوا دارند. اما روابطشان به گونه ای پیش رفته است که تا چند سال پیش که من آمار داشتم فقط ۱۰۰ دیپلمات با پاسپورت سیاسی از روسیه در سفارت‌خانه در ژاپن کار می‌کردند که بیش از ۵۰ نفر آن‌ها به زبان ژاپنی  مسلط بودند. ایا ژاپن رابطه اش با امریکا و غرب پیشرفته تر است یا ما؟ روسیه اگر رابطه مناسب داشته باشد باید همزمان بپذیرد که ژاپن کشوری است که همزمان با غرب، اسرائیل با همه رابطه دارد. ولی تلاش می کند که در جهت منافع خودش به صورت مشروع از ظرفیت ژاپن استفاده کند. اگر این کشور را و کشورهای دیگر را الگو قرار دهیم می توانیم ازر روابط خود استفاده مناسب ببریم و خودمان را دچار دوگانه سازی روس ها نکنیم.

۳۱۵/۴۲

کد خبر 2131260

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 77
  • نظرات در صف انتشار: 220
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    102 1
    یه سوال ساده اینه که شما که سفیر ایران در روسیه بودی چه کردی در دوران مسولیت. باید اینجور بشور اونجوری بشود که نشد حرف. شما برای ایجاد این نگاه که باید بشود چه کردی. هیچ. متاسفانه ایرانیها مفهوم اپوزسیون رو نفهمیدن. شما اپوزسیون نبودی شما در قدرت بودی. سفیر بودی معاون وزیر بودی چه کردی. حالا زمان بازنشستگی اپوزسیون شدی؟؟ خودتون خراب کردین الان میگین باید اینجوری میشد؟؟
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
      62 15
      ظریف که می‌گفت چیری به نام مکانیسم ماشه وجود ندارد بعد که دروغش معلوم شد گفت کار فرانچسکو بوده حالا هم میگه کار روسیه بوده .. ظریف جایی گفته بود مردم ایران گوسفند هستند هر دروغی به خوردشان بدهیم باور میکنند .ده سال پیش اونجوری دروغ به خورد مردم داد حالا هم اینجوری
  • قاسم IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    76 59
    همانگونه که نباید آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و غربگدایان قلاده به گردن ، برای ما تعیین تکلیف کنند.
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
      79 43
      قاسی جون الان روس و چین برای شما تعیین تکلیف نمی کنه؟ ایران رو قاطی جنگ بی ربط اوکراین نکرد؟ ان شا الله اجرتون با آقا پوتین.
  • منصور IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    73 1
    دنیای سیاست دنیای کثیفی هست چون همه فقط به منافع خودشان فکر می کنند. روس و ایران و غرب هم ندارد دوست و دشمن هم ندارد فقط منافع
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    67 14
    اما برجام یک سند ملی است که بالاترین مراحل تصویبی خودش را گذرانده و تبدیل به قانون در داخل کشور شده است. اینکه هرکسی بخواهد خدشه به ان وارد کند چه در داخل و مهمتر از ان در خارج باید با آن برخورد شود.😄 میخوای قانون تصویب بشه هر کسی در باره برجام حرفی زد،اعدام اش کنند،،،،خجالت بکسید ... در این ۱۰ سال به ایران عزیز ۱۰ سال ۹۰ میلیون ملت را بتزیچه برجام کردین که خودتون هم متن ان را نخونده بودین،،،شما را باید مجازات بشین،، مجازات کنند
    • امانی IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
      34 17
      افساد طلبان همسو با بهاییان کلا میگن امریکا فقط اختیار دار ایران است و باید توکر امریکا بود ... را بجایی رساندند که دفاع نکردن یا کم دفاع کردن روسیه از ایران را بدتر از اصل دخالتهای امریکا و اسراییل معرفی میکنند
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
      30 29
      اتفاقا برجام راهی بود که ایران را میتوانست خوشبخت کند و شر تحریمها را بردارد اما روسیه با چوب لاچرخ کردن نزاشت و در ضمن کی بود که در زمان تصویب تحریم را تایید کرد و میتوانست وتو کند و نکرد!! روسیه و چین وتو نکردن چون ایران تحریم شده را خیلی زیادتر میتوان چاپید
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    55 37
    عوامل آمریکا وغرب دست بکارند تا جای دوست و دشمن را عوض کنند،تا مقاصدشان برسند،این آمریکا وغرب هستند که ما رامحاصره اقتصادی کردند،این آمریکا واسرائیل هستند که ۲۰سال زحمات تحقیق وهزینه دانش وتکنولژی هسته‌ای ما را نابود وفرزندان دانشمند این سرزمین راشهید نمودند دشمن نه آمریکا ونه روسیه بلکه خائنین به این ملت هستند
  • ناشناس IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    61 41
    چند سال پیش خانم مسئول اتحادیه اروپا در مورد متن برجام که آقای ظریف امضاء کردند گفتند که جای تعجب داشت که ایرانی‌ها متن نخونده امضاء کردند . الآنم روسیه چیزی نگفته که بخواهیم سفیرشو فرا بخوانیم. گفته اسنپ بک محصولی از بی اطلاعی آقای ظریف است که کشور ما ایشانو باسوادترین فرد در این زمینه معرفی کرده است.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    66 55
    روس و پوتین امروز برای ملت ایران از محمد جواد ظریف وحسن روحانی بهتر هستند
  • نآشناس IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    34 1
    سپاس ازخداکه مامردم عادی دردنیای سیاست نیستیم گویا همه سیاسیون ایرانی درطول ۳۰۰سال گذشته تاکنون درجریان امورنیستند وهمانند شهروندساده دلی مانند اینجانب سخن می گویند!!!؟؟؟سپاس ازخدا.
  • عباد IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    58 41
    جناب سفیر ... ظریف رفته امضا کرده مکانیسم رو اورده تو برجام. حالا که گندش درامده جلیلی. احمدی نژاد رئیسی فرانچسکو و حالا روسیه مقصرن ...
    • مارشال IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
      15 16
      توچی میگی تواین وسط. کاسه داغتر ازآش
  • عبدالله IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    53 29
    فکر کردی آقایون بدون اجازه عمو پوتین آب میخورن؟ ولی بازم معتقدیم نه شرقی نه غربی !!!!
  • یک ایرانی IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    14 8
    اقا خیلی تند میروید! پیاده شوید با هم بریم. درست است و در یک جمله روسها قابل اعتماد نیستند . نه روسها غربی ها و امریکایی ها هم قابل اعتماد نیستند. پنجاه سال قبل گفته شده « نه غربی نه شرقی جمهوری اسلامی» بله بشرط انکه قدرت نظامی و سیاسی مطرح در جهان بودیم. بخشی را بدست اوردیم ام کامل نیستیم. همه کشور ها اول منافع خود و سپس توجه به منافع همسایگان و جهان را مد نظر قرار میدهند . بعلاوه اشتباهاتی از دو طرف سرزده که می بایست بجا تذکر داده می شد که نشد(اشتیاهی دیگر) اما اینکه روسیه در این دوران کمکی نکرده کم لطفی است. من از اقای لاوروف اصلا انتظار نداشتم بعد پایان کار چنین مسایل تفرقه افکنانه را باز گو کند و همچنین از وزارت امور خارجه ما ،چرا بجا تذکر نداد که موجب شود اقای ظریف‌ لب به سخن باز کند . ایشان بارها گفته اند در مذاکره بده بستان (بطور کلی) است و برجام در مجلس بررسی و تصویب شد. برگشت به ده سال قبل و هم زدن.. مشکلی را حل نمیکند باید سعی شود اشتباهات تکرار نشود و اجازه داده نشود دیگری برایمان تعیین تکلیف کند.
  • عشق وطن IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    30 4
    ما نه به شرق نه به غرب باج نمی‌دهیم تاریخ ایران نشان داده هیچ‌کدام قابل اعتماد نیستند
  • رضا IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    32 41
    با احترام به جناب سفیر اسبق.متاسفانه تا در داخل عوامل نفوذی ویا افراد جاهل مثل جلیلی وشریعتنداری وجاهلان مثل رسایی وثابتی هستند ودر این ده سال اصلأ اجازه بازنگری واینده نگری به مسئولین کشور ندادند وبا ایجاد جنجال در مورد قانونی که تصویب شده وبازگشتی نداشت مسیر تفکر صحیح وراه حل مشکل را بسته و اصلأ نگذاشتند که چه چیزی برای کشور مفید وچه چیز باعث خسران است.وتا این روند ادامه دارد هیچ پیشرفتی حاصل نمیشود
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
      12 13
      واقعا درست فرمودید مختصر وجامع
  • Gorbani IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    46 38
    لاوروف فکر کنم جز حقیقت در مورد ظریف نگفته این ظریف و روحانی هستند که به جرم خیانت باید به دادگاه سپرده شوند آقای غرب زده .
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    33 24
    به ارباب آمریکا هم بفرمایید نامه نمایشی بزنه
    • امیر خیرآبادی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
      13 4
      بجای اینکه همه را مقصر کنیم کمیته حقیقت یابی باید باشد بروند برسی کنند تا حقیقت آشکار شود معلوم شود چه کسی دروغ می گوید اگر یک در صد واقعیت داشت چه چون ظریف آنقدر دروغ گفته است که نمی شود واقعیت هم گفت باور کنیم روسیه از همه کشورها به ما نزدیکتر هست از ما حمایت کرد است مگر موقع مذاکره حمله نکرد آمریکا اروپا هم همراهی کرد پس روسیه بیشتر به ایران نزدیک هست نمی شود چشم بسته روسیه را محکوم کرد اول برسی کنند تا واقعیت معلوم شود
  • علی اصغرشجاع IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    25 12
    اقای سفیر چرا این مذاکره ی به نظر شما طبیعی به ضرر ما باشد چرا اروپاییها اشتباه نکردند ما بشر ایرانی مجاز به اشتباه کردن هستیم اما اروپاییها وغربیها نه مگر یه ساعت دو ساعت بود مذاکره که نتونستن نعایبش را بگیرند بر جام هم اگر تر داخل تصویب شد حسن کلید تهدید به نعطیلی دولت کرده بود افکار عمومی را چنان اماده کرده بود که هیچ کس توان مخالفت نداشت باهاش حق داری از ظریف دفاع کنی چون نون رسانت بوده
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    15 29
    دمت گرم واقعا"میهن پرستی.شیرمادر نان پدر حلالت‌ولی چه فایده که کسی به حرفت گوش نمیده
  • irani IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    30 26
    روسها همیشه به ایران پشت کردن و ایران سودی با روسیه و چین نخواهد داشت
  • علی مرادی IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    26 18
    چونکه حیاط خلوت و منطقه امن برای فرار عزیزان روسیه می‌باشد عزیز دل برادر
  • هادی IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    20 21
    واقعاً حرف دل خیلی از ایرانیان وطن پرست را زد و واقعیت ها را بیان نمود
  • علی اصغرشجاع IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    19 7
    جناب سفیر یه سئوال ساده. گیرم اسنپ بک کار ظریف نبود کار اروپاییها بوده پس چرا مذاکره کنندگان ما در راسشان ظریف یک اسنپ بک متقابل برای اروپاییها نگذاشتند که اقایون ما دو قدم میایم شما یک قدم حالا اگر ما ده قدم امدیم شما هیچ اسنپ بک ما بر علیه شما فعال میشه تابلویه که اسنپ بک قبول همه چیزه فقط برجام صورت بگیره این جای عصبانیت مردمه
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    28 8
    ظریف ... چرا به فرانچسکو گیر نداد که علیه کشورمان ماشه یا اسنب بک نگنجاند ولی در مورد لاورف این میگه بله ما ملت اعتقاد داریم نه شرق و نه غرب نباید اجازه دخالت در امور کشور ما را داشته باشند ولی اگه ماجرا مربوط به اینکه که روسیه هشدار داده که این اسنب بک راه دفاع روسیه و چین از ایران سد می کنه این جز دخالت نبوده و این نشان از ... ظریف ... داره که باید اعدام بشه اگه اینطوری بوده
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    8 4
    دقیقاً
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    13 17
    از زمانی که طول زندگی و بردگی روس‌ها را بر گردن این مملکت،به بهای ناچیز و منافع شخصی انداختی باید،فکر این روزها و زیاده خواهی های ارباب پوتین رو هم میکردیم.لعنت بر کسانی که شأن این مملکت را تا حد بردگی برای چین و روسیه پایین آوردن
  • ولی لطیفی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    18 8
    سلام ....آقای سفیر من سیاست مدار نیستم....به حرف کسی هم گوش نمیکنید لاقل به حرف آقامون گوش کنید و خود زنی نکنید ...تو را شرایط فعلی ما مجبوریم طوری وانمود کنیم که لاقل روس بفهمه بهترین و دوست هستیم براش .....وقتی شماها هر کدام یا برا غرب یا یا شرق غش میکنید و داخل هم همدیگه را سکه پول می‌کنید بوق و کرنا راه میندازید و برا زایع کردن هم افتخار میکنید....با غرب که علنا مشکل داریم و جنگ ..‌لاقل شرق را که نزدیک و همسایه هست داشته باشیم به شک نندازیم ...و صد در صد کار خودمون را هم بکنیم
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    20 2
    چه انتظاری از روس ها هست وقتیکه اصلا منافع ملی ایران توسط حاکمیت تامین نمیشه و هر عمل و رفتار و کردار مسئولین کاملا ضد منافع ملی است! پس خیانت به ایران هم از داخل هست هم بیرون
  • بیژن کیا IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    17 4
    حضرات تصور می‌کنند اگر از روسیه و چین فاصله بگیرند امریکا و اروپا برای شان آغوش باز می‌کنند. این ها نمی دانند شرایط ژئوپولیتیک منطقه در حال تغیر است و‌پارادایم جدید شکل گرفته. تا وقتی قوای سه گانه را سرای سالمندان مدیریت کند کشور در بحران خواهد بود.
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    12 2
    دوباره بسیج شدین نذارین مشکلات ایران حل بشه
  • کامبیز IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    9 14
    افرادی که از بی اطلاعی ( بی سوادی!) آقایان روحانی و ظریف نظر می دهند، یک نکته را فراموش می کنند! وظیفه آقایان روحانی و ظریف چه بود؟ تلاش برای لغو تحریم هایی که در دوران 8 ساله معجزه هزاره سوم که از قضا مورد تایید و تفقد آقایان بود! تحریم هایی که کشور دوست و برادر روسیه در زمان تصویب آنها، هیچگونه تلاشی برای عدم تصویب آنها نکرد( حق وتو)! می رسیم به فرایند منتهی به برجام! ایران ( روحانی و ظریف و...) بودند و این 6 قطعنامه که آقایان ورق پاره اش می پنداشتند! مذاکره، معامله، و نهایتا توافقی به نام برجام، که در آسمانها منعقد نشد! این فرایند بر روی زمین و واقعیات طی شد! اینکه روحانی و ظریف هرچه می خواستند محقق می شد که دیگر نامش مذاکره نبود! بله! اگر می شد خوب می شد! ولی چرا با تغافل فراموش می کنیم که طرف مذاکره 6 کشور مستقیم و البته دیگرانی بودند که طرف مستقیم مذاکره نبودند و در فرایند مذاکرات موثر بودند( مانند عربستان، رژیم صهیونیستی و...)
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    12 1
    خودی ها که بدتر از روسها هستند! مکانسیم ماشه جزوی از برجام بود و با پایان یافتن آن هم هرچه در داخل برجام بود مثل مکانیسم ماشه هم خاتمه می یابد. پس چرا برخی اصرار می کنند همچنان مکانسیم ماشه برقرار است و تحریمهای سازمان ملل برقرار است؟! این جز این است که خودمان هم برای تحریمهای بیشتر به خودمان فشار می آوریم؟! جدای از راست و دروغ ماجرای ظریف. کجای نامه روسیه و چین و ایران به شورای امنیت نمایشی بوده؟ این حرف بدان معنی است خودمان هم نمی خواهیم قبول کنیم تحریمهای سازمان ملل که غیرقانونی اند باید رفع شوند.
  • عبدالله IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    9 7
    زیاد ذرت پراکنی میکنی،آقای سفیر،انشاءالله اعدام ظریف به خاطر خسارت به ۹۰ میلیون ایرانی،محاکمه عراقچی،و همه کسانی که برجام را به ملت ایران که ازترکمانچای،بدتر بود،به زودی شاهد باشیم،مرگ بر وطن فروشان که از منافقین خائن ترند.
  • شعام IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    11 1
    از این به اصطلاح کارشناس که همه تاکید ش اینه که روسیه در فکر منافع خودش است می پرسم مگه غیر این انتظار دارید؟میگید بیانیه روسیه و چین وایران از طرف روسیه و چین نمایشی است اگه هست چرا ایران هم همراه آنها بیانیه داد؟ما برای همراهی اروپا و آمریکا هر کاری کردیم...ولی اونها فشار را بر ما بیشتر کردند...چه اصرار خائنانه ای داری که در این شرایط خاص که روسیه رئیس دوره ای شورای امنیت شده به جان روسیه افتاده اید؟!!!!!اگر با اسنپ بک مخالفت کند سرا غ۲۰۰ .۳۰۰ سال گذشته می روید برای پاچه خواری غربی که به ما حمله نظامی کرده حاضرید همان مختصر همراهی روس وچین را به پای غرب بریزید اگه غرب این خوش خدمتی های احمقانه را از شما بپذیرد حرفی نیست ولی غرب جز تسلیم شما از چیزی راضی نیست ظریف ک.ذاب اول می گفت مکانیسم ماشه و اسنپ بک در برجام نیست بعد که گ.ندش در اومد گفت فرانچسکو اسمی باعث شد حالا در این شرایط خاص روسیه را مقصر می کنه .....شرف خوبه....
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    7 2
    ایران با همه کشورها قطع رابطه کرده با روس هم قطع رابطه کنه بشه قوز بالا قوز . چرا ایران با کشور های قوی نمیتونه رابطه برقرار کنه
  • محمدحسین IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    7 2
    آقای ایزدی من نه از روس دفاع می کنم و نه چیز دیگری، یک جمله می گویم آقای ظریف در یک مصاحبه گفته اند که اصلا کلمه اسنپ بک در برجام نیست و آمریکایی و کری به دروغ چنین چیزی را می گویند. بعداً هم می فرماید این اسنپ بک را روس‌ها در برجام گنجاندند. اگر اسنپ بک را در برجام روس گنجانده باشند چرا آقای ظریف اعلام نموده که کلمه اسنپ بک در برجام نیست.؟؟؟!!!
  • احمد IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    8 3
    حق با شماست باید آمریکا و انگلیس و فرانسه و اسراییل برای ما تعیین تکلیف کنند..
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    4 1
    دیدگاه ایدئولوژیک خط بطلانی است بر تمام آنچه که گفته شد. تا این دیدگاه حاکم است، امید هیچ تحول مثبتی نیست.
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    6 5
    روسها به دنبال تضعیف ایران به جهت بیرون کردن بازار نفت و گاز ایران در بازارهای جهانیند تقویت روسفیلدها در کشور به همین دلیل است
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    4 2
    ایران روابطش را با کشورهای پیشرفته درست کند چون بااین تحریم ها مردم در عذاب هستند با تمام کشورها با سیاست رفتار کنید همه را دشمن خود نکنید
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    6 5
    همیشه مردم ایران جلوتر از مسئولین هستند مردم سالهاست علیه روسیه موضع دارند
  • علی IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    5 2
    متا سرانه وقتی یک سفیر چنین غربگراو غرب زده باشد دیگر چیزی نمی‌توان گفت جز اینکه گذشت زمان همه‌چیز را ثابت خواهد کرد
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    11 3
    اظهارات صالحی رو ببینید میگه اسنپ بک کار آمریکا بود ،روسیه باهاش مخالف بود ،طریف ده سال دروغ گفت راجع به اسنپ بک بحث نبود دوباره دروغ تازه رو کرده
  • محمد IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    11 4
    لاروف درست می گوید زیرا ظریف چندین بار دروغ گفته وبه چوپان دروغ گو مشهور است زیرا تمام خوش خدمتی هایش به غرب نتیجه نداد و غرب اصلأ او را ادم حساب نکرد
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    6 8
    متاسفانه عواملشون چون کوچک اوف و ثابتی و رسایی و...بشدت برای چوب لاچرخ کردن اقای پزشکیان و و زور گفتن به مردم فعال هستن! روسیه ایران ضعیف و تحریم شده به نفعش میباشد! هر که جز این فکر گند یا ... ویا ... به مملکت ست
  • لبتنه IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    5 4
    تمام این شرایط در دوران پهلوی هم بود.. منتها به نفع مردم بود... ولی چون اناا انجام می دادند زشت بود...! حالا همه تو جیب روسیه می رود... و بقیه هم که وارد سیاهچاله نیابتی ها. و اختلاصگرههگا
  • رضا IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    10 3
    جناب استاد ظریف در این مدت نشان داده اند که دروغگو قهاری هستند از ابتدا برجام اصلا مکانیزم ماشه در برجام به قول استاد وجود نداشت و بعد تز چند سال گفت کار فرانچسکو بود در صورتی که همین استاد محترم قبل از تصویب برجام در مجلس برای کمسیون امنیت ملی مجلس در خصوص همین مکانیزم ماشه داشتند توضیح می‌دادند پس استاد واقعا دروغ گفته و باز هم میتواند در خصوص روسیه و دیگر مسائل هم دروغ بگویید و باید در خصوص دروغ هایشان مورد باز خواست قرار گیرد نه اینکه صدها سکه پاداش بدهند و ایشان که حقیقتا غربگدا است و دنبال تخریب روابط ایران با روسیه و چین بوده اند از محدود کشورهایی بوده اند روابط نسبتا خوبی با ایران داشته اند برعکس غرب سلطه گر که بماند هزاران سال با ایران بزرگ در جنگ بوده و در این چند سال برای جلوگیری از پیشرفت ایران عزیز با انواع دشمنی ها سنگ تمام گذاشته و همیشه با سایبری های خود در ایران هر زمان ایران روالطش با دیگر کشورها به نفع منافع ملی ایران بود شروع میکنند به تخریب این روابط بطور مثال روسیه قبلا فعلا بوده عراقی ها فعلا کردند و چین دنبال اینها است و چنان کردوغیره ولی غرب هر غلطی بکندملوسه
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    10 5
    ما در حال حاضر شاهد جابجایی کیلومتری مرزهای غرب پرستی و روسیه هراسی توسط سفرای مفت خوری هستیم که مدت ها فقط خوردن و هیچ کار مفیدی نکردن آخه به خاطر ظریف کذاب سفیر روسیه رو احضار کنیم؟ روسیه هر کاری می‌کنه نمایشیه غرب هر کار می‌کنه خوبه؟
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    8 0
    هرکی هم اگر مکانیسم ماشه رو پیشنهاد داده باشه بالاخر ظریف اونو امضاء کرده و کار از کار گذشته. اما الان همه باید بگن تحریمهای سازمان ملل با پایان برجام تمام شده و مکانیسم ماشه هم که جزو برجام بوده با اون تمام شده نه اینکه آب به آسیاب دشمن بریزن و بگن نه ما قبول نداریم تحریمها تموم شده و باید کشورها مار تحریم کنن. این چه استدلالیه؟!
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    4 5
    تاریخ ایران همیشه روسیه فقط بفکر باجگیری و چاپیدن این مملکت بوده اینقدر که ایران از روسیه ضربه خورده از آمریکا و غرب نخورده تواین ۴۷ سال هم جمهوری اسلامی بخیال خودش فکر کرده اینا رفیق شن در حالیکه به وقتش از پشت خنجر زدن
  • Ali IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    9 4
    لاوروف راست گفته ، ظریف با علم به وجود اسنپ بک در لایحه برجام که یه ... می‌تونه اون رو قبول کنه ، به دروغ در مجلس گفت وجود ندارد ، از شما ... ها باید پرسید که چرا به خاطر منافع حزبیتون ، به ملت ایران ... میکنید حتی خدا و قیامت رو فراموش کردید و از ... و ... مثل ظریف حمایت میکنید . عهدنامه برجام از ترکمنچای نیز ننگین تر هست که از ... امثال شما حمایت میشود ، صبر کنید روزی خواهید مرد و شب قبر باید بابت ... به ملت ایران پاسخگو باشید
  • ناشناس IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    6 8
    روس‌ها هیچوقت دوست ایران نبوده و نیستند تاریخ ایران گواه این قضیه است مسئولین ما باید گول روسیه را نخورد روس‌ها فقط و فقط به فکر منافع خودشان هستند
  • محمدرضا IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    3 4
    اتفاقا حرفش درست بود الان این حرف رو نمی‌زد کی میزد حرف حق تلخه
  • سرباز انقلاب IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    10 4
    این ظریف ... همانطوری که با برجام این ملت به خاک سیاه نشاند. الان هم که در حال غرق شدن است با هر شامورتی بازی میخواهد این مملکت را به فنا بدهد. ای سرباز انقلاب کاشکی نبودی. ... خبر آنلاین که برای چه کسانی سینه چاک می‌کند.
  • علی IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    12 6
    روسیه کار بسیار خوبی انجام داده ظریف ... ما مردم ایران از ظریف نفرت داریم همین لعنتی ظریف اسنپ بک را در برجام گنجانده بود تا مردم ایران را بیچاره کنه یک بار میگفت اسنپ بک در برجام نیست یک بار میگفت نخواندم امضا کردم حالا دستش رو شده با پر رویی میگه فکر کنید یک کاغذ پاره س چیزی عوض نشده ببینید روباه مکار بعد انتظار داره سفرا فرا خوانده بشن چه کار مثبتی انجام دادی
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    3 2
    آمریکایی‌ها باید برای ما تعیین تکلیف کنند
  • ایران مقتدر IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    11 3
    اینکه شما باید از ظریف حمایت کنید، جای شکی نیست! اتفاقا اگر طرفداری ن‌نید ، شک بر انگیز است،،،، ولیکن نمیتوانی برجام مرده و متعفن ظریف را بیارایی و به مردم دوباره غالب کنی....زکی خیال باطل
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    6 2
    توقع نداشته باشید ظریف داعم بد روسیه رو بگه و اونها هم گوش کنن روسیه هم طلافی میکنه
  • یحیی IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    0 0
    با روسیه چین عربیها درمنطقه دوستانه برنده قاطع جدی حرف بزنید درخطر جنگ تصعیف توسط امریکاغربیهااروپاه خیلی جدی قاطع بدانند درسازمان ملل علیحه ایران هرقطنامه ای صادرمیکنندحق وتو دارن وتو کنندچگونه که دنیامیدانداسراییل تمام جنایتهارامیکنندنسل وکودکشی می‌کن راحت قطعنامه ها علیحه اسراییل راامریکا وتومیکنندیعنی سازمان ملل اینه که. جنایتهاراوتوکنندبگویندحق باجنایت کاراست تمام خطرجنگ امریکابرای روسیه وچین است خیزخیزدارندبه اینهانزدیک می‌شودچین ورودسبه به ایران بایدبه چشم یک اقیانوس یاقله بلندی نگاه کنند که سعب العبوره دست نیافتنی است که هرگونه دست رسی نزدیک شدن نطام غرب واروپا صهیونیسم حتی یک موشکش سمت ایران. یعنی اینده برای چین روسیه است و ایران نبایدسپربلای سیاسی بازی انهادرمقابل غربیهااروپاشودایران وملتش یک قله سربه فلک کشیده یک اقیانوس بی انتهایی است درهر آخری نجات کامل چین و روسیه کشورهای مسلمان منطقه وبلوک. شرق وآسیاست برای هردشمن سعب العبور کمرشکرویران. کننده است بدانندهزارارسال برای ایران منطقه نقشه کشیدن وایران قامتش سربه فلک رسیده
  • مهدی IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    5 3
    یعنی واقعا خوشحالم که عمده مخاطبین درک و شعور سیاسی بالایی دارن که فریب این اصلاح طلبهای ... که یه عمر مردم رو بازی دادن و التماس و پاچه خواری غربیها رو کردن رو نمیخورن،،،،اگر به نیت روسیه شک داشته باشیم ،،از نیت آمریکا و غرب مطمئنیم که دشمنی علنی با ما دارن،... و ... کسیه که هنوز دم از رابطه با غرب میزنه،،،،غربیهایی که خودشون قافیه دنیا رو باختن و دارن دست و پا میزنند که هژمون بودن رو از دست ندن،،آقایون هنوز دنبال ... ترامپن،،،،یه دروغ مسخره هم راه انداختن که روسیه با ما فلان کردو بیسار کرده و نامرده،،،بعو آمریکا و غرب و توله سگشون اسراییل هر جنایتی با ایران کردن خوبن،،،،اگر قرار باشه وقایع ۲۰۰سال پیش ملاک تصمیم گیری سیاسی باشه الان هند باید بابت حمله نادر شاه به ما حمله کنه،،،از کل دوران حکومت جمهوری اسلامی ۳۵سالش دولت دست اصلاح طلبها بوده و نتونستن هیچ مشکلی از مملکت حل کنن و حالا طلبکارانه و به عمد نمی‌ذارن ایران گردش به شرق بکنه چون که هم قدرت اقتصادی،،نظامی آینده هستش،،،غرب هیچی به ما نمیده و مارو بازی میده،،هیچ دلیلی ندارد که ما با شرق متحد نشیم ،!!
  • محمد IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    4 2
    چون الان روس ها دارن پته اصلاح طلب ها را میزیزن روی آب آقایون عصبانی شدن ولی اگه اروپا و آمریکا ... این آقایون ککشون نمیگزه
  • هشیار IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    6 3
    منافقین وغرب گدایان وامانده به هر وسیله‌ای تلاش می کنن میان ایران وروسیه اختلاف بیندازن .
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    6 3
    چقدر شما قبیله اصلاح طلب پر رو و بی حیا هستید و همواره شیپور را از دهانه گشاد ان می زنید؟؟!! روحانی و ظریف قرارداد ننگین و خیانتبار برجام را طبق دیکته اربابشان امضا کرده و خسارت عظیمی به کشور وارد کرده و حالا برای رد گم کنی مسائل الکی را پیش می کشید؟؟!! واقعا وقاحت هم حدی دارد؟؟؟!!!
  • بله IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    4 3
    اجرشما هم با عمو ترامپ تان !
  • قاسم IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    6 4
    در شرایط فعلی نباید برای خودمون دشمن تراشی کنیم . ظریف و روحانی از روسیه خطر ناک ترند . حالا شما رفته اید به روسیه گیر دادید .
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    5 2
    چه جالب!!!!! ظریف و تیمش معیشت مردم رو سالهای سال گرو گرفتن کشور رو به فلاکت انداختن، به هر کسی چه داخل و چه خارج از کشور به ... شون کوچک ترین اشاره ای بکنه هم حمله میکنن... حق هم دارن والا. وقتی قوه قضائیه جواب این همه ... و ضربه به منافع ملی کشور رو ازشون مطالبه نمیکنه، باید هم اینجوری گستاخ بشین👌
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    5 2
    ذره ای شعور دیپلماسی ندارند یک مشت بی سواد بی خاصیت که معلوم نیست چه جوری شدن سفیر
  • حسین عزیزی IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    5 2
    آخه تا کی دنبال غربید .حالا که ما باید با چین وروسیه متحد شیم از این تنشها عبور کنیم حمایت از ظریف و کسایی که این روزها رو برامون رقم زدن جز اینه که منافع حزبی رو به سرنوشت کشور ترجیح میدید.
  • سید مرتضی IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    4 2
    این دروغ بزرگ شما هاست که همه کلیات و جزئیات برجام را به نظام نسبت میدهید در حالی که بر همگان روشن است خط قرمز های رهبری را در برجام زیر پا گذاشتید. حتی ظریف در سخنانی خلاف واقع در مجلس گفت که چیزی به اسم تعلیق در برجام وجود ندارد ولی بعداً خودش اعتراف کرد که تعلیق بوده. حسن روحانی گفت همه تحریم ها بالمره لغو خواهد شد و نه تعلیق. بله این جماعت بودند که برجام را اینگونه بزک کردند و فتح الفتوح معرفی کردند و بر نظام تحمیل کردند.
  • تورج IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    3 2
    خدا رو شکر که دوره کمونیسم و توده‌ای بازی بسر رسیده و دیگر کسی از این بابت متهم نیست بعلاوه اینکه در روسیه امروز سرمایه داری انحصاری و الیگارشی که کثیف ترین شکل سرمایه داری است. اینکه خاطرات وزیر خارجه یک کشور از تصمیمات اشتباه که نه ، بلکه احمقانه , موجب تفرقه در کشور و احضار سفیر شود هم عجیب است بخصوص که این تفرقه در جناحهای سیاسی به اندازه‌ای هست که نیازی به ایجاد نداشته باشد. سابقه ظریف در انکار وجود مکانیسم ماشه در برجام هم موجود است. و این تایید دیگری بر ادعای لاوروف است. سابقه استعماری روسیه در ایران ثابت شده است اما آیا سوابق طرفهای مقابل نه تنها در ایران که در سراسر جهان روشن است!؟ آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم شرورتربن و کثیف ترین کشور در جهان بوده ، سابقه خونبار دخالت‌ها و کودتاهای در سراسر جهان نشان این ادعاست. از همه بدتر این برهه ای است که ظریف شروع به قیل و قال علیه روسیه کرده ، در زمانی که روسیه (عضو دائم شورای امنیت) تمام قد در برابر آمریکا و غرب در حمایت از ایران ایستاده است. از حق نگذریم وادادگی برادران مخالف ظریف در برابر روسیه هم کمتر از حماقت نیست.
  • بهروز IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    8 2
    پس اجازه بدیم اربابانتان از جمله انگلیس روباه پیر و ... نظر بدهند ، با برجام ، مملکت را بر باد دادین ، حیا نمی کنید، واقعآ که حیا خوب چیزی هست که شما ها ندارید
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
    6 1
    هرکشوری به اندازه تعهداتش تعیین وتکلیف میکند غربزده عزیزشما بدون هیچ و پوچ عرب برایتان تعیین تکلیف میکرد

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین