۰ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۸

مهندسان انگلیسی برای تخریب ایمن و بی‌خطر نیروگاه هسته‌ای دونریی، روباتی غول‌پیکر را به‌کار خواهند گرفت.

یک از مشکلات بزرگی که گریبان‌گیر مسئولان نیروگاه‏های اتمی ‏است، چگونگی تخریب و پیاده‏سازی قطعات آن پس از تعطیلی نیروگاه است. به دلیل آلودگی‏های مختلفی که این نیروگاه‏ها در خود دارند و خطرهایی که افراد را در حین پیاده‏سازی و تخریب تهدید می‏کند، گروهی از مهندسان انگلیسی روبات غول‌پیکری را اختراع کرده‏اند تا بتوانند عملیات تخریب را از راه دور و با امنیت بیشتر، انجام دهند.

نیروگاه اتمی ‏دونریی که در سال 1329 / 1950 ساخته شد، یکی از بزرگ‏ترین نیروگاه‏های انگلستان است که در شمال اسکاتلند قرار دارد. این نیروگاه که در ابتدا مجموعه‏ای تحقیقاتی و آزمایشی محسوب می‏شد، بعدها بخشی از برق کشور را تامین کرد و اخیرا از کار افتاده و تعطیل شده است.

رآکتورزوروس عظیم‌الجثه، 75 تن وزن خواهد داشت و از راه دور و اتاق مخصوص فرمان، کنترل خواهد شد. در حال حاضر نمونه کوچک‏تر آن که به اندازه یک انسان است، ساخته شده و قرار است به طور آزمایشی برای پیاده‏سازی نمونه کوچک یک نیروگاه اتمی استفاده شود. این شبیه‏سازی به تیم سازنده کمک می‏کند تا در صورت لزوم، روش‏ها و فرایند پیاده‏سازی خود را بهبود دهند و چالش‏هایی را که ممکن است در زمان تخریب واقعی با آنها روبه‏رو شوند، بهتر بشناسند.

این روبات با بازوان بلند گازانبری خود که تا 16 متر باز می‏شوند، می‌تواند به مجرای درونی نیروگاه دسترسی یابد. این بازوان بزرگ به ابزار مختلفی از قبیل دیسک‏ها، سیم‏های الماسی و دستگاه‏های برش مجهزهند تا بهتر بتوانند عملیات خود را انجام دهند. دو چشم گردشی روبات که حاوی شش دوربین است، قابلیت عکسبرداری و ضبط صدا را دارد تا در زمان عملیات بتواند همه داده‏ها را به اتاق فرمان مخابره کند.

نمونه اصلی رآکتورزوروس قرار است تا سال 2013 / 1392 ساخته شود و تخریب نیروگاه بر اساس برنامه‏ریزی‏ها و زمان‌بندی‏های انجام گرفته تا سال 1404 / 2025 پایان خواهد یافت. هزینه این عملیات حساس حدود دو و نیم میلیارد پوند (4.5 میلیارد دلار) هزینه در برخواهد داشت.

به جز پیاده‏سازی نیروگاه و پاک‌سازی محوطه آن، قرار است بخشی از دریای نزدیک به نیروگاه نیز از ذرات رادیواکتیو پاک‌سازی شود. این پاک‌سازی به علت آلودگی‏های احتمالی است که امکان دارد در گذشته به خارج از نیروگاه و بستر دریا نفوذ کرده باشد.

رآکتورزوروس، جدیدترین سازه در نوع خود است که برای استفاده در محیط‏های آلوده و خطرناک ابداع شده است. سیمون کولز، مدیر پروژه نمونه رآکتور پرسرعت ساخته شده برای آزمایش، می‏گوید: «تخصص تیم طراحی مجرب ما برای این پروژه، واقعا باارزش و گران‌بها بود. نوآوری‏هایی مانند رآکتورزوروس، یکی از دلایلی است که نیروگاه دونریی را به یکی از پیشگامان این صنعت در سراسر دنیا تبدیل کرده است.»

بی‌بی‌سی، 5 می- ترجمه: آزاده پارساپور

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =