استاد ملکیان میگفت اگر در کربلا دهها دوربین قوی در درون خیمهها و در مسیر شطّ و در اردوگاه یزید نصب شده بود، باز هم به این وسعتی که بعضی روضه خوانان از جزییات حوادث شب و روز عاشورا میگویند، نمیتوانست مکالمات و حوادث را ضبط نمایند.
در این تردیدی نیست که محتوای بعضی مصیبتها از روز عاشورا قطعی نیست. این را همه مورخین کم و بیش گفتهاند. در بین معاصران شاید جدیترین نقد به محتوای روضهها و مصیبتهای مجعول را مرحوم شهید مطهری داشته است.
این اضافات بعضی در اثر ورورد جعلیات از سوی افراد مخالف تشیع در طول تاریخ به حماسه عاشورا اضافه شده است و بعد از چندبار شنیده شدن و نقل مکرر به درون کتابها راه یافته و جزئی از تاریخ شده است.
در این حوزه ها که از سوی مخالفان به درون منابع شیعی اضافه شده است، معمولا حادثه کربلا را اتفاقی پرذلت، زنان کربلا را بیشخصیت و رفتار حماسه سازان عاشورا را غیر منطقی و پر از کینههای شخصی معرفی می کند.
گروه دیگری از اضافات به تاریخ عاشورا از سوی مخالفان نبوده است. آدمهای دلسوز و احساساتی در حاشیه تاریخ اضافاتی از خود میساختهاند که روضه را گرمتر و شیعه را مظلومتر نشان دهند.
در طنز مشهوری گفته میشود که بعضی نوحه خوانان در ابتدای محرم هر سال دور یکدیگر جمع میشوند و روضه های جدید را به شور می گذارند. هیچیک از این ورود جعلیات به روضه ها و مداحی ها کار پسندیده ای نیست.
در بین شیعیان عرب از قدیم رسم بوده است که صبح عاشورا متن مقتل را می خواندند. مقتل خوانی شیخ عبدالزهرا معروف و ماندگار است. به آن حاشیه نمی زدند. و چه روضه با صفایی بود.
به خاطر دارم در اوج جنگ ایران و عراق در صبح عاشورا رادیو عراق صدامی و رادیو عربی جمهوری اسلامی هر دو این مقتل خوانی را همزمان پخش می کردند و این اتفاق تبلیغی غریبی بود که فقط از امام حسین بر می آمد.
در همان دهه ۶۰ که من مدیر رادیو بودم کل مقتل و تاریخ روز عاشورا را در رادیو به زبان فارسی ترجمه کردیم و صبح های عاشورا متن مقتل و تاریخ مدون عاشورا پخش می شد . آقای محمود کریمی گوینده نامدار ایام جنگ همه آن را با صدای مخصوصش خواند.
در هر حال توصیه همه دلسوزان واقعی امام حسین علیه السلام این است که عاشورا را از تحریفات و جعلیات دور نگه دارید اما بسیاری از مداحان بر این باور نیستند. گریه مخاطبان را بیشتر می خواهند.
* منتشرشده در سایت جماران
نظر شما