در این گزارش تصویری، بهترین عکس‌های علمی چند روز اخیر را به انتخاب سایت پاپ‌ساینس با هم مرور می‌کنیم: از آتش‌سوزی جنگل‌های کلرادو و ردیاب لاک‌پشتی گرفته، تا میز کار انرژی سرخود و کیسه‌داری به نام کوئکا.

آتش کلرادو: این عکس هوایی خانه‌های خراب شده شهر کلرادو اسپرینگ را که در اثر آتش‌سوزی بزرگ جنگل‌های منطقه دره والدو از بین رفته‌اند نشان می‌دهد. بیش از ده‌ها نمونه از این تصاویر وجود دارد که نشان دهنده وسعت خرابی‌ها هستند. اگر می‌خواهید بدانید که آتش‌سوزی‌های عظیمی همانند این چطور ایجاد می‌شوند و راه مهار آنها چیست، اینجا را بخوانید.
 

کوئکا: این جانور کوچولو و بامزه یک کوئکا (Quokka) است، جانور کیسه‌دار کوچکی که به خانواده کانگوروهاو والبی‌ها تعلق دارد. مسئولان باغ‌وحش تارونگا سیدنی در حال تلاش هستند تا نقش ردپای تمام جانوران این باغ‌وحش را تهیه کنند.
 

بخار ستاره‌ای: راه شیری با بازوهای مارپیچی خود یک کهکشان مهیج و منحصر به فرد است. اغلب کهکشان‌ها بیشتر شبیه این یکی به نظر می‌رسند: کهکشان کوتوله DDO 82، که با قرار گرفتن در فاصله 13 میلیون سال نوری از زمین شبیه یک ابر بی‌ریخت از بخار است؛ ابری که در واقع از ستارگان بی‌شماری تشکیل شده است. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
  

ردیاب لاک‌پشتی: اگرچه برای حفاظت از لاک‌پشت‌های سر پهن که در معرض خطر انقراض قرار دارند بسیار مهم است که بتوان آنها را ردیابی کرد، اما قرار دادن ردیاب روی لاک آنها به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست. جدیدترین راه‌حل استفاده از یک پوشش اکرلیکی است که عمر ردیاب‌ها را به دو تا سه ماه افزایش می‌دهد.
 

میز کار انرژی سرخود: این میز انرژی مورد نیازش را به تنهایی تامین می‌کند، اما خوشبختانه به پدال زدن یا چیزی شبیه آن نیاز ندارد. در عوض طراح این میز، ادی تورنبرگ، از فناوری‌های گوناگونی برای تامین انرژی این میز استفاده می‌کند: از روکش پیزوالکتریک صندلی گرفته تا ژنراتورهایی که از خروجی گرمای بدن انسان استفاده می‌کند. اگرچه انرژی تولید شده برای راه‌اندازی یک لپ‌تاپ کافی نیست، اما می‌تواند یک لامپ را روشن کند.
 

نمک‌پاشی روی مخمل سیاه: در این تصویر تهیه شده توسط تلسکوپ فضایی هابل، کهکشان کوتوله UGC 5497 را با سیمای لاجوردی آن مشاهده می‌کنید. برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
 

منبع: پاپ‌ساینس – ترجمه: محمود حاج‌زمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =