۰ نفر
۲۷ تیر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۲

خبر در گفت و گو با جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از احتمال مذاکراه میان ایران و امریکا در حاشیه اجلاس بازسازی افغانستان که بناست در کابل برگزار شود پرسیده است.

***

آقای جهانگیر زاده! طرح موضوع مذاکره امریکا با ایران تاکنون بیشتر برای ارزیابی نظرات مقامات ایرانی مطرح شده است، چرا به طور ادواری چنین اقداماتی را از سوی واشنگتن شاهد هستیم؟
این مساله از دو حوزه ناشی می شود؛ اول اینکه با ریشه یابی مشکلات ایران طی سی سال گذشته متوجه می شویم که عمده مشکل ها ناشی از رفتارهای خصمانه امریکاست و برخی نیز در داخل گمان می کنند که کلید حل مشکلات ما در دست امریکاست که چنین برداشتی درست نیست.

امریکا اگر حلال مشکلات کشورها بود، کشورهای منطقه که سیاست های خود را به دست امریکا داده اند دچار چنین مشکلات سخت و پر رنگی نمی شدند.

نکته دیگر به تلاش امریکاییان باز می گردد؛ امریکاییان به هر شکل از شرایطی که جمهوری اسلامی ایران در فضای بین المللی برای آنها ایجاد کرده است به شدت ناراحت هستند و کشور مستقلی به نام جمهوری اسلامی ایران را که بر مبنای نگاه مستقل خود سیاست یکجانبه گرایانه امریکا را زیر سوال می برد، بر نمی تابند.

بر این اساس واشنگتن تلاش دارد که بتواند عنصر مقاومت و ایستادگی را در جمهوری اسلامی ایران شکننده کند تا ایران نتواند به عنوان یک الگوی موفق تداوم پیدا کند.

بنابراین طرح موضوع مذاکره امریکا با ایران برای ارزیابی نظرات مقامات ایرانی  ناشی از ساده نگری برخی از محافل داخلی و تلاش امریکا برای شکستن توانایی ایران در مواجهه با ماهیت سلطه جویانه این کشور است.

فکر می کنید مواجهه ایران و امریکا در بحث هسته ای تا چه اندازه می تواند در حل موضوع هسته ای کشورمان کارآمد باشد؟
تنها امریکا مطرح نیست، در زمان افزوده شدن کشورهای 1+5 به دایره مذاکره کنندگان ایران نشان داد که اعتقاد دارد انحصار قدرت و ابزار مذاکره در دست چند کشور باعث می شود که تاثیر دیگر کشورها مانند کشورهای عضو گروه نم یا دیگر کشورهای خارج از نظام سلطه کمتر شود. این کشورها زمانی که وارد معادلات مهم می شوند می توانند در روند مذاکرات تاثیر مثبتی داشته باشند.

بحث مذاکره ایران و امریکا تاکنون مطرح نبوده و به نظر می رسد ضرورتی نیز برای ین کار وجود ندارد چراکه همه شیطنت های از سوی امریکاست بنابراین رفتن به سوی مجموعه ای که شیطنت های خود را به دیگر مذاکره کنندگان پمپاژ می کند، اقدام دقیق و درستی نخواهد بود.

پیش شما از احتمال مذاکره وزرای خارجه ایران و امریکا در حاشیه اجلاس بین المللی کابل چیست؟
تاکنون چنین بحثی که در این سطح مذاکره صورت گیرد مطرح نبوده است. البته امریکاییان بسیار علاقمند هستند که این اتفاق بیفتد. از سال ها پیش این تمایل از سوی امریکاییان همواره مطرح شده است و اوج این ابراز تمایل را در اجلاس شرم الشیخ شاهد بودیم که امریکاییان تلاش داشتند خانم رایس به شکلی با آقای متکی روبرو شود تا فرصتی برای گفت و گو پیش آید.

اما تا زمانی که مواضع امریکا بر همین مشی استوار است مذاکره با امریکا نه تنها هیچ سودی نخواهد داشت بلکه به طور قطع آثار منفی زیادی نیز به همراه خواهد داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =