در این گزارش تصویری، بهترین عکس‌های علمی چند روز اخیر را به انتخاب سایت پاپ‌ساینس با هم مرور می‌کنیم: از فرشتگان آبی و پلانکتون‌های دریای سیاه گرفته، تا ابرنواختر سه‌بعدی، ربات تیرانداز، و خاموش شدن مشعل المپیک.

طوفان چینی: ابرهای باران‌زای ناشی از تایفون سائولا بر فراز بندر شانگهای شکل می‌گیرند. تایفون سائولا دومین طوفان عظیمی است که اخیرا چین را در می نوردد. تایفون دارمی روز پنج‌شنبه گذشته به سواحل شرقی چین رسید و باعث مرگ پنج تن شد.
 

ماه بدر: این تصویر زیبا از ماه بدر مربوط به شهر میامی در ساحل شرقی آمریکا است که ویلفردو لی به زیبایی آن را به تصویر کشیده است.
 

شمشیربازی المپیک: این تصویر خارق‌العاده که با نوردهی چندگانه توسط عکاس ایتالیایی، مکس روسی ثبت شده است؛ رقابت چوی بیونگ چی کره‌ای (راست) و علاء‌الدین ابوالقاسم مصری را در نیمه نهایی رقابت‌های انفرادی شمشیربازی مردان المپیک به تصویر کشیده است. برای مشاهده عکس‌های بیشتر از رقابت‌های المپیک اینجا را ببینید.
 

دوربین پیگیری المپیک: در المپیک لندن، دوربین‌های دیجیتال روباتیک برای پیگیری دقیق شرکت‌کنندگان المپیک لندن مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوربین عکس بالا مربوط به یک مسابقه بسکتبال است.
 

فرشتگان آبی: به عنوان بخشی از فستیوال سالانه نمایشگاه هوایی ایالات متحده، گروه فرشتگان آبی نیروی هوایی این کشور بر فراز دریاچه واشنگتن به پرواز در آمده‌اند.
 

مگابات ژاپنی: این روبات چهار تنی که توسط شرکت صنایع سنگین سویدوباشی ژاپن ساخته شده، آموزش دیده است تا به مردمی که لبخند به چهره دارند شلیک کند! این ربات می‌تواند در هر دقیقه حداقل 6000 گلوله ساچمه‌ای شلیک کند. برای دیدن ویدئویی از نحوه عملکرد آن اینجا کلیک کنید.
 

پلانکتون دریای سیاه: الگوی آبی روشن که در این عکس ماهواره‌ای از دریای سیاه دیده می‌شود، در حقیقت فیتوپلانکتون‌های میکروسکوپی به ویژه جلبک تک سلولی کوکولیتوفر (Coccolithophore) هستند که می‌تواند به حذف دی‌اکسید کربن جو کمک کند.
 

مرگ شعله‌های المپیک: تنها دو روز پس از روشن شدن مشعل المپیک لندن، آتش مشعل بدون تشریفات خاصی خاموش شد تا مسئولان بتوانند آن را به بخش دیگری از استادیوم منتقل کنند. خوشبختانه آستین پلیفوت –که دو بار در سال‌های 1948 و 2012 مشعل دار المپیک بوده- برای روشن کردن مجدد آن فرستاده شد.
 

میمون و ببر: این بچه میمون ماکاکا و توله ببر در حال بازی با یکدیگر در باغ‌وحشی در چین بودند که عکاس خوش ذوق صحنه را شکار کرد.
 

شاتل از نمای گوگل: هفته گذشته، گوگل پایگاه فضایی کندی و داخل آن را به برنامه Street View خود اضافه کرد که دارای نماهایی تعاملی از شاتل فضایی، سکوی پرتاب و چیزهای بیشتر است. اطلاعات بیشتر در این خصوص را اینجا بخوانید.
 

ابرنواختر سه‌بعدی: یک گروه تحقیقاتی ژاپنی که با تلسکوپ سوبارو کار می‌کنند، درک ما را از شکل یک ابرنواختر به میزان زیادی افزایش دادند. بر اساس یافته‌های آنها، انفجار این ستاره «دوقطبی» نیست، بلکه بیشتر حالتی «توده‌ای» دارد. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
 

رنگین کمان آتشین: رنگین کمان‌های آتشین نتیجه ابرهای پر از آب یکنواختی هستند که باعث پراش نور خورشید می‌شوند. کن راتبرگ این عکس را که یک نمونه عالی از این پدیده محسوب می‌شود، بر فراز ساحل دلری در فلوریدا آمریکا گرفته است.
 

منبع: پاپ‌ساینس – ترجمه: محمود حاج‌زمان

53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =