۰ نفر
۲۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۷

22 بهمن و حضور گسترده مردم با گرایش های مختلف سیاسی نشان داد که همه جناحها با هر تفکری و با هر میزان اختلاف داخلی، بر سر اصل نظام معامله نمی کنند و مایل نیستند دامنه اعتراضات به اصل نظام کشیده شود.

به گزارش خبرآنلاین حضور گسترده مردم در راهپیمایی روز 22 بهمن نشان داد که افراطیون در ایجاد اغتشاش در صف وحدت مردم ناکام بوده اند تا جایی که در میان مردم هیچ جایی برای آشوب آفرینی نیافتند و با مهر باطل شد بر پیشانی راهپیمایی روز انقلاب را تجربه کردند.

تا جایی که بر خلاف 13 آبان،16 آذر و روز عاشورا که فرصتی برای عرض اندام عده ای از افراطیون و ساختار شکنان فراهم شد و زمینه را برای بیشتر کردن آتش اختلاف مناسب دیدند در 22 بهمن این رویه ها با شکست مواجه شد و در میان امواج مردم در هم کوبیده شدند.

در حقیقت می توان گفت که تا قبل از 22 بهمن به واسطه فضایی هیجانی که پس از انتخابات در فضای سیاسی کشور حاکم شد نوعی هنجارشکنی بر فضای سیاسی کشور حاکم و به همین دلیل هرگونه حرکت عقلانی نادیده گرفته و زمینه برای افراطی گری مخالفین نظام مهیا شد.

اما 22 بهمن به واسطه ملی بودن زمینه ای برای افراطیون فراهم نکرد. همین مساله موجب بروز انتقادهایی در بین مخالفان نظام از خود شد تا جایی که یکی از سایتهایی که فضایی برای اظهارات خارج از چارچوب عده ای فراهم کرده، به محلی برای انتقادهایی از ناکارآمدی ترفند اپوزسیون خارج نشین برای 22 بهمن تبدیل شد. نگاهی به مطالبی که پس از 22 بهمن در سایت بالاترین و کامنتهای آن منتشر شد، نشان می دهد که تنها راه آرام شدن فضا، وحدت مردم و اجماع بر سر منافع ملی است.

 به نظر می رسد در روزهای آینده اختلاف در بین این افراطیون در پی عدم موفقیت در اجرای برنامه هایی که برای 22 بهمن در نظر گرفته بودند بیشتر خواهد شد و آنها ترفندهای جدیدی را با یاری گرفتن از مناسبتهای خودساخته و تقویمی در پیش خواهند گرفت.

طرح جملاتی مانند "ما شکست نخوردیم"، "اینقدر ناامید نباشید"، "مقصر تضعیف روحیه کسانی هستند که توقعات را بالا بردند"، "هرچه می کشیم از دست رهبران خارج نشین می کشیم"، "خودمون هم همدیگه رو گم کردیم"، " بعضی از ما با وجود مقاومت 8 ماهه داریم شکست را زمزمه می کنیم...روحیه خودتون رو نبازید" همگی از مواردی هستند که نشان از حاکم شدن روحیه ضعف در بین افراطیون دارد که تلاش می کنند راهی برای برون رفت از وضعیتی که پس از حضور وحدت آفرین مردم در راهپمایی 22 بهمن یافته اند بیایند.

بسیاری از اصلاح طلبان معتقدند کسانی که خارج از چهارچوب نظام حرکت می‌کنند، در بین اصلاح‌طلبان واقعی نمی‌گنجند. این در حالی است که اصلاح‌طلبانی که در بدنه نظام سیاسی به فعالیت می پردازند و آرمانهای انقلاب اسلامی را در دستور کار دارند همیشه با در نظر گرفتن منافع کشور و مردم خواستار پایان یافتن بحران‌های کشور بوده‌اند.

به نظر می رسد ارائه تعریفی درست از اصلاح طلبی و همچنین تعیین چهارچوبهای مشخص برای انتقادات و اعتراضات می تواند صف افراطیون را از اصلاح طلبان که می توانند جزئی از فعالان سیاسی کشور باشند جدا کند.

بدون شک افراطیون و تندروها موافق وجود بحران و ابقای درگیری ها در جامعه هستند و حاضر به پایان یافتن آنها نیستند.

به هر حال منافع و مشترکات ملی، خط قرمز هر دو جناح عمده سیاسی در کشور هستند که به هیچ وجه قابل معامله نیست و نمی توان آن را قربانی دعواهای سیاسی در کشور کرد و این نقطه آغاز شکست جریان افراطی گری در فضای سیاسی ایران است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 43714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسين IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۵
    0 0
    اميدواريم با روشن شدن تكيف افراطيون برخي رسانه ها هم با شنيدن پيام مردم دست از جيزم كشي براي آتش آنها بردارند و با همراه شدن با مردم خود را بيش از اين در سرنوشت افراطي گري ، دروغ پراكني، سياه نمايي و اهانت به مقدسات و بي اعتنايي به انتخاب مردم شريك نكنند.
  • احمد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۵
    0 0
    کسی نمی تواند منکر فضای هیجانی بعد از انتخابات بشود ولی باید دید علل جه بوده. به نظرم این نظام حکومتی است که میتواند با انعطاف پذیری جلوی افراطی گری را بگیرد. خشک بودن و تقدس بخشی بی منطق و خوش خیالی از جمع کردن (نه حل کردن) فتنه جز فروپاشی بسیار پرهزینه برای این خاک که به نفع هیچ کس نیست، حاصلی نخواهد داشت.
  • بچه یتیم IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۵
    0 0
    ...وتفریط گرایی حتماپیروزشد!11
  • .... IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۸۸/۱۱/۲۵
    0 0
    خیلی عوضی هستین