۰ نفر
۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۶:۴۵

وزرای خارجه ایران و آمریکا اولین مواجهه احتمالی را تجربه خواهند کرد.

به گزارش خبرآنلاین علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در نخستین سفر اروپایی خود عصر روز یک شنبه برای شرکت در اجلاس شورای حقوق بشر و نیز اجلاس خلع سلاح راهی ژنو شد.

یکی از دلایل اهمیت سفر وزیر امور خارجه کشورمان به ژنو این است که بی اعتباری مصوبه و تحریم های مصوب اتحادیه اروپا در خصوص سفر برخی مسئولان از جمله رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان به اروپا را نشان می دهد. 

صالحی قرار است در شانزدهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل شرکت کند. این خبر در حالی از سوی وزارت امور خارجه منتشر می شود که پیش از این، برخی منابع خبر از تکاپوی ایالات متحده آمریکا برای اعمال نفوذ بر محافل سیاسی است تا زمینه‌های ایجاد یک گروه ویژه تحقیقات در سازمان ملل در خصوص ادعای نقض حقوق بشر در ایران را فراهم کند.

رادیو آمریکایی فردا در این خصوص گزارش کرده بود«این نخستین بار در دهه اخیر است که هیئت آمریکایی در سازمان ملل اقدام به این کار می‌کند.»

بنابراین گزارش هیئت ایالات متحده در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به دنبال جلب حمایت کشورهایی از تمامی نواحی جهان برای تنظیم پیش‌نویش قطعنامه‌ای است که دولت ایران را با ادعای «پایمالی حقوق بشر» در مرکز توجه بین‌المللی قرار خواهد داد.

احتمال اولین مواجهه صالحی با همتای آمریکایی اش
هر چند تدارک غربی ها به پیش قراولی آمریکا موضوع جدیدی نیست ولی همزمانی سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان با همتای آمریکایی اش مطمئنا از دید رسانه ها پنهان نمی ماند. با این وجود رویارویی وزرای امور خارجه ایران و آمریکا چیز تازه ای نیست.

ماجرای سلام هیلاری به متکی
آخرین مواجهه دردسر ساز وزیر خارجه ایران و آمریکا به دوره حضور منوچهر متکی در وزارت خارجه کشورمان باز می گردد. روزی که هیلاری کلینتون ادعا کرد در حاشیه اجلاس امنیتی منامه تلاش کرده است با منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران صحبت کند. ولی متکی از وی روی برگرداند.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه سابق کشورمان نیز ادعای همتای آمریکایی اش را بی پاسخ نگذاشت و پیش از آنکه پایتخت بحرین را ترک کند به اظهارات کلینتون واکنش نشان داد و با ذکر شاهدی گفت که «خانم کلینتون در زمان احوالپرسی من با پادشاه اردن ابتدا به من سلام کرد و من نیز بر اساس سنت اسلامی جواب سلام ایشان را دادم.»

پیش از این نیز در اجلاس بازسازی افغانستان که در رم ایتالیا برگزار شد احتمال مواجه این دو نفر وجود داشت که این امر موجب گمانه زنی بسیاری قبل از انجام سفر شد.

این گمانه زنی ها که ناخوشایند طرف آمریکایی نیز نبود دستگاه دیپلماسی ایران را وادار کرد تا صراحتا موضع گیری کرده و هر گونه دیدار و گفت و گوی احتمالی با مقامات آمریکایی را رد کند.

مشابه چنین مواجهه هایی در سفرهای رییس جمهور کشورمان به آمریکا برای شرکت در اجلاس سالانه مجموع عمومی سازمان ملل نیز مشاهده می شود تا جایی که معمولا گمانه زنی هایی از سوی رسانه ها درباره مواجهه روسای جمهور ایران و آمریکا مطرح می شود؛ آنچه معمولا بی نتیجه می ماند.

/30112

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =