ما از فرصتی که پیشنهاد معاون ریاست جمهوری بری انتقال دانشگاه ایران داده شد، برای ساماندهی خدمات و توسعه علم در دانشگاه های تهران استفاده کردیم

"پیشنهاد انتقال دانشگاه علوم پزشکی به کرج از سوی آقای فروزنده مطرح شده و باید این پیشنهاد اصلاح می شد." مرضیه دستجردی با اعلام این موضوع در گفتگوی ویژه خبری شبکه 2سیما افزود: "نظر ما این بود که دانشگاه ایران به کرج منتقل نشود و تنها آن قسمت از کارکنان استان البرز در دانشکده علوم پزشکی کرج همانجا باقی بمانند، منتهی ما از فرصت برای ساماندهی خدمات و توسعه علم در دانشگاه های تهران استفاده کردیم."

وزیر بهداشت در قسمت دیگری از گفتگوی خود درباره اختیارات قانونی در انحلال و ادغام دانشگاه ها گفت: "شورای گسترش آموزش عالی تصویب کرد که این دانشگاه تصویب شود. ما هم در وزارت بهداشت، پیشنهاد آقای دکتر فروزنده را در این شورا بردیم و مصوب کردیم. از اختیارات شورای گسترش است که اختیار انحلال و ادغام دانشگاه های کشور را داشته باشد."

وی همچنین در پاسخ به سئوال مجری درباره ضرورت این ادغام گفت: "از دو منظر به این ادغام نگاه می کنیم، ابتدا از منظر پاسخگویی به سلامت مردم در استانهای البرز و تهران و دوم از منظر توسعه علم و فناوری. به هر جهت با تصمیم دولت و مجلس، استان البرز ایجاد شده و شبکه بهداشت و درمان خود را دارد و نیاز به بیمارستانهای حوزه این استان داشت. از سوی دیگر سامان دهی در نظام خدمات بهداشت و درمانی به استان تهران با توجه به ساماندهی انجام شده، کاملا امکان پذیر است."

وی درباره گذشته تاریخی این تصمیم اضافه کرد: "شبکه تهران در سال 72 بین سه دانشگاه توزیع شد. ما در شرایط گذشته، امکان چندانی برای سامان بخشی در ارجاعات، اورژانس و نظارتها نداشتیم. با ادغام دانشگاه علوم پزشکی ایران، شبکه تهران اکثرا به دانشگاه شهید بهشتی واگذار شده و کلانشهر تهران، ساماندهی خوبی پیدا کرده و ما توانستیم شبکه بهداشت و درمان را در تهران ارتقاء دهیم."

وی در خصوص واگذاری کلیه بیمارستان به دانشگاه شهید بهشتی و عدم اختصاص دانشجویان و هیات علمی دانشگاه ایران به دانشگاه شهید بهشتی توضیح داد: " در مورد ندادن بخشهای آموزش و پژوهش به دانشگاه شهید بهشتی هم علت این بود که این دانشگاه خود را وارد سیستم اصلاح در نظام آموزشی کرد به طوری که دانشگاه شهید بهشتی تافته جدابافته است و آنها کاملا با سایر دانشگاه های کشور متفاوت هستند."

به گفته دستجردی، اگر دانشجویی در دانشگاه های عادی علوم پزشکی، شروع به خواندن درس کند، بخش به بخش درس خواهد خواند، ولی در دانشگاه شهید بهشتی، از چندین سال پیش شروع کرده اند موضع به موضع، آموزش پزشکی را پیش ببرند. "دانشگاه شهید بهشتی به همین خاطر هیچ دانشجویی را نمی تواند بپذیرد. ما اجبار داشتیم آموزش و پژوهش را به دانشگاه تهران بدهیم. در عین حال چون دانشگاه شهید بهشتی دانشگاه خوب است، تمام درمان به آنجا داده شده. به عبارت دیگر در دو دانشگاه، قسمتهای پولدار و گوشتدار تقسیم شده است."

وی در شرح ادغام دانشگاه افزود: "فعلا همه تثبیت شده اند و مقامهای مدیریتی دانشگاه ایران به عنوان قائم مقام دانشگاه تهران حکم دریافت کرده اند."

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 106950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دانشجو IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۸
    0 0
    این قصه سردرازدارد
  • بدون نام IR ۰۵:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۸
    0 0
    مجلس رو هم منحل کنین خیال همه راحت شه دیگه!