پژوهشگران با الگو گرفتن از گیاه حشره‌خوار ونوس موفق شده‌اند مولکولی سنتز کنند که مولکول‌های رادیواکتیو نشت‌کرده به آب را جذب و آنها را به دام بیاندازد. این مولکول برای طعمه از یون گوگرد استفاده می‌کند.

ابوالفضل کریمی: مولکولی شبیه به گیاه گوشت‌خوار ونوس می‌تواند پسماندهای هسته‌ای موجود در آب را به دام انداخته و جذب کند.

به گزارش نیوساینتیست، مرکوری کاناتزیدیس و نان دینگ از دانشگاه نورث‌وسترن در ایالات متحده، ماده‌ای حاوی گوگرد را با یک ساختار انعطاف‌پذیر سنتز کرده‌اند که می‌تواند رفتار آرواره‌های گیاه حشره‌خوار ونوس را شبیه‌سازی کند.

این ساختار دارای پنجره‌ای با ابعاد 0.8 نانومتر در 0.3 نانومتر است. این اندازه به حدی است که فقط یک یون سزیم می‌تواند از میان آن عبور کند. زمانی که سزیم در حال عبور از این فضای بسیار کوچک است، با یون‌های سولفید (گوگرد 2بار منفی) ترکیب شده که این موضوع، ساختار ماده را طوری تغییر می‌دهد که پنجره بسته شده و سزیم به دام می‌افتد.

کاناتزیدیس در این باره گفت: «محرک بستن این دام در حقیقت از فعل و انفعالات بین سزیم و سولفید در این ماده سرچشمه می‌گیرد. حتی اگر یون‌های دیگری مانند سدیم هم حضور داشته باشند، آن‌ها با چنان قدرتی با مولکول آب ترکیب می‌شوند که نمی‌توانند با سولفید واکنش نشان دهند. ما فکر می‌کنیم این تله می‌تواند برای به دام انداختن سزیم‌های رادیواکتیو در سایت‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد».

آلن دایر از دانشگاه سالفورد در انگلستان می‌گوید این از قدرت‌های شیمی است؛ اما مشخص نیست با مواد فعلی می‌توان این کار را انجام داد و باید تحقیقات مقایسه‌ای دیگری نیز انجام شود تا حقیقت مشخص شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 41062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیات IR ۰۶:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۹
    0 0
    دستاورد بسیار جالبی بود اگر نام لاتین گیاه نیز ثبت می شد دریچه ای به سوی تحقیقات دیگر باز می شد