دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران از هم جدا شدند. از چند هفته پیش از سال 92، زمزمه هایی درباره جدا شدن این دانشگاه ها شنیده شد. این دو دانشگاه در پاییز سال 89 ادغام شدند.

امید کریمی: ادغام دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران از جمله تصمیم های جنجالی مرضیه وحید دستجردی، وزیر پیشین بهداشت بود که البته با مخالفت هایی در دانشگاه ایران همراه شد. اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با این ادغام مخالف بودند و البته هنوز هم چندان راضی از ادغام نیستند.

این نارضایتی که تاکنون هم ادامه داشته، در حدی بود که با وجود ادغام اسمی دو دانشگاه علوم پزشکی و واگذاری امور درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تنها یک دانشکده عملا فرآیند ادغام و یکپارچه سازی را طی کرده است؛ دانشکده پرستاری و مامایی. حتی سال گذشته باقر لاریجانی، رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران بابت این ادغام از رییس دانشکده پرستاری تقدیر کرد.

درواقع مقاومت هایی که اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران برای ادغام با دانشگاه علوم پزشکی تهران داشته اند، موجب به نتیجه نرسیدن ادغام در دیگر دانشکده های علوم پزشکی شد. این در حالی است که در کنکور سال 91، سهمیه پذیرش دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران با هم ادغام شد و داوطلبانی با تراز علمی پایین تری نسبت به گذشته وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران شدند.

اما شب گذشته شورای گسترش دانشگاه ها تشکیل جلسه داد و با جدا شدن دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران موافقت کرد.

 

شایعات یک ماهه

البته بیش از یک ماه است که زمزمه هایی از منتفی شدن ادغام دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران شنیده می شود. حتی شنبه شب، اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در دیداری با محمدحسن طریقت منفرد، وزیر بهداشت، از او خواستند که دانشگاه ها دوباره از هم جدا شوند و البته وزیر بهداشت هم قول مساعد داد که این خواسته را پیگیری کند و در کمتر از 24 ساعت این اتفاق افتاد.

شب گذشته طریقت منفرد، وزیر بهداشت دراین باره گفت: روز گذشته (شنبه) تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به وزارت بهداشت آمدند و به صورت جدی درخواست و اعتراض بحق و منطقی شان این بود که دوباره دانشگاه علوم پزشکی ایران احیا شود. در پی این جلسه، یکشنبه شب شورای گسترش وزارت بهداشت تشکیل شد و با انتزاع دانشگاه علوم پزشکی ایران و احیای آن موافقت کرد.

به عقیده وزیر بهداشت تصمیم ادغام دانشگاه ایران با دانشگاه های علوم پزشکی دیگر در تهران عملاً به نحوی خدمات بهداشتی-درمانی و به خصوص امور آموزشی و علمی دانشگاههای علوم پزشکی پایتخت را مختل کرده بود.

او همچنین درباره قانونی بودن احیا دانشگاه علوم پزشکی ایران هم گفت: تصمیم قبلی مسئولان وزارت بهداشت مصوبه دولت را نداشت و به همین علت تصمیم شورای گسترش وزارت بهداشت برای احیا و انتزاع این 3 دانشگاه کفایت می کند و از همین امروز روند احیای دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز می شود.

طریقت منفرد درباره دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران هم گفت: آن عده که فارغ التحصیل شده اند مشکلی ندارند، آن عده ای که اکنون دانشجو هستند و طی مدت زمان بعد از ادغام قبول شده اند نیز مختارند، بین دانشگاه علوم پزشکی تهران و ایران هر کدام را که خواستند انتخاب کنند. البته طی نامه هایی که به ما رسیده است، اکثر دانشجویان و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تمایل دارند که به دانشگاه قبلی خودشان برگردند.

 

سرپرست دانشگاه ایران، رییس بیمارستان هاشمی نژاد

وزیر بهداشت همچنین خبر داد که مسعود اعتمادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایران خواهد بود و کمیته نقل و انتقال این دانشگاه نیز به ریاست دکتر شاه حسینی تشکیل شده و مراحل اداری انتزاع این دانشگاه از دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی به سرعت طی می شود.

مسعود اعتمادیان، پیش از این رئیس بیمارستان هیئت امنایی هاشمی نژاد و مدتی نیز رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) تهران بود.

او پس از دریافت حکم سرپرستی گفت: این دانشگاه را هم در حوزه آموزش علوم پزشکی و هم در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی بهتر از قبل احیا می کنیم.

اما آنطور که اعتمادیان گفته است، احیا دانشگاه علوم پزشکی ایران با اطلاع و موافقت محمود احمدی نژاد، رییس جمهور همراه بوده. او گفته: جا دارد از ریاست جمهوری، وزیر بهداشت، شورای گسترش آموزش پزشکی و معاونان وزارتخانه برای احیای مجدد دانشگاه علوم پزشکی ایران، که مزین به نام مقدس ایران است قدردانی کنیم و امیدواریم در یک فاصله زمانی کوتاه به شکوفایی مجدد دست یابیم.

نکته اینجاست که ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران و تهران هم با دستور احمدی نژاد بود. سیدعلی ابطحی که در زمان ادغام ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران را برعهده داشت، گفته بود که تصمیم ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران مردادماه 89 از سوی ریاست جمهوری ابلاغ شده بود اما وزیر بهداشت تا آبان ماه آن را به تعویق انداخته بود.

 

تصمیم وزارت بهداشت قانونی است

دراین رابطه حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به خبرآنلاین می گوید وزارت بهداشت و شورای گسترش دانشگاه ها از نظر قانونی می تواند دانشگاه هایی را ادغام و یا از هم منفک کند.

گفت و گوی خبرآنلاین و با رییس کمیسیون بهداشت و درمان را بخوانید؛

 

وزارت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی تهران و ایران را از هم جدا کرد. این تصمیم ناگهانی نبود؟

قبلا در این باره خبرهایی وجود داشت.

 

دلیل چیست؟

هنوز اعضای هیات علمی و گروه های آموزشی دانشگاه ایران نسبت به ادغام معترض هستند.

 

خب باید راضی باشند که رتبه علمی شان با این ادغام بالاتر رفته است.

این اعتقاد را ندارند. قبلا هم نامه هم نوشته بودند هم به کمیسیون و نامه ای هم به شورای گسترش آموزش پزشکی تا این ادغام انجام نشود.

 

این جداسازی آسیبی ندارد؟

آسیبی که نه، چون گروه ها موافق هستند. اما احتمالا دانشجویانی که سال گذشته به اسم تهران پذیرش شدند، مشکل داشته باشند.

 

مجلس واکنشی نسبت به این اتفاق ندارد؟

کار غیرقانونی نمی کنند. دفعه قبل هم که ادغام انجام شد، کار غیرقانونی نکردند. اما قرار شده است وزارتخانه کار کارشناسی کنند. ما فقط می خواهیم کار کارشناسی داشته باشند که آسیبی به آموزش پزشکی وارد نشود.

4747 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    84 0
    هر دم از این باغ می رسد...!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    112 2
    مملکت تصمیمات خلق الساعه!
  • کارشناس وزارت بهداشت IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    72 5
    اینها همه جنگ زرگری بیش نیست الان وزارت بهداشت بی پول ترین وزارت خانه هست برخی از دانشگاههای علوم پزشکی مططالبات یکسال را به کارمندان بدهکار هستند و افق روشنی هم در اینده دیده نمیشود.اگر میخواهند یک کار اساسی برای نظام سلامت انجام شود باید اموزش پزشکی از وزارت بهداشت منفک شود مثل همه جای دنیا
    • بدون نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      16 1
      دانشجوهاي گروه پزشكي بيشتر از نصف تحصيلشان را در بيمارستانها سپري مي كنند، حال اگر بيمارستان و دانشجو دست دو وزارت خانه جدا باشند، به نظر شما هزينه ها پايين مي آيد يا بالا مي رود.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    85 1
    مملکت گل و بلبل به این میگویند...
  • پیشنهاد IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    65 2
    چند پیشنهاد: چه طوره دانشگاه علوم پزشکی با صنعتی امیرکبیر و یا صنعتی شریف ترکیب کنیم بعد کلی پول و فکر کردیم بازم جدا کنیم !!! شاید با این معجون های کیمیاگری مثلا شد دانشگاه آکفسفورد !!! موافقید؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    56 1
    چه بودجه ای از بیت المال صرف ادغام شد والان صرف جدا شدن.هزینه های بیهوده به خاطر تصمیم گیری عجولانه...
    • بدون نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      40 0
      فقط خدا می دونه چقدر هزینه صرف شد و چقدر اموال دولت دور ریخته شد. این همه حیف و میل بیت المال رو کی جواب می ده؟
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    26 1
    یکی از اشکالت عمده ما اینه که هر مدیری میاد میخواد تصمیمات قبلی را ساقط کنه. حالا تا این حدش مشکل نداره وای به وقتی که یه رییس جمهور بخواد اینجوری عمل کنه! باید آقایون به گفته رهبری عمل کنند و تصمیماتی را که مناسب بوده ادامه بدند نه اینکه بخواند همه چیز را زیر سوال ببرند.
  • کارمند IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    47 0
    قراره وزیر بعدی دوباره هردوتا دانشگاه رو با دانشگاه خوزه مارینو گونزالس کانادا ادغام کنه اسمشو بزاره دانشگاه ایرانوخوزه مارینو گونزاله تهرانس. وقتی این خبر ها رو میشنوم به مدیریت خودم می بالم که با این حقوقای زپرتی میتونم زندگیمو جمع کنم.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    16 2
    کجای کارین. وزیر اعلام کرده: این اتفاق از امروز دوشنبه محقق می شود و تمام امکانات و فضای دانشگاه ها از یکدیگر جدا می شود . به گفته وي این کار باعث ارتقای حوزه سلامت و دانشگاه ها می گردد.
  • بدون نام US ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    27 2
    ما کارمند ها توپ فوتبال نیستیم که هی ازین دانشگاه به اون یکی پاس میدید.خونه و زندگیمونو براساس تصمیم قبلی عوض کردیم حالا؟
    • بدون نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      6 5
      ما كارمندهاي دانشگاه ايران كه به اجبار به دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي منتقل شده بوديم و شرايط بسيار سختي را تحمل مي كرديم، از احياي دوباره دانشگاه ايران بسيار خوشحاليم.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    20 5
    فقط هیئت علمی ها خوشحال هستند چون هم از نظر رتبه علمی از تهرانی ها بالاتر بودند و هم حق محرومیت از مطب و ... که توی ایران می رفت توی جیبشون توی تهران کم شده. چرا کسی از کارمندهای بدبخت نظر نپرسید که توی ایران داشتند توی فقر زندگی می کردند.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    23 2
    تکلیف کارمندها چی می شه؟ این همه آدم جابه جا شدند.. این تصمیم ها رو روی چه منطقی می گیرند؟
  • علی 33 IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    32 3
    خوشا به حالتان که خیلی خوش خیالید یکی میان دو دانشگاه را ادغام می کنه یکی میاد جداشون می کنه کسی نمیگه تو این وسط پدر کارگر و کارمند بدبخت بیچاره و فلک زده تو این وضعیت نابسامان اقتصادی در میاد مسئولین محترم حال شما خوب است ! این برادرانه به شما پیشنهاد می کنم هرچه سریعتر به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید اینجا دانششششششششششششششگاه است انبار کاه و یونجه نیست یک روز به هم می زنید یک روز جدایش می کنید
  • بدون نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    19 0
    اگر بر مبنای کار کارشناسی ادغام شده بودند، پس چرا دوباره جدا شدند! اگر کار کارشناسی و مطالعه انجام نشده بود پس چرا ادغام شدند!!! از این چراهایــــــــــــــــی که هیـــــــــــــچ وقت در کشور ایران به جوابش نمی رسید.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    14 3
    هيچ كس از حدود 25000 پرسنل زحمت كش بخت برگشته نميپرسه اوضات چه جوريه .مملكت گل وبلبله. گوجه كيلويي 5000 تومن .سيب زميني كيلويي 2600 تومن و هزارتا درد ديگه و داروي بيهوشي چيني و ... مشكل فقط تفكيك دودانشگاه بود .همه جاي دنيا اگه يه همچين كاري رو ميخوان انجام بدن اول از همه نظر كاركنان اون اداره يا سازمان رو ميپرسن و بعد ... اينجا اين همه كارمند رو مثل ... فرض ميكنن .يكي بر اساس محل كارش خونشو جابجا كرده مدرسه بچشو عوض كرده و...
  • بدون نام IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    11 2
    این کارها فقط از لجبازی مسوولین جدید است این یک عادت است که مدیر جدید هرچه مدیر قبل انجام داده منتفی می کند ادغام اشتباه بود اما جداسازی دوباره اشتباه تر کاش می فهمیدند
  • بدون نام IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    14 2
    امروز صبح که وارد دانشگاه شدم دیدم تمام تابلوهایی که روش تهران نوشته بود یا پاک شده یا ایران نوشته شده همینطوری موندم واقعا که متاسفم
    • بدون نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
      12 4
      اين حق دانشگاه ايران است. وقتي به سرعت و يك شبه سر در دانشگاه ايران را پايين آوردند كجا بوديد؟
  • بدون نام AU ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    8 0
    تا زمانیکه ما از این تصمیمات غیر منطقی پرهیز نکنیم نمیتوانیم از مدیریت بحران در برابر دشمن صحبت کنیم، در مسائلی که یک بحث روتین و ابتدایی بود به یکباره دو دانشگاه که هر کدوم آنها خود وزنه ای در حوزه مربوطه بودند ادغام کردند و دوباره پس از هزینه های بیمورد تصمیم به جدا سازی گرفتند.در حوزه های دیگر هم ما همین ضعف مدیریت داریم به لحاظ نبود نخبگان در جای اصلیشان، بنابراین در بحث کلان مدیریت ما دچار سردرگمی و غیر قابل کنترل کردن مسائل کشور میشویم در حالیکه با رعایت اصول هیچ فشاری نمیتواند زیر بناهای یک جامعه را متزلزل کند.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    15 0
    مگر ما دانشجوها که خیر سرمون بهترینهای کنکور و نخبه بوده ایم توپ فوتبالیم که در عرض 2 سال دانشجوی 2 دانشگاه بوده باشیم.اینا اصلا یک ثانیه هم به مشکلاتی که در راه این تصمیمات بی خردانه واسه ما ایجاد شده فکر هم نکردن چه برسه به تصمیم کارشناسی
  • بدون نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    10 0
    سالي كه نكوست از بهارش پيداست حالا تو همين مدت بعد تفكيك مرگ ومير تو بيمارستانهاي دانشگاه 100 برابر ميشه چون هيچ كس حواسش به مريض نيست و همه دنبال جاي جديد و حكم و از اين جور كارا هستند اينه كه از بيمارا قافل ميشنو ...
  • بدون نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    8 0
    فقط خدا کنه وزیر بعدی که میاد دوباره به سرش نزنه که دو تا دانشگاه را ادغام کنه.البته ازکجا معلومه، شاید هم ادغام بشن و وزیر بعدی دوباره انتزاع کنه .به این شکل به اهداف کلان و چشم انداز 1404 زودتر میرسیم به این میگن پیشرفت
  • بدون نام IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    6 1
    دانشگاهی رو دانشجوش تو کلاس می خوابه و صداش در نمی یاد همچین می کنن
  • بدون نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    7 1
    اصلا از ابتدا نباید ادغامی صورت میگرفت تا امروز جداسازی شود و خدا میداند که در این رفت و برگشت چه سرمایه ای از بیت المال حیف و میل میشود! به هر حال از اینکه دانشگاهی با آن قدمت به جایگاه اولیه خود باز میگردد خدا را شاکریم
  • بدون نام EU ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    4 2
    کاش آقای وزیر به جای این همه برکناری و عزل و نصب ها یک کمی هم به فکر سلامت نظام دارویی کشور بودند پرداخت و دریافت پورسانتهای فروش بی داد می کند و چه پورسانتهایی که کارخانه ها به شرکتهای پخش دارویی پرداخت می کنند و چه پورسانتهایی که شرکتهای پخش دارویی به داروخانه ها پرداخت نمی کنند!
  • بدون نام IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۹
    15 6
    جالبه که دانشگاه ایرانی ها یه چیزی هم طلبکار شدند رتبه های کنکورشون تو پزشکی حداقل 300 تا با تهران تفاوت داشت دانشگاه هشتم کشور بودن یه شبه با دانشگاه اول کشور یکی شدن بعضی ها حتی 1 ماه هم تو دانشگاه تهران نبودن اونوقت با مدرک تهران فارغ التحصیل شدن اونی که از این ادغام ضربه بیشری دید نام و اعتبار دانشگاه تهران بود که سالها دانشجویانش برایش زحمت کشیده بودن خدارو شکر بابت این جداییییی
    • بدون نام IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
      3 2
      شما اطلاع نداری برای خودت سیاست نباف اول اینکه دانشگاه ایران چهارم بود نه هشتم و دوم اینک شما با همان تلاش و زحمت رتبه دانشگاه را تا 700 ارتقا دادی یا بعد از ادغام ....و خیلی موارد دیگر ک در پرسش و پاسخ دانشجویان با مسئولان مطرح شد و جواب داده نشد
  • بي نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۰
    2 2
    بسيار كار پسنديده و معقولي بود به عنوان يك فارغ التحصيل قديمي دانشگاه علوم پزشكي ايران از وزير محترم سپاسگزارم.